Sådan en racetråd... {{forumTopicSubject}}
Er det vidst længe siden vi har haft
Efter at vi er flyttet i hus, og Menja er blevet 2,5 er vi begyndt at snakke lidt om vores næste hund. Vi er dog enige om at det tidligst bliver i sensommer 2023, da vi skal giftes 1 juli Vi ved jo tilgengæld alle at det der med at finde opdrætter, rette kuld og at der ér en hvalp, kan tage flere år... Så vi starter nu.
Men vi ved ikke hvad vi gerne vil have for en vuf som den næste.
Vi er et ungt par på 23 og 27 som bor i eget hus, med 3 hektar jord - så masser af løbeplads.
Vi er blevet enige om at den næste gerne må være en model større end Menja - dvs. +7 kg. Menja er blevet lige lille nok for min kæreste, men ret skal være ret, at hun dengang var købt kun til mig, og den næste altså bliver en fælles på alle punkter.
Det skal være en langhåret, og det er ikke noget der laves kompromis om. Jeg hygger mig med pelsplejen, og elsker at nusse i lang pels.
Racen må gerne gide træning - men ikke kræve 110% hver dag, ellers løber den på væggene. Jeg er glad for at gå til agility, og træne tricks, og går 4-10 km hver dag, an på om det er en god eller dårlig dag med kroppen - men så har jeg selvfølgelig min kæreste til at støtte op de dage min krop ikke vil. Det er dog primært mig der vil stå for træning mv., så det er vigtigt at vi ikke kommer meget over den mængde motion, for så kan kroppen ikke være med.
Et kæmpe kæmpe plus vil være hvis det er en mindre gøende model end Menja.. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at lære når den skal bo med Menja, meeen det er et stort ønske fra os begge. Racen må gerne gø ved besøg eller leg, men helst ikke for meget med at gø for at alarmere om at græsset gror
Vi har selv været over følgende racer:
Samojede:- og er blevet afskrækket af at vi har én i byen som har en meget gøende en af slagsen. Vi bor nogle hundrede meter væk og kan høre den gø så længe den får lov, påtrods af vi har lukkede vinduer og døre, hvilket er det vi helst vil undgå. Men jeg ved ikke, om det bare er en uheldig model? Jeg har trods alt også mødt andre japanere som aldrig siger et pip, og labradorhunde som gør mere end Menja.
Den samojede som er i byen, er samtidig forholdsvis aggressiv overfor andre hunde, hvilket ikke er ønsket. Ellers en flink hund, når jeg har mødt den på tur.
Eurasier - jeg passede et par for nogle år siden, og var helt tosset med dem, men jeg kan ikke huske hvor meget de siger, andet end at de godt sagde vov når der kom nogle.
Kooikerhondje har jeg også undersøgt - men det er en race jeg aldrig har mødt. Ud fra købhund.dk lyder den jo meget lovende, men det er svært at danne sig et ordentligt billede af den derfra.
Måske i sidder med en helt anden idé om hvad der kan passe ind hos os? Vi er som sagt min kæreste og mig, Menja og så vores Maine Coon.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
De skulle være rigtig gode til agylity og lydighed, er også langhårede, en ikke stor og ej heller lille hund.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Har I kigget på Dansk Spids?
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 102 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 563
Malene, øv det var frygten. Min kæreste synes ellers de er perfekte i forhold til størrelse osv - men nøj hvor den gør. Og som sagt, kan den i byen godt være en uheldig model. Jeg har ladet mig fortælle at den har bidt 2 hunde de sidste par år i byen, men det er ikke noget jeg har set da det er sket inden vi flyttede til, men den var pænt aggressiv da den brød ud af sin indhegning i foråret og løb ned i naboens have hvor Menja og en labrador legede - knurrede og snappede efter dem.
En dansk spids har vi ikke overvejet nej - jeg troede faktisk de ville gø mere end en samojede? Men så prøver vi lige at give den et kig!
jun 2007
Der står (under aktiviteter) en del om lydighed/agility på Dnsk Schapendoes Klub kan jeg se.
jun 2007
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.202
jun 2007
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
Jeg kender og 2 styk samojede og de siger ikke det ville, jo når det banker på døren, men nemme at slukke. De snakker lige som Sheltien, tænker det med at tage dem i opløbet. Jeg har en Boston der gø'er af alt og en der ikke siger en skid;)
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.482
Den gør og den gør og den gør så den driver mig til vanvid.
Dertil skal så siges, at de hellere ikke har gjort noget for at lære den, at den ikke skal gø.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.244
Men hvis du vil træne og løbe AG, er den et dårligt bud Det er eurasieren også. Eurasieren er pisse god til lige præcis dét den er lavet til - at være en sød og nuttet selskabshund i stor størrelse. Den vil rigtig gerne gå ture, og den vil gerne lave tricks og hyggetræning, men hvis du vil meget mere end det, skal du gå med nogle andre racer.
Den danske spids kunne være et bud, som Malene skriver. Måske finsk lapp, men de er nu også ret glade for at høre deres egne stemmer
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.808
der er 2 i min kærestes familie, de virker stille og rolige. dog bliver begge kun brugt som "sofahunde" altså alm gåture osv ingen decideret træning.
jun 2011
Anne, jeg vil ikke træne og løbe AG på den måde - det er mig nærmest fysisk umuligt, i og med at jeg har meget svært ved at løbe. jeg hygger mig med det, men der bliver aldrig på højt konkurrence plan - mere i "se jeg kan vise familien at vi kan løbe agility" plan. så hvis ikke racen duer til det, er det ikke en dealbreaker. Så kan jeg jo heldigvis bare fortsætte med at gå til det, med Menja som har en fest med det.
Finsk lapp har jeg også undersøgt, men som du selv er inde på skulle den larme. Så er vi ude i at finde en voksen som måske ikke siger så meget. Men jeg har aldrig mødt en, så måske de overrasker? Der skal alligevel meget til, for at man gør mere end Menja
sep 2017
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.349
Der er massere af pels at pleje og de er i den mere 'trænings-ivrige' del af spidshundegruppen Men slet ikke som en hyrderace En af min venindes gamle hunde fik da en DKK LP2 i hus og var godkendt redningshundi beredskabet.
Schapendoes har jeg mødt på træningspladsen; virkelig skøn hund. Glad for at samarbejde og supernem at lære noget. Der er en anden race, der minder om schapendoes som jeg også har mødt på træningsbanerne dengang jeg trænede DKK LP: polski owczarek nizinny - kaldet en PON. Den kunne nok også være et godt bud
En lidt anden race, som måske ville kunne passe ind, er en Irish Softcoated Wheathen Terrier. Den er sjov at træne med og vil gerne samarbejde, men det er ikke en hund der kræver en frygtelig masse aktivering for at være glad og tilfreds og trives. Den er lavet som 'gårdhund' (akurat som min Irske Terrier - faktisk er det oprindeligt samme race). Den skal blive på gården og holde skadedyr væk, sige vov når der kommer nogen, kunne tages med på jagt og ellers bare deltage i livet på gården. Soft Coated Wheathen har ikke den samme egetkønsaggresivitet og ikke den samme hidsighed som min røde irer.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Personligt er jeg også ret vild med Soft Coated Wheathen
Når den finske lapp nævnes, så kunne den Islandske Fårehund måske også være en mulighed? Racen HAR også tendens til at gø, men det kan godt holdes på et fornuftigt niveau, hvis man er obs på at få det trænet fra begyndelsen af.
Kooikeren er også en skøn lille race - der skal I bare være ret opmærksomme på temperamentet i linjerne. Det kan være en smule udfordrende.
Og så tror jeg også, I vil kunne have MAS, som jeg har. Mellemstor, skøn blød halvlang pels, vil rigtigt gerne arbejde, men vil også gerne putte - og mine gøer kun, når der er grund til det
Der skal I så nok bare gå udenom de deciderede sportslinjer, som kræver en del - og helst hver dag.
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
Den er fantastisk.
Den vil du elske at træne agility med men den er også en rigtig god og afslappet familiehund. Ingen ulemper ved dem de er søde og rare og en sund race. Den er "nem" at have med at gøre.
De er simpelthen så skønne - sådan en skal du virkelig undersøge det ville passe rigtigt godt ud fra din beskrivelse...
Det er en blid og førbar hund det tror jeg er vigtigt at prioritere når din fysik kan være lidt udfordret nogen dage.
jun 2011
Tusind tak for alle de gode bud! Det giver et godt indblik i hvor mange racer der er.
Karina, MAS, kan man "virkelig" godt ha sådan én uden at den springer i luften hvis ikke den bliver mega-aktiveret hver dag? Det er en super fin race nemlig, men jeg har selv haft den fravalgt fordi jeg frygter de kræver for meget. Hvor meget laver du med din?
Der bliver en lang liste til min kæreste når han kommer hjem på torsdag, som vi skal kigge igennem.. jeg glæder mig allerede
maj 2009
Jeg kender en del Soft Cotade, det er rigtig lækre hunde. Der er en opdrætter af dem i Kolding, dem kunne du jo besøge for at lære dem at kende.
Er spændt på hvilken race du vælger.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.441
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
Nimbus træner på hold i to forskellige dicipliner, så er han med på de lange gåture med huskyerne, og så træner vi lidt herhjemme i det daglige.
Men ikke noget voldsomt Og jeg ved, at de fleste af hans kuldsøskende faktisk er rene familiehunde.
Jeg kan dog forstå på JohnJohns opdrætter, at folk godt kan få udfordringer, hvis de ikke har mulighed for at lade (specielt de unge hunde) løbe løs regelmæssigt - men med fritløb og noget mental stimulering trives de fint.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
dec 2011
jun 2011
- Eurasier
- Sheltie
- Mini Australian Shepherd
- Welsh Springer Spaniel
Vi tager nok også et kig på Den Finske Lapphund og den Islandske Fårehund, og læser om Schapendoes.. Så næsten det hele kigger vi på
Højest på listen ligenu er Eurasieren og Sheltien. Jeg er mega fan af Eurasieren og min forlovede med Sheltien
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.304
Og så er den jo ikke en særlig stor hund, så skal i jo nok nærmere op i collie, men om den passer til jeres ønsker aner jeg ikke.
Men spændende med en lille ny jeg stemmer for en Menja baby
jun 2011
Mega spændende! Vi har også snakket om at hvis nu vi falder over en japaner mere, så kan det godt ske at vi tager sådan én ind.. Vi var ved at tage en 6 måneders ind for et par måneder siden, men blev snydt da nogle for længst havde takket ja, inden vi havde diskuteret færdig om tiden var moden til hund nr 2
Menja passer desværre ikke til racestandarden, så desværre hverken udstilling eller hvalpe til hende - hendes hale hænger Det var ellers min drøm med hende, men pyt, hun er perfekt alligevel
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Men det bliver spændende at følge med i jeres søgen
jun 2011
Emilie, han får da krise hvis hunden bliver mindre end Menja Han har indtilvidere blot vurderet racerne ud fra billede, og så sagt at vi kan "læse mere om dem" bagefter.. Vi ved godt her hvem der er hundetossen, det er ikke ham..
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 1
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.499
Hvordan er welsh springer i forhold til at suse efter vildt?
Er det klassisk spaniel næsen til - ørene fra?
dec 2011
jun 2007
jun 2007
jun 2007
dec 2011
sep 2017
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 751
Så tænker der er noget om snakken...
dec 2011
sep 2017
I min optik er C altså også ret skidt for hofter, men andre kan jo have en anden opfattelse. så vidt jeg ved, kasserer både forsvar, politi og told hunde, som har ringere end B.
dec 2011
sep 2017
sep 2017
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.201
sep 2017
jan 2006
Jeg vil også ha en - så vil jeg ikke ha noget profilbillede, ingen hunde oprettet, jeg vil kalde mig " Irmgard" og være ekspert på ALT .. og så vil jeg kræve bevis for samtlige udtalelser om ALLE racer og blandinger, som folk udtaler sig om. Ellers kan det ikke være rigtigt og når JEG ikke har hørt om det, så eksisterer det ikke.
Watch me - here I come
maj 2009
Der ville jeg bare gerne have noget mere konkret bevis på, at der er blevet benyttet Welsh. Det er det, som jeg ikke tror på.
Liva, det er så nemt at finde ud af om det er Welsh eller FT.
Skriv til tolden, de vil sikkert gerne svare, og når du har fået svar, vil du så være så venlig at lægge det op her ?
maj 2009
sep 2017
Skriv til tolden, de vil sikkert gerne svare, og når du har fået svar, vil du så være så venlig at lægge det op her ?
"Kære SKAT.dk/Tolden
Jeg har læst på hundegalleri, at I har brugt welsh springer, men ikke gør det længere. Vil I venligst forklare jer, for jeg synes det er noget pis.
Kh anonymt menneske (som MÅSKE opdrætter welsh springer) "
sep 2017
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
jan 2006
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Nærværende tråd, til gengæld, tegner rigtig godt.
kh Fräulein Helga som skriver i Sørens profil
jun 2011
jun 2011
Men så ved vi da hvor hun fik navne inspiration fra
Sådan en racetråd...