1.864 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 37 Svar

For varmt til gåtur? For varmt til gåtur?

Læste i en tråd på FB - at flere folk ikke går tur med deres hunde PT andet end Tidlig morgen eller sen aften pga. Varmen.

Altså. Det gør jeg sgu da.

Er det virkelig for varmt til at en helt almindelig sund hund kan gå en almindelig tur i Danmark? Vi går godt nok meget i skov og i dag på strand 1, og jeg har en hund, der på alle tider af året, kaster sig i alt vand hun ser. Og har da selvfølgelig drikkevand med, hvis vi går meget langt og uden muligheder for søer/åer.

Men er jeg en uansvarlig hundeejer, når jeg slæber mit 9 år gamle kræ med ud i al slags vejr?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For varmt til gåtur?
  • #1   1. jun 2020 Der er også stor foreskel at gå hvor der er græs og så inde i byen hvor fortorv og astfald hurtig bliver meget varmt

• #3   1. jun 2020 Min vil ud og gå tur.

Han har så ingen problemer med varme, og har underligt nok aldrig haft det.

Vi taler så om almindelig gåtur i hygge tempo.

Vi går også midt på dagen, hvor det er varmest.

Hvis han ikke gider, så skal han nok vise det!

• #4   1. jun 2020 Jeg går jo stadig lange turer med Sam i de her 22 grader, men jeg sørger for at han kan blive kølet af undervejs, i søer, åer eller stranden, og han bruger det flittigt efter han har lært at svømme, samt jeg altid har vand med til ham.

Så er der altså ingen problemer, Sam traver stadig lystigt derud af i sin 12 meter line som altid, eneste forskel er at tungen kommer frem, tempoet er fuldstændig uændret.

• #5   1. jun 2020 Altså, jeg går ikke lange ture på asfalt midt på dagen - det gider hverken jeg eller hundene. Men der er stadig sol og over 20 grader, når vi går om aftenen. Bella kan have det svært med varmen, fordi hun har en sort og tyk pels. Dorit er ikke så ramt.

Jeg husker med gru sommeren for 2 år siden, hvor der var virkelig, virkelig varmt!! Der var også et par uger sidste år, hvor vi var et stykke over 30 grader, og kom vi da igennem med lidt planlægning. Men i de temperaturer, må det være svært for hunde der bor i byen smiley

• #6   1. jun 2020 Tucker beder ikke om at komme ud i de her grader og når vi bevæger os ud, bliver det en runde i parken (græs og skygge) eller ind i skoven. Vand er altid med. Går vi en lang tur midt på dagen, så sætter han sig og "fortæller" at han ikke vil mere. Derfor går vi lang tur om aftenen i stedet.
    Han er ikke god til varme, men trives helt fantastisk i kulde.

• #7   1. jun 2020 Vi går ture hvor der er græs, skygge og gerne vand at køle af i - men jeg vil på ingen måde gå på asfalten i vores byområde i det her vejr! Det synes jeg virkelig ville være synd! (for alle racer især pga poterne på asfalten)

De dage hvor vi ikk kan komme til skov eller sø, så går vi kun morgen og aften da man alligevel skal et godt stykke på asfalt før man kommer til park eller steder med græs og andet end asfalt.. Jeg har dog brugt køle bandana til Mille i skoven og på vej i bilen dertil (uden aircon og bilen har stået i bagende sol hele dagen inden) og har altid vand med! Og jeg kan da også godt se hun har det varmt (ligesom vi andre har - jeg har ihvertfald og de andre jeg går med) men hvis jeg gør som beskrevet kan hun sagtens komme ud at gå.. Men jeg forstår nu godt alligevel dem der vælger morgen og aften især hvis de bor hvor der er meget asfalt.. Plus der er meget stor forskel på hvordan hunde klarer varme, nogle døjer mere end andre (her tænker jeg bestemt ikk kun fladsnuder der er kendt for det)

• #8   1. jun 2020 Skye får det hurtigt for varmt. Men en tur i skoven hvor der er læ, kan vi godt ligge midt på dagen, men det gør vi ikke så ofte (uanset hvor vi er, kører vi senest hjem kl. 12.30, når det er varmt), for jeg døjer med varmen, og kan ikke tåle sol særlig godt.

Vi "tager på eventyr" tidlig morgen/formiddag, og evt. i skoven om aftenen. Almindelige asfaltgåture gør vi ikke så meget i, og slet slet ikke, i de varme timer. Der er hunde der får brændt deres trædepuder ret voldsomt, så det er vigtigt, at vi selv mærker efter, inden vi slæber hunden med på asfaltgåtur.

Hundes behov er INDIVIDUELLE, ligesom ejernes omstændigheder, i forhold til omgivelser.
    Derfor tilpasser man sig selvf. hvad der er bedst, for den individuelle hund.

• #9   1. jun 2020 Vi går ture præcis som vi plejer , sådan er det hvert år. Ozzy vil på ingen måde finde sig i at vente til aften med at komme ud.

• #10   1. jun 2020 Selvfølgelig er det individuelt. Men jeg synes bare overhovedet ikke det er så varmt endnu. Og P er totalt upåvirket. Husker også godt sommeren for to år siden - men det var jo også ekstremt. Men ja. Vi bor så også på landet

• #12   1. jun 2020 Jeg gik med staffen og labben kl. 10-12 i dag, og chihuahuaerne kl. 17-18.30 i dag. Det var ikke et problem. smiley

Men det er i skov, hvor der er delvis skygge og sol.
    De ville helt sikkert synes det var for varmt (=ubehageligt) at gå i direkte sol i 1,5-2 timer.. Det ville jeg også selv.

• #13   1. jun 2020 Ja det er nok også bare fordi jeg aldrig kommer til at gøre det jeg tænker WTF

• #16   1. jun 2020 Coco er sådan ok pt. Vi bor jo i byen, men går hvor der er skygge så vidt muligt.

Når det bliver varmere bruger jeg gerne at hælde vand over ryggen på hende eller dyppe hendes poter i et af de lokale springvand inden vi går.
    Vi går ikke super langt og står gerne stille et par minutter i skyggen, hvis vi har gået i solen et stykke tid.

Men jeg laver ikke om på turene, det kan jeg ikke med mit arbejde og sådan og jeg tror ærlig talt ikke Coco ville synes om at skulle undvære en tur midt på dagen anyway.

• #17   1. jun 2020 Svende er altid med på en tur...men er det for varmt for ham, så gider han kun at gå en kort runde i kvarteret.

Kører vi i skoven eller til nye “græsmarker”, så er han på smiley

Han bader ikke og kan max klare at få våde poter i en lav (meget lav smiley ) vandpyt. Så at køle ham af sker kun i skyggen eller leg med vandslangen i haven smiley

Men han vil ud og tigger selv efter gåture...hvis altså vi nu skulle have glemt han smiley

Svende skider ikke i haven, så vi skal også ud...minimum 3 gange dagligt...gerne flere hvis det stod til ham smiley

• #19   2. jun 2020 Havde du en slædehund, så havde det været uansvarligt at gå tur midt på dagen på sådan en dag som i går. Det var alt alt for varmt.
    Skal man ud, så gør man det tidligt og sent. Og man går til vand og skygge.
    Hundene viser det heldigvis selv, ved at falde i tempo, halse osv.
    Reagerer man ikke, så kan hunden kollapse. Er den først én gang dehydreret og kollapset, kan dens system være ødelagt.
    Slædehunde bør ikke arbejde ved temperaturer over 12 grader, og lufteture udfordres ved temperaturer over 20 grader og høj sol. Det er ikke en sommerhund.

• #20   2. jun 2020 vi havde igår 28 grader da der var varmest, så nej mine hunde kom ikke ud igår.

Baby er ikke så god til varmen, så hvis vi går tur i løbet af dagen når der er over 20 grader, er det enten flere små ture eller en tur i skoven.

Thea elsker varmen, hun er skabt til det vejr her! Så heldigvis har vi haven de kan være i.

• #21   2. jun 2020 Jeg slæber mine 2 bostoner og sheltie med på gåtur omkring kl 9-10 stykker hver dag, skal vi ud og går en lang tur er det der, for der ungerne afsted. Vi går for det meste i skoven (er i baghaven) men har vand med og vi er oftes forbi søen og åen.

• #22   2. jun 2020 Jeg er de sidste par dage kørt hen og parkeret på en lille p-plads ved skoven og så gik vi en lille tur derinde (kun lille da kæresten var med). Vi har ca 800 meter af asfalt til skoven, og det synes jeg er for varmt til hundepoter. Så ja, derfor kører vi, dog til en indgang i den modsatte ende af skoven smiley

Quila ligger ofte ude i solen, når vi er i haven, men det er noget andet på gåture smiley

• #23   2. jun 2020 Jeg var ude og træne med begge hunde i går. Jo, det var varmt, men så får de lidt ekstra pauser (i skygge) og der er altid vand til rådighed.

Jeg aflyser ikke umiddelbart træning pga varme - og vi bor uden have, så luftes skal de også uanset vejr smiley

• #24   2. jun 2020 Vi fraråder hvalpekøberne at tage på decidere gåture, når det er over 20 grader - medmindre de har mulighed for at gå tur et sted med skygge som eksempelvis i skoven.

Jeg bor ganske vist på landet men har kun landeveje rundt om huset, så vi går ingen ture i varmen, hundene vil hellere være i skyggen sammen med mig. Så hygger vi på den måde smiley

• #25   2. jun 2020 Hvornår det er for varmt er meget meget individuelt. Hverken mine hunde eller jeg er synderligt påvirket af varmen.
    Vi dyrker jo så også en sport hvor vi meget nemt kan risikere at skulle til konkurrence en hel dag på varm sommersøndag i maj, august eller september (ved konkurrencerne i marts, april, oktober og november er det sjældent varmen der er et issue smiley ). Så vi er også ude og træne og ude at gå ture når det er varmest. At løbe en eftersøgning, gå et spor, lave et frit søg og et helt lydighedsprogram på en varm dag ER hårdt for hundene. Det kræver at man har trænet det så både hund og fører er forberedt til at arbejde i varme.

• #26   2. jun 2020 Jeg mener, at det er forskellig fra hund til hund.

Den ene af mine Maller var ikke god til varme. Hun var ret plaget af varmen.
    Taliban derimod elskede varme og sol, hun kunne ligge midt ude på græsplænen og tage solbad i 30 graders varme.
    Gaddafi har halset lidt mere de sidste par dage, end normalt, men haft lige så travlt som altid.
    Han har været ud og gå spor ved 13 tiden de sidste par dage, netop for at vænne ham til at gå i varmen som Mette skriver.
    Han er meldt til sporprøve den 8 august, hvor der måske er 30 grader

• #28   2. jun 2020 Mille kommer simpelthen bare ikk ud fra om formiddagen også til om aftenen når det er mere køligt.. Skulle hun være trængende siger hun til men ellers ligger hun alligevel bare og sover og kan fint holde sig.. Vi har så som sagt også asfalt over det hele omkring vores ejendom og så langt kan jeg simpelthen ikk løfte hende og jeg har ikke selv bil.. Så vi kommer kun ud midt på dagen når min veninde gider køre til skov eller skov/sø smiley Hvilket heldigvis er tit smiley Men selvfølgelig hvis hun viser hun skal ud, så kommer hun det straks!

• #30   2. jun 2020 Så længe det ikke er varmere end det har været de seneste dage, tager jeg ikke hensyn, det er jo bare det perfekte whippetvejr, hvor pensionisten Ghini endelig kan få lov til at smide trøjen på gåture smiley

På en almindelig gåtur, halser mine ikke engang endnu, det er kun, efter en spurt, at Tilla og Bianchi halser lidt og det stopper, når de har fået lidt vand.

• #32   2. jun 2020 Vi tager ikke nogen specielle hensyn i det her vejr, når det kommer til gåture, vi gør alt som vanligt.
    Hvad træning angår, skal vi planlægge lidt, Bels går ned med et brag lynhurtigt i sol.

• #33   2. jun 2020 Jeg er begyndt at tænke over det. Jeg har gamle hunde og jeg har det lidt sådan at jeg ikke ser nogen grund til at vade afsted med dem når solen står højst. De siger ikke nej til gåtur, heller ikke i 30 grader, så det er min opgave at sige fra på deres vegne. Tilgengæld bruger de haven rigtig meget, der er faktisk træer og buske hele vejen rundt, det giver skygge og af og til en vind der rører sig og så får de fyldt deres badebassin op nu her og det bruger de flittigt. Alternativt har vi 700 meter til å.
    Når det så er sagt så var Gipsi med hjemme hos mine forældre igår i 4,5 time inkl. kørsel og vi var ude faktisk hele tiden og det klarede hun fint, også selvom hun noget af tiden rendte rundt og også fik en lille bitte gåtur. Malia ville ned og se på en gravemaskine 350 meter væk og vi gik med. Men det var også kun 700 meter i alt jo.

Og så vil mine hunde af og til helst være inde, for mit hus er altid køligt. Så har de det alt for varmt, så vil de ligeså gerne ligge herinde fordi der er køligere end ude i skyggen.

• #36   2. jun 2020 Jeg syntes helt ærligt ikke det har været varmt endnu og jeg går nøjagtig som jeg plejer med mine egne hunde, pensionshunde vurderes enkeltvis, men vi bor lige op af en skov så turene lægges bare i skoven hvis nogle af hundene har problemer smiley

• #38   2. jun 2020 ...jeg er helt seriøst begyndt at gå tur UDEN hunden!!

Han får en lang tur om morgenen sådan lidt i fem til seks, så går min kæreste en kort tur på græsset med ham inden han smutter på arbejde kl 14. Jeg er så hjemme ved 16 tiden og her går jeg så en varm og svedig times tid uden hunden, der får en kortere 30 minutters tur ved 19 tiden hvor det også kan være overraskende varmt. Han får så op til en times gåtur igen ved 23-23.30 tiden hvor kæresten kommer hjem fra arbejde og lige skal køle af...

Hunden lider ingen last selv i sommervarmen her... men jeg overvejer lidt om jeg selv har fået solstik?! smiley smiley det er bare sådan en god måde at få rørt sig på...

• #39   3. jun 2020 Er 25 grader ikke varmt?

• #40   3. jun 2020 Nope smiley I sommeren 2017 var vi på en køretur tværs over prærien smiley - vi så bl.a. total solformørkelse fra en parkeringsplads i Atchison, Kansas smiley -, termometret sagde 38-42 grader celcius det meste af tiden. Det er varmt smiley
    Vi kørte i gemalens søsters Ford Mustang på Oklahoma City plader. Så vi lignede vist de indfødte så vi og så en del af USA som turister normalt ikke ser. Og fik en helt anden oplevelse end hvis man havde kørt afsted i et mobilehome og signaleret 'turist'. Det var den fedeste tur. Men altså varmen var virkelig heftig engang imellem. Det var bl.a. 40 grader da batteriet i bilen klappede sammen ude på 'Flint hills'. Det var pænt varmt at vente på en tow truck smiley Ufatteligt nok var der mobildækning derude in the middle of now where smiley

• #41   3. jun 2020 Jo jo, men hjemmelige temperaturer så smiley

Jeg elsker varmen, det er ikke det, og Quila (den sorte) elsker at ligge i solen. Men de får det stadig varmt på gåture. I går gik vi ved 14-tiden, i skov og mest i skygge. Der lagde Tonic sig ned i en mudderpøl. Det har hun aldrig gjort før, faktisk plejer hun at undgå vandpytter med mere, så jeg tænker, at det var fordi hun havde det varmt.

• #42   3. jun 2020 Jeg synes bestemt 25grader er varmt! Jeg lider selv!

• #44   3. jun 2020 Personligt synes jeg nu også at 20grader er varmt..

• #45   3. jun 2020 Sidste år havde jeg samme holdning som dig næsten, så en eftermiddag gik jeg med Topper.
    Normalt går jeg altid om formiddagen, da vi kun går en lang tur på 10-20 km.
    Den eftermiddag blev turen kort, efter jeg havde en hund der var ved at kollapse.
    Vi kommer aldrig til at gå, når temperaturen er over 23-25 grader igen.

• #46   4. jun 2020 Jeg har ellers whippets men de gider squ ikke gå tur når det varmeste. De vil slange sig i solen, helst på en pude xD

Vi går morgentidlig formiddag og igen om eftermiddag/aften alt efter hvilken dag det er.

• #48   4. jun 2020 Poulsen har travlt med at humpe han-katten PT. Hun er højløbsk og så er han åbenbart bare meeeega lækker. Så vi har slet ikke TID til tur

• #49   4. jun 2020 nå ja, hun får da brændt nogle kalorier alligevel smiley

• #50   4. jun 2020 Jessie (som er mega fluffy og sort) er ret kold i r*ven omkring hvor varmt det er, og hun søger ikke skygge selv, så det er pænt mig som beder hende lægge sig i skyggen på en varm dag. Da vi boede i Spanien undgik vi at gå ud i de varmeste timer.

Avicii derimod er ikke glad for varme og søger selv skygge meget hurtigt, og det er selvom hun er fældet helt i bund pt.

profilbillede
Kommentér på:
For varmt til gåtur?

Annonce