Hvordan finder jeg den rigtige hund Hvordan finder jeg den rigtige hund
Jeg har i lang tid overvejet at få en hund til, og hver gang jeg synes at have besluttet mig, bliver jeg usikker på om jeg nu også har undersøgt alle muligheder, og om jeg nu os har fundet den bedste hund, for alle hundeejere synes jo, at deres hund er den aller bedste, og så opdager man ikke de dårlige sider, før man har hunden....her er lidt af de overvejelser vi har haft her hjemme:
1) jeg skal bruge den til agility. Dvs. den skal kunne løbe hurtig, og synes det er sjov
2) Det må ikke være en for fimset hund, for min kæreste vil kunne beholde lidt af sin mandlighed, og kunne gå med den på gaden (her røg bla. puddel og king charelse..desværre:(....håber ikke det fornærmer nogen
3) Den skal ikke være for stor, da jeg skal kunne have den i en cykelkurv og i en taske i bussen, da vi ingen bil har, men den må heller ikke være så lille at vi ingen chance har på agility banen. ca. 20-30 cm i højden. 5-10 kg er nogen lunde, hvad vi regner med at kunne putte i cykelkurven
4) Den må ikke være for egenrådig, da jeg allerede har en blanding af en jackrussel/westi terrier, som er meget svær at få overtalt til at arbejde. Det er derfor et stort ønske at få en hyrdehund eller anden hund, der er noget mere arbejdesvillig end de egenrådige terrier (her røg borderterrieren, som vi ellers har haft et godt øje til)
vi har lige nu kig på en shelti, som vi desværre har fået afvide at den er meget temperamentsfuld, og det er svært at vide hvilken størrelse den bliver...det er jo vigtig den ikke er for stor.
Vi har desuden haft kontakt til en vastgotaspids opdrætter, hvor vi snart skal ud og se på en mulighed, men her er jeg bange for at den er lidt for "pølse formet" og lidt langsom på banen, men den er ikke udelukket
I den blå avis fandt jeg en anonce på en lille portugiser...det er oversat til dansk, da det var lidt svart at stave til.
Alle de hunde min kæreste finder, har jeg ldit svært ved at proppe i en cykelkurv:(
så det er lidt svært at finde en hund vi begge er enige om.....
Måske nogen her inde kan hjælpe, eller tilføje overvejelser til diskudtionen.
Endda komme med bedre forslag til en super race til os
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.276
Kender en del shelties som ikke passer til dine anelser ;o)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Hvad med en dværgpinscher eller er den for feminin?
Islandsk fårehund er osse et bud. De er så godt nok 40-50 cm, men de er da ikke så store, og de samarbejdsvillige og hurtige, og skulle være ganske gode til AG.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.276
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 2.064
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 2.064
det sådan en her
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.043
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
i år er der 3 japanske spids med til dch-DM i agility, og vi herhjemme er lidt stolte for det er 2 af Galias helsøskende og Galia og Jowinas far.
jeg kender da en der har den med i cykelkurv og også en der har en cykeltrailer til den.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 37 Svar: 129
Skal prøvve at komme med mine bekymringer omkring de forskellige racer her. (tag det nu ikke personligt jeg ved godt at jeres hunde er virkeligt dejlige
I forhold til de foreslåede racer:
Sheltie fås i mange størrelser og de mindste af dem skulle nok kunne leve op til cykelkurvstørrelse. Problemet med Sheltier er jo bare at en stor procentdel af dem ikke har et godt stærkt sind. Det vil være et lidt stort sats føler jeg at indlede mig med den race, selvom det stadig er en mulighed (ingen sagde det skulle være nemt).
Dværgpinscher er ikke lige mig udseendesmæssigt og den virker lige nummeret for lille faktisk.
islandsk fårehund er for stor og jeg kender en som gør KONSTANT så man bliver vanvittig.
Cotton de Tulier skal redes for meget og er lige nummeret for feminin til mig, men det havde ellers været dejligt med sådan en allergifri hund
Japansk Spids er da bare for skøn at se på og sådan en vil jeg gerne have
aug 2006
Med hensyn til Welsh Corgi har den lidt rygproblemer i forhold til agility. Vil dog sige at da jeg er opvokset med Schæfere så ligger der noget sentimental værdi i at få sådan en mini-schæfer
Kooiker har vi også set på, men den var liiige nummeret for stor, men hold da op den var dejlig. Derfor er Papillonnen også for stor dan den er endnu større.
feb 2006
Japansk spids er en hund der kan lide der sker noget, samtidig er den ikke en der flyver rundt i møblerne de dage hvor der ingenting sker.
den er venlig, dog lidt reserveret overfor fremmede. Den har en nem pelspleje, lærenem, allergivenlig
nu har jeg ikke set hvor i bor, ellers må i gerne komme forbi, uforpligtende, vi viser gerne hundene frem
aug 2006
ang: Hvad med en Papillon. Hvis den må være lidt større en Koiker.
Er en papillion ikke mindre end koikeren? for hvis en koiker er mindre en papillionen, så ser jeg da helt forkert på de billeder jeg har set.
Hvor stor er koikeren i forhold til king charles, for den ved jeg kan være i cykelkurven, så hvis koikeren kan fås lige så lille, så tror jeg min kæreste er på vej ud og købe sådan en.....*gg*.
aug 2006
Vi bor i odense, så der er lidt langt op, men ellers et fristende tilbud:) Det er hvertfald vigtig for mig at have kigget på en del hunde, inden jeg bare køber.
feb 2006
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 173
jul 2007
aug 2006
Min hund er MEGET stædig, så 2 af den slags kunne jeg slet ikke rumme. Personlighed er ok:)
jul 2007
dec 2006
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 272
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
Lille hyrdehund i hvertfald...
aug 2006
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 237
den er aktiv, ikke for stor, lydig, og meget glad for at lære?
Hvordan finder jeg den rigtige hund