1.696 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Fornyelse af genpulje i små racer Fornyelse af genpulje i små racer

Jeg har lige set et opslag omkring et avls projekt i min race. Da racens genpulje åbenbart er ved at være ret lille, bliver der blandet med anden race (min race er tysk pinscher og den indblandede race er standart schnauzer, de var oprindeligt en race)

Er der nogle der kender til andre lignende avlsprojekter med eksisterende FCI godkendte racer?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fornyelse af genpulje i små racer
  • #1   17. mar 2021 Ja, Norsk Lundehund er blevet iblandet Islandsk Fårehund. Jeg synes jeg husker der var et par stykker til.
    Jeg tror det er noget man kommer til at kigge meget på i flere racer hvor genpuljerne er blevet meget smalle.

• #2   17. mar 2021 Måske ikke helt magen til, men i Frankrig (racens hjemland) er det muligt at få avlsgodkendt en ikke stambogsført pyreneerhund. Den vil så få eksperimental stamtavle, og 3 generationer senere vil afkommene få almindelig stamtavle.

Det er en mulighed, der har sin rod i gamle dage, hvor der ind i mellem kom hyrder ned fra bjergene med rigtig gode hunde. Folk som ofte havde haft pyreneerhunde hele livet, brugte dem og vidste meget om racen. I en talmæssig lille race ønskede man selvfølgelig ikke at gå glip af godt avlsmateriale og mulige nye linjer.

Det er så stadig muligt, og det sker også men kun i ganske lille udstrækning. Og man kan også godt argumentere for, at tiden er vokset fra det.
    Ikke mange lever så isoleret mere, heller ikke i Pyrenærbjergene. I dag findes avlsarbejde og udveksling af avlsdyr over store dele af verden, så risikoen for for lille genpulje er ikke så stor mere. Og endelig kender man jo ikke en ikke stambogsført hunds afstamning, den kan sagtens være tæt beslægtet med nogle af tidens store avlsmatadorer, og den slags har der været meget af i pyreneerkredse i Frankrig. Jeg har kendskab til situationer hvor far, søn, sønnesøn osv. alle har hørt til de allermest brugte avlshanner. Og i hvert fald en af dem også til ikke stambogsførte og ikke avlsgodkendte tæver, så en ikke stambogsført hund til avls godkendelse kan jo sagtens være tæt beslægtet med ganske mange af de stambogsførte pyreneere, og måske blive brugt i rigtig tæt avl uden nogen er klar over det.

• #3   17. mar 2021 Tak for dit svar, synes det er enormt spændende at læse om folk der er dedikeret til og har enorm viden om avlsarbejde og race.

• #4   17. mar 2021 Selv tak smiley

• #5   17. mar 2021 Mon ikke det var sådan noget man også kunne kigge på i forbindelse med racer, som har en høj grad af sygdomme? Som f.eks. Cavalier King Charles Spaniel, hvor det næsten virker umuligt at finde en avlshund, der ikke har hjerteproblemer. I sådanne tilfælde kunne det vel give god mening at blande dem med andre, mere sunde, racer, som minder lidt om racen i forvejen?

• #6   17. mar 2021 Det tænker jeg da, ville være oplagt. Der må da kunne gøres noget for de racer, konsekvensen kunne så bare være at man mister noget på udseendet, og det ved jeg ikke om folk er villige til. Jeg vil mene at det sundhedmæssige måtte komme først.

• #7   17. mar 2021 Gammel dansk hønsehund har også gjort det i en periode. Det er vist stoppet igen

• #8   17. mar 2021 @5: Jeg har hørt lidt om at det faktisk er tanker der er begyndt at røre på sig i hårdt ramte racer.

• #9   17. mar 2021 @7: Ja, det er da rigtigt. Er det mon stoppet fordi det er gået godt?

• #10   17. mar 2021 Ja det mener jeg. Kan også være at opdrættere bare selv er stoppet og ikke selve godkendelsen af at måtte bruge den franske type. Jeg har kun fulgt med på sidelinjen, så er ikke helt 100% inde i det

• #11   17. mar 2021 Ind til for få år siden kunne man da også stille dansk spids til avlskåring.
    Mange af de racer der ellers har problemer er typisk engelske racer. Og der er der ikke en fci klub der har ansvaret for standarden og kan sige ok for evt at åbne avlen op. Det er kc. Og de er noget mere lukkede hvad det angår end fci er.
    Derfor tror jeg man ser det mere i fci racer.

• #12   17. mar 2021 Jeg ved at dansk spids, den rigtige, ikke samojede mixen, gør det at, de indmønstre racetypiske hunde, selvom de ikke har stamtavle.

• #13   17. mar 2021 Maya - enig, udseende bør altid være sekundært i forhold til sygdomme. Helt ærligt ville jeg da personligt også hellere have en hund, som afveg lidt fra standarden end en hund, som jeg konstant skulle være bekymret for, fordi den var syg.

Mette - det var da dejligt at høre smiley

• #14   17. mar 2021 I Holland valgte man at tillade indkrydsning af andre racer (under kontrol) for at styrke genpuljen i Chodsky Pes. Nedenstående uddrag, er fra en artikel fra 2019:
    Outcross
    On this meeting that was well attended the board laid out a new Breeding Plan to its members.
    The club is aiming for fresh blood, entered in the breed in small doses, in order to positively boost the breed. The club will be working with the University of Wageningen, and research will be done after the way the breeding was done so far. The results of this research will present a breeding advice.
    The breeding plan the board has offered its members contains both a breeding policy that will allow outcross under strict monitoring by the breed club and the Wageningen research.

• #15   17. mar 2021 #14. Det er interessant, for jeg har ellers haft indtryk af, at det var noget kun racens oprindelsesland kunne tillade. Lidt på samme måde som ændringer i standarder. I hvert fald hvis hvalpene skulle stambogsføres i en FCI godkendt kennelklub.

Ved du, om det er lavet i samarbejde med den tjekkiske kennelklub eller specialklub ?

• #17   17. mar 2021 En af mine racer har så lille en genpulje at der er snak om at måske skulle (sammen med landets kennel klub og raceklubber) blande en anden race i, ligesom det blev gjort med gammel dansk hønsehund, er spændt på om det bliver til noget, så længe jeg har været involveret i racen har der været sygdoms og indavls snak, en "lille" indavls koefficient i racen er ikke mindre end 10% på 10-12 generationer. den parring jeg har planer om er på 14 % på 10 generationer.

• #18   17. mar 2021 Tak for jeres svar, spændende at høre at det åbenbart er noget der foregår en del af.

Nu er den tyske pinscher og standard schnauzer en jo oprindeligt samme race, så det virker logisk at bruge den til at øge genpulje.
    Men hvad er kriterierne for hvilke racer man kan mixe, går ud fra at det skal være en race der ligger tæt op ad, den man vil forbedre, men er der frit valg på alle hylder, og hvordan med stamtavler på hvalpene af sådan en kombi, er der fastlagte regler for hvordan sådan en proces skal forløbe?

Kennel Hijacks
    Var projektet med gammel dansk hønsehund for at øge genpulje, eller var der andre mål?
    Og hvilken race brugte de?

• #19   17. mar 2021 Det var for at øge genpuljen. Racen er Braque Francais som vist nok har 1 individ i Danmark, så alle drog til udlandet

• #20   17. mar 2021 Bolognese blev brugt i genetableringen af Bolonka her for hvad 8 år siden. Det gav virkelig et bøvl for en tjekkisk født hanhund der siden blev importeret til Sverige. For han var stamfar til en masse bolonkaer i Sverige (fra da han boede i tjekkiet) og da han så pludselig skulle have registreret bolognese-hvalpe så kunne “systemet” ikke finde ud af det..

I 70’erne/80’erne blev hunde indregistreret i bolognese i italien. For at åbne genpuljen mere. Det var typisk hunde af fænotype ala bolognesen som var registreret som bichon frise. En fætter race som bolognesen bidrog til i stor stil tidligere også.
    Så det virker for mig som om racerne der minder om hinanden “låner” lidt ind i mellem hos hinanden smiley i efter krigstiden blev en del bologneser registreret som frise når de flyttede til f.eks. Tyskland eller Frankrig fra italien. Så de hjælper ligesom hinanden.

• #21   17. mar 2021 Godt nok ikke i selve FCI, men eftersom AKC'er kan overføres:
    Der var LUA projektet hos dalmatinere, hvor man blandede pointere ind.
    Det er et ret godt dokumenteret projekt, som man kan læse om. Er ret sikker på, at der er importerede LUAs i Europa også.

• #22   18. mar 2021 Alexandria.
    Spændende, ved du om man kan finde og læse om projektet?
    Hvad ville de opnå, større genpulje eller var der andet ind over?

• #23   18. mar 2021 Spændende at høre at det er noget der sker løbende, hvordan ser det ud på stamtavlen, bliver hvalpene efter sådan en kombi registreret som ellers, eller er der et special register og hvornår kan man regne dem for racerene igen?

Når det nu er noget der sker jævnligt, så undre det mig, at man ikke bruger det i racer med sundhedsproblemer.

• #24   18. mar 2021 Hovawart er en "genskabt" race. Det skete i forrige århundrede, hvor en flok entusiaster samlede de bedste eksemplarer af den gamle men hårdt trængte race, og indkrydsede flere andre racer (schæfer, Berner sennen, New foundlænder og Kuwazh).

Hvor meget vores moderne Hovawart så ligner den oprindelige, er det svært at finde svar på.

• #25   18. mar 2021 #15 - Det var jeg ikke klar over. Men nej, hjemlandet var ikke interesseret i at åbne op. Hvad sker der mon så? Må lige nørde lidt på nettet, og se om jeg kan finde noget mere

:"The Dutch club has set hopes on the future advice of Wageningen to help the breed club in the Czech Republic realizing breeding the way it is done now is a dead end street.
    On the meeting the votes were very clear: members were – apart from one blank one – all in favour of the new breeding policy and the analysis of the population. This is of great importance because, as was clearly emphasized, the breeders and owners are the ones that have to actually do this. And hopefully a sub-population will be built this way, and hopefully in the future the Czechs will be willing to use these animals to make the Chodsky Pes healthier. The Dutch ones and all other Chodsky Pes dogs worldwide."

• #26   18. mar 2021 Zaon, Ja jeg synes også det er interessant. Og også at se, hvordan det kommer til at gå på den lange bane.

• #27   18. mar 2021 Og for øvrigt, fremgår det hvilke racer, man forventer at bruge i Holland ? Eller måske allerede har brugt, jeg kan se, at det er en artikel fra 2019.

• #28   18. mar 2021 Lidt sent svar.
    LUA projektet kan man læse om her:
    http://www.luadalmatians.com/

LUA står for Low Uric Acid. Alle AKC dalmatinere har HUA, High Uric Acid, hvilket betyder at de har problemer med nyrerne og krystaller i deres urin.
    Jeg ved ikke hvor slemt det er med HUA i FCI dalmatinere.

Men LUA projektet ville eliminere det problem, sådan ganske kort fortalt.

• #29   19. mar 2021 Alexandria.
    Tak for svar, ved du om det er lykkes eller ser ud til at lykkes?

• #30   22. mar 2021 Var ikke lige hjemme i weekenden, så langsomt svar - Ja, det har umiddelbart lykkedes. De er nu racetypiske. Nogle af dem har lidt mindre pletter end normalt, men der er langt imellem dem. De er lige så stille begyndt at blive accepterede i AKC kredse nu også, og der er en del rigtig gode opdrættere af LUA dalmatinere.

• #31   22. mar 2021 Tak for svaret. Fantastisk hvis man har kunne løse nogle sundheds problemer hos racen.

Spændende med de her projekter, håber bla. bulldog klubben kunne blive inspireret.

• #32   22. mar 2021 Terrier klubberne rundt om i verden indmønstrer stadig. Især Parson Russell Terrier har stor glæde af det, da racen er så lille. Dog må vi stadig ikke parre med andre racer, for der er stadig masser af terrier i andre klubber til at øge genpuljen

• #33   22. mar 2021 Jeg troede slet ikke det var noget der blev gjort så meget, men det er da spændende.

Kommentér på:
Fornyelse af genpulje i små racer

Annonce