Det dér med at hoppe {{forumTopicSubject}}
Hmm, det dér med at hoppe op og ned som hvalp.. hvordan er det nu?
Jeg husker det som om, at man skal begrænse hvalpen i at hoppe alt for meget op og ned ad seng/sofa/osv.
Men skal de bare have lov til at styre det selv?
Umi er jo en lille sprællebasse der med sine 4,5 måneder hopper op og ned ad sengen flere gange hver morgen.. og så hver eftermiddag.. og aften.. og nat.. og så i hvalpeflippene indimellem det hele. Det bliver til mange gange på en dag - og nu har hun også fundet ud af at hoppe op i lænestolen. Det gør det selvfølgelig ikke bedre, at jeg har et glat gulv.
Jeg har bare måtte acceptere, at hun styrer det selv, for jeg bor i en lille 1-værelses og kan på ingen måde begrænse hendes adgang til sengen.
Men hvad er jeres holdning - skal man begrænse meget, begrænse lidt, give dem fri snor så længe de selv styrer det?
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
det var noget sværere at styrer, når hun hoppede op.
Her var min frygt ikke AD eller lignende, men simpelthen frygten for at hun skulle brække noget.
med de 2 andre har jeg aldrig gjort noget særligt. Baby var en springged som lille
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Men ja med en lille iggy kan man vel nærmest ikke være for påpasselig Har nok også bare hørt nogle virkelig ulykkelige historier.
Det er bare helt utroligt, hvor sjovt den hund synes det er at fise rundt som en skoldet skid i sengen og så lige tage HELE runden i stuen og op-ned-op-ned.... jeg tror også, jeg har en springged
mar 2008
Men når det så er sagt, så ville jeg også være ked af at begrænse den gode leg!
Så måske sørge for hun ikke hopper så meget op og ned, når hun er "i ro" og så måske lade hende tage nogle turer når hun er oppe at køre.
Så længe hun får godt foder og ellers er sund og rask.
Døjer racen med PL?
apr 2008
Racen er generelt rimelig sund og døjer ikke med udbredt PL (både mor og mange i linjerne er testet 0/0) men man kan jo godt blive lidt nervøs alligevel. Det er bare møgsvært når man så ikke har de bedste muligheder for at begrænse det
mar 2008
Jeg tror bare jeg ville forsøge at undgå det, i normale sofa situationer.
aug 2008
Følgere: 1078 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.754
Der hvor jeg var mest nervøs, var faktisk når han tonsede rundt og blev for overmodig, for der var flere gange hvor han hoppede IND i sofaen i stedet for op i. - Det samme når han skulle tonse ind fra haven og undervurderede det ene trin op.. men ikke om det stoppede ham
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
Når først de har forstået, at de ikke bor i møblerne, går det som regel fint med ikke at forsøge at hoppe op.
mar 2008
aug 2008
Følgere: 1078 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.754
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.860
Men Sam voksede jo også hurtigt så han kunne også hoppe op og ned fra sofa og seng meget hurtigt, og det har han egentlig fået lov til at styre selv.
Han havde også altid crazy hvalpe flip om aftenen, hvor han styrede rundt i haven og videre ind, for at springe op og rundt i sofaen, og så starte forfra.
Det har han nu ikke taget skade af, men jeg tror at det at vi havde så mange tæpper liggende, så han ikke kunne glide, var en rigtig god idé
apr 2008
Men hun er skidehurtig og 1 sekund efter jeg har taget selen af, hver evig eneste gang vi har været udenfor, så sidder hun oppe i sengen. Føler bare ikke jeg har kunne stoppe det, med mindre jeg konsekvent har hende i kort snor 15 min. tid hver gang vi kommer indenfor. Det er jo ellers charmerende nok, at hun bare er så vild med den, og hun mener bestemt at hun SKAL have alle sine guffer og tyggeting med op på sengen
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.443
Da Taliban var hvalp havde hun en lille trappe ved sofaen hun kunne bruge, og ved sengen havde hun en gammel sofahynde som tog de værste stød når hun sprang ned.
Gaddafi havde en gammel sofahynde både ved sengen og sofaen.
apr 2008
Men uh hvor ville jeg gerne skåne hende, hvis det var muligt. Ellers må jeg konsekvent i gang med at lære hende, at alt foregår fra den bløde kurv ved siden af sengen. Hendes hjerne slår bare helt ud på den front, hvis hun er en smule oppe at køre.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Det var vores skræmme historie
apr 2008
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
apr 2008
Hun holder sig overhovedet ikke tilbage, tingene skal bare undersøges
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 258
Eller skrue benene af sengen indtil hun bliver lidt ældre !
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.244
Sengen har jeg sat en hundekurv hen til, så når han absolut ikke kan vente til jeg løfter ham op og ned, kan han i det mindste bruge den til det. Men teemo mener selv at han er en cirkus hund der er lavet til at hoppe rundt på alting, så helt at holde ham fra det kan jeg ikke.
Da han var helt lille kunne han ikke, så der var det noget nemmere. Han er 6 mdr nu.
Det gode ved at have en så lille hund som rosa, er at hun ikke kan hoppe op og ned selv, eller ned kunne hun vel godt, men hun gør det ikke. Så på trods af hendes 5 år, styrer jeg stadig 100% om hun er oppe eller nede.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.910
Daisy er 5 måneder og hendes "glansnummer" er at springe fra gulvet over sofabordet, op i sofaen og så i farten sætte af på ryglænet af sofaen med bagbenene og springe tilbage over sofabordet, det går så hurtigt, at der ville være større risiko for skader ved at stoppe hende.
Jeg har tæpper nedenfor sengen og på den mest brugte "løbebane" rundt i huset og kan jeg skåne hende for nedspring, gør jeg det, det er dem, som belaster mest. Jeg er ikke så bekymret for de op og nedspring hun laver, når hun er rolig, for der er hovedet med, det er dem som foregår, når hun har ulvetime, der er kritiske.
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
apr 2008
Ikke, at jeg ikke ville lægge energien i arbejdet - men jeg synes det er en pænt stor begrænsning for hunden, og er derfor mere fan af at lægge tæpper ud og ellers være meget obs.
Når man har en klatreabe som min, der på et splitsekund flytter sig fra den ene ende af rummet til den anden, så må man også erkende, hvad der er realistisk at begrænse, og hvad man så ellers kan ændre Tæpper e.l. var en god idé, selvom det er møggrimt og hun måske flænser dem, men det vil jeg da helt sikkert kigge nærmere på
feb 2018
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 1.515
Kønne er de ikke, men han står helt fast på dem, og de kan vaskes og tumbles. De kan fås i de fleste større supermarkeder og byggemarkeder, og koster ikke alverden.
https://www.bauhaus.dk/wenko-anti-skrid-filtmatte-72x54cm
apr 2008
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
Jeg synes det er blevet for hysterisk med hvad vores hunde kan tåle og hvor meget hensyn og passen-på vi skal tage.
Ja, der kan da komme skader, men næsten hellere det, end at holde nede hele tiden.
En hund skal have lov til at more sig ...
jan 2006
Jamen du må da naturligvis nurse og pakke dine hunde så meget ind du lyster - det vil jeg ikke blande mig i.
Jeg vil fortsætte på min måde, med glade hunde, der får lov til at leve livet - og iøvrigt er af sådan en forfatning, at de ikke ramler helt sammen, fordi de skvatter lidt rundt på et glat gulv
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Min Dobermann humper pt rundt på en brækket tå; den lavede hun udendørs under et par vilde vendinger på noget fuldstændig jævnt og plant jord Hun er en voldsom, impulsiv og aktiv bulldozer og har haft mange skader gennem livet. Kun en af dem lavede hun indenfor: hun sprang en sene i en forpote da hun hoppede lidt uheldigt ned fra sofaen.
Der er desværre en tendens til at pakke hunde ind i vat og behandle dem somom de ikke kan holde til noget som helst.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.860
apr 2008
Det er lidt spændende at se, hvor forskellige oplevelser vi kan have. Jeg har været lidt mere obs de sidste par dage, og det har da måske skånet hende for et par nedspring. Men i sidste ende har jeg også accepteret at det sker, for jeg har bare en lille klatreabe på speed, og man kan ikke skåne dem for det fuldkommen (ikke uden at begrænse dem på en måde, jeg synes er synd)
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 258
- jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv, hvis min (mindre) hund kom til skade ved at "skride ud" på det glatte gulv, når hun hopper ned fra sengen.
Da jeg havde Schæferhund var der ingen grund til det.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.244
okt 2010
Når vi har hvalpekuld, må de ligge i sofaen, når de selv kan komme op. Kører de i for højt gear, bliver de lukket i haven, hvor der er lidt mere plads at røre sig på og risikoen for skader mindre.
Typisk kan en whippethvalp komme op i sofaen, når den er omkring 6-7 uger, Daisy som jeg har beholdt fra seneste kuld, var så ikke mere end 5 uger, før hun hoppede i sofaen og traskede på spisebordet, uanset, om stolene var trukket ud, eller skubbet ind og hun er en lille skid, i forhold til de andre, jeg har beholdt, så det er ikke benlængden som har gjort udslaget, men en meget stærk motorik
Var de skubbet ind hagede hun sig op på stolesædet med forbenene og brugte så bordpladen til at støtte ryggen med, mens hun svingede bagbenene op. Jeg ville ønske jeg havde filmet det, men jeg havde alt for travlt med at hjælpe hende ned
Til hvalpekøbere plejer jeg at sige, at de da godt kan forsøge at holde hunden fra møblerne, men hvis de skal have bare en lille chance for at det lykkes, skal hunden have sin egen stol. Alle har hidtil overgivet sig efter nogle uger og opgiver projekt hund på gulvet
Her tre søskende på 9 uger i sofaen
jan 2006
Du gør naturligvis som du finder rigtigt - det gør alle vel - og jeg tænker mit.
Du behøver ikke at retfærdiggøre og fortælle hvor meget du laver med dine hunde - jeg er sådan set ligeglad.. Men sjovt alligevel, at du ser nødvendigheden i det
Og lad nu være med at lade dine egne hundes utilstrækkelighed i bevæge- og balance "systemet", ligge andre hunde til last.
Mine har ingen problemer i den retning.. Og iøvrigt aner du nada om hvordan mit hus feks, er indrettet
okt 2010
Hvis de er vel muskulerede, er whipperne ikke "benede" at røre ved og deres pels er modsat andre korthårede racer, blød som silke og tak
okt 2010
Jeg elsker, at de naturligt tager øjenkontakt og taler meget med øjnene
Min gamle diva Ghini på godt 10, hun kan stirre på en så man næsten får dårlig samvittighed, hvis der er noget hun vil
okt 2010
http://www.myndeklubben.dk/index.php?OpenPage=racer/whip.html
Tak kontakt til opdrættere og få en snak og aftal evt. besøg. Nu er der jo desværre lukket for en hel del aktiviteter pt., men ellers er det oplagt at tage på en af myndeklubbens udstillinger og få en snak med folk der. Der er typisk 50-90 whippets tilmeldt, det er en race, hvor mange er aktive både med udstilling og løb (Lure coursing og bane) men sandelig også, hvor man mødes til gåture og hygge.
Er du på Facebook, så meld dig ind i gruppen "Whippets i Danmark", 95% af alle tråde er positive og med en god tone: https://www.facebook.com/groups/490974297631096
Her kan du også efterlyse almindelige whippetejere som evt. vil mødes til en gåtur og en snak.
Du er også velkommen til at skrive en PB til mig, hvis du har spørgsmål, jeg har ejet racen i en del år og har netop haft mit 6. kuld, jeg bor i Hinnerup i Jylland, men hvis mulighed byder sig, er du altid velkommen til at komme forbi til en kop kaffe/the og en snak.
Pt. deler jeg sofa med de fire tøser her. Fra højre Ghini på 10, hendes datter Bianchi på 4 og Bianchis døtre Tilla på 20 måneder og Daisy på 5 måneder.
okt 2010
De afghanerejere jeg kender kalder det vist pels.
Ghini havde sort maske som hvalp, den er blevet bleget med årene
Det dér med at hoppe