2.870 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Alternativ til schæfer? Alternativ til schæfer?

Hejsa

Min kæreste og jeg bor i en 3 værelses lejelighed på 90 kv/m inde i byen På 2. sal uden elevator. Jeg elsker schæfere, og vil rigtig gerne have en, men må også være realistisk omkring om det ville kunne fungere i vores lejelighed.

Hvad er jeres mening? Og eventuelt forslag til andre hunderacer? Krav er at de skal kunne være aktive, gå på trapper og ikke under 15-20 kg. Altså ikke en lille hund.

Mvh Christian smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alternativ til schæfer?
  • #1   15. maj 2020 En Schæfer kan sagtens bo i lejlighed. Den skal alligevel ikke aktiveres indenfor. Jeg startede i lejlighed med min nu 13 år gamle Schæfer og der boede vi i 2 år. Resten af tiden har vi boet i hus. smiley

• #2   15. maj 2020 En schæfer kan sagtens bo i en lejlighed - det handler om at aktivere den nok. Problemet er nærmere det her med at den skal kunne bæres, lige de første 7-8 måneder. Og der risikerer man jo, at schæferen er en ret tung basse.

Du kan kigge på chodsky pes, og se om det kunne være noget.

• #3   15. maj 2020 Hvorfor skulle det ikke kunne fungere? Jeg har boet på 2 sal med 2 hvide schæfere og en schæfer blanding. Hunden skulle gerne sove indendøre, aktivitet sker jo udendørs

• #4   15. maj 2020 Enig med de andre, du kan sagtens have en schæfer i lejlighed smiley

Jeg boede i lejlighed med labrador de første 8 år af hendes liv. 1 år på 3. sal og de sidste 7 på 1. sal - begge steder uden elevator.

Man skal lige kunne bære hunden op og ned af trapperne de første mange måneder, men ellers er der ingen problemer smiley

• #6   15. maj 2020 Jeg har haft to schæferhunde i en lejlighed på 2. sal, der var 42 m2.

Det fungerede fint - og jeg brugte iøvrigt ikke tid på at slæbe dem op og ned af trapperne, andet end i starten, da de ikke selv kunne klare trapperne.
    De gik selv fra de var en 3 måneder ca .. kan en hund ikke det, er der noget galt i avlen, og så skal du holde dig langt væk fra den anyways smiley

• #7   15. maj 2020 Jeg slæbte heller ikke på Zenta. Jeg tror det var en blanding af at jeg faktisk ikke vidste man "skulle" gøre det og så det at en Schæfer hurtigt bliver stor jo.

• #8   15. maj 2020 Jeg har som sagt heller aldrig gjort det - eller jo, da den ene af dem fik VIRKELIG dårlig mave og skulle ud x mange og i en fart .. men ellers, nope.

Det skal de ganske enkelt kunne holde til.

• #10   15. maj 2020 Min store Ridgeback har også gået på trapper forholdsvis hurtigt, 3 måneder gammel vejede han 20 kg og jeg bær ham ikke, men der kunne han sagtens selv gå op og ned ad trapper, det var kun da han var helt lille hvalp han blev løftet på..
    Det har hans skelet da klaret uden mén.. smiley
    Du kan sagtens få en schæfer!

• #11   15. maj 2020 Hvordan tænker du at det ville belaste andre i opgangen?:)

• #12   15. maj 2020 Jeg tænker også at Zenta ikke blev båret og hun har da rundet de 13 år og hun gik på trapper de første 2 år af hendes liv.
    Men jeg er faktisk enig med Martine, et eller andet sted så er der sku noget galt med avlen hvis ikke en hund kan klare det og i det her tilfælde, en brugshund.

• #13   15. maj 2020 Har i tjekket om man må have hund i den størrelse?

Ikke alle steder må man have store hunde smiley

• #16   15. maj 2020 Jeg ser ikke noget så helt igennem almindeligt som trapper som at belaste en hund unødigt.
    Er avlen bag i orden, så bør hunden også kunne holde til det.

Jeg læste det først herinde at man burde løfte sin hund de første mange måneder og der var Zenta over et år gammel, eftersom hun er fra marts 2007 og jeg blev bruger herinde i august 2008.

• #19   15. maj 2020 Her er Zenta da hun fyldte 13 år for 2 måneder siden. smiley

profilbillede
  • #20   15. maj 2020 Den gad ikke sende så det kommer lige som screenshot.

profilbillede
  • #21   15. maj 2020 Jeg vil også det er et opdragelses spørgsmål, man kan sagtens lærer sin hund hvad der er normale lyde som der ikke skal reageres på og hvornår det er okay at give lyd.
    Også med en vogter race.
    Når Sam er med i lejlighed både hos min far og da David boede i lejlighed (hvor vi ofte er 3 dage i træk) har han meget naturligt lært hvilke lyde der er normale (folk der går i opgangen, folk lige ude på gaden eller folk der larmer i deres lejligheder) så dem reagerer han slet ikke på, men bankes der på døren, eller der lyses ind med en lommelygte udefra gaden, så giver han lyd.

Nu bor vi jo så på landet i hus, der er jeg lidt mere large med om han lige giver lyd..

• #22   15. maj 2020 Præcis. Det handler om opdragelse og ikke så meget andet.

• #23   15. maj 2020 Nok ser jeg ikke mange schæfere, men dem jeg ser er alle så ekstremt ustabile i deres led, at jeg ikke kunne drømme om at udsætte dem for trappegang i det omfang man kommer til i en lejlighed.
    De slasker jo rundt, har skrånende ryglinje, går på haserne i stedet for poterne og har udaddrejede poter generelt. Jeg tænker ikke dette bedres ved trappegang og de vrid der naturligt følger.

• #25   15. maj 2020 Ingen af mine har løse led og de har lige ryg og de bliver rigtig gamle.

• #27   15. maj 2020 Tak for svarene alle sammen.

Er der nogen af jer der kan anbefale en schæfer kennel?
    Hvor henne er et eller andet sted lige meget, men jeg er fra Aalborg, så Nordjylland eller ihvertfald Jylland er at foretrække smiley

• #29   15. maj 2020 Tænker lidt det er et mærkeligt spørgsmål. Men for at besvare det aligevel; jeg vil have en schæfer fordi jeg er vokset op med tre styks, og derudover nu har været ansat i flyvevåbnet i to år, hvor jeg omgås og træner hver dag med vores tjenestehunde, som hovedsageligt er schæfere. Derigennem har jeg fundet ud af at der i min verden ikke er mange andre hunderacer jeg kunne forestille mig selv at have, pga deres kvaliteter og sind. Jeg håber det var fyldestgørende smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #31   15. maj 2020 Kan du ikke undersøge linjerne på de schæfere du godt kan lide på dit arbejde? Og så kontakte de opdrættere de er fra.
    Jeg arbejde med hund i forsvaret da jeg skulle have min første malinois privat og der undersøgte jeg linjerne på de maller på min arbejdsplads jeg bedst kunne lide og så tog jeg det derfra. smiley

• #32   15. maj 2020 Jo, god ide smiley

• #33   15. maj 2020 De schæfere, der er på dit arbejde er uden tvivl brugslinjer, så der kan du starte.
    Dem, der arbejder med hundene der har i øvrigt en fornemmelse for avlen også så spørg dem om, hvad de synes.
    Tjek op på ophavet af de hunde, du godt kan lide på dit arbejde.

Den er med trapper - selvfølgelig skal de ikke bæres, når de kan selv. Man hjerner jo ikke op og ned 50 gange hver dag - almindelig gang op og ned nogle gange om dagen SKAL en hund dælme kunne.
    De skal bygge muskulatur og have knoglebelastning (ikke at forveksle med overbelastning) for at udvikle en sund og stærk krop.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #34   15. maj 2020 Måske lige i overkanten at skrive at schæferne har så dårlige led at de ikke engang burde gå på trapper.
    Skulle vi nu ikke lige huske at brugslinjerne bruges til rigtig mange, hårde, sportsgrene og fortsat er aktiv i både politi og forsvar...

• #36   15. maj 2020 12 ugers alderen passer meget godt med at det er der, de begynder at kunne selv.

Jeg kommer aldrig til at understøtte møgavl ved at pakke unghunde ind i bobbelplast.
    Mine hunde skal bevæge sig naturligt og 1-5 ture dagligt op ad trapper når de er stote nok til det, det må de kunne tåle.

I mine øjne er det komplet misforstået at man synes man passer på racen ved at bære den i et år.
    For mig er det stik modsat...

Den indstilling har i øvrigt ikke medført HD hos nogle af mine hunde...

• #38   15. maj 2020 Jo, nogle trin - men jeg gad ikke at vente et kvarter på at de bokser sig op 2-3 etager...

Herhjemme tager de bare de 4 trin vi har for og bag, det gør de fra 8 uger...
    Vores egne hvalpe lidt før.

• #41   15. maj 2020 Trappevandring??

Hvorfor gøre det til noget ekstremt?

DKK beskytter i mine møgavl ved at lave en anbefaling om 0 trapper i et år.
    Det kan jwg slet ikke forholde mig til.

Det er uproblematisk så længe man ikke pacer hunden fysisk - hvilket gør sig gældende med alt, hunden laver i vokseperioden.

Man kigger da på sin hund!

• #42   15. maj 2020 Mine hunde bliver ikke skånet - men heller ikke pacet...

• #43   15. maj 2020 Christian - Har i tjekket om man må have hund af schæfer størrelse i lejligheden? Mange boligforeninger der tillader hunde, tillader kun små smiley

• #45   15. maj 2020 Opdrættere har en klar fordel i, at en eventuel HD først viser sig efter det fyldte 2 år...
    Og det har DKK også.

• #47   15. maj 2020 SÅ enig, CH.

Og helvede fryser til is, inden jeg kommer til at tage "anbefalinger" fra DKK seriøst.

• #48   15. maj 2020 Ja, vi må gerne have schæfere. smiley

• #49   16. maj 2020 Jeg tænker ikke det er urealistisk at bære en schæfer af brugslinjer op og ned mindst det første halve år rent vægtmæssigt.

Begge vores hunde vejer ca. det samme - vores collie er SUPER nem at bære op og ned af trapper, da vi netop boede i lejlighed på 1. sal, da vi fik ham. Han er derfor vant til at blive samlet op, båret og sat ned. Så det går virkelig nemt. Vi bar ham det første år af hans liv.

Vores schæfer er sværere - ikke pga. vægten (2 kg tungere), men ene og alene fordi hun ikke er vant til det og derfor stritter imod. smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #53   17. maj 2020 Men hvorfor skulle man også gøre det?. Altså løfte på en hund på 20kg. Eller 16 for den sags skyld. Hunden har 4 ben.

Jeg er med på at man kan gøre det i starten for en sikkerheds skyld. Men en hund burde kunne holde til dagligdags ting. Hoppe op i bilen,gå på trapper osv

• #54   17. maj 2020 Er hundens krop ikke bygget til at gå i kuperet tærren? (hvordan det så staves)

Hvorfor er trapper SÅ slemme i forhold til at gå op og ned af bakker, gå op og ned af fortorvskanter osv?

• #56   17. maj 2020 #52 Det er jo også fair nok - min pointe var også bare at det sagtens kan lade sig gøre, hvis man gider. smiley

• #59   17. maj 2020 #58 Men jeg svarede da heller ikke på nogen beskeder, da jeg skrev min? Jeg skriver bare min erfaring og mening, da jeg netop har prøvet at bære 25kg op og ned i et år. smiley

• #61   17. maj 2020 Nu var vi jo også to om det - så teknisk set bar jeg kun halvt så mange gange som en enlig smiley

Da Easy var omkring 6 måneder gik han da også selv på trappen, men ikke hver gang og ikke nødvendigvis hver dag.

Det var bare sådan lidt tilfældigt.. Havde vi f.eks. mange varer med, så fik han selv lov til at gå. Som udgangspunkt bar vi ham dog det første år smiley

Kommentér på:
Alternativ til schæfer?

Annonce