{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

hund og corona {{forumTopicSubject}}

Øv, corona begynder at komme tæt på.
Familie og venner bliver ramt!

Så tankerne om, hvad der skal ske, hvis jeg selv får corona, ligger og spøger.

For hvordan passer man hund, samtidig med at være smittet af corona?

Kan vi lufte hunde i skoven fx, hvis vi skulle blive smittet?

Er der nogen herinde, der har været ramt, som kan give et billede af, hvordan hverdagen har været, mens I har været smittet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hund og corona
  • #1   5. jan 2022 Jeg er pt ramt og jeg har det altså fint. Hvis jeg ikke stod med en positiv CPR test havde jeg aldrig tænkt corona. Det føles bare som en middelmådig forkølese. Så her er der ingen ko på isen. Vi gør som vi plejer.
    Jeg er I øvrigt vaccineret alle tre gange, hvis det har nogen betydning. smiley

• #2   5. jan 2022 Så selvom du er smittet, tager du stadig på tur i skoven, ved stranden osv?

Vi har ingen have, så hvis vi bliver ramt, så skal vi jo ud med hundene alligevel.

• #3   5. jan 2022 Det kan du sagtens her oppe. Du køre bare i skoven eller stranden, nå du ved der ikke rigtig er nogen og så undgår du bare at møde nogen.

Spørgsmålet er mere om du kan lufte dem. Min søster hostede helt vildt og kunne forstille sig at skulle gå bare en kilometer uden lungerne var hostet op, plus høj feber.

• #4   5. jan 2022 # Ja da. Naturligvis holder jeg afstand til folk, men det gør jeg i forvejen. smiley

• #5   5. jan 2022 Perfekt! Det giver lidt mere ro! Tak smiley

• #6   5. jan 2022 Jeg gik også bare som jeg plejer. Men jeg møder stortset heller aldrig nogen på mine tur.
    Jeg ville nok holde mig væk fra steder hvor man ved at Der er andre mennesker

• #7   5. jan 2022 Havde en kunde i går. Han bar lige kommet ud af isolation. Var syg i julen. Han havde ingen symptomer, kunnen positiv test. Han løb turer som normalt.
    Hvis du bare ikke tager kontakt til andre, så ser jeg ikke problemet.

• #9   5. jan 2022 Har en veninde der også gik som hun plejer. Hun tog dog et mundbind på, hvis hun gik steder hvor der var andre mennesker smiley

• #10   5. jan 2022 Så vidt jeg ved sagde de allerede i 1. bølge at man gerne må gå tur med sin hund.

• #11   5. jan 2022 Jeg render af og til ind i folk der råber “hold afstand, jeg har corona” smiley Om de vitterligt har corona, eller om de bare hader mennesker, ved jeg jo ikke smiley

Men jeg ville gøre præcis det samme, hvis jeg blev ramt. Her hvor jeg bor, kan jeg sagtens lufte hunde lange ture, uden at skulle behøve at komme i nærheden af andre, så jeg ville bare nappe de ture.

• #12   5. jan 2022 Jeg vil også bare gå med Iroh som normalt når/hvis jeg bliver smittet. Og ellers må han klare sig med haven. Selvom den ikke er stor, så er den der da.

Jeg var nærkontakt i sommers, dengang man skulle i isolation som nærkontakt. Der var smitteopsporingen absolut ikke begejstrede for at jeg havde hund jeg skulle lufte.
    Men altså vi går i forvejen tur hvor vi undgå flest muligt smiley

• #13   5. jan 2022 Helt perfekt! Tak. smiley så vil vi gå alt hvad vikan, hvis vi skulle blive ramt!

• #14   5. jan 2022 Vi var smittet i julen, og i den besked man får i e-boks fra styrelsen for patientsikkerhed, der står der, at man opfordres til ikke at forlade hjemmet (derved bryder man jo også isolation) og som nævnt eksempel står der, at man skal få andre til at lufte sin hund smiley
    Vi gik ingen steder, og hunden måtte nøjes med haven. Havde jeg ingen have, så havde jeg nok sendt hende på ferie hos nogen der kunne/ville lufte hende.

• #15   5. jan 2022

profilbillede
  • #16   5. jan 2022 Den har jeg også fået ,og jeg tænker det er sådan en standart skrivelse, der ikke er blevet revideret siden smitten først brød ud. For jeg tænker ærlig talt at det er at skyde gråspurve med kanoner, hvis man overholder de punkter 100 %.
    Ikke at man ikke skal tage hensyn. Jeg synes bare det vil være voldsomt overkill at få en anden til at lufte Skinken.

Det kan også være at jeg bare er blevet desensibilseret af 2 års bøvl med Covid19.....

• #17   5. jan 2022 Uuh øv!
    Jeg syntes sq det er svært - men langt de fleste af vores luftesteder, er ture vi kan have helt for os selv!
    Det er fordelen ved at være hundeejer, vi finder mange steder hvor der ikke kommer andre smiley

• #18   5. jan 2022 Jeg kan forstå de skriver dette hvis man bor i storbyerne. Men kan ikke se at os der bor i mindre byer eller på landet ikke må gå ud, kan lige så godt smitte naboen bag hækken som en nede i skoven smiley

• #19   5. jan 2022 Jeg kan sagtens se pointen, men hvis man smitter naboen bag hækken, så har man da idet mindste ikke brudt reglerne.
    Hvis vi begynder at gradbøje hvad vi “må og ikke må”, så bliver det hurtigt en glidebane. Hvis en person mener det er ok at gå en tur i skoven mens personen har corona, og personen advokerer for at det da er helt ok. Så ruller lavinen. Så bliver det ok at gå på fortorvet i udkanten af byen. Det næste bliver at det er ok at gå i tætbefolkede gader. Og pludselig render corona smittede mennesker overalt.
    Det er en så begrænset tid man skal isolere sig, så hvorfor ikke bare lige holde sig på egen matrikel i de dage? Når nu det står sort på hvidt at det er det man skal? Ingen - hverken hunde eller mennesker - dør af at undvære deres gåtur i en uge.

• #20   6. jan 2022 Her tænker jeg at folk må bruge deres sunde fornuft. Jeg er fint i stand til at lufte min hund, uden at udgøre en trussel for samfundet. Jeg er med på at ikke alle har lige meget omløb i hovedet, men det kan simpelthen ikke være mit ansvar.

• #21   6. jan 2022 #20
    “JEG vil ud og gå, så derfor gør jeg det - også selvom jeg har fået direkte besked på at blive hjemme og IKKE gå tur”. Dør du af at blive hjemme i et par dage?
    Dit argument omkring at andre menneskers “omløb” ikke er dit ansvar er både krænkende og tåbeligt. Især på et Forum hvor der er unge mennesker og hvor gud og hver mand kan gå ind og læse. Også folk der “ikke har lige meget omløb”. Det ér faktisk dit ansvar, ikke at opfordre til at bryde reglerne.

• #22   6. jan 2022 # 21: Der kan man dæleme tale om at være krænkelsesparat.... Jeg dør ikke af ikke at komme ud i en uge, men i og med jeg bor i lejlighed (og ikke har nogen i nærheden til at lufte hund et par timer om dagen), så er jeg nød til at gå med hunden. Og nu er jeg i øvrigt ude af denne diskussion. Niveauet er blevet for lavt, og tonen alt alt for skinger.

• #23   6. jan 2022 Jeg kan ikke huske om det er Dyreværnet eller dyrenes beskyttelse som passede hunde for folk der var i karantæne.
    Man skulle kun betale for foder.

• #24   6. jan 2022 #22
    Krænkelsesparathed og skingerhed…. Ja sådan kan man da også nemt komme ud af en diskussion, når man ved at man er forkert på den smiley
    Lad os håbe at du aldrig kommer galt afsted, eller skal indlægges på sygehus, når du ikke har noget netværk til at hjælpe med at passe hunden, og du åbenbart absolut ikke har andre muligheder. Det ville næppe være sjovt at skulle gå et par timer dagligt med hunden, hvis man er på krykker

• #25   6. jan 2022 Jeg bor på landet og møder så godt som aldrig nogen. Jeg ville lufte mine hunde. Især fordi den ene ikke besørger i haven.

Jeg kan sagtens gå lange ture på de der 10-11 km uden at møde et eneste menneske smiley

• #26   6. jan 2022 Jeg ville også bare lufte som normalt, men med lidt mere skelen til klokken. Vi møder sjældent nogen, men for at være endnu mere sikker ville jeg gå omkring måltiderne, der er folk typisk inde og spise/lave mad. Og så ville jeg gå en anden tur end normalt, fordi der er sandsynligheden for at møde folk endnu mindre, og der er mere plads, hvis det alligevel skulle ske.

• #27   6. jan 2022 Jeg tænker faktisk, at der er væsentlig større risiko for at smitte andre, hvis de kommer for at lufte ens hund? Har der ikke været snak om på et tidspunkt, at smitten netop kunne sidde i dyrenes pels?
    Vi har da ihvertfald været ret hys med på trænningspladsen, at folk ikke skulle nusse på hinandens hunde i den her periode.

Og jeg stemmer i med de andre.
    Jeg kan ikke byde nogen, at skulle ud og gå 7-10 km om dagen med min flok (tror også det ville blive forholdsvis kaotisk)
    Til gengæld kan jeg uden problemer selv gå turene, stort set uden at møde nogen - og kan ellers uden problemer trække MINDST 10m væk, hvis vi skal passere nogen.
    Og jeg rører altså ikke ved noget, ude i skoven, som smitten så kan gives videre fra.

• #28   6. jan 2022 Karina det er ikke så meget pelsen. Mere halsbånd/snor/sele og andet gear.
    Ingen (so far) af de mange hundefrisører i vores onlinegrupper er blevet smittet fra pels. Vi er jo i høj grad disponeret, da pelsen ofte flyver rundt og ikke sjældent ender i luftvejene.

• #29   6. jan 2022 Det lyder rigtigt smiley
    Jeg kunne bare huske noget med, at hundene kunne bringe smitten videre på den ene eller den anden måde smiley

• #30   6. jan 2022 Jeg ville have lige nøjagtigt 0 skrupler ved at lufte mine hunde hvis jeg testede positiv

• #31   6. jan 2022 Den her tråd skulle da have eksisteret da vi herhjemme havde corona. Jeg holdte både børn og hund hjemme, men det havde jeg ifølge denne tråd slet ikke behøvet.
    Vi skulle da bare være taget på kælkebakken. Der er normalt aldrig nogen mennesker i den del af skoven hvor kælkebakken er. Så det kunne vi da sagtens have gjort. Og hvis der så var mennesker, kunne vi jo bare holde afstand. Det ville jo slet ikke være mit ansvar, at folk lige pludselig har lyst til at være i den del af skoven, fordi der er sne. Vores behov for at kælke retfærdiggøre jo helt og aldeles at vi tager ud og kælker selvom vi har corona, og selvom vi risikerer at støde ind i andre mennesker.

Gad vide om man også bruger den slags logik, når det gælder andre regler? At fordi det ikke lige passer ind i vores liv, så gør vi bare som det passer os?

• #32   6. jan 2022 Zoe - vi skriver jo alle sammen, at vi har mulighed for at gå tur, hvor vi ikke kommer i nærheden af andre mennesker?
    Hvis jeg fx. går ude på en STOR mark, så kan jeg uden problemer holde op til 100m afstand, hvis der skulle dukke et andet menneske op?
    Jeg er reelt væsentligt længere væk, end man generelt er fra enhver nabo i et villakvarter, hvis man bare bevæger sig ud i sin egen have.
    Hvor er det lige, du mener, at det bliver uansvarligt eller urimeligt? Hvem udsætter jeg for risiko?

Jeg tror faktisk ikke, jeg ville kunne gøre det samme, hvis jeg skulle styre børn og kælk på en bakke i skoven, så jeg har svært ved at se sammenligningen?

Jeg har Googlet en del, for at finde er klart svar, men der er meget delte meninger, kan jeg se - og der er ingen opslag af "nyere dato".

• #33   6. jan 2022 Zoe88 der stor stor stor forskel på regler og hvad der anbefaledes. De må kun komme med anbefalinger.

Vi var også samlet mere end 10 mennesker under den første nedlukning, for ja jeg så min søster som har 6 børn, og vi alle var testet.

At du vælger at tolke anbefalinger som regler er helt op til dig, men at gøre os andre bussemænd fordi du mener vi er dem der smitter andre fordi vi lufter vores hunde og børn i områder hvor der kan være flere 100 meter imellem os når vi passere hinanden, er sku ikke okay.

Vi alle bruge vores sunde fornuft og passer på hinanden. Og jeg skal ikke bures inde i 10 dage med 2 unger og to damphunde. Når jeg ved få luft i skoven der ikke kommer nogen.

Men ja tager ikke ned og handler eller vælger at gå ud når jeg alle vejens unger er ude at lege.

• #34   6. jan 2022 https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Corona/Test/Pjece_Til-dig_-der-er-testet-positiv_v02_LANG.ashx?la=da&hash=E20E1078055D23C2EC38A35F2528F23BFFE8E016

Du må gerne lufte hund - dog skal du holde afstand og bære mundbind smiley (står på side 2).

• #35   6. jan 2022 TAK Line! Godt fundet smiley

• #37   6. jan 2022 Så skulle den her tråd altså have eksisteret, da Zoe og familien havde corona - så havde hunden da fået sine ture smiley

• #39   6. jan 2022 #38 ... Isabelle .... Ajjj ... den er sgu for flad at fyre af . smiley
    Du ved jo udmærket godt . hvad Zoe mener . smiley

• #44   6. jan 2022 Jeg forstår altså heller ikke sammenligningen med at kælke med børn og så lufte hunde smiley Hvis man endelig skal sammenligne noget, så ville det være at tage i hundeskoven eller til træning, men sgu da ikke at lufte!

• #45   6. jan 2022 Hvis I ikke har set (men har muligheden) Stuck Together på Netflix, så skildrer den fint på en skræmmende men også morsom måde, et lejlighedskompleks i Frankrig under nedlukningen. Herlig anbefalelsesværdig film i øvrigt.

• #46   6. jan 2022 #35
    Var da så lidt smiley
    Har selv undersøgt det, idet jeg er alene med min hund og bor i lejlighed og ikke lige umiddelbart har mulighed for at få nogen til at komme og lufte ham smiley

• #47   6. jan 2022 Ååh jeg er glad for jeg lavede denne tråd!

Jeg ville godt nok være ked af, at skulle holde bæsterne inde..
    Den gamle sked ikke i 2 dage, pga nytåret... Det er skrækkeligt!

Jeg er glad for vi kan tage ud. Vi har en masse hemmelige steder, hvor vi ikke har mødt et eneste menneske, i alle de år vi er kommet der. Så det må være der vi søger hen, hvis/når vi bliver ramt.

• #49   6. jan 2022 Vil én eller anden lige rekapitulere trådens konklusion for undertegnede?
    Må jeg tage ud at kælke, hvis jeg samtidigt lufter den rødhårede galning? Hvis ja, hvornår kommer sneen så igen? Var det for mange spørgsmål på én gang? Eller måske lige tilpas?

• #51   6. jan 2022 Hvis jeg får Corona selvisolerer jeg. Hvis min hund skal luftes, så vil andre gøre det. Flere låner indimellem min hund til gåture, og der rører de minimalt ved hende, halsbånd/sele, og snor sprittes grundigt af imellem hver person der går med hende.
    Ellers må hun bruge haven, hvor hun selvf. har lært at besørge.
    Alternativt ved fx. indlæggelse, må hun jo på internat. Man bør altid have en plan B.

Jeg har mulighed for at lufte hende i plantagen etc., men de dage det drejer sig om, der respekterer jeg selvf. mit samfund, og holder mig hjemme.

Bor man i lejlighed, så roder man rundt i opgangen, rører ved håndtag, postkasse etc. når man skal ud med hunden. Det er ikke okay.

Men måske os der har mistet pårørende til den her møgsygdom, er lidt mere hysteriske ...

Man må jo gøre som ens samvittighed byder en. Om ikke andet er det jo en god undskyldning, at bruge ens hund til at bryde isolationen ...

• #52   6. jan 2022 Tak for svar Sanne.
    Dine tanker kan jeg sagtens relatere til!
    Og i alle andre situationer ville jeg gøre præcis som dig - derfor bliver det et dilemma for mig med mine hunde, når vi ikke har have - og selv hvis vi havde, skulle vi jo stadig ud igennem opgangen for at komme i haven. Det skal vi i øvrigt også for at vaske tøj og komme ud med skrald.

Jeg er selv i risiko gruppen, og frygter faktisk for, hvordan mit forløb vil komme til at se ud. Så måske giver det hele sig selv, at jeg er nødt til at finde noget alternativt.

Jeg ved at dyreværnet tilbyder pasning - men måske er det mig der er hysterisk med mine hunde, men det skulle være ABSOLUT sidste løsning. Det er slet ikke noget jeg har lyst til at udsætte dem for.

• #53   6. jan 2022 Jeg er ved at lede efter en pension til hende, hvor hun kan komme i dagpleje, når jeg har det dårligt, og overnatte ved behov, fx. indlæggelse ifb. Corona.
    Jeg skal se pensionen når jeg er symptomfri (haft bihulebetændelse siden d. 25. december).
    Den løsning jeg havde til Kia er desværre ikke en mulighed da passeren er død.

Men pension og internat er absolut også sidste valg herfra.
    Men der er andet end Corona der kan nedlægge en, så når mit netværk ikke kan tage hende (opdrætter tager hende hvis det går helt galt), så skal jeg finde en løsning.

Bare i forbindelse med bihulebetændelsen har der været isolation, tests gange mange, aflyste aftaler etc. Skye har brugt haven en del, også fordi jeg rent faktisk er syg.

Hvad hvis I får Corona og det ikke er et mildt forløb? Hvem lufter hunden så?

Pyh ha. Lad os håbe alle får et mildt forløb når det bliver vores tur.

• #54   6. jan 2022 Jamen det er jo det jeg skriver Sanne - hvis vi bliver rigtig ramt, skal vi jo finde noget alternativt.

Det er slet ikke noget vi har tænkt i før, for det er en helt unik situation, hvor vi begge i husstanden bliver sat ude af spil.

• #57   7. jan 2022 Jeg synes, det er fint at have Dyreværnets tilbud som sidste udvej, hvis man bliver så syg, at man skal indlægges og ikke har andre muligheder.
    Men rent lavpraktisk, hvis man er på indlæggelses niveauet, er man mon så overhovedet i stand til at køre til et eller andet internat, måske forholdsvis langt væk, for at aflevere den/dem ?

• #58   7. jan 2022 Vi har haft det mellem jul og nytår.
    Vi aflyste pasning af andres hunde. Egne fik kun tur i haven. Jeg havde ingen symptomer og måtte gå ud i verden igen nytårsaftens dag - og der gik jeg altså med dem på skift i skoven. Lige den dag skulle de gerne være trætte i hovederne. Men måtte jo så også gerne i følge anvisningerne.
    Havde vi boet i f.eks. Lejlighed havde jeg trukket på nogle venner og hørt om nogen kunne passe hundene i de dage. Det ville jeg synes var lettere og mere sikkert end at nogen skulle lufte dem 3 gange daglig.. for ja hunden kan jo ikke skide på gulvet fordi du ikke må gå ud af døren. Taget i betragtning man heller ikke aner hvor skidt eller ej man bliver, så ville jeg lave en aftale med nogen om hvordan i gør - hvis.. hvis du bliver meget skidt kan du jo alligevel ikke lufte hund. Og så kan den lige så godt være i pasning først som sidst.
    Vi havde f.eks. Oppe at vende hvordan vi skulle gøre hvis vi fik behov for dyrlæge osv.

Men vi var da meget glade for at have have lige der.

• #59   7. jan 2022 Jeg var i isolation i 14 dage lige da alt blev lukket ned første gang.
    Jeg kørte ud og gik ture på nogle øde steder tidligt om morgenen eller sen aften. (Dengang blev man jo ikke testet).

Bliver jeg så syg, at jeg ikke kan gå med hunden, så må han klare sig med haven. Eller mine forældre kan gå med ham.
    Fik jeg det nu ville jeg gøre det samme som sidst. Men ofte så møder vi ingen på vores gåture.

Kommentér på:
hund og corona

Annonce