Når andre giver hunden kommandoer Når andre giver hunden kommandoer
Hvordan forholder I jer, når jeres familie/venner/etc gerne vil give hunden kommandoer/signaler/træne den?
Jeg er på besøg hos mine forældre, og det er en tanke, der dukker op. De vil jo forståeligt nok gerne bede hende om nogle kommandoer - men jeg har fx bestemte krav til dæk-øvelsen - og især min far vil nogle gange gerne træne "bliv" med hende, og det er en rigtig sød tanke, men han gør det ved at kalde hende hen til sig, trækker tiden længe osv. Og bruger også nogle gange øvelser, vi først er ved at indlære ("sit, Umi siiiiit" )
Altså indlæringsmæssigt bare helt anderledes end jeg tackler det, og øvelser som jeg har andre krav til/er under indlæring.
Kan jeres hunde skelne? Ved de, at der er forskel fra jer og resten af familien/vennerne/omgangskredsen?
Min træner anbefaler mig, at jeg giver min familie et andet ord at bruge, og samtidig har nogle "hemmelige" kommandoer jeg ikke bruger med alle andre.
Men jeg er nysgerrig på at høre, hvordan I har arrangeret det
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.465
For mig foregår plads med skulderen ud for venstre knæ, tæt op af benet uden slinger i valsen.
Det ved hun godt. Hun ved godt at der er forskel. Så var det mig ville jeg springe op og falde ned på det..
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Jeg bliver ikke som sådan irriteret - jeg synes det er en rigtig sød tanke at de vil bruge tid med Umi og lave øvelser med hende (og bare det rent praktiske i at kunne bede hende sætte sig et sted) - men jeg er bange for om øvelserne jeg ellers har brugt så meget krudt på måske svækkes.
Men rart at høre jeres input
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Boesen giver jo et rigtig godt eksempel på det, og det samme har jeg oplevet når min mor eller søster har passet mine.
Selv efter 14 dages pasning har der ikke været problemer når de er kommet hjem igen, for de har ikke taget "unoderne" de fik lov til, hvor de blev passet med hjem.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.481
Min mor (som er 83) elsker, at hun kan få hundene til at sætte sig, før hun giver dem en godbid, og de gør det ret pænt, selvom hendes signal bestemt ikke ligner mit.
Det var min søster, der havde tålmodigheden til at lære Lanka at rulle i sin tid.
Mine hunde har ofte været lånt ud til både med-instruktører, instruktør-elever og kursister, hvis de har manglet en hund til fx. et kursus - og en af med-instruktørerne lånte også jævnligt Qimmit til agility-stævner før i tiden (jeg havde rigeligt i at løbe med Lanka og Aqui, så hvis min eks skulle arbejde, eller af en anden grund ikke skulle deltage, var det helt fint, at Qimmit løb med en anden)
Aqui har endda været prøvetrænet af én, jeg egentlig kun kendte via FB, fordi hun gerne ville prøve at træne med en husky. Og hun endte med at gennemgå hele sit HTM-program med ham
Så længe de andre behandler hundene pænt, og træner efter positive metoder, så fred være med det
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.815
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.848
fx hvis jeg både har min datter og min venindes hund, og min datter gerne vil have hunden sitter, så kan hun sige sit siiiit sit kom nu sit.
hvor jeg så viser det håndtegn jeg bruger og siger sit.
Når datteren så prøver det, så fungere det
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.678
Bella lystrer ikke rigtigt andre end mig. Kun hvis hun kender folk virkelig godt! Andre kan på en god dag få hende til at sitte eller give en high five
Dorit er derimod ligeglad - hun gør hvad som helst for hvem som helst, bare de har mad
Med en hvalp ville jeg bare instruere folk i, hvad de gerne må lave med hvalpen, og om der er noget særligt de skal undgå, fordi man lige er midt i en indlæring af noget specifikt.
jun 2009
Følger: 232 Følgere: 96 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.000
hun minder mig om hende her på billedet Vicky
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.978
De fleste starter med at prøve, at få en af hundene i sit, det lykkes ikke, når de så har prøvet med nummer 2 og 3 som også bare ligner spørgsmålstegn, ryster de på hovedet og opgiver
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.763
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
Og familien elsker at lege med ham.
De spørger hvordan de skal gøre, for at få en bestemt kommando - Baby tilbyder nemlig alt muligt sær adfærd, hvis ikke kommandoen er korrekt
Melanie kan ikke så meget, men sit og dæk er indlært på samme måde som hos Baby, håndtegn og kommando - udover at "sit" på en eller anden måde er kommet til at betyde dæk
Og Thea? Der må folk gøre hvad de vil - hvis de kan lære hende noget, så får de en medalje!
apr 2008
Her fungerer det fx sådan at min far nogle gange giver hende en dæk-kommando uden belønning fordi "hun skal jo også lære at ros er nok" - og det er bare no go i min verden (hvis ros ikke er belønning for hunden), men mellem dem er jeg sådan set pænt ligeglad med, hvad de tuller rundt med. Eller han siger "bliv", går væk og kalder hende ind til sig - det er fint, så længe det er sådan det fungerer mellem dem.
Men hun er en hvalp, og det er jo stadig øvelser vi træner på og er ved at bygge op - men mon en hvalp sagtens kan skelne selv under indlæringen? Ih jeg synes det er super svært at fornemme.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.481
apr 2008
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.950
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Jeg har lært mine forældre at sige fri til mine hunde når de er færdige med en øvelse
Men til selve øvelsen, der var jeg hurtigt indeover, så snart de begyndte på kommandoer mv.
Nu er jeg ligeglad - det er ikke altid mine hunde lystrer andre, men de lystrer mig. Der er en forskel for dem, men jeg gør nok også tingene anderledes - og jeg er så sikker på de kan deres kommandoer at jeg ikke er bekymret for det bliver ødelagt længere.
Men jeg var præcis hvor du er, da Easy var hvalp!
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 2.824
Til gengæld synes jeg det kan være lidt irriterende med "almindelig" opførsel.. Ikke hoppe op, være i ro før man hilser osv, der har folk liiidt svært ved at acceptere at de lige skal ignorere hende
Bevares, hun skal nok lære det alligevel, det tager nok bare lidt længere tid
apr 2008
Crazy: Uha ja det kan jeg så godt sætte mig ind i! Jeg oplever det mest ved fremmede. Hold op der er mange som fx bare stikker grabberne ned til hende uden overhovedet at spørge, eller give mig mulighed for at "kontrollere" hende først - hun er utroooligt glad for alle mennesker og skal altså lige lære en smule selvkontrol
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
Da jeg arbejdede som dyrepasser på en gård, der var en del af et fritidshjem, havde jeg Atlas med i weekenden, og der fik børnene også lov til at træne med ham. Han lærte ret hurtigt, at 'dreje' var det samme som 'twist', og at 'op' ikke længere betød at hoppe op på ting, men at stå på bagbenene. Kommandoerne betyder stadig det gamle, når jeg træner med ham.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
De enste gange jeg taktisk opfordre andre til at give ham signaler er når vi fx møder børn der er lidt bange for hunde fx så viser jeg hvad skal kan af kunster og vil de prøve må de gerne prøve at sige giv pote, danse, sid pænt, tril osv.
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.678
Dorit kender skam kommandoen, men hun gider sgu da ikke gøre det, hvis der står sådan en idiot og rykker i hende. Næh, man kan spørge hende pænt eller lokke med mad, så gør hun alt, men det der kommanderen, dét gider hun ikke
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
Det sjoveste er når Malia på nu 4 år, står med løftet pegefinger og siger: "Sit Pipsi, sit!" til Gipsi og Gipsi rent faktisk gør det.
apr 2008
Når andre giver hunden kommandoer