1.189 visninger
|
Oprettet:
Pels, trimning, vask m.m {{forumTopicSubject}}
Hej Vi har fået os en dejlig hvalp, den er 12 uger, en blanding mellem en konge puddel og en F1 LAb.
Jeg er lidt i vildrede mht. hendes pels, der er åbenbart flere typer, krællet uld, fleece og glat ?
Hun er nok af den type der ikke får så mange krøller, hun ligner en golden retriver lige pt. Hvad gør jeg med pelsen. Tænker hun skal oplæres i at blive børstet, hvornår starter vi op?
Hvilken børste starter vi med? Må hun snart komme i bad?
Alt ting skal jo foregå således, at hun kan være tryg ved det og samtid skal vi ikke få dårlige vaner fra starten. Håber i vol dele erfaringer med mig .
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 138 Svar: 10.238
F1 er det næppe, nærmere en "jagtlab" eller en lille lab. Men ingen ved deres fulde fem, vil bruge deres dyrt indkøbte rene lab af irske jagtlinjer, til at lave en doodle
Vær opmærksom på, at hunden kan få en pels som er meget svær at håndtere. Og er den købt på den fabrik, hvor de bliver neutraliseret inden de sælges, så er det ekstra slemt.
Hos mange dyrlæger har de en hundefrisør, som af og til kommer. Sådan en ville jeg nok rådføre mig med, dels når hunden skifter til voksenpels, dels når voksenpelsen er på plads. Så slipper I måske for trælse overraskelser.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.395
Opdrætter burde være det helt oplagte sted at då råd og vejledning om dette.
Hvis ikke de kan/vil give dette, så ville jeg alliere mig med en dygtig hundefrisør, så du kan få vist hvordan du bedst holder pelsen mellem klipninger, og så kan frisøren klare klipningen for dig - I hvert fald i begyndelsen
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 55 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.266
Du bør nok børste minimum et par gange i ugen og du skal huske at komme helt i bund, dvs tage et lille stykke af gangen og komme helt ned så du kan se hundens hud;)
aug 2008
Følgere: 1078 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.754
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
En karte, en almindelig børste og en stålkam er godt som en start.
Det er svært at sige nu, hvordan pelsen udvikler sig.
Jeg syntes du skal kontakte en hundefrisør i dit område, og tage på et kursus i pelspleje med din hvalp
På dne måde kan du få hjælp til at håndtere hvalpen på bordet, og hvordan du skal forholde dig til pelsen.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.042
Nogle skal klippes og andre trimmes (plukkes). Det kan din hundefrisør guide dig i. Men børst hver dag, få klippet hår mellem trædepuder, væn den til støj fra fx en klippemaskine/barbermaskine, den skal ligeledes kunne røres alle steder: poter, hale, front, ører, bagdel, holdes fast i hovedet uden at panikke osv. Det skulle helst være påbegyndt i går.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
De andre har givet nogle gode generelle råd med på vejen.
Jeg vil blot anbefale at lære hunden at stå på et lavt bord under pelsplejen. Hvis du ender med en hund der kræver flere gange ugentlig udbørstning så vil din ryg takke dig for den detalje senere.
Og det samme vil både dyrlæger og en evt. frisør.
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 400
Jamen dog
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Jeg synes I snarest muligt skal booke en tid hos en hundefrisør, der både trimmer og klipper, så i kan få vurderet hvad det er for en pels i står med og få hjælp og vejledning i at passe den rigtigt. Og dummeslag til opdrætter for ikke at give jer den vejledning med da i hentede hvalpen. Det bør altså hører med i 'pakken'.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 78 Emner: 88 Svar: 2.765
Spørger bare pga nysgerrig
Pels, trimning, vask m.m