Hvalpebøger og træningsbøger? Hvalpebøger og træningsbøger?
Hejsa
Jeg har pt. to gravhunde på 13 og 14, og næste år får de forhåbentligt selskab af en bassethvalp. Jeg tænkte, at det måske var fint nok at fordrive ventetiden med at få læst lidt op, det er første gang jeg skal have hvalp i huset. Jeg har kigget mig omkring herinde, men de fleste tråde er såmænd på den forkerte side af 5 år gamle, så måske der er kommet nye bøger, der også fortjener en omtale?
Så: Hvilke bøger kan anbefales til en kommende hvalpeejer? Racen er valgt, jeg har styr på om mit liv egner sig til hund osv., så det, jeg er interesseret i er bøger omkring hvordan man får en hvalp præsenteret godt for husets nuværende firbenede beboere og hvad man skal forvente i hvalpetiden - og naturligvis hvordan man får trænet de mest basale ting.
Mine gravhunde er med en lillebitte smule kærlighed døbt "gravhundene fra Helvede" i min familie, og jeg overtog dem, da de var 4 og 5, og det var godt nok noget af en mundfuld!
Jeg blev så desperat til sidst at jeg droppede min viden om hunde totalt (jeg var, som så mange andre, vokset op i en tid med dominansteori og fokus på "at vise hunden dens plads i hierarkiet" og andet forældet nonsens) og fik en adfærdsbehandler på et par gange, men mest fik jeg såmænd ud af at læse Turid Rugaas "På talefod med hunden". FANTASTISK bog, og SÅ letlæselig og forståelig.
Den forandrede fuldstændigt hvordan jeg har hund og selvom mine hunde i den grad stadig er udfordrende, så fandt vi et fællesskab, der kan rumme os alle sammen og den planlægger jeg selvfølgeligt at genlæse, men er der andre gode bøger, jeg bør læse?
Jeg er KUN interesseret i bøger baseret på positive træningsmetoder uden straf. Det behøver ikke være racespecifikt, men bassetten har jo det tilfælles med gravhundene (og en del andre racer), at de har jagtinstinkter, bruger næsen ekstremt meget og er umanerligt selvstændige og stædige. Onde tunger påstår også at begge racer er "dumme", det er så slet ikke min oplevelse, men de skal godt nok motiveres korrekt for at ville lystre. Bøger skrevet med lignende racer in mente kunne også være ganske spændende.
Min fysik er ikke ret god, så herhjemme foregår rigtigt meget stimulering med snuselege og øvelser, hvor de skal bruge hovedet, så bøger med masse træningsideer ville også blive modtaget med kyshånd.
Hvilke bøger har revolutioneret jeres måde at have hund på?
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 924
Jeg har hendes første bog, der også handler om sundhed men er mere generelt.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.653
Siden dengang er der kommet 3 hvalpe ind i mit liv. Den første var så mild og god. Og nem! Den næste var en værre bandit, og jeg troede hun var det mest crazy jeg ville støde på. Og så fik jeg en brugsschæfer, og alt er vand ved siden af
Jeg har ikke læst bøger om hunde, træning og opdragelse. Men jeg har fundet nogle mennesker, både IRL og online, som jeg synes kan noget, jeg kan bruge. Bade i forhold til træning og adfærd.
Det aller vigtigste jeg har taget med, og noget som jeg gentager rigtig, rigtig tit er, at jeg ikke vil behandle noget som et problem, med mindre det ér et problem. Det har sparet mig for virkelig mange bekymringer og tanker undervejs! Både herinde og ude i livet, er der en tendens til at overtænke og overtolerante. Dels har jeg ikke haft “tid” til at gøre det (jeg er alene med hund, hvalp, kat, hus, have og har et helt almindeligt fuldtidsjob), dels tror jeg, at det har givet mig og hvalpen en bedre start - fordi vi har mærket os frem, taget et skridt ad gangen og brugt en masse logik. Og så jeg har nærmest drevet rovdrift på dem, som har været så søde at lægge indbakke til alle mine spørgsmål.
Så jeg kan ikke pege på bøger, du skal læse. Men jeg kan anbefale at du læser rundt i forskellige tråde, finder grupper på fb, surfer lidt på youtube og får et overblik over hvilken retning, du gerne vil gå. Derfra er det “bare” at klø på, skabe et netværk, være nysgerrig og spørge løs.
Og tillykke med din kommende hvalp
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.479
Og så må jeg indrømme, at jeg også altid anbefaler "At have hund med hjertet" af Merethe Børgart Olesen. Selvom den efterhånden har nogle år på bagen, så har jeg endnu ikke fundet en nyere, der i højere grad bare er gennemsyret af kærlighed til de små firbenede.
Af de nyere findes der bla. "Læg din pote i min" af Lea Nor mfl. Men det er ikke decideret en hvalpebog, og en del vil nok synes, at den er lidt for alternativ i sin tilgang. Men den giver alligevel nogle rigtig gode tip til, hvordan man håndterer de forskellige racer/individer ud fra deres "personlighedstype"
Måske det også kunne være brugbart, at deltage i Irenes kommende webinar om træning af selvstændige racer i næste uge?
https://irenejarnved.dk/DK/Webinar%20og%20foredrag/Webinar.aspx
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.483
Og da du nu er til bassets og gravhunde så er der også en fin lille bog på engelsk 'When pigs fly-training success with impossible dogs'. Den havde jeg selv en del glæde af; der er andre der står med de samme udfordinger
Og ellers så handler det meget om at række ud til andre med erfaring inden for det man gerne vil vide mere om eller have hjælp til
Jeg har selv i mange mange år trænet med hunde der blev anset for håbløse at træne med. Jeg er vokset op med Ruhåret Fox og startede på et DKK LP hold 14 år gammel med min egen fox. Siden fik jeg Irske Terriers. Mine højt elskede irske terriers blev i en artikel midt i halvfemserne beskrevet som 'sværere at gøre lydige end en sæk kartofler'
For nogle år siden trænede jeg DKK programmet sammen med en dame med en lille rød ruhåret gravhund på et LP2/LP3 hold. De var godt nok sejt dygtige. Hun gik LP3 med den.
Bassets er bare sjove og søde
sep 2016
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 4
Og yup, jeg melder mig til webinaret også. Jeg har brugt dagen i går på at prøve at lære gravhundene at bruge en klokke (med den langsigtede plan at gøre det til en tisseklokke. Min 14-årige dame er nemlig kommet på vanddrivende og kræver en del haveture efter det). Jeg tænkte, det nok ikke var så svært, eftersom Basse er svært begejstret for sin Trixie Memory Trainer, men de var faktisk så fixerede på godbidderne i min hånd at de slet ikke kunne se klokken - så jeg rundede af med en semisucces, hvor nogen kom til at vade på klokken, så den gav lyd fra sig. Og så vendte jeg ellers ryggen til. Det gav så Basse 30 sekunder med at stå og glo på den der klokke og tænke at han sgu da vist havde set sådan en foderautomat før? Og SÅ blev der ellers klimtet, så hele nabolaget kunne høre det - og i et tempo som enhver metaltrommeslager ville misunde ham! Resultatet blev et par hunde, der ikke fik aftensmad og en Frida, der var så forædt at hun troligt spyttede Nettos godbidder ud.
Det er så det, jeg har lært med mine hunde. Man KAN træne gravhunde (jeg kan så ikke vinde over deres instinkter, men det er jo dem, der gør at jeg har valgt dem) og man kan også sagtens træne gamle gravhunde. Basse ELSKER at være min gode dreng NÆSTEN lige så meget som han elsker godbidder! Han strutter simpelthen fra snude til halespids, når han får ros, så det får han self mange gange hver dag.
sep 2016
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 4
E-bogen koster kun 45 kr!
Hvalpebøger og træningsbøger?