{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.465 visninger | Oprettet:

Spændende læsning vdr BARF {{forumTopicSubject}}

Faldt lige over dette da jeg ledte efter noget andet men synes det er utroligt spændende læsning og dejligt endelig at få FAKTA fra en faglig dygtig kilde (Lene Boysen)

Bekymringer omkring BARF

At fodre med BARF er dog langt fra uden bekymringer og vi opfordrer derfor til, at man som hundeejer tænker sig godt om, inden at man går i gang med at fodre med BARF.

De fleste der fodrer med BARF køber færdigt sammensatte diæter, imens andre blander dem selv efter diverse opskrifter. I begge tilfælde er der desværre risiko for fejlernæring. Det kan være utrolig svært selv at fremstille en balanceret diæt, også selv om man følger en opskrift efter bedste evne.  Som et eksempel valgte en dyrlæge, at lave et eksperiment hvor 6 veterinærsygeplejesker alle skulle handle ind til og tilberede den samme portion mad til en hund med nyresygdom. Selvom alle 6 gjorde alt for at følge opskriften til punkt og prikke, var indholdet vidt forskelligt, da indholdsstofferne senere blev analyseret på et laboratorium. For eksempel var der kun 1 ud af de 6 portioner, som havde det korrekte proteinindhold (Davis, 2014). Det er altså ikke lige til, heller ikke selvom man kunne følge en korrekt sammensat opskrift. Det er en skam, for ingen er jo i tvivl om, at en korrekt balanceret diæt er vigtig for helbredet, især når det drejer sig om fodring af hvalpe eller syge dyr.

En anden vigtig problemstilling ved BARF er risikoen for infektion og smittespredning. Lige så vel som mennesker kan hundene få madforgiftning og infektioner af det, de spiser. Samtidig kan de give smitten videre til mennesker omkring sig ligesom den, der håndterer foderet kan blive smittet, når det tilberedes. Alt dette gælder både smitte med bakterier, virus og parasitter.

Nogle af de vigtigste risici er bakterierne Salmonella, Campylobacter, E. coli og Listeria. Ikke alle hunde bliver selv syge af at indtage bakterierne, men kan igen bære og sprede dem til andre. F.eks. udskilles Salmonella i spyttet og kan udskilles i afførringen i op til 11 dage efter at hunden har indtaget det i blot et enkelt måltid med bakterien i (Finley et al 2007), (Wedley et al 2017).

En anden undersøgelse lavet på hunde fodret med BARF og tørfoder viste at der fandtes resistente E. coli hos 31% af hunde fodret med BARF. Hunde fodret med tørkost havde en forekomst på 4 %. (Wedley et al 2017)

Ud over bakterier skal man være opmærksom på risikoen for toxoplasmose. Toxoplasmose forbinder mange mennesker med smitte fra katte. Det er risikoen for toxoplasmose, der ligger til grund for anbefalingen om, at gravide kvinder ikke skal tømme kattebakker. Men smitten kan altså også ske fra hunde, der fodres med BARF. (Smielewska-Los et al 2002).

Af virus kan bl.a. nævnes norovirus, som giver omgangssyge med opkast og diarre. Da det sjældent er en sygdom, hvor man kommer til lægen og smittekilden spores, menes det, at der er mange flere tilfælde, som skyldes smitte fra hunde, end vi kender til i dag. (Summa et al 2012)

Sidst må også nævnes, at undersøgelser også tyder på, at råt foder er mere allergent end varmebehandlet og forarbejdet foder. Er ens hund altså allergisk overfor et protein, vil det reagere mere på det, når det serveres råt som BARF end det ville, hvis det var lavet til et tørfoder. (Fiocchi et al 2008)

Hele artiklen kan læses her under "BARF, fup eller fakta"

https://www.dyrlaegeboysen.dk/andet

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spændende læsning vdr BARF
  • #1   8. jun 2020 Noget jeg især blev overrasket over var at hunde med allergi reagere mere på råt hvis de ikke tåler en proteinkilde men det passer meget godt med min egen oplevelse også at det kan gi toxoplasmose! Det var ihvertfald nyt for mig!

• #2   8. jun 2020 Og resistent E. Coli hos 31%! Adr!! Det er jo seriøst hos 1/3! Det er vildt synes jeg..

• #3   8. jun 2020 man kan jo finde tilsvarende kritik af tørt. og artikler om det plus studier så det synes jeg ikke er så sært.

Jeg har fodret 3 hunde på råt uden problemer. Jeg kan nævne masser af fordele og har aldrig oplevet disse ting.

Jeg fodrer dem med det dyret virker på. men mine har heller ikke været syge med allergi mm. men været sunde stærke dyr. ved min gigthund gav det ham 6 gode år at skifte til råt

så det tror jeg ikke du som sådan kan udlede en masse af.

sælger en klinik foder skal man være ekstra kildekritisk

• #4   8. jun 2020 Og så husker vi lige at dyrlæger modtager sponsorater, procenter, udstyr m.m af tørfodergiganterne..

• #7   8. jun 2020 kommer vel også an på hvad vovse så er allergisk overfor. Hvis det f.eks er lagermider, ris eller kornprodukter er råt jo nærliggende.

Jeg startede med det pga. en allergi hund og det oppede hende voldsomt og hun holdt væsentligt længere end nogen havde forudset og det anser jeg for at være bla. foderet.

Derudover har jeg haft den tvivlsomme ære det er at opleve at tage en frisk og glad 11 årig råfodringshund, sætte den på senior-tørkost (fordi jeg jo netop ville hende det bedste ) og se hende dykke på en uge. Hun blev træt, pelsen trist og hun dykkede voldsomt i energi. Jeg valgte så at køre hende tilbage på råt. Det tog 3 dage. Så havde jeg en aktiv glad hund igen. Hun fik aldrig seniorkost igen og det kommer jeg aldrig til at give nogen af mine hunde.

• #9   8. jun 2020 Er det ikke en gammel artikel ?
    Mener at jeg har læst den for flere år.
    Og Taliban, som var allergihund trivedes rigtig godt på barf, bedre end på tørfoder.

Og enig med HL og Boesen.
    Samme artikler findes om tørfoder og dyrlægerne har jo en ret stor indtjening fra tørfodergiganterne.

Hvis vi skal fodre vores hunde ud fra diverse artikler, så kan vi jo slet ikke give dem noget som helst at spise, for der findes artikler som er imod alt.

Man skal bruge ens sunde fornuft og fodre med det hunden trives bedst på.

• #11   8. jun 2020 Altså hvis man skal tage alle artikler man sådan lige finder til troende, så dør ens hunde sgu da af sult.

Mine bedsteforældres hunde levede af leverpostejmadder og rester fra bordet, og de har aldrig haft en hund der blev mindre end 15 år, så måske skal jeg begynde at fodre mine på den måde, for det må jo være vildt godt for dem.

Mine bliver barfet, og de får tørfoder og de får også nogle gange rester fra "de riges bord".

Og de har det godt påstår min dyrlæge (hvis vi lige se bort fra at 3 af dem måske godt kunne tabe sig en lille smule)
    De 3 gamlinger får taget blodprøver årligt, og deres tal er ganske fine deres alder taget i betragtning.

Så jeg tror egentlig bare jeg bliver ved med at fodre som jeg gør.

• #14   8. jun 2020 Isabelle, nej men i og med den er på hendes side så står hun jo også inde for artiklen..

• #15   8. jun 2020 CF, er da langt mere bekymrende at folk aldrig vil erkende at der reelt set ER flere bekymringer ved BARF og at det ikke absolut ubetinget er den hellige gral..

• #16   8. jun 2020 Men undre mig ikke spor at folk der barfer ikke vil erkende at der ER bekymringer omkring at gi BARF og at det altså medfører nogle risici.. Man er godt nok naiv hvis man udelukkende tror at det handler om at fremme tørkost og er pga indtjening! Det er dælme da LOGIK for burhøns at der er MANGE flere bakterier (også resistente og som kan smitte til mennesker) i forbindelse med barf i forhold til tilberedt mad! At påstå at det bare er fordi dyrlæger tjener på tørkost er seriøst langt ude! De kunne jo sagtens tjene på at sælge og rådgive om BARF hvis det var det de ville!!

Men nej da, lad os da endelig lukke øjnene og bare lade som om disse risici ikke er reele.. Suk

• #17   8. jun 2020 Og jeg tror nu nok alligevel at en allergi dyrlæge har styr på BARFs påvirkning mht allergi..

• #18   8. jun 2020 Jeg ville næsten falde bagover den dag bare EN der gir BARF indrømmer at der trods alt ER nogle bekymringer ved BARF.. i stedet for bare at sige det er tørkost industrien der påvirker alle dyrlæger der ikke er totalt fan af BARF.. Er simpelthen så dumt at lade som om det alt sammen er usandt...

Og JA, jeg har selv haft givet råt til Mille en overgang og mine tidligere hunde har fået rå ben, så det er IKKE fordi jeg som sådan er imod BARF.. Jeg synes bare det er dybt latterligt at det fremstilles som om der ingen bekymringer er og at det er SÅÅÅ nemt at gi hunden hvad den har brug for trods nærmest alle dyrlæger siger det modsatte.. Hvis folk der giver råt nu var ærlige om de risici så...

Desuden er der en øget risiko for at hunden får skåret maven op (eller feks tarmen) pga rå ben stykker fra BARF hvis hunden får binyrebarkhormon da det påvirker mavesyren.. Så mht allergi hunde bør man også overveje dette hvis de får binyrebarkhormon ihvertfald.. Det skete for min mors gamle allergihund på BARF og dyrlægen (Århus dyrehospital) fortalte så dette.. Men det er måske også bare tørkost industrien der udøver sin magt der eller?

• #20   8. jun 2020 Når nu studier viser at de sagtens kan være bærere og gi det til mennesker.. Vi snakker ikke blot om at nogle hunde vil blive syge, det er et faktum at de kan smitte mennesker i og med de er bærere plus når vi håndterer maden bla.. Plus, det kan da godt være at nogle raske hunde ikk bliver syge men mange med allergihunde bruger også barf og de har jo ikke et rask immunforsvar også er der alle de andre hunde med nedsat immunforsvar af den ene eller anden årsag og det er nok næppe heller alle raske der ikk bliver syge.. Men hvorfor overhovedet ikke anerkende at der ER bekymringer? Jeg forstår det virkelig ikke! Fint at man alligevel vælger at gi barf, men altså hvorfor benægte at det overhovedet er sandt?!

• #21   9. jun 2020 Beklager mit indlæg, havde ikke opfattet at det var en af de tråde hvor det ikke var oplæg til debat.

• #23   9. jun 2020 Selvfølgelig er der nogle ting, som man skal overveje, hvis man vil råfodre. I forhold til bakterier, kræver det selvfølgelig lidt mere opmærksomhed på hygiejnen. Men jeg tænker, at hvis man behandler og opbevarer kødet, som man ellers ville med råt kød, skal det nok gå.

Og i forhold til at få skåret mave og tarme op, så ja, det kan nok godt ske. Hunde kan også blive kvalt i en tørfoderpille eller et tørret tyggeben.

Jeg accepterer selvfølgelig, at nogle mennesker er bekymrede og derfor ikke har lyst til at fodre med råt kød. Det skal man gøre op med sig selv. For selvfølgelig er det noget andet end at hælde tørfoder op i en skål. Men personligt har jeg nu ikke bekymret mig voldsomt meget mere i de perioder, hvor min hund fik råt i stedet for tørfoder.

• #24   9. jun 2020 hvor mange ejere smittes med salmonella af deres hund årligt? og hvor mange af dem råfodret.

jeg har aldrig hørt om en og jeg kender utallige der råfodret

lad os da få nogle tal hvis det er et problem må de jo findes.

• #26   9. jun 2020 Jeg fodrede min sidste hund med BARF, som det hedder. Udover, at han var langt gladere for tørfoder (han var en af de, der ikke havde hørt at alle hunde helst vil ha BARF), og at jeg var nødt til at sætte ham over på 4800 når jeg skulle til konkurrencer med ham, da han så fik langt mere power og kunne arbejde længere, at jeg ikke måtte bruge ham som besøgshund på det lokale plejehjem pga han fik råt mad, virkede BARF da fint smiley

Ingen opsprættede maver - ingen salmonella inficeret ejer smiley

• #31   9. jun 2020 Jeg troede de fleste oplyste hundeejere erklær Iver alle ting manvælger har fordele og bagsider. Det være sig alt fra foder, sele, neutralisering, træningsmetoderne osv osv.

Fordi man vælger den løsning man synes er bedst på trods af evt. negative sider gør da ikke en til ignorant.

Kommentér på:
Spændende læsning vdr BARF

Annonce