{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.273 visninger | Oprettet:

Casper O
Casper O
Tilmeldt:
29. aug 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

hjælp jeg er ny. {{forumTopicSubject}}

hej alle hunde elsker..

jeg har gået og tænkt på at andskaffe mig en hund.. men jeg ved ikke lige pt. hvad jeg skal have.. ved ikke hvad der er en god begynder hund.. kunne godt tænke mig en Amerikansk staffordshire men har set at de skulle være sværer at holde..

er der nogle som kan hjælpe mig lidt i min søgen ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp jeg er ny.
  • #1   29. aug 2007 Hejsa smiley

    Tjaa.. kommer jo an på hvilken race der passer til dig..
    Om den skal være meget aktiv, eller en rolig familie hund? osv.. smiley


  • Casper O
    Casper O Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #2   29. aug 2007 tine det ved jeg.. men har mage tid til overs og syntes derfor godt jeg kunne passe en hund..

  • Casper O
    Casper O Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #3   29. aug 2007 Pia N

    jeg vil gerne have en der er kort i pelsen.
    og den må gerne være aktiv.
    del skal helt ikke være alt for stor..
    noget i stil med en sheffer


  • #5   29. aug 2007 Er du parat til at smutte tidligt hjem fra en fest fordi din hund skal luftes? Er du parat til at droppe vennerne fordi din hvalp har dårlig mave? Hvad med den første tid - er du parat til at stå op hver 2. time og få hvalpen ud og ikke se nogle den første uge ca fordi din hvalp skal falde til? Er du parat til at sige nej tak til weekendture fordi du ikke kan få hunden passet?

  • #6   29. aug 2007 Har du sat dig en i hvad det kræver at have hund, både med tid, ansvar, penge, hundetræning, og ikke mindst er du klar til at binde dig til et levende væsen de næste 10-15 år? Har du læst om de forskellige racer der kunne interesserer dig.

  • Casper O
    Casper O Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #7   29. aug 2007 lige pt bor jeg hos mine forældre..

    men er ved at finde noget hus..
    er kun ved at undersøge det med hund...

    vil vente med at købe en til jeg er kommet væk hjemme fra


  • #8   29. aug 2007 Casper O, okay.. Hvis jeg var dig, ville jeg låne nogle bøger om de hunderacer du har kig på..
    Læse om dem du kan li.. Se hvad de 'indeholder'. så du ved hvad du går ind til.


  • Casper O
    Casper O Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #11   29. aug 2007 Tine N
    siger heller ikke at DET SKAL VÆRE en Amstaff. det var bare hvad jeg havde kigget på..
    og ang arbejde jeg er igang med en uddanelse som jord og beton arbejder, og er ved at flytte hjemme fra..

    Pia N
    det vil jeg prøve..
    er der ellers nogle links hvor man kan læse om de forskellige hunde..

    jeg siger ikke at jeg skal have en hund lige her og nu.. siger kun at jeg godt kunne tænke mig det.. men jeg vil self ikke købe en hund hvis jeg ikke kan live op til det krav den stiller..


  • #12   29. aug 2007 hehe, jeg må da indrømme at jeg nogle gange ønsker hundene langt væk.. hvis man er til en super god fest og rigtigt hygger sig, så er det ikke fedt når der bliver sagt "vi skal hjem nu, hundene venter"...æv altså.. men sådan er det nu engang!

  • #13   29. aug 2007 jeg er selv 19 år og elsker min lille hund mere end noget andet smiley
    jeg syntes det er en hyggelig og dejlig ting at ha en hund og jeg kan virkelig godt forstå dig. Uh jeg ville os gerne ha en amstaff men jeg ved at der skal meget disiplin til at sku ha sådan en. Jeg vil give de andre ret i at en amstaff er dum at anskaffe som en første gangs hund. Der skal man ha noget erfaring. Prøv med en mindre hund og se smiley så kan du jo altid få en amstaff om nogle år når du er vandt til hund osv. og har mere viden om det.

    Jeg bor ikke hos mine forældre men er flyttet hjemmefra, og jeg kan da stadig ta i byen en fredag aften hvor hunden er alene hjemme.. det har min hund ikke taget skade af. Ikke at jeg gør det hver fredag men alligevel. Ens liv går ikke i stå bare pga det.
    Men man skal sefølli have tid til den og ku betale dyrelæge regningerne smiley
    men held og lykke med at finde en race der passer til dig.


  • #14   29. aug 2007 du kan forresten oss søge på google og finde en masse tests hvor du kan teste hvilken race der er god til dig og så ka man jo ta den derfra og læse lidt om racerne

  • #15   29. aug 2007 Casper O, har ikke lige nogle link's liggende, men på biblotekket er der en masse gode bøger om hunderacer, hvalpe, før du køber hund, osv smiley
    Har selv haft lånt nogle stykker inden jeg købte hund, for at være sikker på at vælge den rigtige race osv.


  • #17   29. aug 2007 Der er også foldere m.m hos dyrlægerne somregel.. smiley

  • Casper O
    Casper O Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #19   29. aug 2007 Tine N.
    det skal jeg selv.. men det er også noget af det som er med i mine overvejelser ang. det at have hund..

    det er heller ikke sikkert at jeg køber en hund får om 2-3 år.. men lige her og nu så vil jeg gerne finde ud af hvad det kraver at holde en hund..
    og det er så derfor at jeg spørg herinde..


  • #20   29. aug 2007 Nad...selvfølgelig kan man tage i byen engang i mellem, men man skal ikke tage hjemmefra om eftermiddagen og komme sent hjem om natten/ud på morgenen og forvente at der ikke er "noget" der venter på en...

  • #22   29. aug 2007 $ PengeGrisen $...altså - næste fest holder vi her hjemme og inviterer en masse..så kan manden få lov til at drikke (jeg har ikke kørekort så det er altid ham det går udover) og hundene er ikke "i vejen" smiley

  • #23   29. aug 2007 Helle K, er enig i at mange unge gør sådan..
    Men kender nu også nogle stykker som overhovedet ikke gider den slags.
    Og så er der os, der sjældent gør det smiley



  • #24   29. aug 2007 Hej Casper.

    Jeg synes du skal købe en bog om forskellige hunderacer. Hvis jeg nu skal hjælpe dig vil jeg anbefale dig ikke at købe en muskelhund! Der er simpelthen ikke andet end muskelhunde til salg fordi folk ikke kan håndtere dem og de bliver avlet på som kaniner så man ved heller ikke om det er godsindene dyr med godt temperament eller om det er for at tjene penge fordi de i øjeblikket er populære. Men en labrador, colli, shetland sheepdog, bernersennen er gode første gangs hunde. Dem kan jeg anbefale...
    Håber du finder en race som passer til dig!


  • #25   29. aug 2007 Casper O . først vil jeg rose dig, det syntes jeg de andre glemmer. du skriver selv du er ny. Det de andre reagere på er mange henvendelser herinde og dårlige erfaringer.
    Det er ikke noget du kan bruge til noget. jeg syntes, det er fint du som førstegangskøber ser dig godt for og spørger om råd.
    til i andre prøv at hjælpe ham istedet for at angribe.

    en Amstaff er ikke en førstegangs hund. det er en skøn hund, når man har erfaring som hundeejer og ved hvilke situationer man kommer ud for. der er desværre alt for mange dejlige hunde der ender som problemhunde fordi folk forelsker sig i racen uden at kunne takle dem. derfor den negative reaktion herfra.

    jeg prøver lige at finde et link til dig


  • #26   29. aug 2007 MT- ja det vil jeg så gi dig ret i smiley

  • #28   29. aug 2007 her kommer linket
    prøv test dig selv og kik ellers på alle de hunderacer der findes. det er flot at du sætter dig ind i tingen inden du går ud og køber hund
    http://www.hundeleksikon.dk/


  • #29   29. aug 2007 connie J, Er så enig.. Synes der er for mange fordomme, bare fordi han er ung.



  • #30   29. aug 2007 Forresten Casper. Som "Farlig kamphund" siger ¨så fik jeg også min helt egen hund sidste år i november og i denne her weekend skal jeg flytte til odense, væk fra mine forældre og desværre også min hund. Som jeg elsker over alt på jorden og ikke kan leve uden men jeg bliver nød til at efterlade hende hos mine forældre for kan ikke få noget hvor jeg kan få hende med. så.. det er noget pis. Men du skal regne med at de første 3 mdr går det med at få hunden renlig og det er fra tidligt om morgenen til sent om aftenen, hvor den skal ud hver time, faktisk på klokkeslæt for at tisse.! Men tro mig det er dejligt med hunde men hårdt arbejde! Man behøver ikke have den ud om natten, men så få den ud om morgenen rigtig tidligt!

  • Casper O
    Casper O Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #32   29. aug 2007 vil da sige at jeg syntes det er rat at se at der er nogle som mener jeg gør noget rigtigt..

    og ang. det med fester og den slags.. så er det ikke det jeg bruge det meste af min tid på.. så det er ikke et problem.. og jeg bor på landet og det plandlægger jeg at blive ved med.. så det er ikke fordi jeg ikke vil kunne komme ud med den..

    men jeg vil da gå ind og læse en del og de forskellige hunde også må jeg se hvad tiden bringer..

    men vil i værtfald sige tak for alle de mange ord..


  • #33   29. aug 2007 Hej casper

    jeg var selv 17 da vi fik Tjecko (og det var vores hund)
    vi bode hjemme ved hans mor og jeg må sige jeg fortryder ikke hvert et sek men ja det er hårdt...

    de første 2 uger sov vi i stuen og var oppe om natten for vi ville være helt sikker på at han blev 100% renlig det var ikke særlig fedt at sove dernede (vi havde værelse på første sal og han måtte ikke gå på trapper)

    vi har aldrig været sådanne nogle der gad og gå i byen og det må jeg sige idag at hvis vi havde været det så ville vi havde stået i et dilemma (for vi måtte sige nej mange gange) og her for 2 år siden måtte vi sætte hundene i pention alligevel vi havde sagt til og selv at det var ikke noget vi skulle men vi stod og skulle til sjælland til et sølvbryllup og ingen kunne tage hundene og da vi kom hjem fik vi afvide at Tjecko havde knoret lidt af dem pga usikkerhed (og det var den vi mindst regnet med gjorde det) men han var 6 år og vi har aldrig vennet vores hunde til at være hos andre uden vi er der for vi mener de er vores så ingen andre skal "belæmmeres" med dem(og der er jo også 4 styk) og i de 6 år vi har boet her hvor vi bor idag har vi kun den enegang til sølvbryllupet haft en dag uden vores hunde.....

    det jeg mener med denne smørre er når man vælger at have hund vælger man den selv så man skal indstille sig selv på de næste 10-20 år at man er forbundet sammen med hunden 24-7 for det er ikke vennerne/familien der skal passe den 2-3 gange ugenligt nej det er dig 24 timer i døgnet 7 dage om ugen 365 dage om året..... håber du forstår...

    det er også vigtigt at du kigger lang ud i fremtiden hvad med om et år eller om 5-10 år kan du stadig give hunden husly/kærlighed/aktivitet til den tid ????? (dette er meget vigtigt at du tænker på for hvis du regner med at blive direktør med massere af rejser så syntes jeg ikke det er en god ide at anskaffe sig en hund)


  • #34   29. aug 2007 Helle K, Hvis man holder mere af hunde, end fest og 100% frihed, er det jo ikke synd smiley
    Og det gør man forhåbentligt, hvis man tager denne beslutning.

    At han laver denne tråd, og undersøger det hele først, må da betyde at han overvejer det grundigt inden smiley


  • #35   29. aug 2007 Altså jeg synes ik der er noget galt ii at du får en hund nu, men som de andre siger, så skal du være klar over at du nok ik kan feste fredag og lørdag når du har hund, og slet ik så læange den er hvalp.
    Jeg ville ogs råde dig til at finde en anden race ..
    Gå på nettet eller biblioteket og læs om de forskellige racer - og IK gå efter udseendet ! ..
    Min mening (:


  • #36   29. aug 2007 nej hvor i alle sammen hyler som små unger. jeg er 22 og har en lille hund har haft hende fra hvalp. jeg bor alene, arbejder fuldtid og det er da intet problem at have en hund. i for det simpelthen til at lyde som om det er raketvidenskab at holde en hund

    Hvad med at komme med nogle gode råd i stedet for at skræmme en kommende hundeejer væk


  • #38   29. aug 2007 Sjovt... De unge kalder det fordomme, de "ældre" (voksne) kalder det erfaring.

    Jeg er enig med jer begge... smiley

    At have en hund er en lorteting hvis man gerne vil det sociale, det unge og det rejselystne, men omvendt er det ikke alle unge der dyrker det at være ung.. Det er lige det der med at få kategoriseret sig selv korrekt.


  • #40   29. aug 2007 Helle K, Det er vel også derfor han sætter sig ind i det hele inden beslutningen blir taget endeligt? smiley

    Synes bare man skal passe på med at 'dømme' på alderen.. Ingen unge er ens :b Er ældre jo heller ikke.


  • Casper O
    Casper O Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #41   29. aug 2007 $ PengeGrisen $

    det skal jeg huske.. :O)


  • #43   29. aug 2007 Søster Frost ¤ Kbh K ¤
    , er der noget man ikke kan ha erfaring med, så er det at generalisere smiley
    Det er simpelthen så forkert i mine øjne..


  • #44   29. aug 2007 jeg må nu lige sige at en på 17-19 år sagtens kan passe hund alene. Jeg er 18 år, bor alene, går i gym og har min egen schæfer. og det går fint.. jeg er så også en person som dog faktisk hellere vil sidde hjemme og hygge med hunden end til en fest. Og det betyder ikke at jeg ikke ser venner, det gør jeg. jeg har bare hunden med eller de er hos mig. Så det kan sagtens lade sig gøre. MEN vil nu også sige at man skal tænke tingene igennem grundigt, for det kræver meget, men hvis man er villig nok til at quitte fester og hvad ellers der må quittes, så kan det sagtens lade sig gøre smiley

  • #45   29. aug 2007 Helle K, Ingen tvivl om at der både er fordele og ulemper ved at være hunde-ejer. Og ja selvf skal han tænke sig om en ekstra gang..
    Men ikke alle i den alders gruppe, sætter fest som højeste 'must'.
    Pas på med at generalisere smiley for lød lidt sådan.




  • #46   29. aug 2007 Pia

    Jo, men glemmer du ikke at alle her på siden på et tidspunkt har været unge og derfor meget nemt kunne tale af erfaring?

    Det er da lige så generaliserende at skrive som du gør når du ikke spørger ind til hvad folk baserer deres udtalelser på.

    Der skrives jo bare at det er et stort ansvar og at man giver afkald på en masse "unge" ting. Om man så har lyst til det eller ej skal være op til den enkelte, men det gør det ikke mindre sandt.


  • #47   29. aug 2007 Casper:

    Kan sagtens forstå at du overvejer at få hund, for det er sgi noget af det dejligste selskab man kan få... Jeg har drømt om at få min egen hund hele mit liv.

    Da jeg var på din alder lavede jeg egentlig ikke meget andet end at gå i byen - i hvert fald torsdag fredag, lørdag. Jeg vidste godt at jeg ikke skulle have hund, før jeg var noget mere stabil - selvom jeg da så inderligt ønskede mig en.

    Nu er jeg 28 år, og gider sgu ikke rigtigt det med at gå i byen mere, og jeg tit at det er rarere at tilbringe en weekend hjemme, istedet for at være til fest eller besøge nogle venner. Synes først det er her de sidste år jeg faktisk er blevet parat til en hund...

    Men selvom jeg er blevet røvkedelig (*GG*) -så er det f.... stadig hårdt at have hund. Hvalpetiden og teenagealderen er KONSTANT opmærksomhed. HUnden kan have alene hjemme problemer... Hunden kan være aggresiv og svær at træne.... Dertil kommer den konstante dårlige samvittighed, hvis man ikke lige har så god tid til hunden - den skal jo ud at gå nogle gange om dagen. Samtidig er der al træningen, aktiveringen. Dertil kommer at hunden jo nogengange skal passes.... Hvis man ikke har bil, må man også indstille sig på at ens liv bliver noget sværere - man kan ikke have hund med i alle offentlige transportmidler... Til sidst er der jo det økonomiske... Forsikringer, mad, vaccinationer, chipning, ormekure, godbidder, legetøj, kurv, halsbånd osv......

    Men Håber at du tænker rigtigt meget over hvad det vil betyde for din hverdag hvis du fik hund, eller om du skulle vente nogle år???

    Under alle omstændigheder synes jeg heller ikke at du skulle få en amstaff, da de efter min mening kræver en erfaren og meget konsekvent hundeejer - Hvilket man sjældnet er som førstegangsejer (man er sgu så tit i tvivl om alt muligt)

    Men held og lykke med overvejelserne


  • #48   29. aug 2007 Søster Frost ¤ Kbh K ¤, jeg kan også selv tale af erfaring, da jeg selv har hund og er ung.

    At man sidder og gir et eks, som hvad ens datter gør eller lign, er bare ikke nok til at fraråde det i så stor stil synes jeg.
    Alle er forskellige.



  • #49   29. aug 2007 hmm.. og undskyld,men jeg prøver også lige at komme med noget konstuktivt smiley jeg vil feks. foreslå en formel 1 labrador.. den er ikke så stor, den er korthåret men vil elske at du går nogen gode ture med den og bruger den tid du beskriver du har på den smiley (aktiv) jeg fik min egen hund mens jeg endnu boede hjemme, i en alder af 15, og ja, det var mig der ville have hunden og mig der derfor også skulle passe den, de havde deres egne hunde.. hun flyttede med mig da jeg som 17 årig flyttede hjemmefra, og det har aldrig været noget problem. jeg er også ind i mellem kommet hjem fra skole, og måtte efter nogen timer afsted igen, men i mellemtiden blev hun luftet godt, fik leget og hygget, og sov jo så igen som mange hunde gør om aftenen.. mens jeg var i byen smiley
    Den dag i dag hvor vi har 3 hunde, sker det stadig at jeg kommer hjem fra arbejde (lige nu er jeg dog på barsel smiley ) og må tage fra dem hurtigt igen fordi at vi skal noget.. det kræver dog at man har nogen der kan passe hundene hvis man skal noget, eller finder en virkelig god pension hvor man ved hunden vil trives..hvis man skal være afsted feks. en nat..
    Nå, det var lige hvad jeg kunne komme med.. Hunde giver bare SÅ meget, og er super dejlige at være sammen med.. du lyder absolut som en der vil være rigtig god til at passe på en hund, bare idet at du spørger sådan et sted som herinde. så held og lykke med hunden når du får en engang smiley
    Heidi


  • #50   29. aug 2007 Jeg siger skam også blot det her, fordi jeg synes folk reagerer mere stærkt på at høre hans alder, i negativ retning, end de hjælper ham med det han spør til osv.


  • #51   29. aug 2007 giver dig ret Pia
    syntes du lyder fornuftig Casper og spørger til råds.
    men en Amstaff vil jeg aldrig råde dig til som førstegangshundeejer. en formel 1. var slet ikke noget dårlig bud


  • #52   29. aug 2007 connie J, hehe rart at høre man ik er alene om den holdning. *G*.

    Kender desværre ikke så meget til lige den hunderace, så den kan jeg ikke snakke med på smiley
    Andet end en tur på biblo. ;P


  • #53   29. aug 2007 men vil nu også lige sige at mange siger også at en schæfer ikke er en førstegangs hund, men indtil videre går det bare godt her, og hvis man går til træning og får lidt råd til hvordan man kan få hjælp med tingene, så hvorfor skulle han så ikke klare en amstaff hvis det er det hans hjerte føler for og hvis hans psyke er til det. Og jeg synes også det er dumt at købe en race, som ikke rigtig interessere en, "bare" for at prøve at se hvordan det er at have hund og for at lige at få erfaring. Jeg ville ikke have en anden hund end en schæfer, da det er hvad mit hjerte føler for. Men bare sæt dig godt ind i Racen smiley men du skal nok ikke lige have en svag psyke når du skal have en amstaff. Nu blev det jo til en roman smiley

  • #54   29. aug 2007 Pia N. og Connie J. hvor er jeg dog enige med jer..

  • #55   29. aug 2007 Simone D, Helt rigtigt..


  • #56   29. aug 2007 Heidi N, smiley

  • #57   29. aug 2007 ¨håber du kunne bruge mit til noget...

    (hopper stille ud af tråden igen) ;o)


  • #59   29. aug 2007 Helle K, Jeg opfattede det bare sådan lidt.. For at din datter og hendes vennekreds måske gør ét, betyder ikke at alle unge også gør sådan..
    Man bør klart fraråde folk at få hund, hvis de føler stærkere for 'friheden' ja..
    Men gør man ikke det, (og har jeg ikke indtryk af at Casper O gør), så synes jeg ikke man skal sidde og 'advare' _KUN_.

    Havde du haft samme holdning, hvis han som 30 årig aldrig havde haft hund før?

    Synes bestemt ikke jeg generalisere.. Synes bare tit man støder på en slags fordomme overfor unge..
    Og synes det er lidt træls.
    Især når han tænker sig godt om inden, og bare søger råd og svar på sine spørgsmål.
    Dette må jo betyde at han ikke bare kaster sig ud i det.

    Er jeg helt enig i..
    Men bare fordi man er ung, betyder det ikke at man ikke er villig til at give afkald på visse ting.. nogle nyder mere hygge osv, end fest og gang i den smiley
    Eftersom du nævnte din datters alders gruppe, fandt jeg det bare lidt 'dømmende' kun at kigge på dette.


  • #60   29. aug 2007 jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan købe en ast som første gangs køber det har min kæreste og jeg da gjort
    hvis man er villig til at sætte sig ind i racen og bruge den td og energi det kræver at have hund er det vel ikke nødvendigt at man skal have haft fem hunde først
    men en ast kræver meget tid og megen tålmodighed


  • #62   29. aug 2007 Helle K, At sige at man skal vente og nyde sin ungdom først, er i mine øjne ikke en forklaring på hvor meget det kræver..
    Er man virkeligt hunde elsker, og brænder for det, vil det nydes mere, end byture hver uge.
    Livet går ikke i stå, fordi man får en hund.. Det blir bare begrænset hvor meget man ellers kan 'binde' sig til.

    Men synes bare ikke man kun skal sidde og advare, fordi personen med dette ønske er ung..
    Han har ikke kastet sig forhastet ud i noget.. Altså kan jeg ikke se noget forkert i at søge svar og mere viden smiley
    Der er forskel på at gøre opmærksom.. - Og Kun at kigge på alder. For jeg læste det klart, som om du kun kiggede på at han var ung, og derfor var det en dårlig idé.
    godt være det er mig der har misforstået.


  • #63   29. aug 2007 Du skal vide hvad du går ind til hvis det er amstaff du brænder for . . vil anbefale at du tager ud til en kennel og snakker med dem . .og hører om racen og læs evt om den . . oplev hundene osv .

    synes folk er lidt for hurtige på aftrykkeren når det er unge mennesker og amstaff . .

    du skal bare være 100 % sikker på du vil bruge tiden på hunden . . det er en svær hund at opdrage på og det ser man når man kigger rundt og ser så mange ungehunde til salg af racen . .

    Jeg er selv meget inde i racen og har udstillet den i et par år . .

    held og lykke med det hele . . (:

    Jeg går selv og leder efter hund i øjeblikket . . kan ikke rigtig bestemme mig for hvilken race men amstaff ligger som en af øverste. . jeg er ikk typen der går i byen og bruger tiden med vennerne . . alle mine weekender står stortset på udstilling eller noget med hunde .. plus min hverdag når jeg er hjemme fra skole . . sååh jeg er afklaret med at jeg har tid til en hund . . (:


  • #65   29. aug 2007 Hehe, se dét kan vi blive enige om smiley

  • #66   29. aug 2007 Jeg bliver til gengæld træt af alle de selvretfærdige unge der forsvarer hele generationen med "jamen, jeg er da ok", og så skal det på den baggrund være underforstået at alder aldrig er et faktor når man skal tale om hundekøb.

    Der findes mange unge der ikke bør have hund (se bare i markedet) og man kan ikke bebrejde folk at de dobbeltchecker hvor seriøse de unge er omkring det, og gør opmærksom på diverse forhold omkring hundehold.
    Jeg blev mødt med de samme "fordomme", men det var kun med til at bekræfte mig i mit valg omkring anskaffelse og race netop fordi de ting ikke passede på mig (og jeg gider ikke hidse mig op over at det er fordom for sådan ER de fleste unge som jeg kender). Til gengæld vil jeg sige at have hund alene har krævet mere end jeg forventede, på trods af at jeg er vokset op med hund, og det har nye hundeejere da ret til at få at få med i deres overvejelser.
    Hvorfor skal folk altid pakkes ind i vat når de risikerer at blive hakket ned fordi "det skulle de da have tænkt på noget før" hvis det viser sig at "fordommene" holder stik.

    Aldersdebatten tangerer efterhånden i meget høj grad til muskelhundedebatten i kraft af der igen er tale om en gruppe som ikke anerkender fejl i egne rækker. Og igen er det hundene det går ud over.

    (læs: der står ingen steder at unge mennesker ikke kan have hund, eller at ældre mennesker er bedre til det)


  • #67   29. aug 2007 Casper

    Det skal lige pointeres at det sidste indlæg ikke var møntet på dig på nogen måde. Jeg kender dig ikke og kan derfor ikke udtale mig om det er en god ide eller ej for dig at få hund.

    Jeg kan kun sige at jeg selv ikke ville være en god hundeejer hvis jeg i dag skulle være som jeg var da jeg var 17 (og der gik jeg alligevel til træning hver uge med familiens hund). Det skal du self ikke dømmes for, men som allerede pointeret er det virkelig vigtigt at du tager med i overvejelserne hvor meget venne/gå-i-byen tid du ønsker.

    Der findes en masse godt materiale rundt omkring på nettet, og jeg kan også anbefale at du tager et kig på Dansk Kennel klubs hjemmeside, hvor de har en "skal du have hund" DVD som kan ses gratis. Den er god uanset om du ønsker dig en hund med eller uden tavle.


  • #68   30. aug 2007 Søster Frost ¤ Kbh K ¤, ældre ka vel være ligeså dårlige til det, som unge?
    Min pointe er bare at man ikke skal skære alle over en kam, fordi mange måske har begået fejl indenfor det område.
    Uanset alder, er vi alle forskellige.


  • #69   30. aug 2007 Og nej det handler ikke om at være selvretfærdig.
    Og hvis jeg opfattede det helt forkert, at jeg synes folk kiggede mere på hans alder, end noget andet, så forstår jeg ikke at andre også forstår det på samme måde som jeg?


  • #70   30. aug 2007 jeg synes nu ikke at folk går op i alderen.. men folk tænker på hundens ve og vel og prøver at se dem selv i den situation..

  • #71   30. aug 2007 M T, Når man sidder og siger man vil vide hvad det indebærer, og undersøge en masse først.. og folk derefter blir ved med at nævne alderen..
    Hvordan kan det så påstå's at det ikke blir gjort op i alder?


  • #72   30. aug 2007 Havde jeg oprettet denne tråd, ville jeg ha blevet skuffet over den 'modtagelse' der har været for emnet, af mange.

  • #73   30. aug 2007 jamen jeg forstår ikke du ligger så meget i det? selvfølgelig er alderen vigtig lige netop her for der kan ske så mange ting der måske ikke ville ske for en på 30 med fast job, hus osv bag sig.. men det betyder ikke han ikke kan passe en hund ordentligt! Fik hund da jeg var 16 og hun var da helt min egen... Nu er jeg lige blevet 22 og har 3 stks + min gamle tøs der bliver 6 nu her... og der ér nogle begrænsninger når man har hund. Kan man leve med det så er det fint men det er der desværre mange der åbenbart ikke kan...

  • #74   30. aug 2007 M T, Fordi jeg ikke synes det er fair at sidde og fraråde helt, fordi at nogle andre har gjort sådan og sådan..
    Det skal vel ikke gå ud over de fornuftige som rent faktisk interesserer sig nok, til at undersøge mere omkring hundekøb.
    Der har nærmest været nedladende kommentarer (efter min mening) omkring det her..

    Hvis man er så voksen og erfaren, bør man også vide at en sand hunde-elsker, (uanset alder), nok ikke ville oprette en tråd som dette, og undersøge hva de går ind til, hvis det ikke var det de ønskede. (eller mente de ønskede).
    Han spør f.eks om amstaff er svære at opdrage osv..
    nogle vælger bare at sige 'nyd din ungdom' og starter straks med at nævne eksempler på unge som ikke kan overskue det at ha hund. I stedet for at give råd og svare på de spørgsmål der blir stillet..
    Ved at undersøge og spørge til råds, finder man jo nok ud af at det ikke kun er en dans på roser altid..
    Men det kan vel siges, uden at smøre ekstra på, og generaliseres.


  • #75   30. aug 2007 Lea W, Lige mine ord smiley

  • #76   30. aug 2007 Casper
    Du kan gå ind på DKK's hjemmeside, der er en masse gode oplysninger om det at have hund.
    der ligger også en dvd der hedder "skal du have hund" den kan du se ganske gratis. link nedenfor
    Og held og lykke med dit hundevalg

    http://www.dansk-kennel-klub.dk/1


  • Casper O
    Casper O Tilmeldt:
    aug 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #77   30. aug 2007 Tak for linket..

Kommentér på:
hjælp jeg er ny.

Annonce