Sheltie, collie, BC Sheltie, collie, BC
Ja, nu hvor man pludselig har helt vildt meget tid, går jeg og tænker over hvad race min næste hund skal være.
Det er først nogle år ude i fremtiden, så jeg er bare igang med at undersøge og lære.
Jeg vil ikke skrive en lang roman men kan kort sige at jeg er ude efter en træningsmakker som skal bruges aktivt til rally, HTM, nosework og hvad vi ellers kan finde på. Jeg vil gerne til konkurrencer, har pt. ikke som sådan ambitioner om at nå et bestemt niveau.
Jeg er særligt tiltrukket af sheltie, korthåret og langhåret collie, og border collie.
Denne tråd er til alt om disse racer!
Fortæl gerne om jeres hunde - noget mere eller noget andet end dét man kan læse på nettet. Små historier om dem, hvordan er de at bo sammen med, hvordan er de at træne med? Hvad skal man være opmærksom på? Både det gode og det dårlige. Ingen beskrivelser kan være for lange!
Husk billeder
Jeg ved at man skal se sig godt for i forhold til linjer osv., men det er godt nok svært at vide hvor man lige skal starte.
Forslag til bestemte linjer eller opdrættere jeg kan følge, som avler efter sind og sundhed modtages gerne.
Og hvis der er nogle jeg skal holde mig langt væk fra vil jeg også gerne vide det (evt. i PB)
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
Vil du ikke have whippet mere?
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 200
Men da jeg er blevet ekstrem træningsnørd og snart påbegynder uddannelse som instruktør vil det være oplagt at min hund nr. 2 er en mere samarbejdende race.
Har endnu ikke følt mig begrænset med Silas, han overrasker mig gang på gang og er tæt på en BC i whippet forklædning
Men ja du må kunne fortælle noget om Sheltie VS Whippet? Hvad fik dig til at skifte? Hvordan er de forskellige, er der nogle punkter de minder om hinanden?
Trine - Tusind tak for den skønne beskrivelse! Det rammer så meget hvad jeg drømmer om og bekræfter de tanker jeg har haft om collien
jun 2012
Shelties har et blødt sind, men finder man en god kennel/opdrætter så er det en fantastisk lille hund der elsker at lave noget.
De gør dog en del mere end Whippets
Jeg savner den i form af den er mere samarbejdende end Whippets men jeg føler os de "forventer"/kræver lidt mere hvor whippet er en fin sofahund hvis man ikke lige er til mega meget træning xD
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Ifht andre hunde er han dog anderledes - han helt igennem ELSKER alt og alle. Han har rigtig svært ved at beherske sin glæde når han ser en anden hund - sådan var han også med mennesker som hvalp.
Med mennesker kan han godt gå forbi i lang snor nu uden at tage kontakt, men han logrer helt vildt hele vejen forbi
Det er dog kun når vi er ude og gå, jeg har aldrig rigtig haft problemer med ham på trænings eller konkurrencepladsen, der ved han godt at agendaen er noget helt andet (udover almindelig unghund-distræthed)
Han bliver i øvrigt 3 år om lidt
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
(Sagt af en der i ca 10 år har overvejet en border, men som først har været forbi en masse andre hunde, men NU næste gang bliver det en border).
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 1.919
jun 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 65
Herhjemme træner vi både lydighed, rally og udstiller. Min interesse er lydighed og rally og her har jeg af flere omgange været til DM både i lydighed og Rally.
Manden interesser sig for udstillingen og her deltager vi både i ind og udland og har hunde som ligger øverst på toppen.
Med hensyn til træning, har vi nogle hunde som er nogle pleaser og som ELSKER at arbejde. De har et højt drive. Ingen tvivl om at især vores ene tæve ville kunne gøre det eksemplarisk på en agilitybane , da hun er lille og fandens hurtig
I vores opdræt ligger vi ekstremt meget vægt på både sundhed, sind, arbejdsglæde. I forhold til sind, så er alle vores hunde nogle ekstremt kælepotte, de elsker at putte og knytter sig meget til os. Vi er en børnefamilie og her kan vi kun sige at de border collies vi har, er helt fantastiske familiehunde
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.653
Der er alt for få gode collier. Nervøse skravl eller pyntehunde. Det er simpelthen en skam, for dem der er gode, er såååååå lækre
Sheltierne er lidt det samme, bare værre. Der er mange af dem, men det er sjældent at man møder et eksemplar, som andre end ejeren holder af
BC har virkelig mange dårlige hunde imellem. Men der er også bare virkelig mange BC’ere. Og mange linjer (pt er der vist nok 3). Men chancen for succes, hvis man vælger en ordentlig opdrætter, er tæt på 100%.
Vil man træne og arbejde lidt seriøst, er det helt sikkert BC’en man skal bruge krudtet på. Og en god opdrætter kan hjælpe med at man er på forkant med racens særheder, og hjælpe til at man ikke lader problematikker komme ud af kontrol.
jun 2012
Ja hvs du vil konkurrere i agility er det nok ikke lige en collie du vælger da BC er overlegen der, men ellers gør de sig fint alle 3.
Sheltie, collie, BC