{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

Rå ben {{forumTopicSubject}}

Jeg er på jagt efter rå ben der er så store, at min cocker spaniel ikke kan bide dem helt i stykker.
Kender I nogen?

Sidst han fik et ben besluttede han, at sluge et stort stykke, hvilkede resulterede i, at det sad fast i halsen smiley

Men han er 11 og har tendens til tandsten, hvis han ikke får benene.
Jeg har allermest lyst til slet ikke at give dem mere, men så ved jeg, at han ofte vil skulle have en tandrensning.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rå ben
  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #1   6. aug 2020 Jeg er blevet lidt forvirret omkring ben, min dyrlæger siger at jeg aldrig må give rå kyllingeben, vinger eller lårben fra kylling eller fjerkræ, men store okseknogler må jeg gerne, der er det værste der kan ske en brækket tand siger hun, med rå fjerkræ kan det sætte sig fast og give stor skade.

• #2   6. aug 2020 Jeg ville da bare give bløde ben som hunden gerne må spise, lammeribben fx, de kan knases og spises, giv en 1/2 side fx, så skal der knases og gumles før der kan sluges, det betyder at tænderne bliver renset og hunden tager ikke skade af at æde benene;)

• #3   6. aug 2020 Og det er så lige omvendt af hvad jinx mener, brug aldrig store okseknogler eller i det hele taget bærende ben, de skader tænderne, bløde ben som kyllingevinger kyllinge ryg m.m kvases og hunden kan altså nemt fordøje dem;)

• #4   6. aug 2020 Håber det er ok jeg lige låner tråden.

Bodil, ved du hvor man får fat på de lammesider? Gerne hvor der også er godt med kød på.

Jeg synes ofte de er meget svære at finde.

Jeg tør ikke give så meget andet fordi Dixie er så forslugen med det. Hun har på et tidspunkt slugt en hel haleknogle fra ko og fik det pænt skidt i mange timer.

Så vil gerne give noget der først skal tygges i "slugbar" størrelse, og ribbenene kvases så nemt. smiley

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #5   6. aug 2020 "Og det er så lige omvendt af hvad jinx mener,"

Ved du hvad Bodil, jeg mener intet som helst, har du læst hvad jeg skrev!

Jeg skriver jo jeg er forvirret omkring ben fordi min dyrlæge har sagt noget andet til mig end hvad jeg normalt ville gøre, det har så resulteret i at min hund ikke får ben nu....jøsses altså, hvorfor er det så svært at forstå hvad man skriver??.

• #6   6. aug 2020 Jeg ville nok give frosne kalkunhalse. Skulle hunden sluge sådan en, er den nem nok at fordøje. Som gumleting giver jeg kalveknæ, eller køber store oksekraftben, hvor jeg fjerner marven (fedtet) og erstattter med vådfoder eller leverpostej, inden jeg fryser dem ned. På de store oksekraftben er der tit kød og sener, så der er masser for hunden at gnaske i, uden at den skader sig selv - bare sørg for at knoglerne er så store, at hunden ikke kan bide over dem.

• #7   6. aug 2020 Du må du da godt nok undskylde jinx smiley jeg var simpelthen ikke i stan til at gennemskue ud fra dit indlæg at du ikke var enig med din dyrlæge, det var en forfærdelig fejl som jeg vil gøre mit aller bedste for ikke skal ske igen! Undskyld!

• #8   6. aug 2020 Lammeribben køber jeg hos en lokal fåreavler, hvor man ellers kan købe det aner jeg ikke;)

• #9   6. aug 2020 Mine hunde får alle slags ben fra alle slags dyr, også griseben.
    Sådan et nøgleben er god, det er rimelig blødt, og det "smuldrer" nærmest så det hele kan spises.

Ellers så er vi her hjemme blevet rigtig glad for Louises tip med tyggepinde af kaffetræ, de er virkelig geniale.

Tinna, dem kan du blandt andet købe hos hundeparadiset eller andre barf forhandlere.
    I muslimske slagterforretninger, gårdbutikker, private slagtehuse og hjemmeslagtere.

• #10   6. aug 2020 Okay, tak Bodil smiley

Det har jeg også forsøgt mig lidt med, og fik en aftale i hus, men da jeg så skulle ud og hente det og skrev som aftalt fik jeg intet svar.

Så gik det lidt i stå derfra.

• #11   6. aug 2020 Er der kød på dem fra hundeparadiset?

Jeg må igang med at prøve igen. smiley

• #12   6. aug 2020 Jinx- Det var okseben der sad fast i min hunds hals smiley

Bodil- Bløde ben renser bare ikke tænderne på samme måde.
    Tænker nemlig også at et stykke ribben kan sætte sig fast.

A- God ide med marvbenene. Ved ikke om de tygger lige så meget på selve benet, men det skal helt sikket prøves smiley Hvor køber du dem henne?
    Kalkunhalse er måske også en god ide. De kan nok ikke helt sætte sig fast på samme måde som et stykke fra okse.
    Det er fint at det er nemt at fordøje, men det kræver jo lige, at det ikke kan sætte sig fast i halsen.

Anni- Min har også fået alt muligt. Men det skal være noget der ikke kan sætte sig fast.
    Derfor søger jeg et større ben, han stadig kan ligge og bide i.

• #13   6. aug 2020 Behøver det at være ben?
    Har du overvejet det der kaffetræ?

• #14   6. aug 2020 Nej det gør ikke smiley Bare noget der renser tænderne.
    Har aldrig hørt om det før, prøver lige at google.

• #15   6. aug 2020 Prøv at gå til dyrehandleren og se på dem.
    De er ret dyre, men billig i brug.
    Gaddafi har haft sin i en uge og man kan nærmest ikke se at han har tygget på det.
    Han har tygget meget og uanset hvad han har fået, så har det ikke holdt særlig længe, bortset fra det her kaffetræ.

• #16   6. aug 2020 Hvad er det, der får dem til at tygge i det der kaffetræ ?
    Jeg mener, mine hunde tygger ikke i træ, så er der noget i kaffetræ, der skulle få dem til at tygge i dem, eller duer de bare til hunde, der i forvejen tygger i træ ?

• #17   6. aug 2020 Lene jeg tror det smager godt. Ok vores æder alt, men kaffetræ får ikke lov at ligge hen. De er helt eksede med dem.

• #18   6. aug 2020 Jeg køber de store marvben ved slagteren eller i supermarkeder. Mine bruger laaaang til på at ligge og gnaske sener.

Et kalveknæ holder et par timer første dag og så en times tid når de får de 2. gang. Herefter er der bare knogle og mÅske en hård knold brusk tilbage, og så smider jeg dem ud.

• #19   6. aug 2020 Siste gang Molly fik ben var det da min gudfar have slagte dag... Vi fik 4 store, og der ligger 3 ude i haven vis hun for lyst til at tygge (vi holder øje med hende når hun er der ude, da hun ikke kan være ude alene vis man spørger hende) det sidste blev taget af naboen s hund da hun en dag løb hjemme fra (hun har altid været inde og lege med vores gamle hund) men hvad ben det er, ander jeg ikke. Han har både køer(kødkøer) grise, heste og en masse andre dyr (er ikke så tit der ude)

• #20   6. aug 2020 A- Har aldrig set de store marvben før.
    Hvor store er de kalveknæ du køber ca? Tænker mest på om den er kæmpestor.

• #21   6. aug 2020 Kalveknæ er kæmpe store. Der er typisk 2, måske 3, i en pakke på 2 kg. Jeg køber ved hundeparadiset.

De “store” marvben er typisk fra enderne af knoglerne - enten det sidste stykke, hvor selve leddet er på, eller det næstsidste stykke, hvor marven på den ene side er ved at forkalke, og på den anden side kan der skrabes lidt ud. Hvis jeg beder slagteren i min Føtex om at fixe et par stykker af dem, er der aldrig problemer.

• #22   6. aug 2020 Har købt ben ved dem de sidste par gange.
    Blev dog voldsomt skuffet over deres okseben sidst.
    Men derfor kan knæene jo godt være fine smiley

Spørgsmålet er om ikke jeg skal prøve dem.
    Jeg tør ikke prøve noget, men han bliver nød til stadig at bruge bisserne.

Jeg spurgte engang i Føtex i min naboby. De gloede på mig som om jeg var tosset.
    Overvejer også sådan et stort okseben, men ved ikke om den er for stor at gabe over

• #23   6. aug 2020 Lene, Gaddafi tygger hellere ikke træ, men han er generel glad for at tygge,
    Han er hellere ikke særlig vild med kødben hvis ikke de har været gravet ned i haven et par dage.
    Men tyggeben, pandelapper, grise ører mm er han helt vild med, men de holder kun ganske kort tid.
    Kaffetræ et vil han også gerne tygge i.
    Men kaffetræ et kan ikke sammenlignes med almindeligt træ, jeg vil tro, at det er lige så hårdt som marv en.

Louise, kaffetræ et er tilnærmelsesvis smagløs.
    Jeg har siddet og sluttet på Gaddafis en ti minutters tid inden han fik det. smiley

• #24   6. aug 2020 Haha Anni det er konge!
    Jeg har i øvrigt læst, at falder interessen, så kan man lægge træet i vand lidt. Det skulle gøre det lidt mere attraktivt.

• #25   6. aug 2020 Nogen der har erfaringer med disse?
    https://shopturhunden.dk/shop/33-tyggeben/618-rauh-moose-elg-tyggeben/

Ved ikke helt med det kaffetræ.
    Det er mega smart, men der også meget i tvivl om han vil synes det er lækkert.

• #26   6. aug 2020 Louise, det har jeg også læst.
    Eller så kan man lige gemme det et par dage.

• #27   6. aug 2020 KJ. Gaddafi elsker dem.
    De skulle holde længe, men jeg er nu ikke imponeret af holdbarheden.

Mener, at Louise med Elmo harnogle til salg i markedet

• #28   6. aug 2020 Anni- Har du erfaring med at de hjælper mod belægninger som de skriver?
    Men hvis de ikke holder længe ender de så ikke også med at være en lille klump?

• #29   6. aug 2020 Jeg køber ikke okseben mere. Der er for mange rørknogler i, som hundene ikke kan spise. Jeg køber oksebrystben og oksehalsben (tror jeg nok de hedder). Vildtribben og lammeribben er snacks, til de dage hvor de forlanger ben, men ikke skal have noget særligt. Og så er jeg ret glad for de fyldte struber, som alligevel holder længe nok til at jeg kan støvsuge og vaske gulv. De er jo ikke hårde i sig selv, men når de gives frosne, er der god tyggetid i dem.

Men kalveknæene er geniale. Mine får dem nytårsaften (sammen med oksekraftben med leverpostej i), og de dage hvor jeg bare gerne vil have et par timers fred smiley

• #30   6. aug 2020 KJ, jeg kan ikke vide, om de hjælper på belægninger, for mine hunde får jo alt muligt forskellig og jeg har aldrig haft en hund til tandrens.
    Taliban blev desværre kun 5 år, men dyrlægen sagde at hun aldrig havde set så flotte tænder på en lille hund som Talibans.

Dem du linker til holder ldt længere end pandelapper mm, men Gaddafi er et dårligt eksemplar at sammenligne med, da han kan gnaske alt til ingenting på ganske kort tid.

• #31   6. aug 2020 A, de der fyldte striber holder ikke mange minutter her selv om de er frosset.
    Gaddafi piller også kun fyldet ud og struben gemmer han i min seng eller en sko. smiley

• #32   6. aug 2020 A- Men han skal netop helst have noget han ikke bare kan sluge.
    Jeg må se om jeg kan få fat på okseknæ smiley

Gadaffi- Altså sådan noget som pandelapper og okseører giver god tyggetid her. Derfor tænker jeg rauh måske er en god mulighed.
    De ser bare så tarvelige ud de der ben.

• #34   7. aug 2020 Denise det afhænger vel helt af str på hunden. Ører holder ikke mange 5 min her. Kamelpandelapper er nok dét der holder længst af de tørrede ting.

• #35   7. aug 2020 Denise- Det er helt sikkert en mulighed.
    Men de kan alle tygges i smadder, og så opstår risikoen for at min forslugne hund sluger et stort stykker, der sidder fast igen smiley

Okseører med klump har vi brugt. Og er klumpen stor nok, så spiser han ikke det hele.
    Kender ikke så mange tyggeting med holdbarhed.

• #36   7. aug 2020 KJ har du prøvet kamelpandelapper? Butik Balou har dem ofte. De holder faktisk rimelig godt.

• #37   7. aug 2020 Nej det kan sagtens være en mulighed.
    Er de samme længe som alm. pandelapper?

Jeg overvejer også lidt at købe de lange pandelapper. Der er også lidt tyggetid til 12kg hund smiley

• #38   7. aug 2020 Åh der er jeg dig svar skyldig. Jeg synes de har en ret pæn størrelse, de gange vi har købt.

• #39   7. aug 2020 Mine hunde spiser gladeligt alle former for tyggeting og kødben, men Ouna har desværre ekstrem sart mave og kan ikke tåle noget som helst, og det ses på tænderne, så noget hun kunne tygge i men ikke spise ville være alle tiders. Er det tilfældet med kaffetræ, eller æder de også det ?

• #40   7. aug 2020 Hera spiser ikke nødvendigvis alt, men hun tygger i ALT smiley

Af det der holder lidt længere får hun kalveknæ, hele oksestruber og okse-/kalvehaler, det er fint tænker jeg til at holde tænderne rene med. Som ren hygge får hun vinger og halse fra kylling, and og kalkun, eller lamme-/kalveribben.
    Jeg fylder kalveklove med vådfoder og fryser dem, dem er hun ret vild med, og når indholdet er spist bruger hun meget tid på at tygge på selve kloven. Tænker at det også renser tænderne.

Hun har også et stykke kaffetræ, og elsker at ligge og gnave i det - men for pokker hvor det sviner!!! Der ligger træsmuld all over, så det er ikke så tit hun får det. Hvis hun får det i haven graver hun det ned.... smiley

• #41   7. aug 2020 Hera- Jeg skal have noget hvor han ikke kan sluge det.
    Så klove er udelukket.
    Jeg skal som sagt bruge noget, hvor han ikke kan sluge store stykker. Så oksehaler er okse udelukket.

Men kalveknæ nok et godt bud. Giver du dem rå?

• #42   7. aug 2020 Man må aldrig (!!!!) give tilberedte ben, så jeg tænker at alle her i tråden giver benene rå.

• #43   7. aug 2020 JEP - jeg giver alle slags rå.

Altså en kalveklov er forholdsvis stor, den tænker jeg da ikke de kan sluge... smiley
    De blir selvfølgelig mindre når der er gnavet i dem, men så smider jeg dem ud.

• #44   7. aug 2020 Hera- Super! Kan nemlig se man også kan få dem tørret smiley
    Det kan han jo når han har tygget den mindre.
    Det var et kæmpe ben han fik sidst, da den sad fast i halsen, og han var ved at blive kvalt.

• #45   7. aug 2020 Lene, om Gaddafi spiser kaffetræet ved jeg ikke, for selv om han gnaver meget i det, så er der ikke rigtig forsvundet noget af det, og han er en virkelig "storgnaver"

Hera, jeg ser ikke noget svineri når Gaddafi gnaver i kaffetræet.

• #46   7. aug 2020 Tak Anni. Det kunne være, jeg skulle give de der kaffetræ en chance.

• #47   7. aug 2020 Anni: Hvis der ikke forsvinder noget af kaffetræet så er det jo nok fordi han ikke tygger noget af det?
    Hera tygger dele af det, og det sviner lige så meget som når hun tygger i almindelige pinde eller brændestykker (som hun stjæler).

• #48   7. aug 2020 Hera, jeg skal ikke kunne sige det, Gaddafi tygger meget i det.
    Det bliver mere "rund og lidt flosset" i enderne, og selvfølgelig vil det også blive synligt mindre efterhånden som han gnaver i det, men det er godt nok utrolig lidt.

Jeg kan ikke forstå, at du siger at det hos dig sviner som almindelige pinde og brændestykker, da en af de geniale ting hos kaffetræet jo netop er at de IKKE splintrer som almindeligt træ

• #49   7. aug 2020 Jeg tænker vores spiser kaffetræet, men kan ikke se det og ej heller i deres afføring.

• #51   8. aug 2020 Denise- Hahaha ja smiley De er bare ikke rigtig tandrensende

• #52   8. aug 2020 Vi bruger bøffelhorn og gevirer... de er ret holdbare herhjemme smiley

• #54   9. aug 2020 Denise- Men hundene elsker dem stadig smiley

Jeg er lidt i tvivl om giver måske bliver for hårdt for tænderne.
    Blev gjort opmærksom på, at tænderne kan bliver mere sarte jo ældre hunden bliver.

• #56   10. aug 2020 Denise- Aarh der er da mange muligheder for tyggesnacks smiley

Kommentér på:
Rå ben

Annonce