Leg - opsøge kontakt {{forumTopicSubject}}
Så kom der sørme lige et lege-emne igen.
Jeg står nemlig i det klassiske dilemma, at jeg til træning gerne vil belønne min hund med kast af legetøj, men så snart hun selv har legetøjet i munden, så stikker hun af med det.
Hun eelsker at løbe og derfor vil jeg rigtig gerne have det i spil, når hun synes det er fedt. Og så er det altså også bare uhensigtsmæssigt, at hun ikke opsøger mig igen.
Hun er egentlig rigtig god til at lege, er vild med at jage/trække osv, og synes det er mega fedt. Men jeg har også fat i den anden ende; hvis hun får muligheden, så stikker hun af og lægger sig for at gnaske legetøj.
Jeg har virkelig prøvet siden jeg fik hende, at forstærke at det fede sker inde hos mig. Til træning får jeg at vide, at jeg bare skal hale hende ind i snoren og så skal hun nok lære det. Jeg synes bare ikke helt, at der sker nogen ændringer på den her front
Jeg har læst emnet med Michelles Sten ang. at komme retur til fører, og prøvede rådet med at have to bolde og kaste nr. 2 når hun er på vej ind.
Det gik sygt dårligt, men jeg var også dum og lavede den uden snor. Dvs. når hun er ude ved bold 2 slipper hun bold 1, stikker af, og jeg kan så bruge for lang tid på at vade hen for tage bolden mens hun allerede har belønnet sig selv med 100 sejrsrunder.
Giv mig gerne ALLE jeres gode råd og tips til at være den fedeste nogensinde og mega spændende at opsøge igen
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Jeg vil gerne give en beskrivelse af dem, men gider ikke kaste mig ud i et langt skriv, hvis du allerede kender og har afprøvet dem
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Return to sender, hmm hvordan laver du den? Har hørt meget om den men er i tvivl om jeg egentlig allerede har gjort det
mar 2011
Return to sender er først en godbids øvelse til at slippe omgivelserne og vende tilbage til os. Du skal helst bruge to slags godbidder, en lækker og en lidt mere kedelig. Du klikker for øjenkontakt, dumper en kedelig godbid på jorden og lader hende spise den. Når hun er færdig og forhåbenligt kigger op på dig igen, klikker du og belønner med den lækre. Herefter kaster du en ny kedelig og gentager. På sigt skal den kedelige kastes længere væk, så hunden skal vende tilbage til dig for at få den lækre godbid.
Hvis du kan få dead-or-alive til at fungere, så kan du koble de to øvelser sammen, så du kaster det ene legetøj ud. Når hun er ude ved det, begynder du at lege med det legetøj, du stadig har i hånden. Så skulle hun gerne vende tilbage til dig for at lege. Til at starte med behøver hun ikke at tage det kastede legetøj med tilbage, fordi det vigtigste er at hun vælger dig til og kommer tilbage igen for at lege med dig.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.264
apr 2008
Okay jamen return to sender har vi lavet en del af med godbidder på hvalpehold i hvert fald. Det er vel også det der sker når jeg giver et "guf"-signal for godbid på jorden, og hun søger mig med det samme. Det tricky er at få legetøjet ind i det..
Men det giver rigtig god mening at kombinere de to øvelser. Der er jo ikke andet for end at prøve at se, hvordan det går
apr 2008
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.440
Et kedeligt uden pels og et yndlings af pels ?bind en snor på en - ro meter i pels tingesten
Kast det kedelige og når hun har fået fat på det, så kast pelstingesten, men slip ikke snoren, og når hun har taget det, så lav lidt træklege med hende.
Eller prøv at sætte dig ned når hun har samlet belønningen op, rod lidt rundt i jorden uden at se på hunden. Det må gerne siges lyde, måske åhhhh og ihhhh hvor godt.
Hun burde blive så nysgerrig at kun kommer for at se, hvad du har fundet, når så hun er der, sætter du snor på, giver hende pelstingen, lader hende beholde den, og op i bilen indtil hun slipper pelstingen.
Jeg har stadig Talibans Kong, hvis du er interesseret, så må du gerne få den.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
- og jeg har i øvrigt stadig ikke knækket koden til at få ting hjem, men nu spyttes de i det mindste ud i bytte for mad/andet legetøj frem for bare at stå og stirre på mig
Og vi kan rent faktisk lege trækkeleg nu - altså sådan rigtig trækkeleg hvor vovse også synes det er super fedt og slipper jeg, så spytter han legetøjet ud ved siden af mig i stedet for at rende ud og vente på at blive jaget, så trækker kan rent faktisk bruges.
Men kaste ting og få hund retur med dem er stadig ikke på menuen, så de vises sten kan jeg vist ikke komme med - vil læse interesseret med i tråden
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Jeg blev vejledt til at gøre sådan her:
Start med at bruge noget “legetøj” som kun er semi-spændende (eller halvkedeligt) evt en plastic flaske eller plastic kødben.. Kast det lidt væk og se om vuf samler det op. Hvis vuf samler det op, så prøv at bevæge dig bagud (med from mod hunden) og sig en masse mega inviterende lyde “se mig, jeg har slik og kager lille hund!” så kommer vuf forhåbentligt hen til dig med legetøjet, og så giver du den bedste snack hunden kender (evt legetøj, men ikke et som kastes eller slippes). Repeter det ikke alt for meget pr træningssession. Det har hjulpet her, men vi er ikke oppe på at bruge de sjoveste legetøj endnu. Trænede jeg det mere tror jeg at det ville lykkes hver gang også med de sjove ting
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.233
apr 2008
Haha den der med at sætte sig og rode rundt eller "finde noget spændende" prøvede jeg i dag. Eller en variant i hvert fald - hun fik fat i en boldting, og jeg løb væk den anden vej mens jeg havde en fest og virkelig legede med en lille pelsting. Hun vippede ikke med et øre - lagde sig bare og hyggede med bolden. Jeg fortsatte; så synes hun godt at hun kunne være med, dvs. løbe rundt med sin egen ting på græsplænen
Men det hele kommer jo ikke bare på én dag, så selvfølgelig handler det nok også om at blive ved.
Er det den Kong med snor? Ja det vil jeg da vældig gerne. Skriver lige en pb senere
apr 2008
Men dejligt, at der er sket fremskridt hos jer!
Jeg er utroligt glad for at have fået en hund, der bare gerne vil lege, trække og jage. Det er vel egentlig lidt et luksusproblem, at hun SÅ gerne vil have legetøj, at hun hellere vil stikke af med det. Meeen det er altså lidt problematisk når man skal bruge det til øvelser...
apr 2008
Det er sjovt du nævner det, Buch.. for herhjemme på gulvet med tyggeting eller små bamser - de almindelige ting - kan jeg faktisk godt kaste det og hun kommer tilbage helt op i fjæset på mig for at lege og nusse!! Men alt andet, bare det har en snert af "uuh-hvor-fedt" så tager hun benene på nakken.
Det er en god pointe, det kan være jeg skal prøve at lave noget lidt ala det, med noget semi-spændende legetøj. Det virker jo egentlig allerede med enkelte ting
maj 2009
Mål lige hendes ryglængde, måske har jeg nole dækkener Umi kan passe.
Jeg synes så ikke at hun ikke mere skal have pelsting.
Det er jo åbenbart det bedst hun ved, så hvorfor ikke udnytte det og bruge det, når nu det er en optimale belønning.
Taliban ødelagde intet so helst af sit legetøj, det eneste hun ikke kunne stå for var pelsting, de skulle flåes.
Så dem brugte jeg til den optimale belønning. Sommetider købte jeg nogle af de der nylon pompomer (ved ikke, hvad de hedder) man bruger i bad, så fik hun lov til at flå sådan en.
Når du laver den der med at sidde ned og lade som om du har fundet noget interessant, så skal du ikke starte med at løbe den anden vej. Bare sæt dig ned, ignorer hunden og leg med pelstingen på jorden. Du må gerne vende ryggen til hende et par gange når hun er kommet og vil se, hvad du har gang i. Som sagt, når hun kommer, snor på, giv hende pelstingen og lad hende bære den hen til buret/bilen, ind i bilen og lad hende have pelstingen, så har hun jo fået lov til at beholde sin belønning for at hun kom hen til dig.
Lad hende være i buret 4-5 minutter og så kan i fortsætte træningen.
apr 2008
Jeg synes godt nok jeg har gjort det mega meget, altså det med at lege selv og ignorere hende, men så synes hun jo det er top fedt at blive ladt i "fred" og kunne hygge sig med sin gevinst alene. Så måske jeg skal have endnu større forskel på de to ting? Altså kedelig ting vs. spændende pels, så jeg er SIKKER på at hun dropper alt andet.
Sådan rent lavpraktisk - hvis man hverken har bil eller bur med.. ville du så guide hende på tæppe (det er indlært) og lade hende ligge dér og pelse, mens du bare holder kort snor?
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.233
maj 2009
Jeg kan nu også være meget modbydeligt.
Men når nu jeg har noget til at ligge som jeg ikke bruger mere, så er det da bare godt hvis det kan gøre gavn andre steder. ??
jan 2007
Jeg aner ikke, hvad jeg har gjort galt, jeg synes jeg har prøvet "alt det der står i bøgerne" og mere til. Jeg har shapet, lokket, indlært at dutte min hånd med noget i munden, vi har mega styr på at skifte mellem dødt og levende legetøj, vi kan slippe en bold for at løbe til den næste, vi har slip på kommando, slip på passivitet, der er MEGA bonus når en sjælden gang han tager en ting med retur osv.
Intet af det har bragt os tættere på det der med at komme tilbage med ting overhovedet - det har forbedret selve legen markant, men komme med ting for mere leg, nix, never gonna happen.
Jeg tror så et af vores problemer er, at han dybest set synes, leg med mig uden legetøj er sjovere end med - han vil gerne trækkeleg, men det er faktisk federe at lave løbe/brydeleg med mig. Det lyder jo ikke til at være tilfældet med din - den synes jo legetøjet er fedt, men skal "bare" lige lære, at det er federe sammen med dig.
maj 2009
Jeg troede at det var derfor at du købte et der kunne klappes sammen?
Når du ikke kan lukke hende i bur, ville jeg løbe et par sejersrunder med hende, for så at stoppe op, enten ved tæppet eller midt i det hele, sætte mig ned hos hende og vente til hun slipper pelsen af sig selv.
Hun må ikke tygge i den, hold en hånd under hagen på hende og hold hende i ro og ikke en masse snakken.
Det kan tage laaang tid før de slipper, så det kræver god tålmodighed.
Min gamle Malle kunne godt stå med bide ærmet i munden i lidt over 50 minutter.
Det er de her badesvampe jeg købte til Taliban når de var på tilbud. Efter pels, så var de næst bedst.
Hvis Umi har det på samme måde, så tror jeg at Taliban er genfødt i Umi
maj 2009
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 617
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
apr 2008
Det har vist sig at være lidt mere besværligt end først antaget, at få bakset buret med i bussen, når jeg har stor taske og hund i favnen - eller have det med på cyklen Men jo jeg ville super gerne bruge det til træning de gange vi er afsted i længere tid
Okay ja det kræver nok også lang tid her, for at få hende til at slippe. Men det er super gode idéer der er kommet, så dem vil jeg da afprøve.
Jeg tror 100% at Taliban er genfødt i Umi
apr 2008
På den ene side tænker jeg "shit, har vi så langt et arbejde foran os?!" og på den anden side er det jo også rart at høre, at nogen står med noget ala det samme problem, og det ikke nødvendigvis er mig der er halvdum, fordi jeg ikke har fikset det på en uge, hehe.
Haha ja, jeg tror jeg har mig en omvendt én her, hun synes godt nok at leg UDEN mig med legetøj er virkelig jackpot
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
Man kan købe masser af fedt legetøj med lang snor f.eks her
https://dogzdk.selz.com/categories/legetj/kunstpels
lege en masse apport lege, halsbåndsleg, indkald til legetøj,
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.346
Jeg har aldrig kastet bold nr 2 før hun har afleveret bold nr 1. På den måde undgår man det kludder med at hunden pludselig har to belønninger at have en fest med selv
Clinton er til trækkelege. Han har altid kommet tilbage med det kastede og nærmest forsøgt at stikke det i hovedet på mig Bortset fra hvis det er noget med pels på. Det kan han heller ikke lade være med at skulle pelse. Jeg har to identiske stykker trækkelegetøj med pels på. Har han fået den ene er jeg klar med den anden. Det kan han ikke stå for og kommer hen for at lege med den jeg har
Det jeg gennem tiden har set virke bedst for mange er det med de identiske stykker legetøj, snor i hunden eller snor i legetøjet så man kan 'fiske' hund og legetøj ind. Om snoren skal i hunden eller legetøjet er lidt med hvilken type hund der er tale om. Typer som fx Clinton skal have snoren i legetøjet, da det med at blive halet ind i sele/halsbånd som regel medfører en vis modvilje Mens det omvendt kan være mægtig skægt at legetøjet forsøger at stikke af.
apr 2008
Men ellers så har vi også kun belønningslegetøj med snor, og det foregår ALTID med mig i den anden ende. Vi har lavet indkald til legetøj, spontant løb til fører (belønne med leg), 1-2-3 øvelse osv osv. Men lige lidt hjælper det på, at hun ikke opsøger mig, når hun har legetøjet fx i dead or alive øvelsen o.l.
Hvordan laver du apportlege og halsbåndsleg?
apr 2008
Og normalt lader jeg hende ikke ligge med legetøjet selv, men der har lige været et par gange hvor jeg skulle teste hvordan det fungerede.
Det samme med pelsen; jeg har to fuldstændig identiske stykker pelslegetøj, og når vi har leget lidt med det ene bliver jeg passiv (holder stadig) og begynder at jage med det andet. Hun er iskold - lægger sig bare og pelser den hun nu har i munden.
Min udfordring er - nu har jeg selvfølgelig kun lige afprøvet det en enkelt gang - at hvis jeg venter med at kaste bold nr 2 før hun har afleveret bold nr 1, så betyder det bare at hun kommer hen imod mig med bold nr 1, men så tager hun enten en stor bue udenom mig eller stikker af i modsat retning. Så jeg føler heller ikke, jeg kan vente for længe..
Jeg tror faktisk også Umi er typen der skal hales ind vha. legetøjet frem for selen. Det er i hvert fald noget, jeg godt kan genkende
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.446
Jeg tænker, at hvis det ikke fungerer med legetøj, der har lige høj værdi, så må vi "steppe op", med det legetøj, man har mulighed for at få inde ved os?
Hvad er det hun trigger på? Er det primært at bære? Eller at noget bliver kastet til hende?
Har du prøvet den leg, hvor du har 15-20 forskellige stykker legetøj liggende på et stort område, som hun frit kan lege med (jeg vil nok anbefale, at der ikke er nogen af dem, der er med pels lige i første omgang)
Du vælger også selv et legetøj, som du leger med, og hvis hun komme og vil være med, så får hun lidt trækkeleg hos dig, men derefter slipper du, og løber hen og finder noget andet. Og det bliver du ved med at gentage, så længe du har luft og kondi til det
Det er vigtigt, at der ikke er ét stykke legetøj, der bare er vildt spændende for hende. Hvis der er det, så må det tages væk.
Resultatet skulle gerne være, at uanset hvilket legetøj, der er til rådighed, så er det DU vælger som det mest spændende også det, der er mest spændende for hende
Giver det mening?
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.346
Den metode Karina beskriver lyder faktisk lidt spændende.
aug 2007
apr 2008
"Hvordan går det, hvis du laver return to sender, men hvor det hun får lov at stikke af med, fx. er et alm. flettet fleece-tov, og du så laver trækkeleg med hende med pels-legetøj, når hun kommer ind igen?"
Hmm nej det har jeg egentlig ikke prøvet, mest fordi jeg tænker jeg kan stå og vente i en halv time på at hun har gnuflet færdig med sin gevinst. Eller tænker du, at jeg skal "lokke" med pelslegetøjet og vise hende det?
Jeg synes det giver rigtig god mening. Nu spørger jeg måske dumt, men har du erfaring med at det vil virke på det langsigtede mål? Altså der er jo trods alt forskel mellem at droppe noget legetøj og spæne tilbage til det mega spændende jeg har.. og så vælge aktivt at opsøge mig igen med sit legetøj for at lege med dette?
Hun trigger ikke så meget på at bære som på at noget bliver kastet - vil jeg mene. Det er ikke sådan, at hun bærer rundt på legesagen, hun lægger sig ret hurtigt ned for at "spise det".
"Har du prøvet den leg, hvor du har 15-20 forskellige stykker legetøj liggende på et stort område, som hun frit kan lege med"
Nej, jeg er lidt bange for, at hun vil have en FEST alene jeg er måske lidt bange for, at enten er det så utroligt kedeligt at hun bare følger i hælene på mig, eller også tipper det lige til den spændende side, så hun hellere vil ligge med det selv end at lege med mig.
Men altså det hele giver rigtig god mening, og det er fedt at få lidt idéer i gang!
apr 2008
aug 2007
Jeg må så indrømme, at det ubetinget er en ren "return to sender" for mig.
Jeg er dybest set flintrende ligeglad med, om de har legetøjet med tilbage.
Det er ikke en apport-øvelse for mig.
Det er KUN en "skynd dig tilbage til mig"-leg
Det samme med den med de 15-20 stykker legetøj.
Mit mål er faktisk, at I samme øjeblik jeg slipper legetøjet og spurter afsted efter et andet, så slipper hunden også og følger efter.
Leg med legetøj ønsker jeg altid skal have højest prioritet sammen med mig - og ikke alene.
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.779
Er du en lyseslukker ???
https://www.youtube.com/watch?v=slCbgXGtFbc
apr 2008
Hmm jeg vil jo egentlig gerne have at hun (ideelt set) kommer tilbage med legetøjet, for hun skal vel ikke bare lære at komme tilbage, men lære at selv med legetøj i munden så er det fedeste at være ved mig. Ellers kan hun vel bare vende retur og stikke af med legetøjet. Men måske jeg overfortolker?
apr 2008
aug 2007
Og med den adfærd, du beskriver, så tænker jeg heller ikke, at hun som standard vil vælge at smide legetøjet?
apr 2008
https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46667-return_to_sender_legetoej
Vi prøvede lige at lege return to sender med legetøj. Hvordan ser det ud i jeres øjne? Gør jeg det rigtigt?
Altså det er altid super kikset at se sig selv på video, men....
Bold-dimsen er ganske almindeligt legetøj. Bagefter prøvede jeg med en bold på snor, og den ville hun IK af med (rendte i stedet bare rundt i haven mens jeg legede med mig selv). Så blev i hvert fald bekræftet i at der skal være virkelig stor forskel på de to stykker legetøj, men så er det jo afprøvet
aug 2007
Hvis du er i tvivl om, hvilket legetøj, der fungerer for dig i return-to-sender, så afprøv det lige i dead-or-alive først - så du ikke havner i de der situationer, hvor hun får belønnet sig selv, ved at stikke af med det
apr 2008
Okay tak for svar, så tror jeg egentlig bare vi prøver at fortsætte med sådan noget og også ser om vi kan finde noget til dead or alive
mar 2011
apr 2008
Vi prøver os frem i hvert fald
aug 2007
Så jeg ville ikke "trække tiden" med at hive legetøjet frem.
Jeg ville nok også lige med hende være lidt nervøs for, at hun så igen fandt ud af, at hun kunne lege selv, istedet for at komme ind, og det er jo ikke det, du vil have.
mar 2011
Men jeg ville også passe meget på med at gå for hurtigt frem, for at undgå at hun ikke gider være med og selv begynder at lege igen.
apr 2008
Men ja, jeg tror virkelig jeg skal være ekstremt obs på ikke at gå for hurtigt frem. Så det er nok en god idé slet ikke at tænke på at trække tiden endnu, på det stadie vi er på nu. Der skal vi bare have en form for rytme ind.
Hun skal jo gerne synes det er fedt, og ikke pludselig føle hun bliver snydt for en belønning og rende væk igen. Men jeg håber også vi virkelig kan få indarbejdet noget værdi i legen, så det ikke bliver sådan, at jeg forevigt må hive pelslegetøjet frem fordi det ikke er noget værd ellers.
Så jeg tror vi tager det stiille og roligt. Tusind tak for jeres svar
apr 2008
https://www.havohravo.com
Det var en kæmpe fejltagelse. Det er nogen fra Østrig der har et stort udvalg af størrelser, længder, farver, bolde osv osv. Jeg kunne bruge 1000 kr derinde med et fingerknips
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.893
Nu er jeg heller ikke trænings nørd, så det her er kun undren, ikke kritik.
Jeg har selv prøvet lidt, at arbejde med belønning af legetøj, men min hund er lidt sensitiv overfor trækkeleg, så det har været op ad bakke og hun mistede faktisk lyst til at træne.
Hun har en Chuckit bold hun er glad for, og den kan bruges i nogle situationer, men den skal være uden snor.
Jeg bruger derimod godbidder og rigeligt af det, fordi det er det hun helst vil ha og som hun altid vil arbejde for.
Tænker lidt, at hvis man skal arbejde så hårdt på belønningen, så skulle man måske bruge noget andet. Men det er bare mig.
apr 2008
Min tolkning er: Umi er glad for at løbe, hun er glad for trækkeleg, hun er glad for legetøj generelt. Det er ikke fordi selve belønningen ikke virker (så ville det nok se ud som noget ala: gider ikke løbe, mister motivationen).
Tværtimod så er det nok "håndteringen" af belønningen som fungerer uhensigtsmæssigt, og det kan vi jo i mange tilfælde lære dem.
Og så er det nok også selve relationen og med legetøj. Jeg vil jo gerne have, at hun synes jeg er det fucking fedeste at være hos nogensinde. Og det viser sig (som jeg opfatter det) ved at hun opsøger mig igen og igen med legetøj fordi hun ved, at festen foregår inde hos mig og KUN mig
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
Du vil jo gerne på sigt kunne lege med et stykke legetøj og så giver det mening at lære hende at der først sker noget når det kommer helt hen til dig.
apr 2008
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.893
apr 2008
okt 2018
Nogen hunde ligger det bare ikke så naturligt ved at komme med bolden, fordi de hygger sig fint alene men du er på rette vej ser der ud til.
apr 2008
Vi øvede det et par gange her til formiddag. Hun har nu fået den reaktion at hun løber lidt ud til legetøjet, men så vender hun hurtigt og løber tilbage til mig i stedet. Jeg tør simpelthen ikke "opgradere" til et legetøj der er mere spændende at løbe efter. Jeg belønnede hende egentlig for at komme tilbage til mig, men prøvede en enkelt gang at pege hende ud til legetøjet og vente på at hun tog det op igen, hvilket hun gjorde - og så selvfølgelig belønne med pelsleg med det samme.
Er det den rigtige fremgangsmåde? Eller skal jeg helt vente med at kræve, at hun altså liige rent faktisk fanger legetøjet først?
apr 2008
okt 2018
Reaktionen er jo fin - hun er ved at lære.. nu tænker hun det kun kan gå for langsomt med at komme hen til dig :)
apr 2008
aug 2007
Jeg vil have et hurtigt tilbageløb på mit signal.
Det er mit endegyldige mål.
Hvis hunden vælger at komme tilbage uden jeg har givet signal, så er der jo bare ingen belønning?
Til gengæld vil jeg OGSÅ kunne kalde ind på signal, selvom hunden IKKE har nået det kastede legetøj.
For det er selve indkaldet til mit legetøj, der er det primære (for mig) uanset hvad det så end er, min hund er på vej ud til.
Forestil dig fx. at hun stikker af efter en anden hunds legetøj, der bliver kastet til træning - så er det jo bestemt ikke meningen, at hun skal ud og hente det, og tage det med tilbage til dig - hun skal vende retur, i samme øjeblik, du giver signal til, at hun skal komme ind.
Men det er bare sådan, jeg bruger return to sender.
Det er en helt ren øvelse for mig - uanset hvad min hund er på vej afsted efter, og hvor den er henne i processen, så er det "return to sender" på mit signal
apr 2008
Men det er virkelig brugbart at høre hvad du bruger øvelsen til, for det giver da nogle tanker om hvad mit mål egentlig er, og hvad jeg reelt vil lære hende
okt 2018
Jeg ved ikke om du træner efter er særligt program men det er ihverfald med som øvelse i flere programmer.
Jeg har ikke nogen speciel fagligt god årsag eller forklaring til at gøre som jeg gør.. andet end at det "har jeg altid gjort" og det virker og uden at bruge nogen negativ form for træning
apr 2008
apr 2008
Jeg har endelig fået anskaffet mig to ens stykker legetøj uden pels (JW bold i snor) - men hun er da fuldstændig ligeglad med den leg jeg tosser rundt med. Så snart jeg gør det ene stykke legetøj passivt, og begynder at lege rundt med det andet, så lægger hun sig bare ned og gnasker veltilfreds i det legetøj hun har fået. Hun har INGEN interesse i at lege med mig overhovedet.
Det kan godt være, at det er lidt forbavsende for nogen - der er åbenbart mange hunde hvor det bare ligger naturligt til dem og så skal de kun have en smule guidning. Det er ikke tilfældet her; det virker faktisk som om hun er irriteret over at jeg "forstyrrer" hendes gnaskeri med leg.
Øv, jeg tror bare lige jeg skulle ud med mine frustrationer, det er træls når man føler man gør alt det rigtige som "alle andre" lykkes med, og så virker det bare SLET ikke her.
jan 2007
Og jeg kan så meget genkende dine frustrationer - jeg synes jeg har gjort " alt det der står i bøgerne" uden effekt. Jeg har skrottet bøgerne, vejledningerne osv og så har vi udviklet vores egen måde at lege på.
En bedre hundefører end jeg kunne sikkert lære ham det, men jeg gider ikke frustreres over det mere
apr 2008
Men ja jeg har det på samme måde - jeg tror en erfaren træner kunne lukke op for noget, men jeg kan bare ikke finde ud af det. Det er frustrerende at vide at vi MÅSKE kunne være kommet meget længere men at jeg på en eller anden måde spænder ben for det
dec 2018
apr 2008
dec 2018
https://baddogagilityacademy.com/join-the-complete-guide-to-tugging/?fbclid=IwAR1s9cERA3_bhZXcwi9b-fhDkQaX6FrOO7iLDdJ_BDV2k5vHHxqkuPzJQg0
jan 2007
Hvad gør hun hvis du leger med hende med kun et stykke legetøj og så stille og roligt haler det helt ind til kroppen og holder det passivt (altså som i helt ind, så der ikke rigtigt er noget at lege med)? Slipper hun så?
I så fald kunne man jo prøve det, og så straks hun slipper lege igen.
jan 2007
https://www.fenzidogsportsacademy.com/index.php/courses/1708
https://tromplo.com/courses/ins-mikolaj-synowiec/
Den øverste har vist også nogen webinarer e.l. om leg
apr 2008
Michelle - hmm jamen hvis jeg haler noget helt ind til kroppen, så følger hun bare med. Hun giver ikke slip, nej.
Jeg har prøvet at filme en video og vil lige lægge den op
apr 2008
https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/46688-dead_or_alive_eller___
okt 2018
Jeg ser dog en ting - hun kan rigtig godt lide at ruske og trække (ser det ud til?) Brug det. Lad hende trække og vinde. Jeg synes du er lidt voldsom med bevægelserne hvis det give mening. Ned i hendes højde og lad hende trække. Når hun gerne vil ligge og gnaske i den så lad hende gøre det og bare hold fast i snoren. Når hun så rejser sig og begynder at trække så leg med. Tænk på hvis to hunde står og trækker i tov sammen
Koldt vand i blodet - fortsæt med at træne opsøge kontakt med de forskellige stykker legetøj. IMO er hun ikke klar til at gøre det med to ens ting endnu. Og når du leger med de to ens bolde så giver du bare ikke slip. Det skal nok komme.
Vil du lege med de to ens bolde synes jeg da bare du skal lære hende slip? Så hun slipper den ene når du siger det og du roser og "kaster" den anden bold (stadig fat i snoren). Træk og leg. Slip. Gentag
Måske et kursus ville være kanon for dig at komme på?
apr 2008
Så du tænker at jeg skal endnu mere ned på jorden med legetøjet og trække?
Gode pointer du kommer med, jeg må lige overveje om vi skal lave den øvelse endnu for nej det spiller bare ikke rigtig
Jeg tror et fysisk kursus ville være rigtig godt. Jeg har lige deltaget i et kursus omhandlende grundfærdigheder for konkurrencehunden, med en rigtig dygtig træner, men vi har kun kort berørt det her emne og hun har fx rådet mig til at indøve en "jump" kommando, og så kan jeg (efter den har fået god værdi) på den måde få hende til at hoppe op på mig for at få legen til at fortsætte. Men jeg kan godt mærke, at jeg har brug for endnu mere støtte til det her.
okt 2018
Men jeg ville også primært bruge legen når hun har ydet noget. Altså forvent lidt af hende - stil lidt krav før hun får lov at lege. Lidt enkle øvelser er super. Og så bare gang i det og være rigtig med i den leg. Væk med bolden igen, træn et par øvelser, frem med bolden igen. Det får legen sjovere at der skal ske noget. Hun vil jo rigtig gerne træne og lære noget.
Hun er jo en hund der har det godt i sit eget selskab med et stykke legetøj.. det skal du også lidt acceptere.. det har også mange fordele.. Du må ikke blive træt af det.
"Gnaske" tingen udløser en masse glade endorfiner i hendes lille hovede - det er også en belønning for hende at få lov at ligge og gnaske. hun skal bare forstå at det også er sjovt at komme med den, men du skal også lade hende gnaske det synes hun er helt vildt skønt.
okt 2018
Jeg lærer altid slip når de er små - det kan du bruge til at gøre legen bedre.
Fokuser på at kaste legen kun er med den "dårlige" bold. Det aller sjoveste sker inde ved dig, det er det du lærer hende med de lilla bolde.
Jump er en super god ide - det synes jeg du skal ligge lidt energi i..
Det er vildt svært på skrift at få der her ud. Jeg håber der er nogen der kan komme med et rigtig godt kursus du kan komme på.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.860
Hun virker til at være en rigtig spændende hund at træne med, jeg er vild med hende
apr 2008
I forhold til alt det andet: det er faktisk lidt 50/50 om jeg kræver nogle øvelser af hende først. Jeg plejer at øve lidt impulskontrol og få hende til at vente med fristelser, men nogle gange leger vi også bare. Jeg tror, at jeg vil begynde at kræve lidt mere af hende inden.
Jeg har dog været lidt forvirret af, at man i mange øvelser jo helst skal belønne i positionen, og det kan være super svært med legetøj (selvom jeg giver hende "fri" først), så jeg har været lidt tøvende med at bruge det for meget i øvelser. Fx i en dæk-øvelse eller lignende. Men måske jeg bare skal gøre det alligevel?
Og ja, hun er VILD med at gnaske Det er egentlig rart at få bekræftet, at jeg godt kan bruge det som belønning, altså det giver jo sig selv at man skal bruge den belønning der har god værdi for hunden, men det er sådan lidt en atypisk måde at belønne på.
Det er super brugbart at få lidt feedback også selvom det er på skrift. Jeg håber vi kan finde noget hvor vi virkelig får fingrene i det, men det er rart lige at høre andres tanker anyways.
okt 2018
Altså jeg klikker eller sig FRIII og så får de lov at komme hen og lege. Jeg synes ikke man behøver belønne i positionen altid, for hvorfor?
De forstår jo godt at det korrekt udførte er det øjeblik man klikker eller roser. Så må de gerne bryde øvelsen i min optik. Hvis jeg siger dygtig må de ikke bryde øvelsen. Og så handler det jo bare om at variere det. Jeg synes hurtigt man kan fjerne spændingen og intensiteten hvis de skal belønnes i positionen altid.
Mine hunde gnasker alle sammen meget gerne. De vinder bolden, gnasker lidt og kommer så og vil trække lidt og så gnaske igen.
apr 2008
Men det lyder da ikke til at jeg skal være såå forsigtig med det alligevel
apr 2008
okt 2018
Jeg kan ikke se noget galt i at de flytter sig. Jeg kaster også altid godbidder hvis jeg bruger det, fordi der kommer mere bevægelse i hunden så.
Jeg bruger ikke fri hvis jeg klikker fordi klik betyder for mig at de må forlade øvelsen.
Når du klikker ved hunden jo godt det er lige der den er god og så har du adskillige sekunder (ca. 8 tror jeg?) til at belønne i før den har glemt hvor klikket var.
Men der er jo mange forskellige måder at bruge det på, men når man har en løbeglad hund skal du ihvertfald ikke være forsigtig med at belønne uden for position. Hvis hun forlader en øvelse før tid får hun jo ingenting ud af det... det forstår de godt
Du skal selfølgelig variere. Nogen gange skal de også belønnes i position.
maj 2007
Jeg mundklikker og derefter får han sin belønning på forskellig vis, så han aldrig ved hvor den kommer og hvad for en belønning der venter, det giver mere power hos Sam
apr 2008
Jeg har dog været lidt "dum" for i nogle øvelser betyder klikket fri, og i andre vil jeg ikke have at hun stopper øvelsen selvom jeg klikker. Så der skal jeg nok lige have besluttet mig for, hvad jeg endegyldigt vil have. Men super fedt at høre, hvordan I varierer.
okt 2018
apr 2008
maj 2007
okt 2018
Er du lidt mere fortrøstningsfuld?
apr 2008
Vi kan godt lege sammen og komme retur med hendes almindelige bamser, så jeg trøster mig selv med at det trods alt ikke er fordi hun ikke gider lege med mig, det andet er bare alt for uimodståeligt.
Sååå... ingen ændringer, men jeg er da lidt mere fortrøstningsfuld om, at det ikke nødvendigvis betyder det er fuldstændig håbløst
okt 2018
Det et også helt ok at pause træning af nogen øvelser når hunden ikke er modtagelig. Så laver I bare de ting der spiller for jer og så tag de svære ting op igen når hun er blevet mere normal i hovedet
Det er en vigtig del af jeres udvikling at vælge de øvelser fra hun ikke kan kapere pt. Ellers bliver træning negativt. Sådan er hvalpe/unghunde, det er helt normalt. Lav alt det i er gode til og indlær nye ting som ligger naturligt til hende, og tag det svære op intensivt igen når du mærker I er klar
apr 2008
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Nu ved jeg ikke hvor meget du leger med hende når det ikke er som belønning, men ned på gulvet og leg og hyg jer uden nogen anden mening med det end at have det sjovt.
Jeg har lært meget om og af teemo ved helt enkelt bare at sætte mig ned på gulvet og lege med ham og lade ham bestemme hvad vi skal. Jeg tror meget af det kunne arbejdes over i vores træning hvis jeg ville, men vi har bare rigtig god succes med godbidder
apr 2008
Jeg er lidt for god til at lægge høje forventninger ned over mig selv og min hund, jeg er så bange for at vi ikke er der hvor vi "skal", eller at vi er "bagud" og vi skal helst være på forkant med det hele.
Men vi skal jo bare hygge og have det sjovt, uanset ambitionsniveauet. Og som du selv siger... når det ikke er belønningsleg, og vi bare leger med hendes bamser på gulvet, så fiser hun jo lige tilbage i mit skød for at dirke legetøjet op i hovedet på mig, og vi har et virkelig godt sammenspil hvor hun som oftest søger mig igen og igen. Og det bliver jeg altså bare mega glad af, hun er bedårende. Det kan være, vi skal gøre endnu mere af det
apr 2008
https://www.hundegalleri.dk/video/off-topic/46717-komme_tilbage_m__legetoej
(ikke den vildeste gejst nogensinde, men vi er på vej!)
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
apr 2008
okt 2018
Du er rigtig dygtig og ihærdig
apr 2008
Leg - opsøge kontakt