IGP gennem tiderne IGP gennem tiderne
Jeg sad og stenede lidt over, HVOR meget IGP har rykket sig i de år jeg har været med. Startede 90, men kom først "rigtigt" med i 99.
Da jeg startede brugte man ikke bold - jeg kan huske i sch-klubben på Amager, hvor de gloede, da jeg kom anstigende med en bold i en snor.
Jeg kan også huske, hvor meget jeg måtte høre for (kærligt drilleri, men stadigvæk) min "tyndhårede" race, da jeg insisterede på, at mine hunde skulle have dækner på imellem B og C træningen.
Jeg kan huske, hvordan "man" sagde om hunde dengang "vi smadrer den ad i atomer, og så samler vi den igen" - og hvordan jeg allerede dengang undrede mig over nødvendigheden i at "smadre den i atomer".
Jeg kan huske, hvordan man indlærte ved straf - hvordan man ikke forsøgte at lære hunden hvad den skulle - men derimod straffede den for at gøre det, den IKKE skulle.
Jeg kan huske, hvordan man istedet for at indlære - og lære hunden hvad der kan betale sig for at opnå en given ting - istedet for korrigerede, indtil hunden gjorde det rigtigt.
Jeg sad og kiggede på en video fra DM med min forrige malle, Flax. Det var i lydighedsdelen og det var bestemt ikke ringe - pointsmæssigt er der bare ikke ret meget i forhold til hvordan tingene bliver dømt i dag (dvs. herhjemme hænger majoriteten af dommere også håbløst i bremsen, så det gør i virkeligheden ikke den store forskel ..) - men altså, hvis man tør bevæge sig ud i det store udland - men Flax gjorde det bestemt fint
Jeg kan se, hvordan min nuværende er langt, LANGT mere fri og open-minded i sin lydighedsdel og jeg om nogen ved jo,hvordan han er indlært - og jeg bliver så glad for at jeg er blevet så klog og har lært at arbejde med hunden.
Og sidst - så kan jeg huske, hvordan folk vendte øjne, da min kæreste lavede "hundegymnastik" med Iroc - en malle vi havde, som stillede til sit sidste VM som 9-årig. "Det var da latterligt og han skulle hellere træne den ..."
- og hold op, hvor er folk dog skidekloge herhjemme ... eller noget .. så derfor glæder det mig MAX, når jeg idag på facebook kan se, cavalettitræning (blandt andre ting) udført at Conan .. "hvem er Conan" tænker du måske .. jo, Conan har vundet VM to gange og DMC (det tyske mesterskab) to gange ...
Kæft, hvor er der sket meget i IGP - og hvor er vi stadig (med få undtagelser) fjolser, når det drejer sig om nytænkning.
Bare lidt tanker herfra
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.766
pionerer må tit tåle lidt hån men det er det værd
IGP gennem tiderne