1.666 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Køb af hund med kontrakt Køb af hund med kontrakt

Hej Hg smiley

Hvis jeg har købt en hund hvor der er underskrevet en købskontrakt og der i den kontakt står, at hunden skal afleveres tilbage såfremt jeg ikke kan have den længere, er det helt lovligt?

Jeg får ikke pengene retur, men skal levere den tilbage.

Hunden har ikke stamtavle.

Jeg spørger da jeg er ved at købe en hund med stamtavle, og sælger har oplyst at det ikke er lovligt at skrive dette ind i en købskontakt.

Håber i kan hjælpe smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af hund med kontrakt
  • #1   17. apr 2021 Man kan jo skrive hvad som helst i en kontrakt, og det er ikke “ulovligt”. Om den ville holde i retten, er så en anden sag.

Men hvorfor er det et problem, at det står der? En blandingshund er, på papiret, omkring 500 kr værd, så det er en genstand af ringe værdi (igen, hvis man står i retten). Tænker du at sælge den videre, eller hvorfor er det relevant? Vær glad for en opdrætter af et blandingskuld, som tager ansvar. Det modsatte ses alt for tit!

• #2   17. apr 2021 Grunden til at jeg spørger er fordi at vi har skrevet under på dette, og nej vi har selvfølelig ikke tænkt os at skulle af med hunden.
    Men jeg kender nogle som har købt den ene fra hende, og hun giver 6000 kr for hunden. Efter ca. et halv år bliver hun nød til st aflevere hunden tilbage da det ikke går med de andre to hun har.
    Sælgeren for hunden tilbage og sælgere hende videre til samme pris. Hun har nu tjent 12000 på hunden.
    Jeg synes bare ikke det er rimeligt .

• #3   17. apr 2021 Så må man jo aftale en pris i tilfælde af den ryger retur - er stødt på flere gange, at opdrætter giver f.eks. fuld pris retur de første x uger, 50% indtil 2 år 25% indtil 4 år osv - altså faldende med alderen.

Man jan da altid diskutere, hvad der er rimeligt men er man utilfreds med kontrakten, må man jo undlade at skrive under og enten omhandle sig til noget bedre eller kæbe hund et andet sted - kæber har altså også et ansvar ift om en kontrakt bliver rimelig for begge parter.

• #4   17. apr 2021 Hmm. Okay så i bund og grund er det lovligt.
    ?
    Nu regner jeg selvfølelig ikke at det nogen sinde skulle ske at jeg var nød til at gå af med en af mine piger ..
    Men ja du har ret, hvis man ikke var tilfreds skulle man lade være med at skrive under eller købe hund et andet sted, dette tænkte vi bare ikke over i øjeblikket ...

• #5   17. apr 2021 Lovligt ja, om det er gyldigt i retten er så spørgsmålet.

• #6   18. apr 2021 Hvis du ikke synes det er rimeligt - hvorfor har du så skrevet under?

• #7   18. apr 2021 For mig giver det ikke rigtig mening at spekulere i om det er “rimeligt” for mig handler det om hunden, hvis min hund skal flytte vil det helt rigtige hjem betyde langt mere end om det er “rimeligt” jeg ville ikke have købt hund hos en opdrætter jeg ikke stolede på ville hundene det bedste, der i ligger også at finde det helt rigtige hjem til en hund ejer ikke kan have mere;)

• #8   18. apr 2021 Det er ulovligt at stjæle, køre for stærkt, slå folk, gå med kniv og en masse andre ting. Det er ikke ulovligt at skrive noget i en kontrakt (med mindre der står at du skal have 10 stokkeslag eller lign.). Så selvfølgelig er det “lovligt”.

Jeg forstår slet ikke at man gider købe hund af en, som man dybest set ikke stoler på. Og da slet ikke at man underskriver en kontrakt smiley Og jeg synes det er noget virkelig sært at gå op i, hvis man ikke står for at afhænde hunden smiley

• #10   18. apr 2021 Ved at skrive dét, så sætter man køber ringere end købeloven.
    Man må ikke vælge at kræve hunden retur gratis.
    Køber kan faktisk godt sælge hvalpen videre og vilkårene mistes, hvis køber er i god tro og ikke kender vilkårene.
    Mn kan skrive at opdrætter skal orientere ved ejerskifte eller at man skal have TILBUD om at tage hunden hjem samt pris.

• #11   18. apr 2021 Isabelle - tak for dit søde svar, og jeg kan se hvad du mener .. Jeg er jo blevet veninder med hende som jeg har købt hunden af, så måske jeg bare skal konfronter hende? Jeg sagde til hende i sidste uge at jeg synes godt nok hun tager mange penge for blandingshunde, og de bliver da dyre og dyre, hun siger bare at hun gør det andre gør.

Louise c- Ja det er også det jeg selv mente.. Hende jeg er ved at købe hund af nu ( hendes hund har ikke født, men er blevet godkendt)
    Jeg spurgte om hun også vil gøre dette og hun sagde at hun aldrig har hørt noget ligende. I den kontrakt hun laver har hun forkøbsret til hunden hvis der skulle ske noget med at man ikke kan have ham, og ellers være
    Med til at godkende nye ejer.

• #12   18. apr 2021 Tak for svar Hg smiley
    Nogle selvfølgelig bedre ind andre.

Svar til folk som har spurgt / undret sig over dette spørgsmål, at flere grunde ..
    Hende som jeg har købt hunden af som også er blevet min veninde, har mange tæver i alle mulige størrelser, og hun har næsten altid hvalpe.

Den anden grund er at jeg er Social og sundhedshjælper i hjemmeplejen og jeg ser mange syge mennesker for det meste gamle, men den anden dag var jeg ved en ung som have fået en blodprop og var blevet lam.
    Hun var meget ked af det da jeg kommer, for hun have lige afleveret hendes hund til hendes mor .
    Og der slog det mig , at hvis det skete for mig eller min mand og vi var nød til at gå af med en af hundene, så vil vi ingen gang selv kunne bestemme over vores kæreste eje? Vores familiemedlem. Det må være frygteligt .
    Men nu har jeg fået svar mit spørgsmål, og det var det jeg ville smiley
    Så tak for jeres svar smiley

• #13   18. apr 2021 Tænker ikke jeg ville underskrive krav om hverken forkøbsret eller at opdrætter skal godkende et nyt hjem.
    - det måtte hjertens gerne stå i kontrakten at opdrætter tager hunden retur for en aftalt pris men ikke krav om at hunden SKAL retur.

Jeg forstår godt opdrætters motivation for dette krav, men når jeg har haft hunden i flere år er det jo nok mig der kender den og dens behov bedst og mine krav til det ideelle hjem er ikke nødvendigvis identiske med opdrætters.
    - vil man beholde retten til at bestemme over hunden, må man undlader at sælge og i stedet udstationere co-eje osv.

• #14   18. apr 2021 "har mange tæver i alle mulige størrelser, og hun har næsten altid hvalpe."

... det kan godt være at det bare er mig, men i mine ører lyder det der sgu ikke ligefrem betryggende....

• #15   18. apr 2021 Louise - hvis sælger er at betragte som privat og købet er at betragte som privathandel så kan man jo i princippet aftale hvad som helst.

Klart at i forbrugerkøb så går den ikke.

• #16   18. apr 2021 Ginne I dét øjeblik man har opdrættet hunden og sælger til en forbruger, så er det et forbrugskøb.

• #17   18. apr 2021 Louise - hvorfor skulle det være tilfældet ved hundehandel men ikke i nogen andre typer af handel? Altså at det altid vil være forbrugerkøb

• #18   18. apr 2021 Nå jeg troede stadig man betragtede alm. blandings opdræt hos hr og fru dk som privathandel.
    Men det er da kun fint hvis det er at betragte som forbrugerkøb i dag. Så de har samme forpligtigelser som vi opdrættere.

• #19   18. apr 2021 Før hen snakkede man om hvordan opdrætter annoncere sine hvalpe om det bar præg af erhverv.

• #20   18. apr 2021 Ginne nej når man har opdrættet en hund (med eller uden stamtavle) så er det et forbrugerkøb.

• #21   18. apr 2021 Michelle jeg ved ikke helt om jeg forstår dit spørgsmål. Men jeg eller fru Hansen ved gadekæret har "lavet" en hund og sælger den. Det er et forbrugerkøb. Var jeg en almindelig hundeejer med bare én hund og solgte denne hund til en anden, så er det privatsalg. Sælger jeg en spisebordsstol til min nabo, så er det privatsalg. Laver jeg stole og sælger én til min nabo, så er det et forbrugerkøb.

• #22   18. apr 2021 Louise, det er ikke rigtigt. Hvis du handler inden for dit erhverv og sælger til en forbruger, er det forbrugerkøb. Hvis du laver et hovsakuld, og sælger til naboen, er det privatkøb. Hvis du laver 4 stole af gammelt brænde, og sælger den ene til naboen, er det privatkøb. Hvis du er møbelsnedker, og gør det samme, er det forbrugerkøb.

Der er mange pudsige myter om opdræt. Det er heller ikke specieskøb, som en skrev i en anden tråd. Hund er altid genus, indtil den er “tilvirket” til species (færdigtrænet servicehund og lign.).

• #24   18. apr 2021 Pia, det er jo ikke sikkert at det var på dét tidspunkt.

• #25   18. apr 2021 Pia - det tænker jeg da bestemt også, men forstår blot ikke at ethvert hvalpesalg skulle være forbrugerkøb (altså når de sælges fra opdrætteren), det er jo ikke tilfældet for nogen andre varer - hvis min hest får et føl og jeg sælger det kan det sagtens være privat handel, hvorfor skulle det være anderledes ved hunde?
    Jeg mindes at man tidligere skelnede mellem registrerede opdrættere/opdrættere med et vis antal kuld og så hr og fru Jensen der blot får et enkelt kuld

• #27   18. apr 2021 A har det noget med de faktiske omkostninger at gøre så? Tænker et hovsakuld mellem en Eurasier og Dansk spids til 29000 kr. Det tror jeg ikke kan takseres som andet en forbrugskøb ved retten, da det må være med økonomisk gevinst for øje. Laver jeg som kennel et hovsakuld, så må de kun sælges til kostpris. Hvilket engang var 2500 kr men vist er lidt mere nu.

• #28   18. apr 2021 Tag nu Michelles eksempel med hesten. Hvis jeg køber en hoppe, sætter hende i fol, får et føl og rider føllet op så det kan sælges for 100.000 kr., er jeg jo ikke erhvervsdrivende. Jeg tænker at du må have fat i SKAT for at høre hvor grænserne går, rent økonomisk. Og forbrug.dk i forhold til resten.

• #29   18. apr 2021 Man har selv valgt at skriver under på kontrakten og købe hunden.
    om det er 500 kr eller 6.000 kr.
    Jeg kan ikke se problemet hvis man som køber er oplyst om det og det tydeligt står i kontrakten. Så har man ligesom kendt vilkårene på forhånd...

• #31   19. apr 2021 Tilbagekøbsret er normalt (og fuldt lovligt) i en kontrakt om køb af hvalp. Dette for at sikre hundens trivsel og skæbne.
    Det er til gengæld ikke normalt, at forvente hunden retur gratis. Som regel er der en tilbagekøbspris svarende til hundens værdi.

Og så lige en lille note...
    Hvis "veninden" har flere tæver og ofte hvalpekuld uden stambog, tror jeg du skal spørge dig selv, om du er blevet venner med en hvalpefabrik. Det kræver en særlig uddannelse samt tilladelse at avle over 3 kuld årligt.

Kommentér på:
Køb af hund med kontrakt

Annonce