Hvornår vender det hvalp 11 uger {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg ved det er helt normalt at hvalpe bider, jeg ved også at jeg kan tilbyde andre tyggeting end mine hænder og fødder, hvis han er helt umulig er det ud bag babygitteret.
Det fint med mig, jeg fortsætter træningen med nej og slip. men jeg kan da godt få lidt ondt i maven over mine børn som jo nærmest er bange for ham. Vi prøver at danne en god relation hvor de også er med til at give mad og træne med lidt godbidder.
Men hvornår vender det for hvalpen, er det når den har skiftet tænder? Altså at den stopper med at springe op i ansigtet, hive i bukseben og hver gang børnene vil klappe den så bider den.i hænder.
Jeg har nok bare lige brug for et lille tidsperspektiv??
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Ordet nej, og så stop adfærden fysisk. Jeg har bremset dem lige når de hopper op, og fjernet deres mund når de har bidt i mig. Du skal på ingen måde være hård, men du skal være bestemt, og gøre det samme hver gang.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Vores eurasier har aldrig gjort det
Vores tidligere cocker gjorde det til efter tandskifte, der skulle vi konstant have noget legetøj på os, vi kunne stoppe i munden på ham
okt 2020
Følger: 1 Emner: 19 Svar: 67
Men han her Lagotto han er en skid, omend en dejlig skid han er sig ikke lige så stor en pleaser det kan jeg allerede se nu efter efter 3 uger?? men det vidste vi selvfølgelig godt
okt 2020
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.813
okt 2020
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.813
feb 2020
Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 134
okt 2020
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men det er så forskelligt, hvor meget racerne bruger munden, så det er umuligt at sætte tid på.
Det er også individafhængigt og afhængigt af, hvad I gør og ikke gør
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
Ingen ved hvornår det stopper - det kommer an på hvor konsekvent i alle sammen er. Også børnene. Hvalpen ved nemlig snart, at forskellige personer betyder forskellige regler. Så du kan lære hvalpen alt det du vil, at bide er forbudt - men hvis datteren ved uheld og kropssprog tillader det, så lærer hvalpen bare at se forskel på jer.
Abby er 1.5 år og kan stadig i entusiatisk leg komme til at tage din hånd i munden. Ikke for at bide, bare fordi at hun bare virkelig gerne vil tage den i munden.
Ziva er 3.5 løber stadig lykkeligt efter små børn og bider efter deres sutteklude og bamser hvis ikke man lige påminder hende om at det er forbudt.
De napper begge to stadig hinanden når de går i gang med at lege.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Det er svært at sige hvornår det vender, men nu venter vi på at de allersidste hjørnetænder falder ud, og så skulle det gerne drosle ned heromkring.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
Jeg oplever ikke at mine hvalpe hopper overdrevet op eller bider i mine børn. Det lærer de ret hurtigt ikke er god adfærd.
At bide kan man træne og aktivere sig ud af. At tænderne skiftes fjerner ikke vanen, hvis det er hvad det er. Det gør kun, at tænderne ikke længere laver hul.
Så det er adfærden I skal have korrigeret og overført på noget mere holdbart. Børn skal ikke gerne gå og være bange for hunden.
apr 2008
"At bide kan man træne og aktivere sig ud af"
Træne og aktivere sig ud af?? Det er vist at strække den lidt for meget. Måske for nogle individer, og måske for nogle racer. Og selvfølgelig skal man ikke bare lade stå til. Men du kan "træne" det og aktivere din hund herfra og til månen, det hjælper fx ikke på helt almindelige, naturlige hvalpeflip.
Så jeg vil meget gerne være modvægten der gentager: du kan ikke nødvendigvis træne og aktivere dig ud af alt.
apr 2008
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
Men unge Boston kan godt finde på at hoppe op af ungerne men ingen nappen. Og slet ikke i tøjet.
Og vores den ældste var 2 år da vi fik ham.
apr 2008
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
https://www.youtube.com/watch?v=DHIf97_zGOc
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.284
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Jeg er af den opfattelse at det stopper af sig selv og jeg gør mere ud af at forhindre det sker end jeg gør ud af at træne det.
Jeg forhindrer det med børnegitre, gummistøvler og omtanke (sådan noget med at give hvalpen en kong eller et ben på strategisk udvalgt tidspunkter).
Når hvalpen bider, piller jeg hvalpen af og vender den ende der bider væk fra mig, imens jeg overvejer om hvalpen skal i hvalpegård, bag børnegitter eller om jeg kan slippe den igen uden den vender 180 grader rundt og fortsætter. Hvis den bider mig i fødderne mens jeg laver mad sætter jeg enten hvalpen væk eller jeg tager gummistøvler på
Det er muligt at det er doven-metoden jeg praktiserer, men jeg har mange andre vigtigere ting hvalpen skal lære og jeg gider ikke bruge tid og energi på at træne mig ud af hvalpebideri, og jeg gider slet ikke have en konflikt med hvalpen om det.
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.290
Er der flere ender, der kan bide?
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
mar 2008
dec 2018
Følger: 22 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.783
Det fangede begge to ret hurtigt. Og det gjorde at de hurtig blev meget forsigtige når de bed.
Jeg mener det er naturligt at hvalpe bider fordi de undersøger alt med munden. Men med god bidehæmning gør det ikke ret ondt.
aug 2006
Milde moses, det syntes han var sjovt...!
Og så huggede han lidt hårdere....
Jeg har ikke brugt teknikken siden ham...
dec 2018
aug 2006
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
Det er ret svært at bebrejde dem, den adfærd, de øver sig jo bare i det de er skabt til, at løbe et bytte op, som de efterfølgende knækker nakken på.
Her er det som har virket bedst, at stå helt stille, "byttet" er ikke interessant, når det er dødt Mine unger har alle haft perioder, hvor forholdet til hvalpene har været anstrengt og hvor vi så har måttet arbejde med en god relation, når hvalpen har været helt i ro = sovet.
Jeg har forsøgt at holder unger og hvalpe adskilt en del af tiden, mens bideriet har været værst. Nu er mine knægte voksne, så problemet er løst, for de gør som os andre, står stille og belønner med godbid eller legetøj, når hvalpen slipper.
Hos de fleste er det gået over, når de har været 4-5 måneder, men enkelte er fortsat til efter de er blevet et år. Typisk jo kraftigere jagtinstinkt, jo sværere at afvænne. Det med at komme med høje piv virker heller ikke her.
"Byttet" er jo ikke dødt, når det siger noget og så må man hellere bide sig bedre fast og ruske lidt hårdere
dec 2018
Opfører de sig ligesådan overfor andre hvalpe? For der stopper et højt piv jo ofte legen hvis der tages for hårdt fat. Altså bider og rusker de bare hårdere?
aug 2006
I min race begynder de at skade hinanden når vi når 7-8 ugers alderen.
De bliver ofte mere opkørte af lyden.
Bidehæmning kommer et andet sted fra hos dem, det udvikles langsomt over 6-8 måneder.
apr 2008
Så her har strategien være at afbryde al kontakt, og det betyder hjemme hos os: fuldstændig adskillelse med dør.
Men igen, det er åbenbart også en race der bruger munden og tænderne utroligt meget livet igennem (det ville jo have været rart at vide inden - nu har jeg vist committed mig )
Jeg kan egentlig ikke huske, om hun har leget med hvalpe og andre hunde, hvor et højt piv har stoppet det. Men hun skal lege med en hvalp i morgen, så det må jeg lige huske at se efter
mar 2008
Jeg hørte et oplæg på en konference (WOOF, kan ikke huske hvad oplægsholderen hed), der handlede om at man faktisk ikke ved hvor bidhæmning stammer fra. Der er åbenbart ikke nogen der rigtig har studeret det. Oplægsholderen havde studeret en hulens masse video af hvalpe i forskellige aldre og hendes postulat var at det ikke var noget hvalpen lærte ved at gnave i sine søskende.
Jeg har ikke selv sat mig ind i det, men jeg kan hilse og sig at mit lille bidemonster på 15 uger HAR bidhæmning. Også selv om det gør pænt ondt når han bidder. Forleden skulle jeg plukke en plante og hvalpen bed efter planten, men fik fat i min finger.
F***K det gjorde ondt! De små hvalpetænder gik direkte gennem huden på begge sider af fingeren og det var et BLODBAD (næsten).
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
En hvalp skal virkelig være trængt, før den kommer med pivlyde, her kan legen stoppe, hvis det er ynkeligt nok.
Ofte når de voksne whipper dog at gribe ind, før legen går over gevind, de er super gode til enten at gå imellem eller aflede.
okt 2020
okt 2020
Hvornår vender det hvalp 11 uger