Drop turen ved minusgrader {{forumTopicSubject}}
Den her artikel (fra 2018) blev delt i en af de racegrupper jeg følger på FB. Hvad siger I til den?
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/drop-hyggeturen-menneskets-bedste-ven-risikerer-forfrysninger-ved-bare
Jeg må indrømme, at min kæbe sad sådan her:
En dyrlæge anbefaler at droppe turene når det bliver 3-4 minusgrader (for små hunde) - "Når det fryser 3-4 grader, skal man være forsigtig og bare lufte sin hund for at lade den tisse, hvorefter det er ind i varmen igen"
Wauw, hvis Umi bare hurtigt skulle ud at tisse og så ind igen, så ville både hun OG jeg da blive skingrende sindssyge
Så sent som i dag har vi gået en times tid her ved Vesterhavet med kulde og blæst mens Umi har løbet rundt og fjollet. Selvfølgelig skal man tage hensyn, men kan slet ikke følge den overforsigtighed/generalisering...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Ja, for nogen hunde er det for koldt til lange ture uden tøj på.
Men kunne vi ikke blive enige om, at der er forskel på hunde? Polarhundene er jo lavet til sådan noget vejr, en hårløs er nok knapt så begejstret.
Sten ville ikke være til at holde ud, hvis han kun kom ud for at tisse. Alverdens aktivering kunne ikke kompensere for behovet for at løbe. Om nødvendigt måtte han jo udstyres med sko og dækken - det har nu ikke været nødvendigt endnu.
apr 2020
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.309
Lucky bestemmer selv, når det blæser og solen ikke er fremme gider han ikke andet end lige i haven, men i går gik han da en tur på omkring 30 minutter
Teemo er fuldstændig ligeglad med at det er koldt. HAN ELSKER SNE! han får regndækken på, for at holde blæsten ude for ellers fryser han, men jeg har altså ikke oplevet endnu at han frøs eller på anden måde viste ubehag ved at være ude, så med Teemo går vi altså bare som vi plejer.
Ingen af mine hunde har været kolde når vi kom ind. Jo jo deres poter og ben bliver da kølet ned udenpå, ligesom mit ansigt, men så er det da også det, de er varme igen når de er blevet skyllet for det sne og salt der måtte sidde.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
For mig er det jo logik at både størrelse på hunden og pelstype/mængde har noget at sige , men det kan bare stadig ikke sættes ind i et skema. Mailo var også ude i alt slags vejr uden problemer.
Snart kan man jo nærmest kun lufte hund forår og efterår, for om sommeren mener de det er for varmt, og om vinteren er det så for koldt. Dælme nej om jeg vil have hund sådan
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Tør ikke engang forestille mig det scenarie.. hvor lang tid har vi lige haft minusgrader nu? Og så kun med tissetur-i-haven-agtigt? Jeg tror faktisk Umi ville springe en sikring
Der skeles overhovedet ikke til at man kunne tænke og kigge selv. Lidt ligesom de der underlige gå-regler. Det bliver så rigidt og unuanceret.
aug 2008
Følgere: 1081 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.780
Man kommer virkelig langt med almindelig sund fornuft..
apr 2008
"Selv om vi måske synes, det er hyggeligt at gå en tur i sneen, så har hunden ikke noget ud af det, og der er ingen grund til at gå længere ture, når det er så koldt"
Øh dér vil jeg gerne lige stikke en finger i vejret
Får ikke noget ud af det?? Hvad har hun, nøgenrotter??
Man skulle næsten tro den artikel var satire
aug 2013
For nogen måneder siden lavede jeg på facebook et opslag om at Henning og jeg havde været i maxi zoo, og at Henning havde gået nærmest hele vejen derover, og straks kom der "hundepolitiet" på banen ( en fra svigerfamilien) og fortalte mig at han var alt for lille og han slet ikke måtte gå så langt. Altså slap dog af, jeg kan godt læse min hunds signaler, han har altid tydeligt sagt til når han ikke ville eller kunne gå mere, og så er han kommet op i klapvognen eller favnen, i dag går han også selv hele vejen derover OG hjem igen, jeg har stadig klapvognen med, men det er sådan set total unødendigt for han vil hellere selv gå, vi tager det jo bare i hans tempo, stopper op når han vil snuse osv osv .
Ind imellem tænker jeg at det for pokker er et levende væsen, og ikke en porcelænsfigur
nov 2012
Og det var mishandling i går da Lucky var med på tur, han løb godt nok selv hen til døren og virkede også meget begejstret og glad, og havde bestemt heller ikke travlt med at vende om, men måske det bare var for at slippe væk fra ooooonde dumme mig
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.867
Her er sne og kulde ingen hindring for lange ture, de tager bare længere tid at gå, når der er isglat eller meget sne, det er pludselig hårdt at gå tur for mig, når man er klædt på i skitøj og tunge vinterstøvler og skal vade igennem sneen, Sam er det ingen hindring for
Idag gik vi tur i minus 11 grader uden dækken.
Sam får det hurtigt for varmt med dækken, også selvom der ikke er for i, men blæser det meget eller regner er han iført dækken i disse grader
apr 2008
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 150 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 522
Synes også der engang har floreret noget på Facebook med art ALLE små hunde skulle have dækken på... Opslag fra en eller anden dyrlæge. Men små hunde kan måske ikke have meget pels?
Iroh ville også hade kun lige at måtte komme ud og tisse! Vi går i forvejen ikke langt pga min skinnebensbetændelse, men at skære mere ned på det... Jeg ved ikke hvem af os, der ville blive idiot først
aug 2008
apr 2008
Altså det er da en af de mest påståelige og unuancerede artikler jeg længe har læst
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.285
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Artiklen kunne være så meget bedre, hvis den fokuserede på muligheder for dækner og beskyttelse af poter.
apr 2008
Og ja Krumme, alle de der regler og generaliseringer bliver simpelthen for unuanceret og tager overhånd. Der er mange, som ukritisk bare deler alt muligt uden at tage stilling til det. Jeg håber virkelig ikke nogen sidder og tænker "ej så må vi ikke gå tur længere, det er vist kun haven nu"...
apr 2008
nov 2012
Men okay det er ikke første gang jeg har hørt at Papillon faktisk ikke kan noget hvis det er lidt vådt, koldt osv. Teemo er nok ikke en rigtig papillon, for han er altså ligeglad med vejret så længe han bliver klædt på til det så han ikke fryser
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Bany er lige nu beordret ro, og må første komme i gang igen om en uge. Det nyder Thea! For så slipper hun for lange ture i kulden
Men selvom vi kun går korte ture, får begge tøj på - Thea fordi hun får frost skader og Baby fordi han ikke må blive kold i ryggen.
- Det kunne dælme blive en lang vinter, uden gåture i minusgrader!
nov 2012
Inden det blev SÅ koldt som det er lige nu, men stadig for koldt til at hun ikke kan rende rundt uden dækken på, tog vi hende med ud til den private hundeskov, gav den fuld gas med hende uden dækken i den tid jeg vurderede var ok, og så gik min forlovede i bilen med hende og Lucky (han gider ikke hundeskoven for tiden, af en eller anden grund) og så fik Teemo lov til at give den gas.
Så lige nu må jeg indrømme at det er mig der siger at hun ikke kommer ud. I går var hun med, og fik muligheden for at gå med dækken på, hun gik 3 meter så duede benene ikke mere, så måtte hun sidde under jakken resten af vejen, hun sad og kiggede ud af og til og puttede resten af tiden, så hun er med nogle gange, men går sjældent selv. Det er egentligt smart at hun er så lille for det er dejlig varmt at have hende siddende/liggende under jakken, men jeg ville da hellere at hun selv gik
mar 2011
aug 2013
Havde vi skulle overholde det med minutter både med Ozzy og Henning, ja så var både hjem og vores hoveder endt med at blive splittet fra hinanden
aug 2013
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
Men de kommer altså ud og gå med dækken på og er det forholdsvis vindstille får de 15-20 minutters frit løb uden dækken, så snart de kommer i snor igen, får de også dækken på igen.
Jeg kan huske vi havde en meget kold vinter, da Ghini var ung (hun er 10½ nu), der smurte jeg poter, underben og ørerspidser ind i vaseline inden vi gik ud for at undgå frostskader, hun er født 400 km nord for Stockholm ikke så langt fra grænsen til Norge og der er altså 20-25 minusgrader og hendes famile der, kommer da også ud selv om det er bidende koldt.
Nu er hun jo en ældre dame og der er ikke helt så meget turbo over hende længere, så til damens store utilfredshed, har jeg købt en fleecedragt, som hun får under sit vindtætte dækken, hun har altid hadet at få dækken mv. på, men det er nu engang nødvendigt ind imellem
Hun skrider når hun skal have den på, men udendørs går hun rimelig afslappet med den på og forsøger ikke at tage den af.
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 1.530
Off topic, men lader du dine hunde gå på frosne søer?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.484
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.849
For ganske enkelte racer er det måske korrekt, men for resten er det klart ejers egen modvilje mod vejret.
Jeg ser det både på træningspladsen og i hundeskoven.
Den her uge har haft det mest fantastiske vejr. Men bookingerne er faldet drastisk grundet frosten.
Om eftermiddagen har der været høj sol og kun - 2 grader. Det er simpelthen så smukt og lækkert at gå ude i.
apr 2008
Selvom jeg ikke bryder mig om vintervejret og vintermørket, så er DET her vejr da lige præcis på top 3
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Hunden må ikke gå en tur hele dens opvækst, hunden må ikke lege i sneen, hunden må ikke gå en tur i sommervarmen, hunden kan falde og knække nakken hvis den hopper af glæde.
Vi har en hvalpekøber der glad lagde billeder ud af en legende hund i sneen. Og straks fik hun at vide i en racegruppe at den slags kan give diskusprolaps og dårlige hofter.
Helt ærligt en glad hvalpekøber, førstegangs hundeejer der i forvejen er nervøs for at gøre noget forkert.
Det er fandme ikke i orden.
Hvor er glæden så i at have hund?
Pas på dit og pas på dat.
Det eneste vi har sagt de skal undgå er overvægt. Ellers så brug da for fanden hunden. Lad den løbe og lad den lege. Det gør så godt for både krop og sind og for ejerens glæde og smil at se på det
aug 2013
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 50
Så er der selvfølgelig undtagelser og nogen små hunde kan vitterligt ikke holde til kulden, det er jeg helt med på. Jeg ser desværre bare mange inden for min race i hvert fald, som ikke mener de har brug for at blive aktiveret og få motion. Der er lidt en tendens til at have et mind set, hvor at man anskaffer sig en meget lille hund fordi det er nemt og så skal de ikke rigtig luftes.
Anyway, et lille sidespring. Jeg er er så enig og rart at læse dette indlæg, for jeg sad med præcis de samme tanker.
maj 2019
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 50
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Og med al respekt for der er forskel på danmark og usa.
Men helt ærligt de anbefalede at man ikke tog en 10 ugers hvalp ud for st tisse i haven. Minus 5 grader var for koldt. Det var helt helt uansvarligt og den burde tisse indenfor på et der til indkøbt toilet.
Da jeg så skrev at her var hvalpene da med ude fra 4 ugers alderen gik de helt i gulvet.
Ikke færdig vaccineret. Den kunne jo blive smittet med alverden fra den vilde natur.
Seriøst de venter til hvalpen er 12 uger med at tage det stakkels dyr udenfor en dør!
Klart de hunde får skrøbeligt sind og gø’er og er urenlige og ikke vil gå tur og ikke vil sove og der er ikke det de hunde ikke fejler.
No shit de er jo behandlet som dukker.
apr 2008
Sorry jeg har lige mistet overblikket over at svare alle, men ja, jeg synes det er hovedrystende hvor mange der ukritisk tager det til sig. Der var endda nogen - sådan mht. vejret generelt - der i papillon-gruppen som Solvej nævner, fortalte at de slet ikke gik tur når det var koldt og blæste
mar 2008
I min verden skal de da ud og opleve ting, hurtigst muligt!
apr 2008
Dem, hvor hvalpen slet ikke kommer uden for en dør i en måned, er virkelig virkelig udbredt. Det er som om det er en regel: "det bliver bedre om en uge, for så må han gerne komme udenfor". De kan selvfølgelig have nogle flere voldsomme og udbredte sygdomme/virusser i USA, og flere vilde hunde.. men altså.. wow
apr 2008
Så kan jeg dælme godt forstå en lille aktiv hvalp finder på et eller andet for at stimulere sig selv..
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.226
Den der dobbeltmoral om at "der er søde dyr, og der er dumme dyr" er til at ørle over .. men det har jo så ikke noget med trådens indhold at gøre.
jeg synes, at det værste ved det hele er, at vi IKKE tjener hundens ve og vel. Og at de fleste, ikke alle godt nok men de fleste, er FULDT ud i stand til at bruge indersiden godt nok og vurdere, hvornår Fido fryser.
Jeg selv "har" ikke noget vejr, hvor jeg ikke træner eller går tur (i skoven går jeg ikke når det VIRKELIG stormer naturligtvis), og surprise .. min hund kan også både træne, løbe ved siden af mig / cykel og gå lange ture i alt slags vejr.
Stakkels vores hunde, at det er stukket så meget af efterhånden.
mar 2008
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
Krumme - #38
Mange whippethvale er på samme måde, de ligger altså ikke og snuer dagen væk, eller er vågne en halv time for derefter at sove i tre.
Det er en af hovedårsagerne tror jeg, til at det tager lang tid, at lære en whippet og være alene hjemme.
De kan ikke underholde sig selv eller sove 8 timer i streg ovenpå en nats søvn.
Resultatet er en hund der hyler af kedsomhed eller hærger. For nogle hvalpekøbere er det en barsk opvågning, hvis de kun har mødt de voksne hunde, som snildt kan sove 18 timer i døgnet, hvis de får brændt deres energi af, på en fornuftig måde.
Og generelt helt enig med flere af indlæggene, en hund skal altså kunne holde til at røre sig og blive brugt.
De skal selvfølgelig også pakkes ind, når de fryser, alt med omtanke.
Mine whipper går hverken i stykker af sne eller regnvejr, men jeg får jævnligt kommentarer, når jeg lægger billeder op af dem i sne uden dækken på, men så længe de er i bevægelse kan de altså sagtens holde varmen, på de ikke blæsende dage, selv om det fryser nogle grader
De elsker af løbe uden indpakning, det giver uanset hvad, friere bevægelser og gør det nemmere for dem at kommunikere indbyrdes
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.285
Jeg mærkede Dorits ører nogle gange undervejs, og de var fine og varme. Solen stod lige på, og det var helt fantastisk
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 286 Hunde: 8 Emner: 2 Svar: 2.786
Bølle, den gamle dreng, nyder frosten, han vejer omkring de 4kg, og kan lidt bedre tåle det, så han får bare sine trøjer på og så går han ellers selv hele turen.
Elvis på knap 50kg klarer det helt fint, men grundet hans HD og gigt har jeg valgt alligevel at give ham et hjemmesyet fleece dækken på, nu hvor temperaturen ligger så lavt.
Vores gåture er mellem 30min og 1,5time når vejret er som nu.
Så ja det er meget forskelligt fra hund til hund hvordan de klarer kulden. Man skal da bare bruge sin sunde fornuft og lære at aflæse sin hund, så finder man hurtigt ud af, hvornår noget evt. bliver for koldt for dem
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Jeg bryder mig ikke om -10 grader, men det er flot når solen skinner!
nov 2012
Malene det er altså vildt at du ser sådan en forskel, jeg ser det også når vi tager ind til vejen og går tur. Jeg møder en del mennesker men stort set ingen hunde, det er virkelig mærkeligt. Vi gik en eftermiddags tur i det mest fantastiske vejr i parken i går, vi mødte 1 hund og så måske 2 undervejs derhen inde i byen. Det er ikke saltet på stierne i parken så jeg tror hver gang vi tager derhen at der vil være en masse der er ude at gå tur med deres hunde men det er der ikke.
Gad vide om folk seriøst holder deres hunde hjemme for tiden, eller om de måske bare går ture på mindre normale tidspunkter fordi de arbejder hjemme og derfor kan gå tidligere på dagen
nov 2012
mar 2017
Nej, de tilhører vist Tyskland.
Jeg bor jo nærmest i en vindmølle park. Det er vildt hyggeligt.
Men vindstille som i dag er usædvanligt.
nov 2012
mar 2011
Jeg synes, som tidligere skrevet, at det er fint, at gøre folk opmærksom på at tænke sig om, men det kammer bare over med de gode råd.
apr 2008
Jeg elsker det
apr 2008
maj 2007
nov 2012
Lucky og rosa ville så gerne med så de fik en løbetur og så ville de gerne i bilen. Rosa var uden dækken for ellers ville hun ikke, så jeg vidste det kun ville blive 5-10 minutter for hende, men bare det at de lige fik strukket ud og fik lov til selv at bestemme. Så hyggede de med min forlovede i den varme bil imens jeg hyggede med teemo. Det er nu også dejligt bare at have alene tid med dem hver især
mar 2008
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.855
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
Det kan ikke blive koldt nok i Danmark til Ziva fryser, så længe vi er i bevægelse.
Det er jo nu det er fedt at være løber med polarhundene. Det er nu de virkelig kan få gas og man ikke skal tænke på de har det varmt.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Gad vide hvad jeg skal med al den tid, jeg normalt bruger ude med hundene? Er der nogen der kan anbefale et god lang serie på netflix?
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Billedet er dog fra en dag med plus 2-3 grader.
Labradoren gik yderligere 5 km bagefter med en hundeven.
Den ene chihuahua havde ballonsko på i dag, da sneen sætter sig som is-sten mellem poterne, så vi måtte også stoppe et par gange for at fjerne is/sne fra Boss' poter (den brune chihuahua, som ikke havde sko på)
Men ellers nyder de gåturene lige meget om det er plus 5 eller minus 5 grader.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
Men de brokker sig ikke. Og i dag har den unge leget med mine nevøer i haven og efter 1/2 time kom han selv til døren, så gad han ikke mere. Selv om de legede med bold.
Så ja tænker man skal se på hunden. Havde jeg haft Esther havde hun være afsted uden de kort håret.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.281
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.540
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Men helt at undlade at gå tur og hunde har ikke glæde af at gå i sne?!
nov 2012
aug 2013
Vi er lige kommet hjem fra en tur på ca 45 minutter , og det var ikke Henning der mente vi skulle hjem. Det eneste på ham der var lidt koldt da i kom ind var poter og snude , men poterne er allerede varme igen, og var på ingen måder iskolde.
mar 2008
maj 2007
maj 2007
mar 2017
Min egen tror jeg ikke kan fryse ved så lidt som minus 10-12 grader. Ikke engang end hvis jeg smed ham i en hundegård, hvilket jeg aldrig har brugt, da jeg godt kan styre min hund.
Inde som ude! Det vælger han selv...
aug 2013
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1424 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.574
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Selvfølgelig kan langt de fleste hunde da tåle at komme ud i frostvejr - også i mere end blot 5 sek. Er hunden hårløs, meget lille eller meget tyndpelset så skal man selvfølgelig tage hensyn til det.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Hunde i tøj er bare grimme.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.226
Ja, han har isoleret hundehus med træuld og ja, han er udstyret med tæt kraftig pels med underuld, og ja, hundehuset står indendørs i et slags værksted .. men .. nej, det duede jeg ikke helt til at håndtere, så han røg ind
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
Jeg har dog skåret morgenturen fra normalt 1,5 time til 1 time.
Vi går kl.7.00 og både i morges og i går var det minus 11grader da vi gik.
Fifi på snart 15 år har dækken på.
Freja derimod nægter at røre sig ud af flækken med dækken.
Dvs. jeg har "tvunget" hende ud med det på, men så trasker hun bare bag ved mig hele turen, og så er det ikke sjovt hverken for hende eller mig.
Så hun har gået uden noget indtil i går.
Der fik hun en løstsiddende striktrøje på, og det den generer hende åbenbart ikke.
Så nu er alle glade
jul 2012
aug 2019
Følger: 14 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 6
Det ser jeg egentlig ikke noget problem i bliver skrevet i en artikel?
På mig føles den dog lige så captain obvious, på samme vis, som når vi hver sommer skal høre på, at vi skal huske solcremen og søge skygge mellem 12 og 3 fx.
apr 2008
Jeg vil nu ikke kalde alt andet end en bette havetisning for "lange gåture"
Og der står også ret kategorisk i starten, at hunden ikke får noget ud af at gå en tur i frostvejret og sneen. Ikke små hunde eller tyndpelsede eller... nej: hunden har ikke noget ud af det.
Så tilføjes der selvfølgelig senere heldigvis noget med størrelse og chillfaktor, men altså - det er dælme en ommer
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Alligevel vælger han selv at tilbringe MASSER af tid ude i kulden vha. hundelemmen.
Jeg vil faktisk vove at påstå, at han er mere ude end huskyerne pt.
Så nej - her bliver turene altså ikke kortet den mindste smule af, uanset hvor koldt det er
aug 2008
mar 2017
Jeg vil næsten tro, at samtlige hunde med underuld kan overleve at være udenfor konstant ned til minus 20. Specielt hvis de har et sted at gå i læ-
Mine Newfer havde jeg under en af de rigtigt kolde vintre i 80'erne. Begge kunne gå ind i et fyrrum hele tiden. Det gjorde tæven da også ind i mellem. Hanhunden han sov altid ude.
Vi blev da også anmeldt til landbetjenten undervejs, men da han så at begge bare kunne gå ind i fyrrummet, så blev den parkeret der. Altså køteren rullede sig bare sammen, og så lå han og blev til en snebunke.
Begge elskede endda at svømme i mosen, og selv da der kom is, og de brød igennem i ny og næ, så kan en Newz altså bare noget. De kan ligesom kvabbe sig op igen. Det kunne min Sct, B bestemt ikke. Han havde nær kostet mig livet.
Fælles for begge racer var dog, at når man stak hånden ind i pelsen, så var ingen af dem våde i underpelsen så de frøs ikke uanset. Der skal mere end en lille svømme tur til. De er vilde sådan nogen køtere i ny og næ.
jul 2012
aug 2013
sep 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
Hun skriver jo også at udover størrelsen på hunden og pels type, afhænger det også af, om hunden er vant til at opholde sig meget ude.
Jordtemperaturen og chillfaktoren spiller også ind.
Det synes jeg er helt korrekt og ganske fint der bliver gjort opmærksom på det. Man kan ikke komme uden om at de fleste hunde bliver luftet konservativt og ikke får meget aktivering. Udover det så er det heller ikke alle hunde der viser smerte eller ubehag tydeligt. Det vil sige selvom hunden viser tegn på ikke at ville hjem, betyder det ikke at det vil være en god idé at lade den blive ude.
Så artiklen er nu meget fin, især også at der bliver advaret om at lade hunde være i bilen.
feb 2021
Følger: 11 Svar: 1
Det samme er gældende om sommeren er der også mange hunde der ikke har behov for at gå særlig langt kan læses her https://smaahunderacer.dk/
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.635
maj 2007
Mine er mindre end FB. I dag har vi foreløbig gået 1½ time og vi har en times tid endnu. UDEN snor. Med masser af fart og glæde. Vi holder os bare fra saltbefængte stier og så må jeg få våde fødder.
Mine hunde er af jagtlinier og de ville blive vanvittige, hvis de kun kom ud på små lufteture. Det er IKKE selskabshunde.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.410
Sunde franske er aktive små hunde... selvom de ofte bliver misforstået som den dovne ejers bedste overvægtige ven...
"En fransk bulldog, skal ikke have særlig meget motion. Da franske bulldogs ikke har særlig gode luftveje i forvejen, så kan det faktisk være farligt for den lille hund at gå for langt. Derfor er det vigtigt at du undersøger din franske bulldogs vejrtrækning når i går tur, der er nemlig meget forskel på de små hunde." det her er fandme info der er til at brække sig over, og er med til at ødelægge racen... føj!
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Hvad for dig til at tro, at dine såkaldte nyheder er mere interessante?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.635
nov 2012
Hvis man avler en race der ikke kan klare at være aktiv skulle man måske overveje at det måske ikke var værd at avle på. Det er da død synd for de hunde der bare sidder og glor fordi de enten er avlet så dårligt at de vitterligt ikke kan noget, eller har ejere der bare synes det er dejlig bekvemt at hunden ikke behøver ud.
Her er vi endelig oppe på plus grader igen. Endelig kun fordi jeg har Rosa. Det er stadig køligt især når det blæser, men hold op hvor var rosa dog lykkelig da hun fik lov til at gå hele turen uden dækken på
Når jeg kigger på min lille bitte rosa og ser hvor aktiv hun egentligt elsker at være, hvad hun kan klare og hvad der skal til for at hun trives bedst, ikke godt men bedst. Så føler jeg virkelig med de hunde der er større end hende og som måske også i forhold til racen er skabt til at skulle mere end hende, der ikke bliver brugt men bare ligger hjemme på sofaen, fordi "de kan ikke holde til ret meget"
Jeg ved alle hunde ikke er ens, men langt de fleste kan altså sagtens, hvis de får et dækken på osv. Der er nogle med skavanker der måske ikke kan, og der skal man selvfølgelig passe på sin hund, men hvis det er hele grupper af hunde, hele racer osv. Så må jeg indrømme at jeg synes vi begynder at have et problem og måske skulle genoverveje hele avlen af hunde. Jeg vil nødig eje en hund der intet kan over halvdelen af året
apr 2008
wtf... endnu et meget meget dårligt "tip".. måske er det ikke gåturene der er problemet her - who knows...
Det er også en ommer!
Drop turen ved minusgrader