Øv spondylose {{forumTopicSubject}}
Æv bæv Perle har spondylose. Efter at være kommet sig så fint oven på sin brækkede tå gik det fint fremad. Hun er blevet holdt igang med svømning, skridtgang og fx stillingskift, så hun har ikke mistet specielt meget muskelmasse og har ikke fået nogen dumme kompensationsskader. Så da tåen var groet sammen gik jeg så småt igang med at træne med hende igen. Hun nåede sågar ud at træne eftersøgning igen et par gange og det gik rigtig fint. Så var vi til min svigerfars begravelse og luftede hundene en tur i deres indhegnede skov. Perle blæste lykkeligt rundt. Dagen efter var hun så småhalt og det var mildest talt svært at vurdere hvilket ben og det var umuligt at få hende til at sige 'av'. Nå, hun havde jo nok lavet et eller andet tosset og får et par dages ro. Så lidt mere ro. Så blev det bedre og så blev det værre. Så man ved at ringe til dyrlægen så var hun haltfri. Sådan gik 2 uger. Så bestilte jeg en tid til det helt store service og i fredags fik jeg hende tjekket godt og grundigt og taget røngten af ben, poter, hofter, skuldre og ryg. Det meste så virkelig pænt ud. Fx så hofterne nærmest 'nye' ud. Albuerne det samme. Tåen er så fint groet sammen. Men altså ak: da vi nåede til nederste del af ryggen så det ikke så pænt ud længere: hele lænderyggen var ved at danne broer. Det var så forklaringen på den diffuse halthed. Nu er damen så sat på smertestillende og haltheden er væk. Men altså realistisk kommer jeg til at pensionere hende nu. Risikoen for skader i eftersøgningen vil blive enorm med en stiv ryg og springe skal hun jo helst heller ikke.
Så vi må 'nøjes' med at hygge os med spor, stuedressur og nosework. Jeg havde ellers tænkt at nu det gik så godt så skulle vi til konkurrencer næste forår nu da vi slet ikke kom ud i år pga. corona. Nå, men sådan blev det så.
I går var hun til sin første massagesession (på anbefaling fra dyrlægen, der synes hun var meget stiv i musklerne i ryggen og bagparten). HOLD OP hvor hun nød det. Der gik ikke mange minutter fra hun var lidt skeptisk over at det mindede lidt om noget 'dyrlægehalløj' til hun var totalt smeltet og lå og så helt salig ud de næste 45 min
Jeg har før haft en hund der havde spondylose - en foxterrier - den havde det fra nakke til halerod. Den blev bare stiv som et bræt og levede fint - under hensyntagen til den stive ryg - med det til den døde mæt af dage 15 år gammel. Håber det samme kan blive tilfældet med Perle - altså at hun bliver symptomfri når det er vokset sammen.
Jeg må tilstå at jeg er begyndt at kigge efter en ny dobs. Perle har en halvsøster, der muligvis skal have hvalpe næste år. Den synes min gemal vi skulle kigge lidt nærmere på
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.499
Hvor kan det bare meget pludseligt blive helt anderledes.
Da vi troede Dixie havde spondylose, i starten af året, synes jeg der blev nævnt noget om at man kan give noget, så det gror hurtigere sammen.
Ville blot lige nævne det, hvis der ikke er blevet talt om det, men jeg er altså heller ikke helt sikker.
Nogle hunde har effekt af Cartrophen.
Godt at høre at hun er smertefri nu, og du virker til at være landet nogenlunde henover weekenden her.
Hvad med Nordisk? Er det ikke noget med at man kan vælge mellem spor og eftersøgning der?
I ønskes i hvert fald rigtig god vind herfra, og håber I hurtigt finder jer til rette med det nye liv
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.862
Kan hun så slet ikke bruges i noget som helst løbe sport mere?
Men spændende med ny dobber
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
Jeg håber det bedste for hende og dig, og at I får mange gode år sammen.
Selvom det bliver lidt anderledes end I havde planlagt
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.390
Perle er nok ligeglad med at komme til konkurrencer - det er vist mest 'pilotens' behov Den kommer Clinton så bare til at hænge på Jeg tænker ikke at hun vil lide noget stort afsavn ved ikke at løbe eftersøgning; hun elsker øvelsen, men hun elsker også så meget andet bare det foregår sammen med mig Jeg tænker at gøre lidt mere ved Nosework med hende og så har vi jo også spor Og DKK lydigheden kunne jeg jo også kaste mig over. Det lillebitte seniorspring går hun bare over
feb 2013
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.527
feb 2013
mar 2009
Jeg fik også bare en sygeplejerske til at give hans skud og var til kontrol hvert halve år hos dyrlægen. Det hjælper lidt på pengepungen
aug 2004
mar 2009
aug 2004
Ligesom man gør med andet receptpligtigt medicin
mar 2009
aug 2004
Det er også underordnet. Man kan spørge dyrlægen om det er en mulighed. Var kun ment som hjælp, hvis man vil forhøre sig ad.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.254
Jo.
feb 2013
okt 2011
Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.467
aug 2004
feb 2013
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.254
Klogt, hvis man ikke har styr på at injicere.
mar 2009
Man starter med at give 4 indsprøjtninger med 7 dages mellemrum. Derefter skal man sammen med dyrlægen, finde et passende interval. Og her skal du være stædig, for som skrevet før, så anbefales der at give med 3-6 måneders mellemrum, men det er individuelt. Min dyrlæge synes at jeg var komplet idiot i starten, men hun så hurtigt virkning efter jeg insisterede på at styre det selv. Hun endte med selv at ordinere det til sin gamle hund og der kunne hun mærke virkningen med min metode fremfor producentens. I dag er hun meget mere åben og det bliver vurderet individuelt.
Vær pokkers stædig for ellers er det penge ud af vinduet
mar 2009
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
feb 2013
Lige pt hvor hun er på en forholdsvis høj dosis smertestillende er hun tilbage til det aktivitetsniveau hun havde før hun brækkede tåen. Så hun har virkelig haft ondt i ryggen. Vi har bare ikke lagt mærke til at detr var noget galt pga haltheden fra den brækkede tå
aug 2004
Du kunne ikke vide at hun også havde ondt i ryggen. Du har været obs på hende, og fået hende udredt, og er nu også gået i gang med at forsøge Cartrophen, da du hørte om det.
Du gør alt du kan for hende
Lige nu er hun smertefri. Prøv at slappe af ved det og nyd det
aug 2004
Det kan jeg da godt huske nu, da vi talte om det i starten af året med dyrlægen. At de ikke må få NSAID medicin lige omkring, hvor Cartrophen gives.
feb 2013
@28: Jeg ved det godt. Alligevel kan man jo ikke lade være med at have en lille smule dårlig samvittighed over at hun har haft ondt uden at man lagde mærke til det
aug 2004
De kan bare ikke ret godt fortælle os præcist hvor det gør ondt, så vi kan ikke gøre andet end være opmærksomme på dem, og handle på det. Det er præcis det du har gjort.
Og du har også sørget for at følge op med en aktivitet I kan lave. Du gør alt det der overhovedet er muligt
Øv spondylose