Brug af nano-ultralyd klikker? Lovligt? Brug af nano-ultralyd klikker? Lovligt?
Hej,
Jeg kom forbi en reklame på Facebook omkring salg af en fjernbetjening som sender nano-ultralyd, som man ikke selv kan høre. Så kan man indstille den til forskellige funktioner blandt andet kan du skrue den helt op, hvilket de kalder "anti-gø linje" . Den går højest op til 130dB som er den anti-gø linje. Folk køber den også, hvis de er bange for hunde, og så har den i lommen og aktivere den. Nogle bruger dem også hvis folk synes at naboens hund lige gør for meget om sommeren. Mit spørgsmål er så.. Er det lovligt?
Det hedder sig jo:
"§ 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt."
Der er lavet undersøgelser om at fx. en rotte får stresssymptomer af larm mellem 100-110 dB (Cappert et al., 2000). Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det kan være lovligt at markedsføre sådan noget... Er der nogen der kan hjælpe?
Link til et studie ang. hørelse i hunde: https://extension.purdue.edu/extmedia/VA/VA-18-W.pdf
dec 2010
Følger: 88 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 928
men salg af dem i danmark er os ulovlig
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.675
Brug af nano-ultralyd klikker? Lovligt?