{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.554 visninger | Oprettet:

Fremtidsudsigter med HD {{forumTopicSubject}}

Desværre har vores dejlige 9 måneders hvalp fået konstateret HD. Mildt i den ene side og svær i den anden. Vi havde planer om at bruge ham i både jagt og agility men det må blive den næste hund.

Han er startet op på led og gigt forebyggende og skal svømme 2 gange om ugen for at styrke muskulaturen bagi. Og ellers så skal vi bare vente og se hvordan hans krop følger med indtil han er fuldt udvokset.

Hvad er jeres erfaringer med at have en hund med HD? Jeg kan ikke lide tanken om at skulle give smertestillende resten af hans liv bare for at han kan fungere nogenlunde. Er der nogle ting man kan gøre for at hjælpe hunden?

Håber der er nogen der vil dele deres erfaringer da vi er meget kede af det på vores lille hvalps vegne smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fremtidsudsigter med HD
  • #2   22. mar 2022 Det gør mig ondt både for jer og hunden.
    Jeg er enig med dig, jeg synes hellere ikke at det er godt at give smertestillende resten af livet, og slet ikke når hunden er så ung.
    Jeg ville holde med agillity, men fortsætte med jagttræningen og også tage ham med på jagt så længe han kan holde til det.
    Og når den tid kommer, hvor han ikke mere kan holde til det, ville jeg gøre op med mig selv om han stadig kan få et meningsfuld liv. Jeg ville ikke holde ham i live og fylde smertestillende på resten af hans dage, for man kan aldrig dække smerter 100 %
    For mig kommer det ikke an på at man kan få et langt liv, men hellere et kortere liv som er fyldt med livskvalitet.

Og en meget smuk hund smiley

• #4   22. mar 2022 Jeg har en på på over 9 år uden symptomer, brugt aktivt på prøver og i udstillingsringen med flotte resultater, men jeg tror at det er helt individuelt hvor lidt eller hvor meget at de lider under det, de skal ihvertfald holdes i form med musklerne, der er jo også forskel om det er ren løshed eller om der er forandringer i knoglerne.

#3 Jeg har altså en hund på 9 år med HD C/E, af egen avl, status kendt af aner både ret bagud og til siderne, alle søskende undersøgt ( betalte for røngten af hele flokken) med gode resultater, sååå det behøver nu ikke kun at være i blandingsavl.

• #5   22. mar 2022 Det er meget individuelt hvor slemt de enkelte hunde får det med HD. Jeg har kendt et par schæfere der havde virkelig slemme hofter (C og E) som blev brugt meget aktivt til træning og konkurrence (DcH programmet, A og E-klassen, MEGET løbearbejde) uden at det virkede somom de havde smerter. Jeg har også kendt hunde, der måtte aflives i en ung alder pga C hofter, der gav dem smerter på daglig basis.
    Noget af det vigtige for en HD hund er at man holder den i form og sørger for at den har en god muskulatur omkring bagparten.
    Jeg har kendt flere der fik fx lagt guld ind osv; det virker lidt somom det er fifty-fifty om det virker. Men det er selvfølgelig forsøget værd, hvis man har tænkt sig at kæmpe for at kunne give hunden et aktivt og smertefrit liv.

• #6   22. mar 2022 Jeg går ud fra at jeres hvalp har vist symptomer siden I har fået taget røntgenbilleder.

Som flere skriver, så er det meget forskelligt, hvor påvirket en hund er af det og det afhænger ofte også af graden.

Men min erfaring (ikke personlig) er, at når hunden allerede i meget ung alder er påvirket af det, så bliver det aldrig helt godt, men man kan forsøge med kosttilskud og opbygning af muskler omkring leddet, man skal dog ikke forvente at hunden kan leve et langt, aktivt og smertefrit liv.

• #7   22. mar 2022 Med en så ung hund, der har haltet on/off (jvf. din tidligere tråd), tror jeg at jeg allerede nu ville forberede mig på, at han ikke er her særlig længe. Når han er smertepåvirket, så meget at han til tider ikke vil støtte på det ene ben, kan jeg ikke se at I kan få ham bygget nok op til, at hans muskulatur kan kompensere.

Hvis I alligevel giver det et forsøg, ville jeg gå all in på tilskud OG smertestillende. For han skal ikke have ondt, fordi ejer ikke bryder sig om at give piller. I den situation, er alternativet aflivning - for hundens skyld.

• #9   22. mar 2022 Elvis fik konstateret svær HD og gigt da han var omkring 2,5år gammel. Med Cartrophen indsprøjtninger, Artroflex og Flexadin, massage, samt daglig motion i al slags terræn er der stort set intet at mærke eller se på ham. Få gange om året får han lavet en forkert bevægelse eller overbrugt sig i leg med andre og har deraf behov for smertestillende en enkelt dag. Han er 6,5år nu smiley Det tog dog næsten et halvt år før han var kørt ordentligt ind i det hele, og stoppede med at halte.

• #10   22. mar 2022 Tak allesammen!

Ja han har haft symptomer. De startede fra 2-3 måneder siden efter leg med hans venner. Vi har den sidste 1-1.5 måned holdt ham fra leg og der har han været symptomfri. Så det giver da lidt håb?

Han er heldigvis ikke i smerte. Det forsikrede dyrlægen os også om. Det er det vigtigste for mig. Vi har fået noget smertestillende så hvis han har en dag hvor han bliver overanstrengt så kan vi give ham det.

Nu skal vi prøve og finde nogle tilskudsprodukter, foder og en god rutine med motion der styrker ham men ikke er for meget så det slider ham... Vi prøver at være optimistiske for vi vil selvfølgelig gøre alt for vores hund!

Vi skal ind igen om 6 måneder og have nogle sprøjter med noget jeg ikke kan huske hvad hedder og så bliver der lagt en plan derfra igen...

• #11   22. mar 2022 Og ingen af hans 8 andre søskende har problemer endnu og begge forældre har fine hoftebilleder. Så tror bare vi har været møg uheldige på den front desværre

• #12   23. mar 2022 Min gamle Liva fik konstateret en D-hofte, da hun var 1½ år. Hun nåede altså at have 13 år, så det kan godt lade sig gøre.

Siden diagnosen fik hun altid et eller flere tilskud.
    De sidste par år fungerede hun rigtig godt på en kombination af Moveflex (flexadin Advanced - bare for mennesker), Solanum HA Flex Plus og cartrophen-indsprøjtninger. Den sidste tid var hun dog også på smertestillende (Onsior).

Maggie på 10 år har slidgigt i det ene bagben efter en korsbåndsskade som ung og kører på samme kombination af tilskud. Hun klarer sig helt uden smertestillende.

• #13   23. mar 2022 Jeg har ikke oplevet det selv (7-9-13),men ville nok tage fat i professionel hjælp allerede nu. Få en professionel fysioterapeut til at lægge et program som vil være let for jer at holde. Agility er no-go, men hvad med Hoopers? Det er knapt så hårdt og med korrekt oplæring i øvelserne, så tror jeg bestemt at det kunne være en mildere form for stimulering. Jagttræning er fedt, men der vil også komme udfordringer på sigt med hop over å, gå i siv, mudder, etc som kan være hårdt og de giver sig sjældent mindre end 110%. Så vil schweiss træning måske være blidere?

• #14   23. mar 2022 Husk at få fat i opdrætter, du har ret til kompensation! Husk også at sprede budskabet om at blandingshunde også får hd uanset hvad smarte avlere påstår!!

• #15   23. mar 2022 Og så er der jo også det, at den slags godt kan springe generationer over. Så selv om forældrene ikke selv har HD, så kan de godt give arveanlægget for det videre.

• #16   23. mar 2022 Vi har haft en hund med hd. Vores dyrlæge anbefalede CARTROPHEN.

"Cartrophen stimulerer cellerne i ledbrusken til at danne ny brusk og hæmmer de enzymer, der er med til at nedbryde brusken. Derudover hæmmes inflammationen i leddene. Cartrophen har endvidere den effekt, at blodforsyningen til leddene øges, og dermed forbedres ernæringen af brusken." Er kopieret fra nettet.

Vores hund fik en sprøjte hver 2. måned, og hun kunne fungere næsten helt normalt, med både løb og leg. Prøv at tal med din dyrlæge om det. Held og lykke fremover med din dejlige hundebasse smiley

• #18   23. mar 2022 Jeg mener, at jeg gav omkring 350 - 400 kr. med alt incl.

• #19   23. mar 2022 Jeg gav 591 kr. for 14 dage siden til en hund på 26 kg.

• #20   23. mar 2022 Han er blevet tjekket hos Claus Sloth, som også hjælper os med det videre forløb, og han skulle vidst være en af DKs bedste indenfor området.

Han fik som sagt en sprøjte og vi skal give ham 3 mere over de næste 3 uger, og dem skal han så have igen om 6 måneder. Det er Cartrophen kan jeg se på fakturaen. Udover det så fik vi noget tilskud han skal have hver dag der hedder ArthroFlex Omega.

Vi træner allerede sportræning med ham så det tænker vi at fortsætte med og fokusere på dét. Vi skulle være startet til apportering men det dropper vi. Vi har også overvejet rally men jeg kender ikke så meget til belastingen i det endnu.

Vi har også fået en skræddersyet svømmeplan og sideløbende fysioterapi forløb som han skal starte på i næste uge, det glæder vi os meget til!

• #21   23. mar 2022 Kan vi også gøre noget når han teknisk bare er et gadekryds? Troede kun sådan noget var gældende hvis der er stamtavler og sådan involveret?

• #22   24. mar 2022 Ja, lovgivningen gælder også for blandinger.

• #23   24. mar 2022 Købeloven gælder for alle hunde, uanset race eller blanding, så jo du har ret til kompensation, som minimum vil jeg tro halvdelen af købesummen retur.
    Husk nu at sprede budskabet, alt for mange tror at blandinger ikke bliver syge! Det er vigtigt at få det frem i lyset.

• #25   24. mar 2022 Min gamle labrador, sascha, fik konstateret HD da hun var knap et år gammel. Hun levede smertefrit (uden anden smertebehandling end Cartrophen) indtil hun måtte aflives som 11 års pga andre årsager.
    Hun blev skånet hele sit liv - ikke for vild leg eller for lange gåture - og fik fysioterapi med mellemrum samt lidt waterwalking.
    Hun havde et langt, godt liv og var evigt glad.

• #26   24. mar 2022 Nå ja, og så fik hun foder med glucosamin og grønlæbet musling (hvad det nu hedder) gennem hele livet, fra fx Essential, Orijen og tails.com.

Kommentér på:
Fremtidsudsigter med HD

Annonce