Introducer hund til anden hund {{forumTopicSubject}}
Hej!
Vi har en lille hund, som generelt bliver virkelig sur når den ser en anden hund. Den gør og knurre og trækker i snoren ved gå ture.
Nogen tæt i familen har fået en hund, og vi ønsker at de bliver venner, eller i det mindste vil acceptere hinanden.
Hvordan introducere man sådan en hund best muligt?
Jeg tør simpelthen ikke bare slippe ham og lade ham gå derhen, da jeg ikke ved hvad han vil gøre.
Jeg har læst mig frem til at det skal være på neutral grund. Jeg har også læst man helst ikke skal have i snor eller holde hunden, da den så vil føle den skal beskytte ejer.
Jeg er helt på bar bund og ved ikke hvordan vi skal gøre dette bedst muligt.
Hunden er en lille Bichon Frise på 5 år hvis dette skulle hjælpe.
Håber nogen har et godt råd.
Mvh Julie
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Så må man hen af vejen vurdere, hvornår de er klar til at hilse rigtigt. Meget kommer jo an på, hvorfor din reagerer, som den gør, men et godt gæt er, at den simpelthen er usikker. Og jo, det skal foregå i snor, men som sagt først når begge er afslappede med, at den anden er der.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.418
Jeg synes, det er lidt relevant, fordi hvis han egentligt bare ikke gider andre hunde, ville jeg lade være med at forlange, at han skal påtvinges andres selskab.
Men hvis det er fordi, han har været ude for nogle grimme oplevelser (og det synes jeg umiddelbart det lyder lidt til) så ville jeg lade dem mødes med et børnegitter imellem. Jeg ved godt, at man normalt anbefaler at lade to fremmed hunde mødes på neutral grund, men med en hund, der reagerer så voldsomt, ville jeg ikke turde uden snor. Og samtidig synes jeg ikke, det er optimalt med snor på, når det hele meget nemt bliver lidt anspændt.
Begge hunde skal kunne bevæge sig frit og trække sig, hvis de føler for det. Så snor dur ikke efter min mening.
Når de så skal hilse, ville jeg sætte mig ned med din hund et stykke fra den anden og stopfodre den med en hel dagsration af VIRKELIGT lækre godbidder. Og så tage det i hundens tempo. Hvis han ikke vil hilse, så skal han ikke. Ikke noget med at lokke eller forsøge at "skubbe" ham nærmere.
Måske går der et stykke tid, før han vil nærme sig - og måske gør det slet ikke. Men jeg ville aldrig tvinge ham.
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
Dette lyder som jeres behov, ikke hundens.
man kan træne alt, men det er ikke altid man skal
fx kunne man også via træning lære mig at være venner med alle jeg gik med på gaden, men jeg har nogle rettigheder der beskytter mig mod den træning.
Det har hunde ikke. derfor skal ejeren trække grænsen selv.
I dette tilfælde synes jeg at den ene hund tydeligt fortæller at den ikke har et behov for venskab med denne hund.
Det ville jeg respektere
feb 2020
Følger: 13 Følgere: 4 Emner: 1 Svar: 11
Jeg mener også selv han er usikker, og derfor reagere med gøen og knurren. Han hverken løfter børster eller viser tænder. Han gør, trækker i snurren og knurre.
Han er aldrig blevet overfaldt eller lign.
Meget gode råd med at gå en tur, det vil vi helt sikkert prøve, som mange skriver. Tusinde tak for dette input.
HL:
Hundene har aldrig set hinanden eller mødt hinanden. Dette er blot for at prøve om de kan blive venner. Jeg ville aldrig gøre det hvis jeg kan mærke han ikke ville. Jeg vil bare gerne se om det kan være muligt, og jeg synes bestemt at jeg respektere hans grænser.
apr 2018
Han er garanteret en mild hund for det er racen ofte. Han er derfor temmelig presset når han siger så voldsomt fra.
Jeg havde accepteret det. og var stoppet der.
feb 2020
apr 2018
Han råber det jo....
maj 2008
Hvis din hund er usikker, men dog tidligere har leget med andre hunde, synes jeg da der er håb forude, hvis man tager det stille og roligt. Afhængigt selvfølgelig af hvordan den leg er gået og hvordan den anden hund er. Nu nævner du ikke noget, om den er stor eller lille, om den er rolig eller voldsom, osv. Det har jo også en hel del at sige.
feb 2020
Han er en lille hun (6 kilo) han er normalt rolig og glad. Jeg vil ikke sige han reagere mega voldsomt, men men nok til jeg ikke bare tør lade dem hilse med det samme. Jeg ønsker at give ham den bedste oplevelse.
apr 2018
men både modindlæring og BAT kan få dem sammen. Hvis man vil.
maj 2008
feb 2020
maj 2008
Jeg er ikke fortaler for, at den skal kunne hilse på alle mulige tilfældige hunde, den møder, men at give det et forsøg med en hund, hvor det vil være praktisk, at de kan sammen, giver mening for mig. Og tænk hvis nogle positive oplevelser med en enkelt hund, kan gøre den mere afslappet og tryg ved de møder (ikke hilse-møder) på gaden eller i skoven, som de færreste hunde trods alt kan undgå.
Og så skal man bare være klar til at tage konsekvensen og stoppe, hvis det viser sig ikke at fungere, men det er også mit indtryk, at Julie er indstillet på det.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.363
feb 2020
For mig ville det også være skønt, at kunne tage ham med når vi skal besøge dem, så han ikke skal være alene hjemme. Det er i hvert fald noget jeg meget gerne vil arbejde mig imod. Selvom det måske kan tage lang tid. Hvis det ikke går, så går det ikke også acceptere jeg det
feb 2020
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
Så jeg ville da helt sikkert afprøve om det kan blive en succes og hvis ikke må man jo så handle udfra det:)
feb 2020
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.363
Prøv evnt og hør om du kan låne en løbegård i en pension, hvis du bor tæt på mig er du velkommen her;)
apr 2018
Jeg vejer det op mod en række faktorer. blandt hvorfor hunden skal lære det den skal. Jeg kan ikke få øje på hundens behov her.
men naturligvis kan man træne det. Det kan man med næsten alt.
Det handler om at grænser er forskellige. Jeg mener godt at hunde må sige fra og så kan man indrette sig efter det. andre gange mistrives de pga deres adfærd. så hjælper man dem. denne hund kunne fint leve uden. Jeg ville derfor ikke hjælpe den men acceptere at jeg havde en hund med den adfærd og som ellers stortrives
andre vil gerne træne det. så skal man det.
men vores grænser er forskellige fordi mennesker er forskellige
maj 2008
Den her hund laver udfald, når den møder andre hunde, altså lever den ikke glimrende med det. Og med mindre man bor ret isoleret eller aldrig går ture med sin hund, så vil de fleste hunde jævnligt møde andre hunde, og mange af møderne vil være af den "forkerte" slags, altså hunde der kommer mod hinanden, har rigelig tid til at nedstirre hinanden og hidse sig op.
Den her hund har jo haft leget med andre hunde og haft besøg af hunde uden problemer, så det virker ikke som om, at den bare hader alle andre hunde. For mig lyder det som en hund, det er muligt at gøre forsøget med, og i min erfaring er gåture sammen den bedste måde at gøre det på. Og TS lyder som om, hun absolut er opmærksom på hendes hunds signaler og velfærd og villig til at respektere det, hvis det viser sig ikke at fungere.
Selvfølgelig må hunde sige fra, det må mine hunde også. Og jeg accepterer også, at der er ting, de ikke har lyst til. Men der er altså også situationer, hvor det er muligt og det giver mening at rykke deres grænser, og det her kunne godt være en af de situationer.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
apr 2018
en hund der skal lære en enkel anden hund at kende og være venner med.
eller
en hund der laver udfald på ture.
Det sidste er jeg enig med dig i, men det er ikke det jeg svarer ts på for det lever de med. og det er ikke det hun vil ændre varigt. Hun vil have den sammen med denne ene hund.
som jeg læser indlægget
og det kan jeg ikke se behovet for, især ikke hvis de samtidig leve fint med resten. så enten skal de rette hund en HELT op og tage fat om dens hovedproblem eller også skal de glemme alt om at lære den en enkel hund at kende
jeg læser ingen steder i startindlægget at gå ønsker at rette hunden helt op på hovedproblemet
nogle lever skam også fint med en hund der er sådan her og det behøver hunden slet ikke mistrives med. om denne gør kan jeg ikke sige uden at se den men man kan via simpel management sagtens eje en hund der hverken mistrives eller hilser på andre.
men vælger man det skal man også respektere sin hund fuldt ud og ikke pludselig forsøge at gøre den venner med en hund
det er et valg med enten eller for mig.
Hvis man vælger at rette den helt op et BAT eller modindlæring vejen. men så skal ts finde en der kan vise hende det.
Det er ikke et Quick Fox og resultatet er ikke nødvendigvis at den vil være venner med denne ene hund bagefter, eller andre. resultatet er snarere at den kan passere forbi uden at reagere.
jun 2011
Hvis de går ture sammen stille og roligt, så bliver den ny hund med tiden ikke en fremmed og med tiden kan de sikkert slippes med et hegn imellem sig og lade hundene tale sammen selv. Og hvis det går godt, og de kan være sammen på neutral grund, så tage den udfarende hund med hjem til den rolige og lade dem være sammen. Måske på sigt også lade den rolige være på besøg hos den udfarende, afhængig af hvordan hundenes forhold bliver.
Og alt imens den process står på, kan den anden hund sagtens stadig være udfarende overfor fremmede hunde på tur. Det er vil være to forskellige ting for hunden, for den ny hund vil jo ikke være fremmed ret længe for den.
maj 2008
Så længe man ikke har forsøgt sig, så er det jo ikke til at vide, om det viser sig virkelig at være op ad bakke, eller det faktisk går forholdsvis nemt. Og ingen af os kender jo hunden.
Men selv om den aldrig kommer til at kunne møde fremmede hunde på afslappet vis, så vil den måske stadig kunne have glæde af en ven, eller i hvert fald omgås en enkelt anden hund på afslappet vis. Og så er der trods alt også en del opnået.
maj 2008
feb 2020
HL
Jeg synes at du skal tænke over hvad du skriver.
Du skriver som om du skulle vide alt om min hund. Du bliver ved, og jeg synes det er helt fint du har en holdning. Du skal dog forstå at dine ord også rammer.
Jeg har forstået din mening, men jeg kender min hund, og ved hvor dens grænse er.
jun 2011
Jeg ville heller ikke selv føle behov for mellemledet med hegn med min egen, men skulle min fx være sammen med en stor, potentielt udfarende hund, så ville jeg helt sikkert indføre det mellemled aht min hunds sikkerhed;) Men igen så kommer det an på hunde og situation
apr 2018
Det er for mig meget uhøfligt ikke at svare en bruger som direkte spørger mig om noget uddybende. Det omhandler vores holdninger, ikke din situation men din hund bruges som illustrerede eksempel fordi du selv har oprettet emnet. resten er noget du tillægger indlæggene og som de ikke indeholder
Lene er lige flyttet men vil svare senere
feb 2020
Jeg er udemærket klar over jeg selv har startet denne debat, men du svare på noget som jeg slet ikke spørger om. Din kommentar er ligegyldig for mig, da det ikke var mit spørgsmål.
Så måtte du bruge et andet eksempel for det du dannede en virkelig ubehagelig situation hos mig.
feb 2020
Vi har idag introduceret hundene, og det gik over alle forventninger. De løb og legede og var enda med hjemme i samme hus bagefter hvor da bare slappede af.
Tak for de gode inputs
apr 2018
på et debatforum er det sådan det er. nogle gange svarer folk andre i en tråd osv.
mine svar er sobre men du læser en masse ind i dem som du føler dig hårdt ramt af. Det er ikke hensigten men du skal måske prøve at tage tingene mindre ind. der er ingen i tråden der angriber dig. folk kommer med deres holdninger og du virker som om du går i et art forsvar. Det er der ingen grund til.
lad os stoppe den her. ingen har angrebet dig. Jeg har bare svaret Lene på det hun spurgte mig om. ganske som det foregår i utallige tråde herinde
god aften
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
feb 2020
God aften HL.
maj 2008
God flytning, jeg ved det kan være noget af et arbejde.
maj 2008
apr 2018
jun 2011
Rigtig god fornøjelse med de to:)
Introducer hund til anden hund