Fremtidsudsigter med HD {{forumTopicSubject}}
Desværre har vores dejlige 9 måneders hvalp fået konstateret HD. Mildt i den ene side og svær i den anden. Vi havde planer om at bruge ham i både jagt og agility men det må blive den næste hund.
Han er startet op på led og gigt forebyggende og skal svømme 2 gange om ugen for at styrke muskulaturen bagi. Og ellers så skal vi bare vente og se hvordan hans krop følger med indtil han er fuldt udvokset.
Hvad er jeres erfaringer med at have en hund med HD? Jeg kan ikke lide tanken om at skulle give smertestillende resten af hans liv bare for at han kan fungere nogenlunde. Er der nogle ting man kan gøre for at hjælpe hunden?
Håber der er nogen der vil dele deres erfaringer da vi er meget kede af det på vores lille hvalps vegne
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.470
Jeg er enig med dig, jeg synes hellere ikke at det er godt at give smertestillende resten af livet, og slet ikke når hunden er så ung.
Jeg ville holde med agillity, men fortsætte med jagttræningen og også tage ham med på jagt så længe han kan holde til det.
Og når den tid kommer, hvor han ikke mere kan holde til det, ville jeg gøre op med mig selv om han stadig kan få et meningsfuld liv. Jeg ville ikke holde ham i live og fylde smertestillende på resten af hans dage, for man kan aldrig dække smerter 100 %
For mig kommer det ikke an på at man kan få et langt liv, men hellere et kortere liv som er fyldt med livskvalitet.
Og en meget smuk hund
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
#3 Jeg har altså en hund på 9 år med HD C/E, af egen avl, status kendt af aner både ret bagud og til siderne, alle søskende undersøgt ( betalte for røngten af hele flokken) med gode resultater, sååå det behøver nu ikke kun at være i blandingsavl.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.340
Noget af det vigtige for en HD hund er at man holder den i form og sørger for at den har en god muskulatur omkring bagparten.
Jeg har kendt flere der fik fx lagt guld ind osv; det virker lidt somom det er fifty-fifty om det virker. Men det er selvfølgelig forsøget værd, hvis man har tænkt sig at kæmpe for at kunne give hunden et aktivt og smertefrit liv.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
Som flere skriver, så er det meget forskelligt, hvor påvirket en hund er af det og det afhænger ofte også af graden.
Men min erfaring (ikke personlig) er, at når hunden allerede i meget ung alder er påvirket af det, så bliver det aldrig helt godt, men man kan forsøge med kosttilskud og opbygning af muskler omkring leddet, man skal dog ikke forvente at hunden kan leve et langt, aktivt og smertefrit liv.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.204
Hvis I alligevel giver det et forsøg, ville jeg gå all in på tilskud OG smertestillende. For han skal ikke have ondt, fordi ejer ikke bryder sig om at give piller. I den situation, er alternativet aflivning - for hundens skyld.
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 283 Hunde: 8 Emner: 2 Svar: 2.786
aug 2021
Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 25
Ja han har haft symptomer. De startede fra 2-3 måneder siden efter leg med hans venner. Vi har den sidste 1-1.5 måned holdt ham fra leg og der har han været symptomfri. Så det giver da lidt håb?
Han er heldigvis ikke i smerte. Det forsikrede dyrlægen os også om. Det er det vigtigste for mig. Vi har fået noget smertestillende så hvis han har en dag hvor han bliver overanstrengt så kan vi give ham det.
Nu skal vi prøve og finde nogle tilskudsprodukter, foder og en god rutine med motion der styrker ham men ikke er for meget så det slider ham... Vi prøver at være optimistiske for vi vil selvfølgelig gøre alt for vores hund!
Vi skal ind igen om 6 måneder og have nogle sprøjter med noget jeg ikke kan huske hvad hedder og så bliver der lagt en plan derfra igen...
aug 2021
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 22 Svar: 380
Siden diagnosen fik hun altid et eller flere tilskud.
De sidste par år fungerede hun rigtig godt på en kombination af Moveflex (flexadin Advanced - bare for mennesker), Solanum HA Flex Plus og cartrophen-indsprøjtninger. Den sidste tid var hun dog også på smertestillende (Onsior).
Maggie på 10 år har slidgigt i det ene bagben efter en korsbåndsskade som ung og kører på samme kombination af tilskud. Hun klarer sig helt uden smertestillende.
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.526
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.260
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.979
nov 2013
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 18
"Cartrophen stimulerer cellerne i ledbrusken til at danne ny brusk og hæmmer de enzymer, der er med til at nedbryde brusken. Derudover hæmmes inflammationen i leddene. Cartrophen har endvidere den effekt, at blodforsyningen til leddene øges, og dermed forbedres ernæringen af brusken." Er kopieret fra nettet.
Vores hund fik en sprøjte hver 2. måned, og hun kunne fungere næsten helt normalt, med både løb og leg. Prøv at tal med din dyrlæge om det. Held og lykke fremover med din dejlige hundebasse
nov 2013
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 18
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 22 Svar: 380
aug 2021
Han fik som sagt en sprøjte og vi skal give ham 3 mere over de næste 3 uger, og dem skal han så have igen om 6 måneder. Det er Cartrophen kan jeg se på fakturaen. Udover det så fik vi noget tilskud han skal have hver dag der hedder ArthroFlex Omega.
Vi træner allerede sportræning med ham så det tænker vi at fortsætte med og fokusere på dét. Vi skulle være startet til apportering men det dropper vi. Vi har også overvejet rally men jeg kender ikke så meget til belastingen i det endnu.
Vi har også fået en skræddersyet svømmeplan og sideløbende fysioterapi forløb som han skal starte på i næste uge, det glæder vi os meget til!
aug 2021
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.470
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.260
Husk nu at sprede budskabet, alt for mange tror at blandinger ikke bliver syge! Det er vigtigt at få det frem i lyset.
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
Hun blev skånet hele sit liv - ikke for vild leg eller for lange gåture - og fik fysioterapi med mellemrum samt lidt waterwalking.
Hun havde et langt, godt liv og var evigt glad.
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
Fremtidsudsigter med HD