{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.660 visninger | Oprettet:

Bistik... {{forumTopicSubject}}

Hej Alle..

Bailey er blevet stukket af en bi! Eller det vil sige hun trådte på den, og er blevet stukket på bagpoten.. Jeg tog selvfølgelig broden ud med det samme, og så humpede vi hjem.

Men nu har hun lagt sig helt inde i hjørnet på vores kontor, bag ved vasketøjstativet! Og der ligger hun og slikker og bider på poten. Hun er ikke hævet (endnu).

Hvordan kan jeg hjælpe hende?? Håber på nogle gode råd og erfaringer..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bistik...
  • #1   12. aug 2007 sukker skulle vist hjælpe mod det...så en sukkerknald dyppet i lidt vand og så på..

• #2   12. aug 2007 Bind noget koldt rundt om poten....
    Det hjælper...
    De kan godt blive sløve af et bistik - og så skal du holde øje med den...

Prøvede det sidste år og gik i panik da vores hund besvimmede...

• #3   12. aug 2007 sukker ja det hjælper! meget! sally blev stukket sidste år! det hjalp da vi gjorde det!

• #4   12. aug 2007 evt læs dette ... Fra netdyredokter har mange god ting man kan læse om sygdomme osv ...

Bi – og hvepsestik hos hunde.

Af Dyrlæge Christina Brock

Hvad er bi- og hvepsestik hos hunde?
    Sommertid er desværre også insekttid, og dermed årstiden med flest insektstik.

De stikkende insekter kan være ikke bare generende, men også farlige for mennesker og dyr.

Lejlighedsvist bliver hunde stukket af hvepse/gedehams (Vespa vulgaris), humlebier (Bombus-arter) og honningbier (Apis mellifera) hunde, specielt når de snapper efter dem eller forsøger at fange dem med poterne. Fælles for disse insekter er, at de stikker med den få mm lange giftbrod, som sidder på bagkroppen. Brodden er forbundet med en giftblære, som tømmes, når musklerne trækker sig sammen.

Selve giften er kompleks, og indeholder proteiner, basiske lipider og syrer, der hver for sig virker som antigener og kan forårsage blødningsforstyrrelse, hæmolyse og anafylaktisk chok.

Stikkende insekter som hvepse, humlebier og bier, stikker udelukkende som selvforsvar.

Hvad er symptomerne på bi-og hvepsestik?
    Det gør ondt at blive stukket af bier eller hvepse.
    Hunde reagerer ofte voldsomt på stikkene, og de kan hæve betragteligt i området omkring selve stikket. Det er således ikke ualmindeligt, at de udvikler "flodhestehoved".
    Hunden kan, hvis der er mange stik, udvikle et nældefeberlignende udslæt.
    Hvis hunden stikkes i områder med tynd hud, som f.eks. øjenlåg eller hals medfører det ofte kraftigere reaktioner, fordi bindevævet er løst bundet og derfor hæver mere. Hvis hunden stikkes indvendig i munden og er allergisk overfor insektgiften, kan den hæve op i svælget, og få problemer med vejrtrækning. Der er eksempler på meget kritiske tilfælde, hvor der er forekommet kvælning.
    Der kan også opstå alvorlige behandlingskrævende problemer, hvis giften hurtigt spredes til hjerne, hjerte og andre vigtige organer, som det er tilfældet, hvis hunden bliver stukket i et område med store blodkar. Som ejer kan du registrere dette ved, at hunden får symptomer som forhøjet puls og svedudbrud.
    Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?

Det volder sjældent problemer at stille diagnosen, da hævelserne kan ses med det blotte øje, og lidelsen forekommer i sommerhalvåret, hvor insektplagen er størst.

Hvordan behandles bi-og hvepsestik?
    Enkelte stik uden voldsom hævelse kan behandles lokalt med en irritations-dæmpende salve. Brodden skal fjernes med en pincet.
    Er hunden meget hævet, eller har udviklet nældefeber lignende udslæt, skal dyrlægen behandle den med anti-inflammatorisk medicin. Ofte vil dyrlægen give en indsprøjtning direkte ind i blodåren, for at opnå den hurtigste effekt.
    Hvis hunden er meget hævet i halsregionen, skal hunden tilses af dyrlæge så hurtigt som muligt, da en allergisk reaktion kan påvirke åndedrætsfunktionen.
    Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har bi-og hvepsestik?

For de hunde som kun har fået enkelte stik, er fremtiden som hovedregel god. Der går oftest nogle dage, før hævelsen falder, men den skal nok blive pæn igen.

I de tilfælde, hvor hunden har reageret meget kraftigt på bi- eller hvepsestik, skal man være ekstra opmærksom på, at man de følgende år undgår at fodre hunden udendørs. Snapper hunden efter hvepse og bier, må man forsøge at aflede dens opmærksomhed fra insekterne.

Hvorfor får hunde bi-og hvepsestik?
    Bier og hvepse stikker i selvforsvar.

Hvad er risikoen for, at din hund får bi-og hvepsestik?
    Hvert år stikkes hunde.

Hvad kan du gøre for at forebygge risikoen for, at din hund får bi-og hvepsestik?
    Det er en god ide at få ødelagt så mange hvepsebo som muligt. I løbet af vinteren er det udelukkende dronningen som overlever, men i løbet af den kommende sæson kan hun producere mange nye hvepse. Hvepsebo findes dels i jorden (musehuller, stendiger m.v.), dels i tætte buske (hække) og endelig i og omkring vores boliger og staldbygninger (lofter, udhuse, tagudhæng m.m.).

Da hvepse blandt andet lever af frugt, skal man i sensommeren undgå, at hunden færdes på steder med meget nedfalden frugt.

Anden viden om bi-og hvepsestik.
    Hvert år behandles omkring 9.000 personer på skadestuerne i Danmark på grund af insektstik. Ud af disse dør ca. 2 personer årligt, på grund af anafylaktisk shock.

Læs mere: nældefeber, anafylaktisk shock

• #5   12. aug 2007 Tak for det allesammen.. Jeg har prøvet med sukkeret og tror det virkede fint. Hun er kommet frem fra sit skjul, men ligger stadig og silkker. Det tror jeg nu også jeg ville, hvis jeg blev stukket, for det sviger vel helt vildt!

• #6   12. aug 2007 Jeg bruger eddike på både os og hunde.

Eddike neutraliserer giften, men ved ikke om det skalpå med det samme eller har samme effekt ved man gør det senere.

Jeg har altid en lille potion eddike med når vi er ude........

Kommentér på:
Bistik...

Annonce