Skal man sige noget? {{forumTopicSubject}}
Kort sagt... siger I noget hvis i ser en hund der er for tyk, halter eller lignende?
jeg er i dilemma... men overvejer om jeg på en pæn måde skal sige noget
her hvor vi bor er en eb. den er besværet af dårlig avl... men også enorm tyk... Jeg synes det er så synd. og det brænder i mig for at give råd om vægten i det mindste... og måske hvad avl man bør støtte...
men... normalt plejer jeg at holde mund
nu har jeg bare fået den tanke... er det fejt over for hunden ikke at tale dens sag? tænk hvis ejeren lyttede... Jeg vil jo sige det på en pæn måde...
men jeg synes det er svært
skal jeg holde mund og lide med den i stilhed eller forsøge? måske bliver ejeren sur.. kender dem slet ikke men vi møder dem tit...
Hvad gør I?
ser jeg en slå eller sparke en hund råber jeg op...det er sådan en refleks reaktion... og det ender aldrig pænt... Jeg forsøger at lære at henvende mig roligere... for det virker ikke.
men hvad gør I? ejeren ved det jo nok allerede... men er det ok at nævne det.... hunden kan jo ikke selv sige det.....
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
aug 2019
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 93
Dem der har ekstremt fede hunde, er nok godt klar over det i forvejen. Og hvis de ikke selv kan se det, så er de nok heller ikke modtagelige overfor at få det at vide. Desværre.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Jeg siger heller ikke noget til fladnæse ejere. Og blander mig heller ikke ret meget, selv hvis det er hunde jeg kender. Det har jeg gjort førhen, men det skaber mere konflikt end gavn, for folk kan ikke se det velmenende i det..
Så jeg passer min egen kage...
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.441
mar 2008
Men tænk at have levet så langt et liv, og brugt så mange timer på at være ked af det.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg blander mig ikke i fremmede menneskers sager.
Jeg er som menneske grundlæggende imod tabuisering og taler gerne om svære ting såvel som lette.
Af uforklarlige årsager er dette en af de svære.
Heldigvis er det ingenlunde tabu i mit hundemiljø, der taler man om hundens huld som man taler om dens pelsfarve..
aug 2006
Han kan ikke vide det ellers...
Det er da trist.
mar 2008
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
Jeg ville ikke vide det, hvis ikke han lige havde sagt det.
- nones var ked af det, fordi han altid kommer med over til min mor som bor lige overfor, men pga 70 års fødselsdag og mange mennesker måtte han blive hjemme, og der gav han sig så til at hyle i de par timer.
Jeg var glad for han lige sagde det, for det da ikke okay for naboer eller Nones.
mar 2008
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
mar 2008
Den har jeg hentet flere gange og sagt til ejeren, hvor uhensigtsmæssigt det er den render løs. Nu gider han ikke åbne døren længere, når han ser jeg står der med hunden...
Hunden er virkelig sød! Men Melanie kan overhovedet ikke lide den, så jeg hader når den render løs. Er bange for den skal komme til skade...
aug 2006
Jeg villr blive ked af ikke at få den slags at vide.
mar 2008
Men der er virkelig stor fordel på, hvordan folk tager den slags.
måske man kan smide en seddel i postkassen, nu jeg tænker over det?
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.632
"Nåååh du er da godt polstret?"
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Rigtigt mange mennesker aner ikke noget om hundes bevægelsesmønstre, og mange er derfor ikke klar over tingene når man fortæller dem det.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.234
Ud over at folk har kommenteret det 100 gange, så kan jeg ikke stille så meget op. Eller jo, Dorit har tabt sig, men hun er stadig meget kompakt. Og uanset hvor meget hun taber sig, vil hun altid være kompakt. Hun er muskuløs og kompakt, punktum. Og Bella er slank, nogle gange tynd. Og jeg kan hælde mad i hende, så tit hun orker at spise, og hun er stadig slank.
Jeg er faktisk mere glad for dem som kommenterer på at Bellas bagben ryster/sitrer, når hun står stille, for det er typisk folk som spørger i omsorg, ikke forsøger at belære mig om at give den ene mindre og den anden mere mad
Som de andre, ville jeg ikke sige noget. Med mindre hunden bliver trukket ud på for lange ture i for varmt vejr, og ikke kan få luft. Altså der hvor vi er ovre i mishandling (uagtsomt eller ej).
apr 2018
tanken slog mig bare om jeg svigter hunden.... Jeg kan sagtens sige ting pænt. Det gør jeg jo på mit job som rådgiver men jeg har det ikke godt med at sige noget uden folk har spurgt og jeg kan se mange er enige.
Jeg tror tanken kommer fordi en eb af denne type er så massiv dårlig på alle måder at jeg sgu får ondt af den hund.... I ved sikkert hvad jeg ser.... Det er et pragt eksemplar på dårlig avl på den race desværre.... så den springer mig mere i øjnene end hr Jensens småtykke puddel... den her hund kunne uden problemer tabe en eb og så stadig være bred. oven i det hiver den efter vejret så du kan høre dem før du kan se den og så går den så langsomt at... Ja jeg har sgu heldigvis aldrig set noget så slemt
Men ejeren ved det nok godt....
den er bare så ekstrem at det er svært ikke at sige noget....
men i har sikkert ret.
Jeg ved bare hvad overvægt af den type gør ved vejrtrækning....
men ja... Jeg siger normalt ikke noget... men jeg har så heller aldrig, heldigvis, set en hund i så slem forfatning
den er ikke små tyk... den er ekstrem fed....
men ja... Hun har ikke bedt om et råd....
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.441
Men den hund jeg omtalte tidligere, den møder min mand dagligt, og han taler også med hundens ejer stort set dagligt, så det faldt naturligt at spørge ind til, hvorfor den halter. Pt. er det så slemt, at den knap kan gå.
apr 2018
men jeg har kun sagt at jeg synes hunden har et mildt temperament og hun hat fortalt at den er med stamtavle osv.. og jeg at jeg savner min hund.... på det niveau
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
VI har haft et par eksempler med hvalpe, der enten "sank" i bagparten, eller decideret væltede når de løb, hvor ejeren faktisk troede, at det var helt normalt, at en hvalp gjorde sådan, pga manglende muskler - men hvor enten dyrlæge eller kiropraktor så efterfølgende har kunnet rette op, så det er forsvundet.
Ift. overvægt så plejer jeg at spørge ind.
Hvad de selv tænker om foderstanden.
Hvad de fodrer med osv.
Tit bliver de overraskede fordi "den får jo kun det, der står på posen, den skal have".
Men nej, jeg ville ikke gøre det overfor en vildt fremmed
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 1.780
Hvis det er en total ukendt på gaden siger jeg ingenting, men hvis det er i hundeklubben så snakker jeg med folk om det.
Jeg passer altid på med hvordan jeg får det sagt og aldrig foran andre kursister.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.442
…. og blev hunden så slanket ?
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.234
Han tabte 2,5 kg, og levede i mange år efter det.
Nogle mennesker, og måske særligt de ældre generationer, ved bare ikke hvor meget det påvirker en krop at være så overvægtig. Og at en ting er, at hunden kan dø lidt tidligere, men at det faktisk giver grobund for alskens dårligdomme - hjerteproblemer, ledproblemer, en syg bugspytkirtel.
Det var egentlig helt forfærdeligt, at min mosters vanlige dyrlæge aldrig havde påtalt hundens vægt.For den var jo ikke buttet, men direkte fed.
apr 2018
Jeg har sådan en dyrlæge der altid påtaler det. aslan vejede fx et halvt kilo for meget fik jeg tit at vide.
Det er fint for det starter med et halvt kilo
aug 2006
Det undrer mig at det associeres sådan - startindlægget lægger ikke op til en belæring men en samtale.
Af en eller anden grund er hundevægt så følsomt at folk føler sig angrebet bare ved tanken om en samtale om det.
Hvorfor er det så "farligt"?
Er folk ligeså følsomme overfor eksempelvis for lange klør? Filtret pels?
apr 2018
Jeg har en god ven med en lille hund der halter. Det tog jeg op. Vi fik en god snak. dyrlægen mente ikke der var noget men de tog til en anden og fik medicin til gigt. så de skiftede dyrlæge efter det.
siden har jeg kommenteret hvor dejligt hunden har fået det.
der var aldrig tale om belæring.
Hugo var lidt for tyk da han blev syg fordi jeg havde svært ved at styre mad og mindre motion. Det før da ondt at få at vide... Jeg ved ikke om det den gang var fordi jeg selv var tyk... Den gang gjorde jeg ikke noget ved det. Det gør jeg nu. I dag må folk endda sige jeg er tyk for det er jeg blevet. der oplever jeg sjovt nok det modsatte... Det er da ikke så slemt... joh det er! men pyt for det går over men du må gerne være ærlig
jeg tror det er et tabu ved hunde også
apr 2018
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Det afhænger mere af, hvilken relation man har til hundens ejer.
Skal man sige noget?