878 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Kina: gadehunde står bag smitte Kina: gadehunde står bag smitte

tror I på den her?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/nyt-studie-hunde-kan-have-spredt-virussen/8090204

jeg tror ikke på det.

smitten stammer fra flagermus som sjovt nok er blandt de dyr der spises i Kina visse steder, herunder Wuhan. flagermus og katte har før kunnet dele smitte med artsspecifik corona mellem arterne og sjovt nok spiser man også katte i samme område

men gadehundene skal have skylden.... Ja ja. Jeg tror ikke på det

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kina: gadehunde står bag smitte
  • #2   15. apr 2020 fordi jeg anser det for et forsøg på at snyde skylden fra ens egen menu og over på gadehundene

det er ikke gætværk. Det er et publiceret studie men fra Kina hvorfor jeg har en større kildekritik

• #3   15. apr 2020 @HL.
    Blander du ikke tingene lidt sammen nu?

Det benægtes da ikke at virussen stammer fra flagermus?

Der gøres opmærksom på at hunde kan værre smittebærer. Det er der da ikke noget nyt i.

• #4   15. apr 2020 sådan læser jeg det ikke

måske har du ret

jeg læser det som at de siger at det er hundene der har spist syge flagermus og ikke mennesker

hunde kan mig bekendt ikke smitte mennesker med covid 19? der har været talt om en lille risiko for at det kunne sidde i pelsen hvis ejeren har det

men jeg har kun set covid 19 stillet som diagnose ved kat og flagermus

• #5   15. apr 2020 Jeg tror at jeg har ret. smiley

Jeg læser intet der drejer sig om, at det er hundene der har skabt virussen.

Kun at de muligvis er er smittespredere.

Der står heller ikke noget om, at de er smittet med Covid-19 kun at de er bærere af sygdommen.

Sjovt, jeg kan godt forstå at der opstår så mange rygter hele tiden!

• #6   15. apr 2020 Det er da ikke det der står Martin... der står direkte at hundene har spist en syg flagermus der efter er virus muteret inden i hundens tarmsystem

det er ikke det samme som at bære smitte i pelsen, ligesom smitte kan findes på et køkkenbord en syg har rørt ved. Det er ydre faktorer. artiklen taler om indre mutationer

er dette ikke at skabe virus hvad er det så?

'Teorien er, at det er gadehunde i Kina, der har ædt en inficeret flagermus, og på den måde har coronavirus muteret i hundenes tarmsystem og spredt sig til mennesker. 

Hundenes tarme kan have fungeret som en træningslejr for virussen.

De får derefter virussen ind gennem luftvejene, og så kan de slikke kæledyr, der så igen slikker mennesker i ansigtet.

De fleste forskere og eksperter er enige om, at virussen stammer fra en flagermus fra et dyremarked i Wuhan. Men hvordan den har spredt sig er fortsat uklart.'

citat slut

jeg tror på det er et menneske der har spist den flagermus, ikke en hund

gadehunde anses for urene. artiklen får det til at lyde som om de render rundt tæt på kæledyr.

hvis smitten er opstået fra flagermus forklarer det st katte kan få covid 19. katte og hunde smitter normalt ikke hinanden med artsspecifik corona. flagermus og katte kan.

Jeg har ikke stødt på rygter om covid 19. men jeg har set nogle kinesere menukort og jeg tror derfor ikke der er en mellemvært i form af en gadehund men at flagermusene er spist direkte af mennesker.

jeg finder det andet mindre plausibelt.

• #7   15. apr 2020 #2 det er nu fra Canada som jeg læser det

• #8   15. apr 2020 nej studiet er kinesisk. Det er publiceret i et tidsskrift der muligvis er canadisk. Det har jeg ikke slået op

• #9   15. apr 2020 snyde skylden... = skyde skylden

• #10   15. apr 2020 Jeg tror ikke på ret meget der kommer fra Kina generelt.
    Og enig med HL det lyder ikke sandsynligt at hunde skulle have overført smitten til mennesker.

Man kan jo så håbe der bliver strammet op i Asien omkring markeder med levende dyr, indfangning af vilde dyr og behandling af gadehunde

• #11   15. apr 2020 De spiser vist da osse hunde... så det er lidt sådan kartoffel kartoffel

• #12   15. apr 2020 Ja lad os sige en hund har spist en flagermus så kunne smitten komme fordi et menneske spiser den hund.... enig.

men det gør den ikke iflg dette studie.

her muterer covid 19 i hunden, hvorefter den bringer vira via kæledyr til de uskyldige mennesker.....

• #14   15. apr 2020 Jeg forstår ikke at det skulle være et problem hvis det var sandt.

Om det er hund eller et menneske der har startet skidtet betyder vel ikke det store som sådan.

Uanset, så er jeg enig i, at oplysninger fra Kina skal tages med et gran salt.

Helt på linie med dem fra nuværende ledelse i USA.

De kører nogen mærkelige dagsordner ind i mellem.

• #15   15. apr 2020 #8 ja studiet er publiceret i tidsskriftet Molecular Biology and Evolution. Studiet er lavet af
    Xuhua Xia som er ansat på University of Ottawa i Canada, ergo må det være et canadisk studie? Hr. Xia rejste i øvrigt til vesten i 1984 var det vist, for at uddanne sig og arbejde.
    Link til studiet : https://academic.oup.com/mbe/article/doi/10.1093/molbev/msaa094/5819559
    Og artiklen som ekstra pladder har baseret deres artikel på : https://www.svt.se/nyheter/ny-forskning-gatuhundar-kan-ha-spridit-sars-cov-2

• #16   15. apr 2020 Så er artiklen misledende

tak Mette

jeg finder det dog stadig ret mere plausibel at der ikke er mellemvært med mindre det også er citeret forkert?

• #17   16. apr 2020 Hvis man ser videoen på linket, så ser det meget sandsynligt at virussen er laboratorieskabt og sendt ud enten via mennesker eller flagermus.

• #18   16. apr 2020 Jeg ved ikke hvad jeg skal tro. Det er jo ren gys!

• #19   16. apr 2020 Ja, men på den anden side, det er jo Kina (og CCP) vi snakker om...

• #20   16. apr 2020 @Lisette.
    Det er altid godt at forbeholde sig retten til en lille smule xenofobi.... smiley

• #21   16. apr 2020 trump tror det er sådan... men han tror vist på lidt af hvert, bare det er negativt om Kina..

• #22   16. apr 2020 Jeg er blot realistisk smiley Det har intet med det kinesiske folk som sådan at gøre.

• #24   16. apr 2020 @Lisette.
    Realister bruger ikke ekstremistiske republikanske journalisters programmer som fakta tjek! smiley

• #25   16. apr 2020 Måske det kunne få de forskellige lande til at gøre noget aktivt for at reducere antallet af gadehunde (på en ordentlig måde selvfølgelig)... måske, måske ikke corona, Men så al mulig anden sygdom...

• #26   18. apr 2020 Takker jer for en hyggelig læsning, det sætter gang i de små grå celler. ??

• #27   20. apr 2020 Martin, brug nu fornuften. Der er masser af andre kilder der siger nøjagtig det samme, dette er bare lettere tilgængeligt end at forsøge og læse den originale forskning (som nok også kræver et andet uddannelsesniveau)..

• #28   20. apr 2020 @Lisette!
    Jeg bruger da fornuften og forholder mig kritisk til kilder.

Det bras af et link du lagde op, det siger hvis mere om din brug af fornuft end undertegnede. smiley

• #29   20. apr 2020 Skriv nu pænt til hinanden. Der er ingen der endnu ved hvor smitten kommer fra. Kun gisninger. Pas godt på jer selv derude og selvfølgelig jeres hunde.

• #30   20. apr 2020 @Lone.
    Der er ingen der skriver grimt til hinanden,

Lisette er ikke enig med mig, men hun skriver da pænt!

At hun synes jeg ikke er fornuftig er da fair nok. Jeg føler jo det samme om hende.

Kommentér på:
Kina: gadehunde står bag smitte

Annonce