Nedklipning hos dyrlægen i sedering {{forumTopicSubject}}
Jeg er kommet i den trælse situation, at jeg har fået et kompliceret brud på kravebenet, og Victor er blevet vældig filtret i denne her periode , så nu har jeg valgt at få ham nedklippet hos dyrlægen og i samme hug klippet negle under sedering. Er der nogen der ved hvor stærk en sedering der bruges til sådan en omgang ? Risikoen ?
De vil gerne tage en blodprøve på ham inden, da det er et par år siden han sidst fik taget blodprøve. Det vil jeg da også gerne betale for, jeg ønsker self ikke at gamble med hans liv. Jeg sidder bare med en klump i maven, fordi han ikke er en nem hund at stikke i, og alt dette for en klipning, og hvis de skal til og kæmpe med ham...Men vil jo ikke tage chancen. Så self. skal der tages en blodprøve.
Nogen der har noget fornuftigt at byde ind med (håber ikke nogen begynder at bebrejde mig, at jeg ikke har redt eller klippet negle på ham i den her periode, jeg er ikke Tour de France rytter, men et alm. menneske, med en alm. smertetærskel der overholder hvad lægerne siger dvs. ingen løft. Derudover er Victor en hund med ild i røven, der ikke vil sidde stille og skal holdes under pelspleje og negleklip.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.447
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 142
Han var afsted sidste år og fik noget bedøvelse i forbindelse med røntgenbilleder af hofter, ryg og knæ, det tålte han ok, bortset fra han var lidt pylret resten af dagen, men det var en anden dyrlæge, og jeg har selvfølgelig glemt om der blev taget blodprøve ved den omgang, må gå hans papirer fra dyrlægerne igennem.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
feb 2010
feb 2010
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Med en ældre vov, der ikke har været bedøvet længe, så er det fint, at de vælger at tage en blodprøve. Men prøv om du kan grave den gamle op ... burde ligge i systemet?
Og den blodprøve, det skal også nok gå
aug 2008
okt 2007
Anicura skriver: "Ved mindre operative indgreb kan der anvendes en let narkose, f eks. i kombination med lokalbedøvelse. Der behandles altid med smertestillende før og efter et kirurgisk indgreb. Bedøvelse anvendes også ved undersøgelser, der kræver, at hunden eller katten ligger stille. Eksempler herpå kan være røntgenundersøgelser, CT-scanninger, samt udvidede mundhuleundersøgelser. Ved bedøvelse injiceres et bedøvende middel i blodet eller musklen. Nogle bedøvende stoffer har en antidot, som modvirker narkosen, som gives efter undersøgelsen eller operationen.
Der er risici ved både beroligelse og narkose, da dette i forskellig grad påvirker vejrtrækningen og kredsløbet. Derudover er der risiko for opkastning og derved fejlsynkning hos den bedøvet patient. Det er derfor vigtigt at patienten faster 8-12 timer før narkosen."
feb 2010
okt 2007
Det er oftest de billigste dyrlæger, der sparer den del væk. Og Anicura er ikke i den ende
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Man plejer ikke at tage en blodprøve inden sedation, men det vil da være smart at få den udtaget, når han er sederet - særligt med hans alder.
Havde jeg en hund i den alder, ville jeg få taget en blodprøve årligt, for at holde øje med (især) lever og nyrer.
aug 2008
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
De genoplivede alle 3 gange men altid blodprøve.
min dyrlæge anvender en gas af en slags. Du kan finde en der kan det, så er det mere skånsomt siges det. har haft meget gamle katte i narkose hos min
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Derfor sætter man (formentlig) aldrig en hund til klipning på gas.
Hvor trist at høre med din tidligere hund.
apr 2018
okay det ved jeg ikke. mine katte var i gas af en slags ved klip pga alder og gigt, men jeg er ikke dyrlæge.Jeg ved bare at det er mildt og mener hun sagde gas.
men
min pointe er at der findes en mildere metode og du kan ringe til Egelund dyreklinik ts og spørge dem der, hvad det er de bruger hvis du er i tvivl.
Det findes der andre der gør men iflg dem ikke nok. men de findes,.og dyrlægen der kan vejlede dig i en retning
der findes flere typer narkose ved jeg. måske hedder det ikke gas men ring og spørg
pøj pøj
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.368
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.060
feb 2010
Jeg vil spørge om, om blodprøven kan blive taget, når han har fået sederingen, hvis det er sikkert for ham. For os begges skyld. Husker engang han skulle have taget blodprøve, hvor de måtte stikke og stikke i et væk *besvimelsessmiley* . og han skreg i vilden sky og jeg kampsvedte så det løb ned af mig under jakken, så jeg måtte gå udenfor, fordi de ikke kunne finde en åre, og næste step var at de skulle stikke ham i en åre på brystet *faldedødomsmiley*. Glemmer det aldrig. Så han han fået taget blodprøve efterfølgende, hvor de tog ham til et andet rum (uden hans pjevsede mor) hvor de sagde det gik så fint, men jeg kunne se på hans ben, da vi kom hjem, at de alligevel havde stukket ham flere gange. Så "vi" har det ikke så godt med blodprøver. Hører muligvis til de pjevsede hundejere .
apr 2018
feb 2010
Jeg synes egentlig ikke, jeg skal forsvare det. Kan ikke forstå det lyder vanvittigt at det kan være svært at tage en blodprøve på en meget lille hund ?
apr 2018
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 400
Selvfølgelig skal din ældre hund have taget en blodprøve inden
Lad personalet klare det og stå klar med leverpostej eller andet lækkert
Så dejligt at du får ordnet din hunds pels og negle
God bedring med dig
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.282
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 259
Jeg forstå så godt at Silke er bekymret - når hunden er så gammel.
mar 2007
aug 2008
Jeg ville give ham en let bedøvelse, få ham ordnet for de ting han skal og så få taget en blodprøve imens han sover.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.060
Hama pas! . Jeg har en enkelt Westie som får Zylkene. Ikke at hun behøver det, da hun kun får en pille hver 3. måned når hun kommer her. Den virker jo så ikke rigtig. Men ja måske kunne man give Zylkene (min 14 dage før) eller måske Sileo.
aug 2008
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
apr 2018
og joh jeg synes det er en grim og vanvittig situation og kan sagtens forstå ts med sådan en ubehagelig oplevelse. Det ville jeg heller ikke have lyst til at se
min dyrlægen kunne endda stikke vores mco Tara. katten blev ramt i et skulderblad med en nål som killing. men hun kunne. Det havde jeg stor respekt for.
sikke et job
feb 2010
Og jeg har det bare så dårligt med den her situation, min hund har aldrig gået med sådan en pels. Så det at skulle lægge ham i bedøvelse bare for en klipning, og i hans alder pyha. Det føles ikke godt, alle tankerne om, hvis noget skulle gå galt.
Mht. hundesalon, så årsagen til jeg ikke vil det, er fordi han aldrig er blevet klippet ved sådan en før. Dengang hans allergi var værst, før der kom styr på det, måtte han kortklippes som unghund, og blev vasket flere gange ugentlig i medicinsk shampoo, der klippede jeg ham selv (jeg har en professionel klipper), men det var helt på hans præmisser, med mange mange pauser og leg. Så det tog det meste af en dag. Så han har aldrig lært at stå på et klippebord osv. og nu har han jo som sagt gigt, og også en meget mild grad af patella lux på et knæ (hvis vi skal have det hele med), og plus hans hud bliver hurtigt irriteret, så det er derfor, jeg tænkte at det måtte være det mest skånsomme, at dyrlægen gjorde det. Så kan han også samtidig få vurderet hans allergi. Det er vitterlig det eneste hængeparti, jeg forestiller mig der kan være. At han skal have noget kløestillende, fordi han har gået med den her pels i denne tid / eller reagere på klipningen evt. ?
Har virkelig gransket mig selv, om det er det rigtige, eller om jeg hellere skal vente og selv gøre det...men pt. går jeg og venter på at få at vide om mit kraveben skal opereres *suk*, og skal det ikke, er der i hvert fald genoptræning stadig, før jeg bliver i stand til det, kan slet ikke løfte armen, og så skal han gå med en dum pels i flere måneder, han har som sagt allergi, og hans pels er bare sådan en underlig tynd kruset pels, der hvis den ikke bliver børstet i bund dagligt, så filtrer den fuldstændig til, så det er gået lynhurtigt her imens jeg har gået med armen i slynge.
Zylkene har ikke den vilde effekt på ham, i hvert fald ikke så det dur mht. dyrlæge, men jeg bruger det altid i december sammen med adaptil-halsbånd pga. fyrværkeri, og har brugt det for nylig, da han skulle sammenføres med min ny hankilling/kattebror efter mine 2 ældre katte/kattesøskende blev aflivet sidste år efter længere tids kronisk sygdom.
Tippet med at give leverpostej inden blodprøven, kan jeg ikke bruge, da han jo skal afleveres fastende. Så han må blive forkælet når jeg 7-9–13 henter ham med hjemmelavet mad.
Det er sørme svært, at vide hvad der er det rigtige…men pt. hælder jeg til, at jeg holder fast i tiden (med blodprøve selvfølgelig). Pyha!
okt 2007
Vi kan alle komme ud i situationer, hvor vi kunne have handlet mere hensigtsmæssigt, men hvor vi af den ene eller anden grund, har "svigtet". Det må vi lære af, rette op på situationen, og så gøre det bedre fremadrettet
Ingen af os er fejlfrie. Nu skal din vaps klippes ned, og så forebygger du, at det sker igen
Så er I videre.
feb 2010
mar 2007
feb 2010
feb 2010
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
mar 2007