6.218 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Dansk svensk gårdhund... Dansk svensk gårdhund...

Jeg ved ikke om det er noget jeg har misforstået, men kan en dansk svensk gårdhund (uden nogen form for indblanding af andre racer) ikke kun være korthåret? Jeg har set nogle få dansk svensk gårdhunde her på galleriet som har rimelig lang pels, men jeg har aldrig set det andre steder. Kan en dansk svensk gårdhund være langhåret? Jeg selv synes jeg har sat mig rimelig grundigt ind i hvordan standarden for dansk svensk gårdhunde er, men jeg ikke læst i nogle bøger eller på nettet at en dansk svesnk gårdhund kan være langhåret.
Hjælp mig, jeg må have det opklaret...

Mvh Rikke

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk svensk gårdhund...
  • #1   27. sep 2004 Jeg er ret enig med dig. Men der er nogen, der ligger deres hund ind under hvad moren eller faren har været, i stedet for blanding.

• #2   27. sep 2004 jeg tror nu godt at de kan være lidt langhåret.. altså ike sådan en maga pels men lidt langhåret tror jeg godt de kan være..!!

• #3   27. sep 2004 Ja jeg ved at du mener mig hund ikke???
    Både mor og Far er Dansk/Svensk gaardhunde, der var vist nok 3fra hendes kuld der var langhåret de andre var kort...
    Knuzz Maria J

• #4   27. sep 2004 Jeg mente ikke dig, men nu da jeg har kigget på dine billeder ??? Jeg mener generelt, så kan det være forvirrende. Hvorfor er din hund langhåret er det normalt ?

• #5   27. sep 2004 Nej det gør heller ikke noget hvis det var det.
    Der er nogle, men der er hvist ikke så mange.
    Jeg har været på hundelejr ogsådan noget, og der var der flere der havde set en.
    Knuzz

• #6   27. sep 2004 Kan du stille den til udstilling på lige fod med de korthårede ?

• #7   27. sep 2004 Nej det tror jeg ikke, for de skal vist være korthåret, men for mig er det ligemeget bare jeg har hende
    knuzz

• #8   27. sep 2004 Det er klart, hun ser også ud til at være en dejlig hund. Var bare nysgerrig, hvordan det foregår når hunden er ægte og hun åbenbart ikke er et enestående tilfælde med lang pels.

• #9   27. sep 2004 Neej, jeg hentydede ikke til dig, men undrede mig bare. Din hund er rigtig nuser selvom den er langhåret, og jaa, min egen hund er heller ikek helt efter standarden. Hun har jo opretstående ører. Jeg skulle bare lige have det helt på det rene. Er det DcH´s hundelejr du har været på? Vil meget gerne høre fra dig da jeg var med der sidste år =0)

• #10   18. feb 2014 er selv i en familie som selv omgås og opdrætter dansk svensk gårdhunde racen, og har ikke selv hørt om at de skulle kunne være langhåret.

• #11   18. feb 2014 I følge racestandarten skal pelsen være kort. Jeg tvivler meget på at langhårede DSG'er er raceægte.

Marias hund er 100% ikke renracet. Den er ikke racetypisk, heller ikke selv om man ser bort fra pelsen. Men det er nok ligemeget for Maria, var det raceægtheden vigtig for hende så havde hun vel købt med tavle.

• #12   18. feb 2014 I ved godt denne tråd er 10 år gammel ik?

• #13   18. feb 2014 I princippet kunne der godt dukke langhårede DSG'er op, da langhårsgenet er recessivt og korthåret er dominant. Derfor kunne det gemme sig i generationer af korthårede hunde. Men da langhåret ikke engang nævnes som en fejl i racestandarden er det vist ikke sandsynligt at det skulle være tilfældet smiley I standarden står kun at pelsen skal være kort og hård. I andre racer, hvor det er kendt at der kan gemmes langhårsgener - og hvor man forøvrigt ikke ønsker denne version - står det som hovedregel nævn som en fejl i standarden.
    Maria J's hund er med overvejende sansynlighed ikke en ægte DSG. Forældrene har sikkert været korthårede og lignet DSG'er, men begge har båret langhårsgenet og derfor kan ingen af dem være ægte DSG'er.
    Det man skal huske er at folk har det med at kalde enhver lille broget korthåret hund for en Dansk-Svensk gårdhund også selvom der ingen garanti er for afstamningen. Jeg kender folk, der i ramme alvor og med fuld overbevisning, kalder deres plettede hund for en DSG også selv den rent faktisk er en labradorkrydsning ;- ) I min barndom var DSG ikke anerkendt som race og her blev alle de små brogede hunde kaldt for foxterriers. Min bardoms race var Foxterrier - med stamtavler - og folk troede aldrig på at vores elegante langbenede hunde, med MEGET lange snuder var Foxterriers. Foxterriers var da de små lidt 'plumpe' brogede hunde man så på gårdene..... smiley

• #14   18. feb 2014 Hov havde ikke set dato'en

• #15   18. feb 2014 Det havde jeg heller ikke.....

Kommentér på:
Dansk svensk gårdhund...

Annonce