2.310 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Til Colliefolket (kastration) Til Colliefolket (kastration)

Jeg har Calvin på 3 år. Han er meget meget hyperseksuel, i flere længerevarende perioder om året,
når der er tæver i løb i området. Han stopper med at spise, vandrer rundt og piver. Han bliver også vældigt interesseret i vores anden hund, en tæve der er steriliseret. Vi har prøvet at øge hans motion og har givet ham flere mentale udfordringer, uden succes. Mit spørgsmål til jer herinde. Dyrlægen mener det ville være en god idé at kastrere ham. Måske medicinsk først. Er der nogen der har kastreret jeres Collie og hvad er der sket med pelsen efterfølgende. Har hørt skræk historier, at den bliver umulig at børste og hunden kommer til at ligne et får?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til Colliefolket (kastration)
  • #1   26. apr 2020 Vi havde en collie, da jeg boede hjemme. Han blev kastreret som voksen, da en tæve flyttede ind. Han havde i forvejen en stor pels, men den var til at klare med hyppig børstning. Efter kastration fik han helt håbløse mængder underuld. Han blev børstet i bund et par gange om ugen, og det holdt den filterfri, men for at få bugt med lidt af underulden, blev han sendt til prof frisør et par gange om året - hun kunne nogen tricks, så det gjorde den mulig at holde i ok stand.
    Men personligt ville jeg gå temmeligt langt for at beholde min hund intakt alene for pelsens skyld.

Jeg går en veninde, der bruger dette til sin hanhund i perioder https://www.djurrutan.se/sv/hund/kosttillskott/health4dogs-testoblock.html
    Det fungerer rigtig godt for hendes hund, men om det hjælper lige godt for alle ved jeg ikke.

• #2   26. apr 2020 Jeg har en bekendt med en kastreret collie - de har fortrudt så meget!!
    Hans pels er umulig, helt vild mængde underuld, som filtrer og klumper.
    Har du prøvet naturmidler til at afhj
    ælpe hans hypede adfærd? Rigtig mange bruger, med god effekt, munkepeber, til hanhunde som er plaget af hormoner - både ved tævernes løbetid eller når de bliver kønsmodne.

• #3   26. apr 2020 #2
    Findes det specielt til hunde?

• #4   26. apr 2020 Munkepeber virker på rigtig mange hunde;) det er absolut et besøg vær.
    Det findes ikke specielt til hunde, men det behøver det nu da heller ikke for at virke

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.766
    #5   26. apr 2020 Jeg har kastreret to hunde med lignende adfærd pga forhøjet testosteron niveau. Det kan måles.

resultatet var to normale hunde.

ang pelsen. Jeg ville passe den hver dag og nyde en normal hund, hvis årsagen er fysisk. Det gjorde jeg ved Hugo som var den ene.

• #6   26. apr 2020 HL - men en collie har i forvejen meget pels... en kastratpels kan være lidt af et mareridt på sådan en også ved hyppig og grundig børstning (Og ikke kun for ejer, også for hunden). Så er der andre muligheder ville jeg så absolut prøve det først.

Skulle jeg alligevel kastrere ville jeg seriøst overveje at klippe pelsen ned resten af hundens liv.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#8   26. apr 2020 Michelle ja Hugo havde chow agtig pels og med lange faner og krave som collie og man skal forvente at opgaven er stor, men det var stadig det værd ifht den hund jeg fik.

Han trivedes jo heller ikke som syg.

så det var ikke et svært valg for mig. fordi årsagen med sikkerhed var fysisk. Han havde det vildt skidt før....

ts jeg fik hjælp fra en hundefrisør til at holde Hugo. måske en mulighed. Vi klippede hans bukser af og hun tyndede kraven ud

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#9   26. apr 2020 ts før

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#10   26. apr 2020 efter

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#11   26. apr 2020 efter.... så ja det var en stor opgave. før var han stort set selvpassende

profilbillede
  • #12   26. apr 2020 #7
    Jeps

• #14   26. apr 2020 HL - men det der er jo stadig moderat pels sammenlignet med collie, både før og efter. Den er helt sikkert blevet meget uldet og tæt, men prøv lige at stikke hænderne i en intakt colliehan... forestil dig den så med kastratpels. Det handler ikke bare om, om man gider at børste, men om at så ekstrem pels faktisk også kan hæmme hunden/være til gene for den.
    Som sagt hjælp det vores en del at besøge en hundefrisør et par gange om året. Men havde jeg haft den i dag, havde jeg taget den store klipper frem og ladet den være korthåret fremover.

Er hunden syg, så kan man jo blive nødt til det. Bemærk at jeg ikke har skrevet, jeg ALDRIG ville kastrere, men at jeg ville gå langt for at undgå det. Og der ER en del ting, man kan prøve, før man kastrerer.

Man kan selvfølgelig være heldig at have en af de hunde, hvor pelsen ikke påvirkes. Men det er jo altid lidt et sats.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#15   26. apr 2020 jeps kun ved fysisk årsag her.

Jeg har ikke et godt foto af pelsen efter. min veninde med collie var rystet så slem var underulden smiley men jeg havde en fysisk årsag så det var nemt.

håber du finder en varig løsning ts smiley

• #16   26. apr 2020 Jeg ville prøve en kemisk kastration. Den kan i nogle tilfælde havde mindre effekt på pelsen.

Det er ganske forfærdeligt for de hunde, som er hypersexede. Det er jo ikke bare tæver i løbetid, men alt der bevæger sig og konstant. Jeg kan godt forstå, at I overvejer at lade ham slippe for det helvede.

Hvordan har han der med at blive børstet? Der er jo ganske effektive underuldsbørster, og bruger man sådan én en gang om ugen, vil jeg tro at det kan holdes tåleligt, selv med en rigtig kastration. Men det kræver, at hunden er ok med at blive børstet.

Der er også forskellige tilskud, som måske kan minimere generne fra pelsen. B-vitamin er rigtig vigtigt, og man kan købe noget ret velsmagende i flydende form ved bl.a. hööks.

Men igen, jeg ville uden at tøve prøve en kemisk, og så tage den derfra. Har han ingen gener af den, er det jo bare at fortsætte med kemisk, fremfor operation.

• #17   26. apr 2020 #13
    Tak, vil jeg gøre

• #18   30. apr 2020 Hvis jeg var dig, så ville jeg ikke kastrere, før jeg havde prøvet alt muligt andet først.

Mange neutraliserede collier får rigtig meget underuld, der kan være meget svær at holde - pelsen bliver mange gange ødelagt, så den ikke længere er selvrensende/smudsafvisende, den bliver mat og strid, den filtrer og det kan være meget svært at komme igennem den med børste og kam.
    Jeg har selv en steriliseret tæve, og hendes pels er forfærdelig og umulig at holde, og det bliver værre år for år, hun har nu været steriliseret i 10 år og det er et mareridt.

Jeg kan se, at du har købt collie af moderne linjer, de collier er som regel meget mere pelsede end de klassiske collier (som jeg har), og bare det at du har valgt en collie med så meget underuld fra naturens side gør, jat jeg endnu mere vil anbefale dig at lade være med at kastrere, for det kan blive meget slemt med pelsen.

Hvis du vælger at kastrere kemisk, så nytter det ikke noget kun at gøre det en kort periode, for så får du ikke en reel fornemmelse af, hvordan pelsen bliver på sigt, for som jeg skrev før, så bliver det værre og værre år efter år - du risikerer at få en pelsbombe.

Kommentér på:
Til Colliefolket (kastration)

Annonce