Til Colliefolket (kastration) Til Colliefolket (kastration)
Jeg har Calvin på 3 år. Han er meget meget hyperseksuel, i flere længerevarende perioder om året,
når der er tæver i løb i området. Han stopper med at spise, vandrer rundt og piver. Han bliver også vældigt interesseret i vores anden hund, en tæve der er steriliseret. Vi har prøvet at øge hans motion og har givet ham flere mentale udfordringer, uden succes. Mit spørgsmål til jer herinde. Dyrlægen mener det ville være en god idé at kastrere ham. Måske medicinsk først. Er der nogen der har kastreret jeres Collie og hvad er der sket med pelsen efterfølgende. Har hørt skræk historier, at den bliver umulig at børste og hunden kommer til at ligne et får?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Men personligt ville jeg gå temmeligt langt for at beholde min hund intakt alene for pelsens skyld.
Jeg går en veninde, der bruger dette til sin hanhund i perioder https://www.djurrutan.se/sv/hund/kosttillskott/health4dogs-testoblock.html
Det fungerer rigtig godt for hendes hund, men om det hjælper lige godt for alle ved jeg ikke.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Hans pels er umulig, helt vild mængde underuld, som filtrer og klumper.
Har du prøvet naturmidler til at afhj
ælpe hans hypede adfærd? Rigtig mange bruger, med god effekt, munkepeber, til hanhunde som er plaget af hormoner - både ved tævernes løbetid eller når de bliver kønsmodne.
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.330
Findes det specielt til hunde?
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.275
Det findes ikke specielt til hunde, men det behøver det nu da heller ikke for at virke
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.766
resultatet var to normale hunde.
ang pelsen. Jeg ville passe den hver dag og nyde en normal hund, hvis årsagen er fysisk. Det gjorde jeg ved Hugo som var den ene.
jan 2007
Skulle jeg alligevel kastrere ville jeg seriøst overveje at klippe pelsen ned resten af hundens liv.
apr 2018
Han trivedes jo heller ikke som syg.
så det var ikke et svært valg for mig. fordi årsagen med sikkerhed var fysisk. Han havde det vildt skidt før....
ts jeg fik hjælp fra en hundefrisør til at holde Hugo. måske en mulighed. Vi klippede hans bukser af og hun tyndede kraven ud
apr 2018
apr 2018
apr 2018
dec 2007
Jeps
jan 2007
Som sagt hjælp det vores en del at besøge en hundefrisør et par gange om året. Men havde jeg haft den i dag, havde jeg taget den store klipper frem og ladet den være korthåret fremover.
Er hunden syg, så kan man jo blive nødt til det. Bemærk at jeg ikke har skrevet, jeg ALDRIG ville kastrere, men at jeg ville gå langt for at undgå det. Og der ER en del ting, man kan prøve, før man kastrerer.
Man kan selvfølgelig være heldig at have en af de hunde, hvor pelsen ikke påvirkes. Men det er jo altid lidt et sats.
apr 2018
Jeg har ikke et godt foto af pelsen efter. min veninde med collie var rystet så slem var underulden
håber du finder en varig løsning ts
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 154 Svar: 10.646
Det er ganske forfærdeligt for de hunde, som er hypersexede. Det er jo ikke bare tæver i løbetid, men alt der bevæger sig og konstant. Jeg kan godt forstå, at I overvejer at lade ham slippe for det helvede.
Hvordan har han der med at blive børstet? Der er jo ganske effektive underuldsbørster, og bruger man sådan én en gang om ugen, vil jeg tro at det kan holdes tåleligt, selv med en rigtig kastration. Men det kræver, at hunden er ok med at blive børstet.
Der er også forskellige tilskud, som måske kan minimere generne fra pelsen. B-vitamin er rigtig vigtigt, og man kan købe noget ret velsmagende i flydende form ved bl.a. hööks.
Men igen, jeg ville uden at tøve prøve en kemisk, og så tage den derfra. Har han ingen gener af den, er det jo bare at fortsætte med kemisk, fremfor operation.
dec 2007
Tak, vil jeg gøre
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Mange neutraliserede collier får rigtig meget underuld, der kan være meget svær at holde - pelsen bliver mange gange ødelagt, så den ikke længere er selvrensende/smudsafvisende, den bliver mat og strid, den filtrer og det kan være meget svært at komme igennem den med børste og kam.
Jeg har selv en steriliseret tæve, og hendes pels er forfærdelig og umulig at holde, og det bliver værre år for år, hun har nu været steriliseret i 10 år og det er et mareridt.
Jeg kan se, at du har købt collie af moderne linjer, de collier er som regel meget mere pelsede end de klassiske collier (som jeg har), og bare det at du har valgt en collie med så meget underuld fra naturens side gør, jat jeg endnu mere vil anbefale dig at lade være med at kastrere, for det kan blive meget slemt med pelsen.
Hvis du vælger at kastrere kemisk, så nytter det ikke noget kun at gøre det en kort periode, for så får du ikke en reel fornemmelse af, hvordan pelsen bliver på sigt, for som jeg skrev før, så bliver det værre og værre år efter år - du risikerer at få en pelsbombe.
Til Colliefolket (kastration)