{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
628 visninger | Oprettet:

UNDERLIG hundetrænerholdning!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg var til hundetræning, på hvalpeholdet i Politihundeforeningen her til aften. På et blandet hvalpehold, hvor man ikke behøver at være medlem...
Det er vores 2. gang der. Vi startede i Tirsdags.
Det gik fint og Laura var glad og klarede agilitybanen som en proffesionel. Hun kom også når jeg kaldte og alt det der..
Hun trækker så ENORMT meget når hun er ivrig som f.eks til træning med alle de andre hunde. Hun går fint nok derhjemme når vi går ture....
Hun har sele på da hun slet ikke kan klarwe at ha' halsbånd på. Når hun har halsbånd på så hoster og hraker hun og har også kastet op 2 gange, pga at hun trækker og der ikke skal andet end et let tryk på struben før hun hoster...

Godt så.. Det var baggrundsviden om Laura smiley

Her kommer det så.... Jeg spørger så træneren om Laura kan vænne sig til at ha halsbånd på ( hun har ikke noget imod selve halsbåndet, kun når hun er i snor og nærmest hoster strubehovedet op ) Da jeg ikke synes at det er optimalt at træne med sele på, da hun jo rigtigt kan trække i den.
Vi står så og snakker lidt om det og det korte af det lange er at træneren står og siger at det jo er svært når det er en lille hund. De har jo tendens til at trække mere og hænge sig i selen/snoren... Og hun tvivler på at det er noget der kan trænes væk, fordi at sådan er de små hunde jo bare................................................................................................... Men den er jo også så lille at hvis det så gælder kan jeg jo bare tage den i selen og trække den væk................. Men jo, hvis det er en stor hund der trækker lige så voldsomt, så er det jo noget helt andet. For det er jo ikke acceptabelt........... Men det er jo også lettere for en med en lille hund, lige at tage den op når det er.......................
Eeeeeeeeeeeeeeeehm................. Sagde så at jeg ikke havde intensioner om at tage Laura op når 'det gjaldt' og at jeg ikke mente at det kunne være rigigt at bare fordi at det er en lille hund, så er der ikke noget at gøre........ Det kunne hun godt se, men hun vidste ikke rigtigt hvad man ellers skulle gøre................

Man skulle fandme tro at hun ser store om små hunde som 2 helt forskellige arter.........
Man kan sgu da ikke træne et blandet hvalpehold med dén holdning!!!

Jeg prøvede virkelig at forklare mig og sige at det da ikke kan være rigtigt at man skal behandle sin hund som en lille skødehund, der bare skal ha' lov at trække fordi at den er lille og så gør det jo ikke så meget............ Hun kunne godt se det, men så alligevel ikke rigtigt..
Det er i hvert fald tydeligt at mærke at hun er til store hunde og ikke ser de mindre som helt det samme....

Jeg er sgu også til store hunde, men det bliver Laura da ikke 'mindre' hund af !!!!

Jeg har ikke tænkt mig at stoppe derovre.. Laura får meget ud af det på andre måder. Både med agility og de andre hvalpe... Så må jeg jo bare finde mine råd et andet sted fra........

Synes bare at det er en totalt tåbelig holdning at ha' som træner.... Så burde man holde sig til at trænere schæferne i foreningen.....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  UNDERLIG hundetrænerholdning!!!
  • #1   23. aug 2007 Jeg kunne forestille mig at et bredt halsbånd vil gøre ubehaget mindre.
    Og så drejer det sig om at lave rigtig mange kontaktøvelser

• #2   23. aug 2007 Jeg ville da ihvertfald stoppe hvis jeg var dig.. Det er da en mærkelig holdning at have..

• #3   23. aug 2007 Kalder hun sig hundetræner ??? Ha ha ha

• #4   23. aug 2007 Det er ikke fordi jeg har så meget at sige omkring det med at trække udover at Alex N måske er inde på noget med det brede halsbånd der evt. kan mindske ubehaget så hun ikke bliver direkte dårlig af det mens du jo naturligvis forsøger at træne trækkeriet væk fx. ved at stoppe og gå den anden vej ligeså snart hun trækker -også selv om det er under træning! :o)
    Det jeg egentlig ville var at spørge om i helt ærligt træner agility med hvalpe!?!?!?

• #5   23. aug 2007 Du skal da bare igang med at træne det....
    Tag ud på træningspladsen en dag hvor i ikke selv skal være med. Gå lidt for jer selv og træn lineføring med godbidder. Hvis din hund trækker så gå længere væk fra forstyrrelserne. Uanset hvornår, så stop op lige så snart din hund trækker, så den ikke bliver belønnet ved at komme længere frem. Vent, stå stille, indtil din hund tager kontakt til dig igen. Ikke kalde blot vente. Dejligt med tålmodighed. Det skal trænes væk og det tager tid, husk at træningen allerede starter når i kommer ud af bilen på træningspladsen;-)
    Mit bedste bud... God arb`s lyst

• #6   23. aug 2007 Og for guds skyld brug selen. Du kan skade nakken hvis din hund trækker for meget eller hopper rundt. Hvis du VIL have halsbånd bør den være så bred at den dækker over 2 nakkehvirvler;-)
    Men selen er nu kanon;-)

• #7   23. aug 2007 Jeg havde ikke set at det er en hvalp du har. Håber at trænerne tager højde for det.......

• #8   23. aug 2007 Alex - Havde tænkt på lidt det samme, men ville lige høre en 'pro' først :-S

Anne T - Nej vi træner ikke agility sådan rigtigt.. De skal bare lære at gå igennem de der pinde og så over den lille bro og vippen. Og så igennem tunnelen. Tror at det er ligeså meget for selvtilliden og tilliden mellem hund og ejer....
    Det er ikke noget der er fysisk hårdt for dem.. Vi gør det de første ti minutter af træningen og går så over til den almene hvalpetræning smiley

Henriette O - Jeg skal gå til træning 2 gange om ugen så kan ikke overskue at tage derud mere end det, da jeg også har min lille søn at passe smiley .... Men må bare prøve det hjemme på engene når vi går vores ture, selvom at hun går rimeligt normalt der....

• #9   23. aug 2007 Stine P -
    Ok så er jeg lidt mere rolig ;o))
    Dog vil jeg stadig sige at det at "gå igennem de der pinde" = slalom også er noget man bør holde sig fra med hvalpe, nu er din af lille størrelse og så betyder det ikke så meget men for store og lange hunde (hvalpe) er de drejning ikke godt for ryggen og er noget man bestemt bør vente med til hunden er min. 1 år ...

Er der udover enig med Henritte O, træn træn og træn, naturligvis skal du også gøre det der hjemme men da problemet som jeg har forstået det er størst på træningspladsen er det meget vigtigt at få det trænet der, hvis du har mulighed for det så kom meget gerne til træning en halvtime før i starter så i kan træne det på afstand af de andre og så gradvist rykke nærmere, men husk stadig at det også skal have konsikvens UNDER træningen hvis hun trækker, altså stop op og vent til snoren slækkes og ros ros ros, eller evt. stop og gå et par skridt den anden vej og ros ros ros når hun gir dig kontakt og ikke trækker.. :o))

• #10   23. aug 2007 Anne T -
    Har ingen erfaring med Agility, så jeg tror fuldt og fast på dig smiley ... Vil lade være med at gå så meget op i de pinde så...

Problemet er bare at der slet ikke er nogen kontakt til hende når vi er på pladsen. Jo, når jeg vifter en kiks og kalder på hende.. Men hvis jeg bare er stille så hænger hun der bare og er helt vild med de andre.... Det bedste for Laura ville egentli være at de allesammen blev sluppet løs med det samme så hun kunne få løbet noget af sit krudt af, for hun er helt vild....
    Men men, det kommer vel nok med tiden....

• #11   23. aug 2007 Stine P -
    Okay så, jamen så ville jeg stadig være ude på afstand og så bruge godbidder til at få hende til at gi dig kontakt, klikkeren vil være rigtig god her, du kan der hjemme hvor jeg går ud fra at hun er til at få kontakt med lære hende en "se her" kommando der kort og godt går ud på at hun få et klik/godbid med det samme når hun ser på dig, prøv der hjemme mens hun kigger den anden vej (men ikke er helt vildt optaget af noget andet) at sige "se her" med lys og glad stemme og i det øjeblik hun drejer hovdet mod dig klikke du og gir en rigtig lækker godbid -du kan gøre det uden klikkeren og bare skynde dig at rose og giv hende godbidden.. Når hun har lært "ser her" = kig på mig = godbid rigtig godt der hjemme burde det kunne være en god hjælp for dig på træningspladsen i kombination med at stoppe op og gå den anden vej når hun trækker.. :o)

• #12   23. aug 2007 Kristen Marie H - Ej en super idiot træner !!!!! Det kan man simpelthen ikke sige til en person på sit hold.... !! Kan godtnok sagtens forstå at du fandt et andet sted....

Anne T - Det med at få hendes opmærksomhed har jeg trænet med hende. En dag jeg gik tur med hende og junior i klapvognen sagde jeg 'Laura her' hver gang hun hang sig i selen. Det hjalp bare på den ene tur. Har også trænet lidt indkald med hende ved at sige 'Laura kom' og så give hende en godbid når hun kommer . Hun fanger det lynhurtigt.. Men jeg får ikke taget mig sammen til at blive ved da de ture vi går, er meget stille og fredelige områder, hvor hun bare gør hvad hun har lyst til uden snor og så følger efter når hun er kommet lidt bagud...

Men må prøve at give den en skalle og så gå et sted hen hvor hendes fokus bliver flyttet....

Tak for rådene smiley

• #13   23. aug 2007 Det kunne måske være en ide at køre hende en smule træt før træning; Som du selv skriver -ville det være dejligt hvis hundene kunne få lov at hilse og lege i starten af træningen - så hun kunne få brændt noget krudt af. Måske kunne du aftale med et par af de andre hundeejere at i kunne mødes lidt før træningen og få hundene leget af - eller spørge nogle venner der har hund.....

Ikke fordi jeg mener at hunden skal være træt, når der skal trænes - Men syns selv at det hjælper meget hvis vapsen har fået brugt en god del energi FØR....

HVad angår hundetræneren, så er det en lidt underlig holdning at have! - Men bedre end en hundetræner, hvor halvdelen af hundene frygter ham - så hellere en bæ-holdning:-/

• #14   23. aug 2007 Rie - Det kan jeg sige med det samme ikke hjælper smiley .. Meget god idé men i tirsdags til den første trænedag, havde vi været til hundetræf med 6 andre vapser herinde fra HG.
    Jeg ville egentlig bare ha' meldt mig til og taget hjem igen, men Laura var helt oppe og ringe og lysvågen, på trods af at hun havde leget med de 6 hunde i små 3 timer...
    Så det hjælper ikke *G*......

Mht træneren har du ret.... For 15-20 år siden gik vi til træning i Politihundeforeningen også med vores golden retriever tæve. Hun kunne ikke fordrage træneren og ville slet ikke samarbejde, så vi holdt hurtigt op igen og fandt et andet sted...

• #15   23. aug 2007 Hej Stine

Nu har jeg samme problem som dig... Det er dog til unghundetræning - Her har jeg også fået nogle ting at vide hvor jeg ryster lidt på hovedet og tænker på hvor glad jeg er for at jeg gik til hvalpetræning et andet sted..

Det er dog blevet lidt bedre, men nu gør jeg heller ikke alle de ting som de siger, da vi til hvalpetræning fik noget andet at vide, og hende stoler jeg på, for hun var super til at læse hundene og handle ud fra det.

Her er jeg ikke altid lige sikker på at de ved hvorfor hunden gør som den gør...

Så lidt blandet træning med hvad vi har lært tidligere og så det "nye" - Vi bestemmer heldigvis selv

• #16   23. aug 2007 Stine;

Ville også ønske vi kunne træne et andet sted - men hvis vi skulle det, ville gåturen samt træningstiden i alt komme til at vare omkring 5-6 timer, og det ville bare blive for udmattende og surt.... Så vi venter med at starte til træning igen til vi har bil....

Træneren hos DKK, som jeg snakker om, var da egentlig flink nok, men jeg synes slet ikke han var god til at håndtere hunde. Eksempelvis mente han at for at en hund skulle lære at gå gennem "tunellen" skulle den bare kastes ud i det... -og det gjorde han så...fysisk og bogstaveligt... -Han var i hvert fald alt for hård og brtual over for min hund, for hun kan slet ikke tåle det, og bliver hamrende nervøs og bange... - Og efter træning var vi da flere på holdet, der liiiige var nødt til at få lukket lidt luft ud over ham.... Desuden lærte vi ingenting... Træneren brugte for det meste kommandoer på os mennesker:-) - Han fortalte os, at vi nu skulle lære vores hunde at dække, at komme, at sitte osv. -Men gav aldrig noget bud på hvordan vi skulle gøre det:-)

Det var nok alt i alt godt nok at min hund fik et panikanfald på træningspladsen og derefter kom i løbetid, så vi ikke kunne træne mere derude:-)

• #17   25. aug 2007 Karina - Jeg er også blevet enig med mig selv om at jeg tager det jeg kan bruge og smider resten over skulderen. Laura er i hvert fald glad for at være der smiley

Rie - Her blev hvalpene også kastet ud i det på agilitybanen. Og skubbet igennem tunnelen om de så ville det eller ej. Laura ville slet ikke som de andre de første par gange og jeg kunne ikke li' at de nærmest bare skubbede hende hele vejen igennem. Men nu synes hun at det er kanont sjovt og fiser igennem både plastictunnelen og stoftunnelen. Men der er stadig nogen af de mere forsigtige hunde der er meget utrygge over det. Jeg kan ikke li' at se at de bliver ved med at stoppe dem igennem den tunnel når hvalpene er så nervøse....
    Så kan sagtens følge dig!!

Sanne -
    Nej ikke sådan lige umiddelbart. Vi har som Rie ingen bil og hvis vi skal gå til træning andre steder så kommer det til at tage 100 år at komme ferm og tilbage, så vi bliver bare her og tager hvad vi kan bruge. Laura får som sagt rigtigt meget ud af det på mange andre måder..
    Jeg tror at hun bliver omkring 10 kilo stor.. Sådan en stor-Lille hund ca... Tror at hun ville være god til agility så når hun bliver ældre vil jeg undersøge mulighederne der smiley

Jeg kan slet ikke forstå at Nougat ikke bliver anset for noget. Briarden er da en stærk klog og arbejdsvillig race, lige som schæferen :-S

Kommentér på:
UNDERLIG hundetrænerholdning!!!

Annonce