Hundetræk af slæde/ski/etc for alle racer? {{forumTopicSubject}}
Jeg har set en del videoer af folk på ski hvor hundene “trækker” af sted med ejer. Jeg har også set en del der trækker barn på kælk eller trækker ejer på de her specielle cykler, og det har været alle mulige racer; MAS, Dalmatiner, blandingshunde, Aussie osv..
Så tænkte jeg i dag om det at trække sin ejer er noget mange racer kan, og derfor ikke kun er racebetinget for slædehunde? Da jeg var barn trak min Westie mig på løbehjul (eller man kan sige at hun løb i forvejen i snor). Det er selvfølgelig ikke muligt at trække afsted for de helt små racer pga. fysikken. Eller måske der en væsentlig forskel på at 1) “løbe i forvejen i snor” eller 2) trække sin ejer, og det kun er slædehundene som egner sig til at trække?
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Hun har også en Dobermann som trækker hende, så nu har hun en kobel på to.
Det er nogle vilde videoer hun deler nogle gange for der er godt nok fart på.
Så jeg tænker at det er noget rigtig mange mellem-store racer kan trænes til. Men ønsker du at vinde en konkurrence, så skal du nok holde dig til de racer der oprindeligt er avlet til det.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.254
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Jeg kender også en del der kører 'barmarksdrag' med deres dobere i Sverige. Holy moly det går stærkt. Jeg pønser på at få lært Penny at trække enten cykel eller kick-bike når hun bliver voksen
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.695
Selvom min lille hund på 4 kg jo ikke kan trække mig, så lægger hun stadig træk i - så jeg synes der er væsentligt stor forskel på "bare at løbe i forvejen" og så at løbe med træk, også for de helt små hunde, hvorfor man jo helst skal have en speciel sele til formålet, line m.m.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.865
Jeg har set nogle hunde bruges til canicross, som aldrig kommer til at trække, som hænger bagi eller løber ved siden af fører, til trods for de ønsker træk fra hunden, det virker altid som de mere sensitive hunde, som bakker lidt af på det.
Jeg har ridgeback, det er ikke en slædehund, men racen er akkurat lige så glad for træk arbejde som en husky, på grund af udholdenheden, løbe glæden, driften og adrætheden
Jeg deltog førhen med Sam i canicross konkurrencer, men det er pt sat på stand by, simpelthen fordi han tænder så voldsomt, at kommandoerne udebliver, det gør det til en ret farlig situation, at prøve at holde 48 kgs hund tilbage konstant, vi løber stadig selv, men forhåbentlig lykkedes det at kunne starte igen på et tidspunkt
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 182
Det er åben VM alle hunde er tilladt
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Da jeg var barn stod vi en del på rulleskøjter med vores whippetblanding, hvor hun fik lov at trække - det havde vi (inkl hunden) meget sjov ud af
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.023
Begge mine vil gerne trække, men jeg har trænet det af fordi det er hårdere for mig og dem at blive trukket end at jeg selv har alt fremdrift.
Snoren er altid spændt og der er hårdt træk op af bakker - poter er bare bedre bygget til stigninger, så de holder bedre den høje fart.
Jeg er meget imponeret over mange af de små racer hvordan de reelt kæmper for at lave et stort trække-arbejde og bare vildt gerne vil videre.
Tror jeg alle racer kan? Nej. Men man flere end slædehundene.
Fx er flere racer avlet til at samle flokken, og de kommer aldrig til at trække ordentligt igennem medmindre at ejer altid er bagerst. Vi har en i klubben, der aldrig nogensinde overhaler, for hendes hund vil gerne tilbage og "samle op" så flokken igen er samlet.
Så kan vi snakke om terrieren decideret trækker sin ejer frem - men det er ikke manglende entusiasme, bare om 5 kilo hund reelt gør en forskel.
maj 2007
https://www.youtube.com/watch?v=223mXekCrIc
https://www.youtube.com/watch?v=ZGn-bH4rZ2M
https://www.youtube.com/watch?v=mTZNRPU2ja0
https://www.instagram.com/zerotheridgeback/
jul 2012
maj 2007
jul 2012
maj 2007
jan 2007
Han får lov at trække, når vi løber, det synes han er mega fedt, og det giver noget helt andet, end når han bare løber med ved siden af. Man er slet ikke i tvivl om at han synes det er fedt, når løbetøjet er på og selen kommer frem. Jeg blev forbavset over hvor god han er til at holde et jævnt og konstant træk og fokusere på opgaven.
Men at cykle med ham er i forvejen risky fordi der bare sker et eller andet med evnen til at løbe og høre på samme tid, når jeg sidder på en cykel og kan bevæge mig i højere tempo - at lade ham trække derude foran tør jeg simpelthen ikke. Jeg tør ikke satse på, at vores (under løb velindlærte) styring holder, når hjernen på den måde ryger ud bare ved almindelig cykling hvor han løber med ved siden af.
jul 2012
jan 2007
Hundetræk af slæde/ski/etc for alle racer?