1.068 visninger
|
Oprettet:
Farvetester I hunde? {{forumTopicSubject}}
Forleden snakkede jeg med en svensk kareler opdrætter, og vi kom bl.a. ind på farvegenetik hos kareleren, hvor jeg lærte at racen bl.a. havde splash og cremegen, hvilket jeg faktisk ikke anede (eller har tænkt over).
Hun fortalte mig at hun farvetestede sine hunde, og jeg ved ikke hvorfor, men det kom overraskende meget bag på mig.
Selvom er jeg lidt af en farvegenetik nørd indenfor heste og en smule indenfor tamrotter, men aner intet om farvegenetik indenfor hunde.
Så nu blev jeg nysgerrig. Hvor mange herinde går op i farvegenetik og tester farve?
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Altså er de mere værd hvis de bører nogle bestemte farvegener? sådan er det i hvert fald med slanger
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Fx en groen, som testede sp/sp, men kun havde en lille bitte hvid plet på brystet.
Eller den hund, der så ud til at være sort med tan points, som rent faktisk var zobel.
Eller den hund man troede var dilute, men som rent faktisk var en kortere længde merle og ikke dilute.
Jeg kunne blive ved i evigheder. Synes det er mega spændende, haha.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1422 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.442
Så ja, det kan være meget spændende og overraskende.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.063
Selv gider jeg ikke bruge tid og penge på det - der er så meget andet jeg hellere vil bruge penge på, og en god hest har ingen farve siger man jo (eller sagde man engang - nu om stunder er farve jo åbenbart tit vigtigere end brug ), ligesådan har jeg det med hunde.
For mig er farve først relevant, når det er relateret til sygdom.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.013
I min race er det primært b&t man ikke ønsker, men denne farve har ingen helbredsmæssige problemer - så det er kun ift udstilling og opdræt farven er et "problem"
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1422 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.442
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Det var meget spændende og jeg har beholdt slides'ene og læser dem med jævne mellemrum.
Men jeg kunne aldrig i livet finde på at teste mine egne hunde. Eurasierhvalpe får farve som vinden blæser, og skiftet ofte farve i løbet af livet, alligevel. Så længe jeg ikke ender med en fejlfarve (det sker sjældent) så er jeg komplet ligeglad med farven
Farvetester I hunde?