{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.189 visninger | Oprettet:

Diana C
Diana C
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9

Pels, trimning, vask m.m {{forumTopicSubject}}

Hej Vi har fået os en dejlig hvalp, den er 12 uger, en blanding mellem en konge puddel og en F1 LAb.
Jeg er lidt i vildrede mht. hendes pels, der er åbenbart flere typer, krællet uld, fleece og glat ?
Hun er nok af den type der ikke får så mange krøller, hun ligner en golden retriver lige pt. Hvad gør jeg med pelsen. Tænker hun skal oplæres i at blive børstet, hvornår starter vi op?
Hvilken børste starter vi med? Må hun snart komme i bad?
Alt ting skal jo foregå således, at hun kan være tryg ved det og samtid skal vi ikke få dårlige vaner fra starten. Håber i vol dele erfaringer med mig .

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pels, trimning, vask m.m
  • #1   22. jan 2020 12 uger er alt rigeligt - I skulle være startet så snart I fik hende hjem, både med børstning, bad, klipning af negle osv.

F1 er det næppe, nærmere en "jagtlab" eller en lille lab. Men ingen ved deres fulde fem, vil bruge deres dyrt indkøbte rene lab af irske jagtlinjer, til at lave en doodle smiley

Vær opmærksom på, at hunden kan få en pels som er meget svær at håndtere. Og er den købt på den fabrik, hvor de bliver neutraliseret inden de sælges, så er det ekstra slemt.

Hos mange dyrlæger har de en hundefrisør, som af og til kommer. Sådan en ville jeg nok rådføre mig med, dels når hunden skifter til voksenpels, dels når voksenpelsen er på plads. Så slipper I måske for trælse overraskelser.

• #2   22. jan 2020 Har din opdrætter slet ikke vejledt i pelspleje?
    Opdrætter burde være det helt oplagte sted at då råd og vejledning om dette.

Hvis ikke de kan/vil give dette, så ville jeg alliere mig med en dygtig hundefrisør, så du kan få vist hvordan du bedst holder pelsen mellem klipninger, og så kan frisøren klare klipningen for dig - I hvert fald i begyndelsen

• #3   22. jan 2020 Jegville indkøbe en karte og en god metalkam, det spændende er jo om du får en hund som fælder, en hund som skal trimmes eller en hund som skal klippes, det kan man først sige noget om når hunden har skiftet til voksen pels.
    Du bør nok børste minimum et par gange i ugen og du skal huske at komme helt i bund, dvs tage et lille stykke af gangen og komme helt ned så du kan se hundens hud;)

• #4   22. jan 2020 Jeg tror jeg ville tage forbi en god hundefrisør og få nogle råd fra en person, der har noget erfaring med den type pels smiley

• #5   22. jan 2020 Opdrætter skulle gerne have startet pelspleje træningen allerede. Mange af de ting du nævner, skulle opdrætter gerne have introduceret hvalpen for.

En karte, en almindelig børste og en stålkam er godt som en start.
    Det er svært at sige nu, hvordan pelsen udvikler sig.

Jeg syntes du skal kontakte en hundefrisør i dit område, og tage på et kursus i pelspleje med din hvalp smiley
    På dne måde kan du få hjælp til at håndtere hvalpen på bordet, og hvordan du skal forholde dig til pelsen.

• #7   22. jan 2020 Det er da skræmmende at du ikke har fået den rådgivning fra din opdrætter. I øvrigt skulle denne ligeledes fortælle dig at de fleste hundefrisører (hvis du ikke vil klippe eller evt trimme selv) har 2-3 mdrs ventetid. Du skal bestille tid NU.
    Nogle skal klippes og andre trimmes (plukkes). Det kan din hundefrisør guide dig i. Men børst hver dag, få klippet hår mellem trædepuder, væn den til støj fra fx en klippemaskine/barbermaskine, den skal ligeledes kunne røres alle steder: poter, hale, front, ører, bagdel, holdes fast i hovedet uden at panikke osv. Det skulle helst være påbegyndt i går.

• #8   22. jan 2020 Jeg kan ikke rådgive på en pelstyper man ikke aner hvordan ender ud.
    De andre har givet nogle gode generelle råd med på vejen.

Jeg vil blot anbefale at lære hunden at stå på et lavt bord under pelsplejen. Hvis du ender med en hund der kræver flere gange ugentlig udbørstning så vil din ryg takke dig for den detalje senere.
    Og det samme vil både dyrlæger og en evt. frisør.

• #9   23. jan 2020 Er den fra en hundefabrik?

Jamen dog

• #11   24. jan 2020 Ja, man skal være forberedt på at udfaldsrummet for de der 'doodlepelse' er ret stort smiley Krydser man en labrador med en puddel så krydser man 'non-wire, short, straight' med 'wire, long, curly with furnishings'. Wire er dominant over non-wire, straight dominere over wavy der dominere over curly og short dominere over long. Dvs. i den aktuelle blanding (såfremt der ikke indgår andet så kan udfaldet blive 'short wavy' (=non-wire, short, wavy som fx Chesapeake Bay retriever), 'long wavy (=non-wire, long wavy som fx Engelsk Cocker Spaniel), 'Poofy' (=wire, long, wavy som fx soft coated wheather Terrier) eller 'Wavy wire' =(wire, short, wavy som fx ruhåret foxterrier). Så ja, det kan gå mange veje smiley Wawy wire skal trimmes 3-4 gange årlig og ikke bades - mindre det er er absolut strengt nødvendigt. Poofy skal klippes regelmæssigt. Med både poofy og long wavy skal man være flittig med karte og kam ellers filter pelsen. Wavy wire filtre ikke nær så let. Short wavy er meget nem at holde; karte en gange i mellem og det er så det. Hvis hun ligner en golden lige pt så er hun nok mest sansynligt en long wavy.
    Jeg synes I snarest muligt skal booke en tid hos en hundefrisør, der både trimmer og klipper, så i kan få vurderet hvad det er for en pels i står med og få hjælp og vejledning i at passe den rigtigt. Og dummeslag til opdrætter for ikke at give jer den vejledning med da i hentede hvalpen. Det bør altså hører med i 'pakken'.

• #12   24. jan 2020 Mette - det kunne faktisk være spændende at lave dna-test på pelstype også på egne hunde. I bolo racen har vi virkelig forskellige pelse, og det tar opdrætteren med i deres overvejelser ved avl. Men der testes ikke for genotype..

• #13   24. jan 2020 DNA er altid spændende at få klarhed over smiley Jeg kunne forestille mig at en bolo er poofy; der er et ret vidt spænd på hvordan det fenotypiske udtryk er.

• #14   25. jan 2020 Uuh Mette, du skulle vel ikke vide hvilken af dem den irske ulvehund falder under?
    Spørger bare pga nysgerrig

Kommentér på:
Pels, trimning, vask m.m

Annonce