2.340 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Urinsten Urinsten

Håber at kunne få lidt input. Jeg har søgt på siden, men synes ikke jeg blev helt "tilfredsstillet".
Sagen er at én af vores hvalpe (er nu knap 4 år og bor i Toronto) har fået konstateret og er opereret for Cystin og lidt Struvitsten. Jeg kan simpelthen ikke finde ret meget omkring det. Er der nogle herinde som har erfaring og gode råd ifb fx fodring?
Jeg kan læse mig til at det oftest er arveligt. Han blev kastreret samtidig med fjernelse af stenene. Vi har i de 15 år vi har opdrættet, ikke oplevet andre med Cystinsten. En han fra første kuld habde lidt Struvits ten da han var helt ung. Det forsvandt da ejerne stoppede med at fodre med Pedigree Pal...
Ingen andre har haft noget. Han hunden jeg brugte har et barnebarn som havde noget som ung. Hun fik bare noget foder og det gik væk. Det er 5 år siden og der har intet været siden. Det er Hanhundeejer der har tæven og de siger at de ikke har haft nogle andre tilfælde.
Claes får nu u/d. Han er dog vant til at få en del menneskemad ved siden af. Brune ris, grønt osv.
Er der noget der er ok og andet der er absolut no go?
Håber der sidder nogle med lidt hjælp.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Urinsten
  • #1   24. mar 2020 Jeg har haft en hund med Cystinuria (cystinsten) og ja, det er en arvelig defekt. I nogle racer kender man arvegangen i andre ikke. I de racer hvor man har kortlagt arvegangen er det en recessiv arvegang. Dvs. hunden arver genet fra både far og mor. Sygdommen er kendt men sjælden hos fx Irsk Terrier og for ikke at få 'opformeret' sygdommen er man nødt til at udelukke syge dyr og kendte bærere fra videre avl. Dvs. den linie min hund kom fra er nu ophørt. Sygdommen viser sig desværre først når hunden er 5-6 år gammel og dermed kan der godt have været avlet på den. Det var tilfældet med min. Hans afkom er også udelukket fra videre avl. I nogle race har man fundet markørgener og kan dermed teste. Det har man desværre ikke fundet endnu hos Irsk Terrier.
    Det lyder umiddelbart ret sært at hunden har både struviter og cystinsten, da de to er 'modsatrettede', så mon ikke det dyrlægen har set som struvitter rent faktisk også er cystinsten. Struvitsten kan opløses vha fodring. Det kan cystinsten IKKE. Cystinsten kan kun fjernes operativt. Man kan så fodre således at stenene ikke dannes. Det gør man med et foder der holder urinen basisk. Man skal så vidt muligt undgå animalsk protein. Det er kun RC der har et foder målrettet cystinsten. Det foder og INTET andet animalsk holdt min hund fri for krystaller i urinen. Han fik tjekket sin urin hver 3.die måned hos dyrlægen.
    Fodring var egentlig ikke så svært; han fik sit diætfoder - også som godbidder - derudover fik han kun fx gulerødder og whimzess vegiestix.
    Årsagen til cystinuria er en defekt i nyrene, der gør at aminosyren cystin ikke optages i nyrene, men passere med urinen til blæren, hvor den krystallisere og med tiden bliver til sten. Og jo, hunden kommer så til at mangle den aminosyre, hvilket fx kan give porøse negle (det havde min og det var sådan set det allerførste symptom han havde).
    Jeg vil tro at Irsk Terrier og Airedale nok har den samme variant af cystinuria, da de to racer jo trods alt er beslægtede.

• #2   24. mar 2020 Tak for dit svar Mette. Det er meget brugbart.
    Gail kan sagtens have misforstået dyrlægen med at begge slags sten var til stede.
    Jeg er med på at det kn være arveligt. Har bare aldrig hørt om det i racen før. Det er i øvrigt ikke Airedalen men Sealyen. Jeg har ikke haft Airedales mere end knap 6 år.
    Han får vist ikke så meget kød fra husholdningen da hun spiser meget lidt kød selv. Har du navnet på dét foder fra RC?
    Hun er selvfølgelig vildt bange for at stenene skal komme igen, så jeg tænker hun er villig til at gøre ALT.

• #3   24. mar 2020 Jeg havde lige glemt Sealy'erne smiley Det foder min fik hed RC Veterinary Diets Urinary S/O low purine. Det er vigtigt at det er Low purine og ikke bare S/O varianten. Det er simpelthen bare så ærgelig en sygdom smiley

• #4   24. mar 2020 Hvis det er Cystinuria så er det arveligt. Det er ikke kun noget det kan være - desværre.

• #5   24. mar 2020 Det er forøvrigt en sygdom man har ret meget erfaring med i USA. Og ja, kastration mindsker nogen gange stendannelsen. De laver også operationer hvor de fører urinrøret udenom 'tisseren' og giver hunden en ny åbning at tisse ud af. Problemet for hanhunde er det lange smalle urinrør, det ret let stopper til.
    Cystinuria er ret udbredt i Skotsk Hjortehund og Newfoundland. Det var her min dyrlæge fandt nogen der havde noget viden i USA.

• #6   24. mar 2020 Måske vi bare har været heldige i 15 år. Struvitter ses ikke sjældent i racen, men har søgt på diverse sealyhamfora og der er ikke nogle. Det er i alle fald noget jeg vil være ekstra obs på fremover. Der er intet med hans søskende.
    Tak jeg vil fortælle hende det med foderet. Kæmpe hjælp smiley
    Må indrømme at tiltroen til de canadiske dyrlæger er meget lav. Synes godt nok det har været et rodet forløb med 3 forskellige dyrlæger indover og 3 forskellige svar/løsninger/forsøg

• #8   24. mar 2020 Tak Isabelle.
    Nej det er også kun struvitter jeg har hørt om i racen tidligere.

• #9   24. mar 2020 Struvitter er ret almindelige i alle racer. De kan fx fremprovokeres af en kraftig gang antibiotika. Og de er som sagt forholdsvis lette at behandle. Cystinsten er noget møg. Det er ikke noget der findes i alle racer og i langt de fleste racer er det supersjældent forekommende. Der er bare surt at være opdrætter af en hund med den cystinuria. Hende der opdrættede min hund var virkelig virkelig ked af det. Men altså i Irsk Terrier kender man jo til sygdommen og man kan jo ikke forsvare at sende en sygdom videre når man ved den er der. Den er mere udbredt i amerikanske linier end europæiske. Min hund var netop af amerikanske linier. Han var en supergod hund på alle andre punkter. Eksteriørt var han virkelig i toppen (han blev både DKCH og SECH) og han havde det fedeste sind: Han var totalt i ligevægt, supercool, vildt selvsikker og den fedeste træningsmakker. Derfor nåede han at få 22 hvalpe og et kuld børnebørn. De arvede næsten alle hans fede sind. Så ekstra surt at måtte trække stikket og beslutte at stoppe for videre avl på dem. Især i en race hvor man slås lidt med usikkerhed og deraf følgende lidt for korte lunter.

• #10   24. mar 2020 Ja træerne vokser ikke ind i himlen smiley
    Jeg har spurgt om den helt specifikke diagnose, netop fordi det ikke er kendt i racen. Deres far har lavet 4 kuld og moderen 3. Der er aldrig nogle der har haft noget. Claes er fra juni '16.

• #11   24. mar 2020 Vores Mailo blev opereret og fik fjernet urinvejssten for nogen år siden , og har siden fået Rpyal canin urinary. Mener det er Oxalat sten han havde, de fandt også en sten i den ene nyre som de ikke kunne fjerne. Det havde været nemmere hvis det bare var Struvit da de kan opløses af specialfoder en periode.

Her er der strenge instrukser fra dyrlægen om at han kun må få hans specialkost, ingen godbider eller noget udover. Eller vi må godt give ham et lille stykke agurk eller andet grønt der næremst kun er vand , han får en lille mundfuld agurk hver dag når Ozzy får smertestillende, ellers får han som sagt kun hans specialkost.

Vi har 7-9-13 ikke oplevet problemer efter han blev opereret smiley

• #12   24. mar 2020 Tak for din historie Rikke. Dejligt at I deler erfaringer.

• #13   24. mar 2020 Undskyld jeg lige er lidt nysgerrig, men ved intet om opdræt. Kan man som opdrætter lukke sin linje, altså tænker på de hvalpe man har solgt, hvordan undgår man at de bruges i avl, når man har opdaget et problem i linjen? Der kan jo være tale om mange hvalpe.

• #14   24. mar 2020 Maya man kan give hvalpe ejerne besked. Det er såmen det eneste.

• #15   24. mar 2020 Tak for svar, ja det er jo ikke meget, så er det lidt op til folks moral/etik.

• #16   24. mar 2020 Ja netop.
    Jeg ved ikke, om man i DK kan nedlægge avlsforbud.
    De fleste af vores sealyer er solgt til udlandet.

• #17   24. mar 2020 Det var det jeg tænkte, altså om man igennem kennelklubben kunne lukke linjen, men det gælder vel så reelt kun i DK. Man kan jo helle garantere at folk ikke avler udenom klubben så. Tænker bare det må være et dilemma for en opdrætter, at man ikke kan styre hvad folk gør når hunden er købt og betalt, selvom man har gjort et stort stykke arbejde i at udvælge hvalpekøberne.

• #18   24. mar 2020 Det er ikke et problem i vores race. Vi kan ikke engang selv sælge hvalpe. De er så sjældne, så ingen kender dem. Selvfølgelig har vi solgt til avl, men det er til opdrættere og ikke "alm" hvalpekøbere.
    Jeg kan dog godt se udfordringen i de populære racer

• #19   24. mar 2020 Mette han havde havde både cystin og Struvitter. Han får Hill's U/d.

• #20   24. mar 2020 Da Mailo var blevet opreret, fik vi forresten at vide af dyrlægen at vi selv kunne bestemme om det skulle være Hills eller Royal canin vi valgte at fodre med, vi endte med royal canin med det var egentlig bare en tilfældighed . Så jeg er helt sikker på at Hills er helt fint til den pågældende hund smiley

Ozzy får samme foder da det bare er nemmest, og ikke skader ham på nogen måde. Men når de ind imellem får vådfoder, så får Ozzy noget andet, for det der special noget er dælme dyrt, en lille bitte dåse til 20.- eller sådan noget. Så hellere købe en større dåse i god kvalitet til Ozzy smiley

• #21   25. mar 2020 Jeg tror ikke man kan nedlægge avlsforbud på en hel linie af hunde. Det er rigtigt meget op til ejernes moral og etik. Men altså i små racer som fx Irsk Terrier og Sealyham Terrier, hvor nærmest alle kender alle vil det hurtigt rygtes, hvis der er en der laver noget 'skidt'. Og dem der laver den slags kan ganske enkelt bare ikke sælge deres hvalpe. Så det regulere lidt sig selv smiley

• #22   25. mar 2020 Jeg må tilstå at jeg oplever at hundene faktisk hellere vil spise RCs fodervarianter end Hills. RC gør vist lidt mere ud af smagen smiley

• #23   25. mar 2020 5% struvite, 5% calciumoxcalat og resten er cystin.
    Så der er lidt af hver men primært cystin.

• #24   26. mar 2020 Med den sammensætning ville jeg nok skifte til det der er målrettet cystin og oxalatstenene = det fra RC (Urinary S/O low purine). Det fra Hills er lidt for meget 'all-round' til min smag.

• #26   26. mar 2020 Den sender jeg videre. Tak!

• #27   26. mar 2020 God vind til hund og ejer fremover smiley Jeg holdt som sagt min fri for krystaller og sten med en streng diæt så han ikke skulle gennem flere operationer.

• #28   26. mar 2020 Tak Mette det vil Gail blive glad for at høre. Det er hendes største bekymring om der overhovedet er håb for dét.

Kommentér på:
Urinsten

Annonce