Advarsel mod at give hunde isterninger eller andet frossent {{forumTopicSubject}}
Til Hunde folket.
FRA DYRELÆGEN;
Pas på med at give hunden IS og andet FROSSENT!
OPDATERING: Der har været mange indlæg fra folk, der giver deres hunde ?ISTERNINGER? for at køle dem i varmen.
DET ER DET VÆRSTE I KAN GØRE ! ?
En hunds hypotalamus(et center i hjernen) reagerer ved at sætte ENDNU mere gang i opvarmningen af kroppen, fordi den vil kompenserer for kulden.
Derved stiger temperaturen YDERLIGERE hos hunden, hvilket på en dag med 28-30 grader kan betyde døden for jeres elskede hund.
Vi har desværre erfaret flere dødstilfælde, så denne advarsel må I meget, meget gerne tage meget, meget alvorligt !
Så, nærmer temperaturen udenfor sig de 30 grader, er vi alle godt klar over at vores dyr har det hårdt i varmen. Derfor;
HUSK: Rigeligt med vand.
Skal I på tur, så ha' en køletaske med, til at holde temperaturen nede i vandflaskerne, og LAD ALDRIG HUNDEN SIDDE ALENE i bilen!
Hunde kan også få HEDESLAG i varmen, og det kan være livsfarligt.
Så HOLD din hund HJEMME i dagtimerne - luft den gerne tidlig morgen og om aften, når temperaturen falder, og der er skygge at søge ind i.
Det er direkte farligt at tage dem med ud og motionere lige nu - drop cykelturen, drop at lege apporteringslege med pinde eller frisbees - og nøjes med de meget korte tisseture midt på dagen.
TEGN PÅ HEDESLAG:
?Forvirring, svimmelhed, opkast (gælder både for dyr og mennesker)
?rødmen af gummer og tunge, mørk urin
? - og i værste tilfælde bevidstløshed og kramper.
?Viser din hund tegn på overophedning, så skynd dig at få den i skygge og i kølige omgivelser.
?Køl den ned med kolde våde klude på maven og i lysken.
Kontakt din dyrlæge.
AKUT BEHANDLING:
?Våde, KOLDE, håndklæder,
og som mange af Jer allerede gør - lav et vandbassin, hvor den kan blive kold på maven og i lysken hvor blodkarrene ligger yderligt.
Fortsat god sommer derude ??
Del meget gerne dette budskab i dit netværk, så dine hundevenner også bliver gjort opmærksomme på budskabet ??
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Men det er ikke korrekt, at hunde kan blive overophedet og potentielt dø, fordi de får isterninger.
Lisbeth Rem Jessen
Lektor ved Institut for Klinisk Veterinærmedicin på Københavns Universitet
Det fortæller Lisbeth Rem Jessen, der er lektor ved Institut for Klinisk Veterinærmedicin på Københavns Universitet.
“Det korte svar er nej. Det er ikke farligt at give isterninger til sin hund,” siger hun til TjekDet.
Hun bakkes op af Asger von Wenck, der er dyrlæge på Birkerød Dyreklinik.
“Jeg kan ikke finde dokumentation, der bekræfter den livstruende effekt af isterninger beskrevet i facebookopslaget,” skriver han i en mail til TjekDet.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Jeg holder altså ikke min hund hjemme. Og hun kommer ikke kun ud på en lille plet for at tisse. Selvfølgelig skal man bruge sin sunde fornuft og tage det hensyn til hunden der er nødvendigt, ligesom alt andet. Men jeg forstår simpelthen ikke den dér med at isolere hunden derhjemme med køledækkener og gå helt amok hvis den vover sig udenfor i solen
Men der er godt nok mange der går helt i spåner over det lige nu. Man er jo nærmest en dum dyrplager hvis man går tur med sin hund midt på dagen. Lidt ligesom vi ser om vinteren, så er der fornuft i noget af det, men jeg synes - og det er bare min mening - at det bliver blæst helt op..
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 207 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 410
apr 2008
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor de opslag spreder sig som en steppebrand uden man lige stopper op i 2 sekunder og venter med at dele ukritisk.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.954
Coco har alle dage haft det svært med voldsom varme, så det har faktisk været en befrielse i år, at kunne åbne døren ud i haven i løbet af dagen og så først gå om aftenen. Da vi boede i lejlighed var vi jo tvunget ud i varmen om eftermiddagen, så der pøsede jeg kold vand på hende inden vi gik og imens vi gik og nogle gange når vi kom hjem, for at hun ikke skulle overophede. Det er nu rart at kunne undgå det nu:)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.808
Han virker ikke til at have det varmt, men hans sorte pels bliver hurtig meget varm.
Så må jeg så holde hans "vrælen" og hoppen op af hovede døren indtil det bliver koldere ud
og så får han isterninger i vandskålen, og hamsteren har 2 gamle isbøtter (de små til de der "knæk"is fra Magnum) med vand, hvor den ene er i fryseren, og den anden i buret, og så på de varme dage bliver de byttet rundt 1-2 gange om dagen.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.860
Jeg går stadig tur på samme tidspunkt om sommeren som vi altid plejer, tilgengæld har jeg bil, så jeg ligger gåturene til steder hvor jeg ved han kan komme ud og svømme og hvor der er mest skygge, og så har jeg rygsæk på med vand til hele turen, det har aldrig nogensinde været et problem
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 1.514
I går skulle han til dyrlæge i Århus, det er knapt halvanden times kørsel for ham. Trods klimaanlæg i bilen, har han det varmt, men i går med dækkenet på, halsede han ikke én eneste gang.
Jeg ser desværre hver dag hunde, der er med ude at løbe og cykle, med tungen hængende langt ud af halsen og intet vand at drikke - det er sgu synd!
Anton kan godt lide, når det er rigtig varmt, at få en isterning i en skål vand, og forsøge at fange den. Det har han nu ikke taget skade af, men han spiser den jo heller ikke direkte.
apr 2008
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
De bliver hjemme i skyggen.
Man kan jo købe decideret hundes. Jeg tænker alt med måde.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
okt 2010
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Jeg tror ikke på 'historien'
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.984
Det er som om at sund fornuft er gået af mode.
okt 2010
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.984
apr 2008
Facebook og sociale medier er fantastisk til at dele gode budskaber og få en masse til at gå viralt, men den der snowball effect er ikke altid helt så heldig...
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
De går også tur midt på dagen hele året.
Hvor meget de vil løbe, bestemmer de selv da de mest går fri.
Vi foretrækker helt klart at gå mest muligt i skygge eller hvor vinden lufter lidt.
Vi træner altså også uden problemer og de venter i bilen. Bilen holder i skygge eller med suncover og vinduer samt bagklappen står åben.
Det klarer de altså super.
Se på hunden og tag de forholdsregler der skal til, skygge, gennemtræk, rigelig med vand.
okt 2010
dec 2018
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.349
... eller det.
Hunde er hårdføre oppotunister. Der er godt nok mange hunde gennem tiden der er blevet gamle i fin stil uden vatindpakning
I går eftermiddags sagde termometret 25 grader her på gården. Clinton og jeg gik tur på marken og her stødte vi på haren. Clinton jagtede rundt efter den for fuld skrue i et kvarters tid (mest på færten). Så synes han vist at tungene hang rigeligt langt ud og rendte ind i haven. Tog en tår vand og lagde sig i skyggen. Ikke ret lang tid efter var har klar igen til spas.
Haren er hare, der desværre er kommet inden for indhegningen og nu har boet her i 1½ md. Og vi kan ikke få den gennet ud igen Vi vil li'som helst ikke have en hare rendende rundt herinde til vinter, når det eneste grønne er de små nye juletræer. Det var li'som meningen at den skulle være på den ANDEN side at det haretætte hegn
dec 2018
Der er bare så stor forskel på hunderacer. Der vil helt sikkert være nogle der ikke tåler noget som helst i varmen. Især de kortnæsede eller ekstrem pelsede bør man helt sikkert passe meget på.
Jeg er aktiv med hundene hele året rundt, men jeg har da virkelig øje med om de har det for koldt eller varmt. Fuldstændig som med børn
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.244
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
https://www.tjekdet.dk/faktatjek/er-det-livsfarligt-give-sin-hund-isterninger-i-varmt-vejr
Og har bedt folk om at være lidt kritiske overfor, hvad de læser på FB. jeg kan godt lide min dyrlæge
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Ellers må man bruge sin fornuft.
Skye får en isterning, hvis hun beder om det, når jeg får isterninger, hun får råt kød, der serveres frossent, så må hun selv om, i hvad temperatur hun så vil spise det, flødeis etc.
Men det er ikke mens hun er overophedet efter en gåtur, hun får disse ting. Det er når hun er "stabil".
Hun får skyllet undervognen mindst en gang dgl. eller oftere hvis hun beder om det. Det er med koldt vand.
Der er altid en snert af sandhed i de opslag, hvorfor så mange hopper på dem. Men tydeligvis er der endnu mere misforstået sludder. Kildekritik er desværre ikke noget der har vundet indpas blandt de fleste sådanne steder.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 24 Svar: 305
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Der bor altså også hunde i lande med over 20 grader, hele året!
Hvis bare man har sin fornuft med sig, og husker at kigge på sin hund, så skal den nok klare sig igennem den sparsomme sommer vi har i dk...
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 1.514
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Det jeg mener er bare, at vores sommer normalt ikke er ret lang.
Så længe man passer på sin hund, og holder godt øje med den, så skal den nok klare sig.
Men jeg syntes også det kan blive for hysterisk, sådan helt generelt - folk smadre ruder i biler, råber af folk på gaden osv.
Jeg får da lidt ondt i maven, når jeg kan se at folk går ned gennem byen, klokken 13, i 26 grader.
Men jeg kunne aldrig drømme om at skælde ejere ud.
Man skal da reagere hvis man ser en hund der lider.
Men man skal også liiige slå koldt vand i blodet, inden man reagere.
Advarsel mod at give hunde isterninger eller andet frossent