1.065 visninger
|
Oprettet:
Er svenske vacciner dårligere end danske? {{forumTopicSubject}}
JohnJohn er jo importeret fra Sverige, og det gav ikke anledning til bemærkninger ift vaccine fra min dyrlæge, da vi var til 12-ugers, og vi har tid her om lidt til 16-ugers.
Min veninde fik hans kuldbror hjem samtidig, men hendes dyrlæge har oplyst, at de svenske vacciner er dårligere end de danske, så hvalpe skal have ved 12 og 16-uger, og så en ekstra boost-vaccine.
Er der nogen herinde, der har hørt om det før?
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 965 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.481
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.670
Der står jo i vaccinationspapirer, hvilken vaccine er brugt, så kan du sammenligne med den danske og se om det er den samme
aug 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 5 Svar: 72
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.204
Men rabiesvacc. kan være lavet med en mildere type, der kun er gældende i et år.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.525
Jeg har fået foretaget titertest på mine drenge for deres rabies. 4, 5 uger tog det!! Man skal dælme også være ude i god tid, hvis sådan en test kan bruges til noget
sep 2017
Følgere: 531 Emner: 146 Svar: 10.451
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.525
Jeg giver som regel også hellere vaccinen end titertest, men skal til udstilling i Polen, hvor rabies max må være 1 år gammel. Dette uanset hvilken type og hvad der ellers står i passet. Da de blev vaccineret sidste forår, så valgte jeg titertest fremfor at skulle vaccinere igen da den jo faktisk ikke er udløbet. Men at skulle vente så lang tid for et svar, er jo helt håbløst.
At få analyseret DNA test tog 5 hverdage og har så taget DKK 4 uger for ENDNU ikke at registrere det på Hundeweb. Godt at en parring ikke er nært forestående for den ville ikke være godkendt da det ikke er registreret endnu
sep 2017
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 908
Rabiesvaccine er næsten ikke til at komme udenom, hvis man vil krydse grænser med sin hund, så der ville jeg revaccinere, hvis jeg havde behov for det.
Med hensyn til kernevaccinerne, der vil jeg til enhver tid , benytte mig af titertest, før en evt. revaccination. Kernevaccinerne kan ikke siges, at være ufarlige iflg. dyrlægernes egen paraply organisation på verdensplan.
De er nødvendige ! men ikke i det omfang, der stadig revaccineres i.
sep 2017
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.598
Jeg revaccinerer ikke kernevacciner årligt. Jeg titertester heller ikke årligt men gør det i stedet når det er påkrævet jf (DKK's) reglerne, Min yngste har jeg dog måtte give kernevacciner endnu engang ved 1 år da den svenske kennel klubs kræver dette for at deltage i deres arrangementer
Så som udgangspunk er mine hunde er hverken nålepuder eller overvaccinerede... tror jeg da ikke
Jeg har tidligere titert estet, og min gamle Tesla fik ingen vacciner de sidste 5 el. 6 år da hun havde rigeligt med antistoffer de sidste gange hun blev titer testet.
Hvad andre gør er deres valg men dette er hvad jeg har valgt
Jeg har forøvrigt aldrig hørt at svenske vacciner er anderledes end de danske - er ret sikker på de bruger nogenlunde de samme :o))
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.204
Der er en grund til, at den internationale dyrlægeforening WSAVA har udstukket nye guidelines omkring vaccination. De danske dyrlæger begynder så småt at følge disse guidelines, men det går langsomt - mange hunde vaccineres stadig årligt uden nogen som helst anden grund end at "det plejer vi at gøre".
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 908
Har tidligere linket til evidens omkring vaccinationer/titertest fra WSAVA herinde.
Så nu kommer der et helt andet link, Forbruget af vacciner
til hund og kat i Danmark gennem det seneste årti – hvor godt
hænger det sammen med gældende vaccineanbefalinger ?
Link til undersøgelse fra KU : https://dyreetik.ku.dk/center-for-forskning-i-familiedyrs-velfaerd/anden-formidling/2021/vacciner-til-hund-og-kat/
Det kan være lidt spændende at se om det kan ses.
Oplever selv at flere og flere følger anbefalingerne og rigtig mange efterhånden som om det er det mest naturlige at gøre Hvorimod for bare et par eller 4 år siden, blev man næsten buet ud, også hos dyrlæger
Er svenske vacciner dårligere end danske?