har han ondt, hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}
Baby har, som flere ved, en diskusprolaps.
Baby går til kiropraktor hver 3. måned og er lige startet op på CBD olie.
Baby er begyndt at reagere ret voldsomt, når Thea vil op i sengen om aftenen. Min kæreste hjælper tit Thea op i sengen, og det har nu resulteret i, at Baby også blive sur på ham, når han vil i seng.
Jeg vendte den med kiropraktoren, som umiddelbart ikke mente, at Baby skulle have SÅ ondt, at det skulle udløse sådan en adfærd, men kunne selvfølgelig ikke afvise det. Der er bare ikke meget at rette på, når hun fikser ham.
Sidst han var ved kiropraktor, ændrede adfærden sig lidt. Den første uge reagerede han ikke rigtig på hverken kæresten eller Thea.
Men det er altså kommet igen. Og kæresten bliver lidt bange for ham, når han bliver så gal.
Vi har overvejet at fjerne Baby helt fra sengen. Jeg er ikke meget for det, for han har altid sovet i sengen, men Thea tør slet ikke gå i soveværelset om aftenen længere..
Skal der en adfærds dimmer til, eller er det mon smerter der driller? Og vil smertestillende til en diskusprolapshund være smart? - eller kommer han bare til at overanstrenge sig?
Det er KUN om aftenen.
Det er et meget ømt emne, da Baby er min øjesten og jeg desværre godt ved, at jeg har ham på lånt tid..
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1232 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 2.838
Sender lige et kæmpe kram
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
- og det skulle jo helst ikke udvikle sig, til en blivende adfærd...
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.368
Tænker desværre at han da nok desværre reagere sådan pga smerter - mine er også værst om aftenen/natten efter at jeg har brugt ryggen hele dagen og jeg bliver også utroligt træls at være omkring hvis jeg har meget ondt - jeg kommer ihvertfald nemt til at snerre og har kort lunte i forhold til ellers Tænker ikke det er anderledes for hunde.. Jeg ville prøve smertestillende og infrarød men hjælper det ikke så sys jeg (udfra mine erfaringer med egne smerter) at man skal overveje kraftigt om det er okay for hunden Det er IKKE sjovt at være kronisk smertepatient og der er maaange ting man enten ikke kan eller kun kan gøre hvis man så tager "straffen" og når det er ryggen er det alle bevægelser der gør ondt Ville langt hellere ha ondt i et ben eller arm feks!!
Måske du kunne overveje denne, har fundet meget info om at den har super effekt og A med bomstærk bruger den mod gigt og smerter på hendes Bella med god effekt
https://www.hundeogkattefodershop.dk/shop/photizo-vetcare-2357p.html
Er virkelig ikk for at gøre dig ked eller andet jeg skriver disse ting men det kan være super svært at sætte sig ind i at være kronisk smertepatient hvis man ikk har prøvet det på egen krop (jeg forstod heller ikk hvor meget energi det tar, hvor meget det påvirket en og ens adfærd og hvor hårdt det egentlig er før jeg stod midt i det)..
Men jeg håber da virkelig at hans smerter er mindre end mine og at han kan smertestilles bedre!!
mar 2008
Photizoen virker desværre ikke for Baby
Hvis det er pga. Smerter, så skal det fikses. Og hvis ikke det kan det, så ved jeg godt hvad konsekvensen er. Baby er mit et og alt, og jeg er ret realistisk omkring, hvad jeg syntes er okay for ham...
Det stresser Baby at have det sådan her, og det stresser resten af flokken. Især Thea er meget påvirket af det, fordi det er hende det går ud over..
aug 2017
Følger: 10 Følgere: 66 Svar: 1.099
Så er virkningen klinget af når i står op, så han stadig formår at skåne ham selv om dagen?
Jeg kan godt forstå du har det svært med, at fjerne ham fra sengen.
mar 2007
aug 2017
Følger: 10 Følgere: 66 Svar: 1.099
Ellers giv en hjertemagnyl to timer før sengetid.
mar 2007
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det giver i mine øjne ingen mening kun at smertedække halvdelen af døgnet...
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Når han ligger i sengen med alle jer er chancen for at blive bumpet ind i jo rigtig stor. Det kan måske også være derfor han er mere hys om aftenen, han ved at når I er samlet i sengen er risikoen for at få ondt større end fx når I ligger i sofaen, hvor man som regel ligger mere stille?
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
god bedring med ham
mar 2008
Øv hvor er jeg ked af det. Syntes det har gået den forkerte vej, de sidste par måneder. kiropraktor har kunne tage rigtig meget af det! Men jeg syntes alligevel ikke, at det er helt optimalt længere.
apr 2018
Du har jo også et hensyn til Thea og det gør din situation svær. har selv stået der med to katte. Jeg gik af med den raske og den med kroniske smerter kom på smertestillende. Hun blev 13 år og døde af alderdom og havde aldrig problemer med medicinen. Hun fik taget blodprøver løbende
det hjerteknusende var at jeg skulle vælge mellem to elskede dyr. han der flyttede stortrives men det gjorde så ondt på mig. Jeg er dog glad for at jeg gjorde der så begge fik så mange flere leveår bare ikke i samme hus
mange tanker og kram!
mar 2008
Hun kan godt være lidt fjollet i dagligdagen, men det går meget sjældent ud over Baby.
Derudover holder hun sig mest for sig selv.
Det går aldrig ud over Melanie.
mar 2008
Jeg har noget loxicom stående, som er åbnet i sidste uge i forbindelse med Melanies behandling. Må jrg give ham det tror i?
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 6 Emner: 18 Svar: 751
Lige nu er det Thea han har set sig sur på.
I morgen er det måske dem begge.
Er det helt ærligt fair overfor Thea og Melanie?
Og jeg ved godt hvor svært det er at sige farvel til sin "soulmate", men man må også bare nogen gange tage de sværeste beslutninger for dyrenes skyld.
mar 2008
Mig og kæresten snakkede om det igår, hvilket ledte til denne tråd.
Kæresten nurser Thea rigtig meget, fordi han syntes det er synd for hende, at hun skal være bange om aftenen.
Thea krummer sig helt sammen i døråbningen, så snart Baby bare kigger på hende.
Baby har været meget igennem det sidst år, siden han fik konstateret den diskusprolaps, og både dyrlæge og kiropraktor har gjort mig opmærksom på, at Baby er her på lånt tid.
Jeg har super svært ved, at forestille mig en dag uden Baby. Men det skal ikke gå udover hverken Baby's, eller de andres livskvalitet. Og det gør det lige nu.
- så hvis ikke der kommer en holdbar løsning, så ved jeg godt hvad vej det går.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Kram til jer alle, krøllet
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Så afprøver man selvfølgelig smertestillende.
Og alligevel ville jeg prøve at tage ham ud af sengen. Det vil give mere ro for ham ikke at kunne blive forstyrret i søvnen tænker jeg.
mar 2008
Så vi har brugt alternativ behandling, med rigtig god effekt. Men det er som om, at for hver gang han er afsted, jo kortere tid går der, før han får brug for en behandling igen.
apr 2018
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.017
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.585
godt du er så bevidst ... ville også prøve med loxicom..
men, skulle det nu ske at de virkelig røg i totterne på hinande og en eller flere af dem blev skadet ville du jo aldrig tilgive dig selv ... håber I hurtigt bliver klogere, finder noget der virker ...
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Når det så er sagt, så melder jeg mig også på akupunktur holdet. Min gamle bullmastiff, som havde dårlig ryg, fik næsten 5 gode år, uden smertestillende, pga. akupunkturbehandlinger. Han blev behandlet 1 gang om måneden.
God bedring med ham
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.860
Sam har lige siden han var hvalp haft meget nemt ved at få låsning i ryggen, det er fuldstændig væk nu efter han fik lavet et program til at træne hans ryg op og de rette behandlinger fra Osteopat ink. akupunktur og laserbehandlinger.
Trænings programmet vedligeholdes 3-4 gange om ugen.
Nu kommer vi kun til check 2-3 gange på et år, forbi han bruges så aktivt som han gør, hvor det før var 1 gang om måneden.
Jeg ved ikke om man kan/må styrke ryggen og holde ryggen fit med en hund der har diskusprolaps?
mar 2007
mar 2008
Baby har også prøvet akupunktur en enkelt gang, uden virkning. Det kunne måske være værd at prøve flere behandlinger, men da kiropraktikken gik så godt, valgte jeg at bruge mine penge der.
mar 2008
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.860
Mon du kan få lavet et trænings program til ham, som kan hjælpe med at styrke kroppen, kan din kiropraktor hjælpe med det?
Det der gjorde udslaget for Sam var at træne programmet hver uge, det er styrke træningen der har gjort han ikke længere låser og skal til behandling hver måned mere.
mar 2008
Han er endnu ikke oppe på mere end 11 minutter, for han bliver træt.
mar 2007
Udfra både egne erfaringer og de efterhånden en del kroniske smertepatienter jeg kender så er min erfaring at selvom man får alt muligt smertestillende (også det helt stærke og i store doser) så er der mange der aldrig bliver 100% smertefri (det gælder faktisk for alle dem jeg kender).. Dog bliver jeg mere kærlig og omgængelig på smertestillende end uden og man mærker ikke længere at jeg har ondt på mit humør mv men smerterne er der stadig i forskellig grad alt efter hvad jeg har lavet og det samme kan jeg høre gælder dem jeg kender med forskellige smerte problematikker.. Det jeg prøver at sige med det er nok at man skal vurdere om man tør stole på at man kan vurdere HVOR ondt de har (det er jo ikke ukendt at der skal en del til før de viser tegn) - og at man er klar over at fordi adfærden bliver bedre så betyder det ikke absolut at man har det godt eller ikke har smerter som alligevel påvirker en og ens liv.. Selvom jeg fast får 100mg morfin (depot), 25mg metadon og kan ta op til 150mg morfin dagligt efter behov er der desværre mange dage jeg stadig har ret ondt til trods for fuld dosis (dog vænner kroppen sig jo selvfølgelig til dosis og JO selvfølgelig hjælper det da med smertestillende, ellers tog jeg det ikke men...), så er det langt fra nok til at jeg har et "normalt" liv og er smertefri som sagt..
Jeg skriver på ingen måde disse ting for at være nederen, negativ eller andet i den stil men fordi jeg ved fra mig selv at man ikke forstår det sådan helt før man selv har prøvet det på egen krop og for at gøre OBS på de ting så man virkelig kan vurdere hvad man sys er okay eller ikke er... Fordi det er virkelig svært når man ikk kan spørge dem!!! Jeg skal da heller ikk kunne sige at ingen bliver 100% smertefrie på smertestillende, men jeg har bare de erfaringer som skrevet ovenfor.. (det er dog også ofte folk med forholdsvis stærke smerter jeg har erfaringerne fra incl mig selv - og flere med rygsmerter)
Er virkelig ikke for at gøre dig ked af det Ts, men jeg føler bare det er vigtigt når man står i sådan en situation med den info.. Håber inderligt det bedste for jer og Baby
Føler virkelig med jer, må være en skide hård situation fordi man jo virkelig knus elsker alle sine hunde og vil dem kun det bedste - hvad end det så er!
mar 2008
Alle der giver deres besyv med her, gør det jo i Baby's bedste interessere
Jeg bliver ked af det, og det er også helt iorden, for det er en rigtig lorte situation.
Jeg overvejer selv frem og tilbage, hvad der skal ske.
Baby er glad til dagligt! - men han er også en hund, så selvfølgelig er han glad.
Jeg skåner ham hver dag, men hvor meget skal han skånes, og hvor længe er det okay?
Jeg vil kun Baby det bedste.
mar 2008
dec 2010
Én ting er, om Baby nogensinde kan blive ordentligt smertedækket ? Noget andet er, hvor meget man skal ofre på det ? Og hvor meget man skal udsætte hunden for ? Når fremtidsudsigterne nu er, som de er ? Han bliver jo desværre aldrig rask igen.
Jeg er klar over, at du vil Babys bedste. Men nogen gange er det bedste måske at give dem fred
Kan godt forstå, hvis du gerne vil afprøve noget mere, som f.eks at give akupunktur en chance mere. Jeg håber bare, at du kan stoppe i tide, hvis nu at det ikke hjælper ?
Jeg ønsker jer alt det bedste, og sender en trøstekrammer afsted Det er en lortesituation du står i
mar 2008
Desværre dækker den ikke alternativ behandling.
Baby har været en dyr hund efterhånden, og det skal IKKE lyde som om, at pengene er et problem. Men det er en kamp jeg kommer til at tabe, uanset hvad, så økonomien er også med i overvejelserne..
Jeg håber jeg kan sige stop, i ordentlig tid. Men jeg kan også mærke, at det er super svært, fordi Baby er noget helt særligt.
Derfor har jeg bedt både dyrlæger og kiropraktor om, at sige stop, når de ikke ser en fornuftig fremtid for Baby længere..
Det gør så ondt, at jeg ikke kan gøre ham rask. Og jeg ved, at jo ældre han bliver, jo mere slidt bliver kroppen.
dec 2010
Godt at du har bedt dyrlæge og kiropraktor om at hjælpe med at sige stop, hvis de mener at det går den forkerte vej ! Det er MEGA svært at tage beslutningen om at sige stop, så det er rart at kunne få hjælp til det.
Jeg føler med dig. For jeg ved hvor svært det er
mar 2007
Er glad for at det blev taget imod på en pæn måde, så tak for det Fordi ja, det er kun sagt i bedste mening! Og det er da bestemt værd at ha med i sine overvejelser sys jeg
mar 2008
Da Baby tidligere har reageret meget negativt på smertestillende, mente dyrlægen, at Baby var bedre stillet på binyrebarkhormon. Dyrlægen ville normalt ikke give det til så ung en hund, men Baby bliver jo aldrig en gammel en hund, så vi prøver.
Han får 2 mg. Medrol om dagen til at starte med, og så må vi trappe op, indtil vi finder en passende dosis.
Men hele turen til dyrlægen var lidt underlig, så jeg fik ikke noget ret uddybende svar, i forhold til hvad det egentlig gør for Baby, og hvad bivirkningerne er.
Jeg fangede, at det virker anti inflamatorisk, og slår immunforsvaret ned, så det ikke bekæmper smerten på samme måde, som hvis han ikke var behandlet.
Derudover fik jeg at vide, at en bivirkning kan være, at kroppen stopper med selv at producere binyrebarkhormon, hvis han får tabletterne over længere tid.
Er der nogen der kan uddybe og forklare noget mere, så jeg helt 100 % ved hvad det er jeg putter i min hund? - jeg stoler på min dyrlæge, men i disse tider forstår jeg godt de har travlt.
mar 2008
Jeg ved godt, at vi nok snart har nået enden for, hvad jeg kan gøre for ham...
Og måske er jeg blevet lidt blind for hvad jeg etisk syntes er ok... Men jeg er nødt til at prøve det her.
Jeg syntes jo, at hvis man ser bort fra aftensituationen, så har han flere gode dage, end dårlige
Det er super svært. Jeg har en familie der syntes jeg er aaalt for hysterisk.
Sidst aflivning kom på tale, blev jeg indirekte beskyldt for, at ville tage den "nemme" vej, istedet for at behandle...
De er også glade for ham, men mener blandt andet ikke at det nødvendigvis er et dårligt liv, fordi man har ondt... Jeg er ikke enig...
Det er svært. Han er mit et og alt...
mar 2008
Det er så svært. Frygten for at miste ham, påvirker helt sikkert min dømmekraft..
Jeg har haft en god samtale med Baby's kiropraktor idag, som også er dyrlægen. Jeg booker en tid til Baby i næste uge og her vil jeg vende alle mine bekymringer med Camilla. Hun er bund ærlig.
Jeg håber det enten kan give noget ro, eller noget afklaring omkring den beslutning der nok skal tages inden længe...
Tak for jeres svar alle sammen. Man kan altid regne med HG...<3
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
okt 2010
mar 2008
dec 2010
mar 2008
Han fortjener ikke, at lide under mine følelser... Men kan nok godt mærke, at jeg får brug for bekræftelse...
okt 2010
mar 2008
okt 2010
mar 2008
okt 2010
mar 2008
okt 2010
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.585
mar 2008
dec 2010
mar 2008
Men i skal selvfølgelig have en opdatering.
Der er både godt og skidt nyt.
Baby's kiropraktor (uddannet dyrlæge) mente ikke, at det var Baby's tid endnu.
Den gode nyhed er, at medrolen virker virkelig godt! Baby spænder ikke i ryggen, hvilket tyder meget på at han ikke har ondt. Kiropraktoren kunne få lov at løsne ham flere steder i ryggen, end hun har kunnet tidligere, pga af smerter.
Den dårlige nyhed er, at når medrolen virker så godt, er det nok et tegn på, at der snart ikke er mere at gøre.
Så længe han er smertefri er det fint, men medrolen vil med tiden skulle trappes højere og højere op. Og selv hvis han er smertefri på en høj dosis medrol, vil der næsten uden tvivl, komme andre bivirkninger der skal tages højde for.
Kiropraktoren lover at sige til, når det er ved at være tid.
Baby har det godt. Der har kun været 1 udfald, siden starten på medrol, og det er længe siden nu.
Han leger med legetøj og kommer og beder om en leg, vi har leget meget da han var yngre.
Jeg sad en dag og snakkede med ham. Det gør jeg tit
Jeg spurgte ham, om han har det godt. Og snakkede om hvor bekymret jeg var for ham.
Han kiggede på mig, og smed sig ned i legebuk! Og løb som om jeg skulle løbe efter ham.
Jeg forsætter arbejdet med ham, som jeg har gjort indtil nu, så jeg kan give ham de bedste mulighed fremadrettet
dec 2010
Det er helt tydeligt ikke tid til at sige farvel endnu, når han har det så godt i øjeblikket. Prøv at nyde ham så godt som muligt, selvom det er på lånt tid.
God karma sendes herfra Håber at I får en masse gode tider sammen.
mar 2008
har han ondt, hvad gør jeg?