{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.028 visninger | Oprettet:

aktivering og opdragelse {{forumTopicSubject}}

Ved godt jeg har skrevet et lignende indlæg, da jeg var ved at blive sindssyg sidste uge - men hendes opførsel er virkelig afsindig lige nu!

Min hund tror vist efterhånden hun hedder NEJ - i hvert fald her efter denne uge! Hendes opførsel er helt grotesk. Jeg kan ikke sætte mig ned og slappe af overhovedet. Når hun ikke fiser hen i den anden ende af stuen for at flænse sofaen, aviserne eller planterne, samt grave i gulvet - så står hun og glor mig ind i hovedet og gør hysterisk af mig - hvis jeg vender mig og kigger på hende fiser hun afsted med lynets hast - og det er HELE tiden.
Jeg har nu, for at få ro, sat hende i kort snor LIGE ved siden af mig - det hjælper så hun ikke løber væk, kommer tilbage og starter forfra i ét væk....

HUn har fået 1 1/2 times gåtur i eftermiddags, hvor hun både legede med en anden hund, fik badet og snust en masse - og så selvfølgelig hendes morgentur. Hele sidste uge blev hun også aktiveret med at søge, at få godbidder både ud og ned fra flasker, bolde og gamle sokker - og hun fik lange gåture, da jeg næsten ikke skulle arbejde...
Jeg tvivler stærkt på, at hun mangler motion og aktivering - og tror bare hun er i lømmelalderen. Men jeg vil så gerne høre nogle andres råd og erfaring med hunde, der er blevet ligesådan. Hvad gør i, når jeres hund gakker helt ud - og bare bliver ved og ved og ved??? - og hvad med aktivering, når hunden bare virker helt umættelig på at bruge hovedet (hvis det da er det hun er?)? Nogle der har nogle meget svære "aktiveringsøvelser"??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aktivering og opdragelse
  • #1   27. aug 2007 Jeg tror altså på , der også findes DAMP-HUNDE... ligesom der findes ...DAMP-BØRN...hvorfor ikke.....jeg har ikke så meget forstand på det... og jeg håber du kan få nogle gode råd herinde... selvom det ser ud som om du har prøvet næsten alt.

• #2   27. aug 2007 jeg tror at jeg har en damp hund

• #3   27. aug 2007 Dennis:

Kan ikke rigtigt aktivere hendes "vand-gener" i øjeblikket:-) -da der er røde flag og møgbeskidt vand ved fjorden i øjeblikket... - og de 20 cm vand i en å vi møder dagligt på turene, er vist ikke helt nok aktivering:-)

• #4   27. aug 2007 Askepot:

Vi har ikke en hundetræner - for den eneste vi kunne få her i omegnen, er én der ikke dúr.. min hund afsindig bange for ham - men havde da klart snakket med træneren - hvis vi havde haft en:-)

• #5   27. aug 2007 http://www.grosserguiden.dk/Aktiverings-guiden/aktiverings-guiden.html
    her er nogle bud på aktivering. Ejeren af hjemmesiden læser desuden til dyreadfærdsterapeut, måske kan du få nogle gode råd af hende. Hun har hjulpet flere hunde herindefra

• #6   27. aug 2007 her er hendes profil, hvis du vil kontakte hende
    (link fjernet)
    (hun bor ved Ebeltoft)

• #7   27. aug 2007 I perioder, hvor Cassius har været fuldstændig hormonbefængt og tosset, så har jeg givet både ham og mig fri ved at lukke ham enten i haven eller i et stille rum for sig selv.
    Det har været en gave, der har været guld værd.

Hunden har slappet af så snart han ikke har kunnet komme til mig - og jeg undgår at hidse mig op hele tiden.. En rigtig win-win ;o)

Vi har ikke en hundegård, men det ville også have været en fantastisk løsning - hunden er jo stresset og har brug for ro omkring sig uden alt for megen stimulation. (Når den i øvrigt er velstimuleret, som din helt sikkert er).

• #8   27. aug 2007 Undskyld jeg smiler........Men hun lyder lidt a la Effie i en normal hverdag.

Nu er hun nyopereret og igang med genoptræning, men i gúder hvor jeg savner hendes energi og skøre påfund :o)

• #9   27. aug 2007 Janie:

Ja... Energi og skøre påfund er skønt - men med måde:-/

• #10   27. aug 2007 C. H.

Har også et par enkelte gange -mest af alt fordi jeg mistede tålmodigheden- sat vovsen udenfor i snor (har ikke indelukket have) - og hvis jeg forsøger at lukke hende i et andet rum - hvilket også er prøvet - så ødelægger hun blot derinde!!!

Men jeg tror måske også at hun har brug for noget "alene-tid" - for det er kun hvis hun ved mig eller kæresten er i nærheden, at hun er sådan. - Så kunne være hun skulle helt væk fra os _ indtil hun slapper af....

• #11   27. aug 2007 Dennis:

Hvad ville meningen være med det?

• #12   27. aug 2007 Gitte F;

Ja, det lyder meget rigtigt - men hvad mon man så kan gøre for at forsøge at stoppe det?

• #13   27. aug 2007 Gitte......laver en tråd ;o)

• #14   27. aug 2007 Helt enig med Dennis.. Det lyder som om hun bliver godt aktiveret, det hun har brug for det er at lære og slappe af, her kan et bur være en rigtig god hjælp -og nej, det er ikke hverken synd eller noget andet, det er et træningsredskab! Put hende i buret (der skal være ro i huset) sæt dig på guvlet ved siden af buret med en god bog og vat til ørene hvis hun begynder at hyle eller gø ;o) ignore et hvert forsøg fra hundens side på at få kontakt til dig eller få dig til at lukke hende ud, bare koncentere dig om din bog og vent vent vent, det kan godt tænkes at du kommer til at sætte der i rigtig laaaang tid og mange gange inden hun lære selv at gå hen og slappe af men det er det værd, også for hundens skyld, det er ikke sundt for dem når de stresser så meget...

• #15   27. aug 2007 Dennis

Hvis det er DET der er meningen, så tror jeg hellere at jeg vil sætte hende udenfor. -HUn elsker at være derude, og forbinder det nok også med "gode rolige" aktiviteter - det plejer at være der hun får kødben, gulerødder, griseører og sådan...

Kan ikke lide tanken om bur - og på en eller anden måde ville det også være ret omsonst i vores lejlighed - Vi kunne kun stille buret i køkkenet eller stuen - og vovsen ville kunne se os fra begge steder - det ville nok ikke være meget anderledes end ellers - hun ville bare være lukket inde!

• #16   27. aug 2007 - Har ikke prøvet det med at rejse mig for at ignorere hende - men har da flere gange (når over-og underboen ikke er hjemme) førsøgt at vende mig om og ignorere hende- når jeg har siddet ned... Men synes tit det har resulteret i at hun hopper op - og det er for svært at ignorere to sæt hundeklør der glider ned af ens nakke!

• #17   27. aug 2007 Dennis;

Jeg tror ikke nødvendigvis det er synd for hunden:-) - men hvis meningen er at hunden skal falde til ro - så hellere bruge et sted, hvor hunden allerede er tryg - og bliver lukket væk fra os samtidigt..

-synes måske også det ville være drastisk at købe et bur, når vi slet ikke er klar over hvad hendes præcise problem er!

• #18   27. aug 2007 Gitte F:

Det prøver jeg:-)

Et sidste spørgsmål... Hvis hunden faktisk reagerer, og derfor går væk fra det den er i gang med - skal den så roses - eller vil den monstadig forbinde det med hvad den havde gang i før???

• #19   27. aug 2007 "så hellere bruge et sted, hvor hunden allerede er tryg - og bliver lukket væk fra os samtidigt.." -Øhhh?? Vil det sige at i har tænkt jer at hunden altid skal lukkes væk når den skal slappe af? Anyway, hunde bliver som regel meget hurtig trygge ved et bur, netop fordi der altid er fred og ro der -hundens synspunkt + plus at buret er som en hule, hvilket de fleste hunde er rigtig glade for! Med hensyn til om det er drastisk at købe et bur så vil jeg sige at jeg syntes at et bur er undværligt -og nej jeg har ikke mine hunde i bur herhjemme, de ligger alle sammen og flyder i sofaen.. :o)) Men fx. i bilen er det et must!!

• #20   27. aug 2007 Anne;

Hvorfor skulle vi altid lukke hunden væk, når den skulle slappe af?? *G* nej nej...elsker da når min hund gider lege sofahund:-) Denne metode er vel det samme som skulle være blevet brugt, hvis jeg havde mig et bur.... HUnden skulle lukkes derind, når den kokser rundt, som den gør i øjeblikket.. - Hvis man lukker hunden derind - og "stedet" (buret eller haven) skal forstås som et sted hvor hunden skal finde ro og tryghed - så kan det da vel være det samme....

Hun har sådan set aldrig i sit liv haft brug for at "komme væk" fra os for at slappe af - plejer da normalt at gå hen i sin kurv når hun er træt - ingen problemer der... KUN i øjeblikket

• #21   27. aug 2007 Gitte F:

Det vil jeg prøve.... Synes noget af det sværeste er "timingen" - man ved ikke helt hvornår det er rigtigt at rose, og rigtigt at sige "nej"....:-)

• #22   27. aug 2007 T&K;

Ved ikke om min hund mangler et sted der er dens eget, men det synes jeg ikke... Hun har en kurv i stuen, og så har hun en kurv i køkkenet under et lille bord der står derude, og det er altid der hun vælger at sove, når hun er rigtig træt - og det er lige ved siden af hendes vand og madskål - så vil da mene hun har hendes eget sted.

Kan så ikke forstå forskellen mellem et bur/kurv. Hvis det KUN er et sted til at skabe ro og tryghed- kan man vel ligesåvel anvende en kurv, eller?

• #23   27. aug 2007 Er kommet så langt i tankerækken, at det jeg skal gøre er BÅDE at "straffe hende" (ved at lukke hende væk fra os) og samtidig sørge for at hun falder til ro.

• #24   27. aug 2007 ... og så må jeg benytte mig af Gittes råd noget af tiden, -se om det hjælper - og så ellers give hende nogle "time-outs" udenfor

• #25   27. aug 2007 Dennis:

Det kan da godt være du har ret. men jeg kan simpelthen ikke få ind i mit lille hoved, hvorfor et bur skulle være bedre end en kurv....

• #26   27. aug 2007 Buddy bruger sit bur rigtig meget.. Han kan godt have en vis trang til at "hyrde og vogte" os. Han vil ikke slippe os af syne og følger os overalt. Men når han så går ind i buret og vi lukker det (ikke altid vi gør det), så ligger han sig ned og begynder hurtigt at snorke smiley

• #27   27. aug 2007 T&K

Nej... Vi nyder at hun ligger og slapper af... Den eneste forstyrrelse er, at vi da nogengange går i gang med at lave mad i køkkenet, selvom hun er der:-)

• #28   27. aug 2007 T&K

Der er ikke noget mønster - det er konstant - men har kun stået på en uge....

Eller jo... det er VÆRST om formiddagen -når jeg er hjemme der! men hun har altid haft meget energi fra morgenen af

Lige nu ligger hun bare og vrider sig mageligt på ryggen og stønner og har kun gøet en smule af os her til aften!

-Men har også oplvet to nætter, hvor hun har vækket os op til flere gange - sidste gang var i lørdags, hvor jeg vågnede 3 gange ved at hun fes rundt og forsøgte at slikke os i ansigtet. Sidste gang var kl. 5. hvor hun også begyndte at smække hendes poter op i hovedet på mig og gø - så stod op og gik tur med hende - og det hjalp ikke en skid... HUn fortsatte bare efter turen!

Kan ikke se et mønster - men som sagt har det også kun stået på i kort tid - men med en dramatisk styrke:-)

• #29   27. aug 2007 HUn sover skam de fleste nætter... Hun sover når hun er alene hjemme og hun får sig også af og til en lur på 10-15 min midt i hendes tosseri!

Vi lader hende af og til sove hos os... Både for hyggens skyld, og så også de dage vi ikke har taget opvasken-for så springer hun op og forsøger at få fat på alle tallerkenerne osv. når vi er gået i seng. De fleste dage sover hun dog i køkkenet med lukket dør til soveværelset.

Men hvorfor inen adgang til soveværelset??? Hvis hun vil op begynder hun da også at løbe rundt i køkkenet og larme til man vågner!

• #30   27. aug 2007 -Og det skal liiige siges, at det normalt er nok at sige "Trøffel gå hen og sov" - og det gør hun så. Bare ikke lige nu!

• #31   27. aug 2007 HUn sover nu ikke i sengen - bare i soveværelset! - Men når kæresten ikke er der, bliver hun inviteret op i sengen - men hun kunne aldrig drømme om at hoppe derop når vi ikke har inviteret!

Jeg tror da også at hun i øjeblikket leger "dronning" og forsøger at vise at hun bestemmer - og det kan være vi (i hvert fald lige nu) skal være enormt konsekvente... - og ja... hun er nok også utrolig forvirret og i tvivl om sin plads p.t.

Jeg havde været meget bekymret, hvis det her var hendes normale adfærd, men det er det ikke. - og jeg går som tidligere nævnt, stærkt ud fra at det her bare er et "stadie... Forsøger bare at finde ud af hvordan jeg nemmest kan komme gennem helvedes-stadiet her:-) - Men det er da muligvis også med mere konsekvens - og sørge for at bestemme noget mere!

• #32   27. aug 2007 T&K

Tak for rådene - Tager det jeg kan bruge og smider det andet væk:-) -men du nævner mange fornuftige forklaringer:-)

-Er træt - og hunden er aftisset og sover endelig:-) - og nu vil jeg gøre det samme!

Nat nat

• #33   27. aug 2007 T&K

Nåede lige at børste tænder:-)

At være konsekvent og opstille skarpe grænser er at bestemme - (og nej det er jeg sgu ikke altid for god til:-/ men det har ikke været et kæmpe problem før)

Udover at kunne være konsekvent og have grænser, er en god leder vel også samtidig den der sørger for at hundens basale behov bliver dækket; Mad, aktivering - og de andre behov som leg, aktivering og motion.

EN hund skulle vel gerne se én som sjov. Den skal kunne føle tryghed ved ens nærvær, og vide at den bliver sørget for...

-Ikke fordi jeg lever op til alle disse krav hele tiden *g*

-Men det er hvad jeg mener med at bestemme - at man er lederen og initiativtagren!

• #35   28. aug 2007 KIm D:

Den må jeg se om jeg kan låne, når biblioteket kommer om at køre iegen:-)

Men Kim.... Jeg har gjort mig mane tanker om det at have hund - faktisk siden jeg var barn - og har læst en masse - problemet er bare, at det ikke er ensbetydende med at man kan finde ud af det hele i praksis:-) - og kan da egentlig til tider godt forstå at min hund bliver rundtosset - og det er hun sikkert også nu - iblandet en masse hormoner!!!

• #37   28. aug 2007 Øj hvor hun dog lyder som vores Baloo han gjorde før... Det var ulideligt...!!! Og faktisk ikke rigtig sjovt at have hund. Han havde på et tidspunkt meget med at hoppe op af mig og nappe i mig - så siger min daværende træner at jeg bare skal vende ryggen til - jo jo siger jeg, men hvad så når det bare får ham til at nappe mig i bagdelen istedet for??? Han fandt ALLE huller - under borde, sofaer osv og bare GØEDE og GØEDE - og dumme som vi var reagerede vi hver gang!!! Negativ opmærksomhed - er også opmærksomhed!

Vi var simpelthen nødt til at starte HELT fra bunden af med lederskabsøvelser, ignorering og mental stimulering... Med hjælp fra en dengang god ven som er adfærdsbehandler fik vi styr på både hans hyper-tendenser og hans stress... :O)

Held og lykke med det... Og uanset hvor svært det er at ignorere hende - så BLIV ved indtil hun går sin vej... Hvis hun sætter sine kløer i ryggen på dig - så rejs dig og gå - stil dig ud i gangen indtil hun kommer for at se hvad du laver. Det virker... :O) Jeg gjorde det med Baloo hver gang han hoppede op i sofaen og nappede i mig... MEGET effektivt...

• #38   28. aug 2007 *Lille blub *

uha ja - Kan sagtens genkende din beskrivelse... Min hund hopper så bare op i stedet for at bide i ballerne *G*

-og ja - man reagerer hver gang - og gerne med at sige NEJ - og tror snart det ord er fuldstændig udvandet - det hjælper i hvert fald overhovedet ikke!

Det er utroligt så svært det er at ignorere:-) - men må gøre forsøget!

-Meeeen det er faktisk gået rigtig godt i dag. Hun har slet ikke skabt sig - og klokken er snart 10 - hun ligger og SOVER lige nu, og det er første gang i en uge at hun har sovet i løbet af formiddagen... -Det er nu ikke fordi jeg har gjort brug af nogle af rådene endnu, men det skal jeg nu nok få forsøgt, når hun vågner:-)

Kommentér på:
aktivering og opdragelse

Annonce