{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.593 visninger | Oprettet:

Noget om hunde, aktivitet, søvn og alt mulig andet {{forumTopicSubject}}

Denne dukkede op på facebook, og satte nogle tanker i gang.

Er vi gode nok, til at give vores hvalpe og unghunde nok aktivitet og udfordring? Sørger vi for at vores hunde får lov at løbe? Arbejde?

For mit vedkommende, er jeg kommet frem til, at jeg må tænke i lidt andre baner, når jeg får hvalp. Og sørge for en masse god aktivitet.

Eksemplet med den 11 måneder gamle ulv, der gik 3.000-4.000 km på en sommer, sætter nogle andre tanker i gang. Om at man måske ikke skal være så bange endda, for at gå ture med de unge hunde.

Der er i øvrigt nogle andre gode artikler om det med hund og aktivitet. Jeg har ikke lige faktatjekket deres kilder.

https://www.paastreif.no/ALT-OM-HUND/Naturlig-hundetrening/Hunders-normale-s-vn-og-aktivitetsbehov/

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Noget om hunde, aktivitet, søvn og alt mulig andet
  • #1   16. dec 2019 Husk blot at ulven gik i eget tempo og på kuperet terræn...

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 673 Svar: 5.720
    #2   16. dec 2019 A det er et spændende emne.

jeg træner hver eneste dag med mine hunde når jeg har en. og går og går.

da jeg fik råd om fodring fik jeg at vide at mine hunde ikke er aktive set ifht fodring. det er sådan nogle som min brors jagthund fx. eller fx Martine herinde fra. hendes vil også tippe er aktive.

mine er slet ikke deroppe af.

det var sgu tankevækkende og jeg er ret enig

jeg dyrker motion men jeg er langt fra eliten smiley

• #5   16. dec 2019 Som sidste dyrlæge sagde til mig (vi taler dyrlæge det aldrig har set Junior), at det var bedst med 3 korte ture pr dag, og at en tur på 2 timer om morgenen var alt for meget for en hund på snart 10 år, og at jeg skulle overveje hvis behov den lange tur var for?? Hun mente, at det var alt for meget med 10-15 km pr dag for en lab af jagtlinier, som er sund og rask.

Kig på hvor overvægtige hunde er, hvor slem avlen er, og hvordan de fleste bare affinder sig med hunde, der konstant er syge og hvor overvægt er noget vi ikke taler om, for det må man ikke.

• #7   16. dec 2019 I går blev lagt foto op i en status, to hunde som var meget overvægtige. De var 5 og 9 år, og et par stykker skrev pænt, at de var meget overvægtige, og de måske skulle slankes. Den status blev slettet. Jeg kan sagtens følge, at det ikke er fedt at få af vide, men det burde ikke komme så vidt!

Avlen er så useriøs, og selv folk som har påstået, at de er total seriøse hundeejere laver hovedløse parringer, som på ingen måde skulle have fundet sted.

Men den slags hunde i dk, så bør de ikke gå ret langt for deres kroppe er ødelagt.

• #8   16. dec 2019 Men det er jo netop det! Det med 8 minutter til 8 uger, som af uvisse årsager har bidt sig fast. Det med dårlig avl, som gør at hvalpe går i stykker, hvis de bevæger sig. Det med fede hunde, som får en tur rundt om blokken. OG alt det andet, som er så skide misforstået!!

Men det gør mig glad, at fornuften nu bakkes op af .... ja, den her artikel, og sikkert mange andre. Jeg har planer om at min næste hund, bliver af meget, meget sunde linjer. Og jeg bliver GLAD over at jeg kan træne den fra start. At den ikke går i stykker af at komme med ud og prøve at starte eftersøgning op. At den skal stifte bekendtskab med nogle af de svære ting, og at jeg kan gøre det, uden at hjertet sidder i halsen, og jeg får at vide at jeg slår min hvalp ihjel.

Hvis man har en løbeglad hund, så er det jo fedt at den bare bliver GLAD af at løbe. At den ikke falder fra hinanden.

Og så er det jo vores andres opgave at sprede budskabet, og fortælle at hunde, både hvalpe, unghunde og gamle, har brug for at røre sig og bruge deres hjerne og krop.

• #9   16. dec 2019 A jeg er skam enig, men er så skuffet over, hvordan det ser ud med hunde i DK. Dyrlæger har slankeprogrammer, og ja man affinder sig med at folk avler løs på hunde, som bare de har lidt krøller er en Doddle til 14.000 kr, og folk betaler det gerne.

• #10   16. dec 2019 7#
    HØRT, så den også.
    Den ene af dem, havde ingen hals smiley smiley

Den var en tønde på ben, mig en gåde,at man som ejer ikke mente den var sådan slemt overvægtig smiley

• #11   16. dec 2019 Dem der siger det med '1 minut pr uge' har vist aldrig haft en hvalp af den lidt mere aktive slags smiley Jeg kunne på ingen måde forestille mig at have hverken en irer-hvalp eller en dober-hvalp og så kun tilbyde den 8 minutters småture smiley Jeg er glad i låget over at have hunde der har kunnet holde til at blive brugt fra de var helt små af. Ingen af mine hunde gennem tiden er blevet skånet som hvalpe i den grad som jeg ser mange mennesker gøre (hvalpe der nærmest ingenting må rent fysisk og som aldrig bliver udfordret rent mentalt). Mine har rendt på trapper, gået forholdsvist langt og har prøvet lidt af hvert fra de var helt små. Ingen af dem har haft problemer med led, muskler eller skelet. Bortset fra Stormy der engang brækkede en tå og så senere fik knoglekræft og så Perle, der har haft revet en sene i en tå over.
    Selvfølgelig tager jeg hensyn til mine hvalpe, men jeg pakker dem ikke ind i vat og jeg sørger for at de bliver passende udfordret. Perle var med på camping i telt på Fanø som 9 ugers. Det indebar selvfølgelig fx nogle gåture i naturen. Hun gik det hun orkede og så blev hun ellers båret og vi holdt turene på nogle få kilometer.
    Jeg kunne aldrig finde på at købe en hunderace, hvor fysikken er en begrænsning.

• #12   16. dec 2019 Måske man skal huske, at 1 min pr uge IKKE er anbefaling af samlet længde tur/mængde motion, men er den tid hvalpen maks bør have egentlig gåtur i snor (altså på samme underlag med monoton bevægelse)... og med det in mente giver det da, for mig, ret god mening. Længere tids monoton bevægelse er usundt og da særligt for en hvalp.

• #13   16. dec 2019 Jeg synes jeg er ret god, men jeg kan da altid forbedre mig, og det prøver jeg da også på hele tiden smiley F.eks. ved at jeg i 2020 vil fokusere mere på træning med Rosa, for det nyder hun virkelig at gøre, og hun er faktisk dygtig til det, det er mig der halter lidt bagefter smiley

I forhold til at have hvalp kan jeg helt sikkert også forbedre mig til næste gang, mest i forhold til træning og mental stimulering, for gå ture og ud i verden, synes jeg at jeg har gjort ret godt, Lucky var jo så 4 mdr da jeg fik ham, så det var lidt "snyd" men jeg har altid kigget på mine hunde og ikke på klokken eller hvor langt det er. Nu er jeg jo så også så heldig at hvis vi får gået lidt for langt og de bliver trætte, kan jeg bare tage dem op og bærer dem sovende hjem, det er ikke så nemt med en stor race.
    Jeg går nok ikke lige 10 km med en chihuahua hvalp, men den kommer med når de andre skal ud og gå, og så kan den gå det den kan, og så kommer den op når den ikke kan mere. smiley

• #14   16. dec 2019 Der er bare et par gange om året tråden "hvor meget går du med din hund" herinde.

Det er ingen konkurrence .. og folk må gøre, hvad de har lyst til, men når en skriver, at de går feks 3-4 timer pr dag, så kommer det ofte fra en at dette er ikke muligt osv osv.

Vi er forskellige, heldigvis, men i min verden forstår jeg ikke dem der anskaffer sig en hund uden at give den det den kræver og er det absolut bedste for den.

Der er jo også dem der siger, at hvis du er alene, og arbejder fuldtid så kan du ikke have hund, da den ikke må være alene så længe.

Inaktivitet er roden til meget skidt, og hunde er nu engang lavet til at bevæge sig meget (medmindre den ikke kan trække vejret eller er for fed)

Det mest forbandede er, at hunde tilpasser sig. Så nogen vil sige, at deres hund er doven, gerne bare vil ligge i sofaen 24/7, kun komme i haven, men i bund og grund har den bare tilpasset sig de dovne mennesker, som ejer den.

• #16   16. dec 2019 Som jeg skriver, så er vi forskellige, hvilket også giver forskellige meninger.

Men der er ting, som man ikke burde være uenige om i min verden... overvægt er det ene.

Det kan altså ikke være så svært, og alligevel er der hunde, også herinde, som har været overvægtige i årevis. Alverdens gode undskyldninger, mens hunden slæber rundt på overvægt.

Andre ting, som man burde være enige om er, at hunde der ikke kan trække vejret ordentligt, ikke kan bevæge sig normalt, ikke kan parre selv, føde selv ikke burde avles OVERHOVEDET.

• #19   16. dec 2019 Jeg har den holdning at den unge krop udvikler hvad der bruges. Og den ældre vedligeholder lige så. Ikke der med sagt man skal slide sin hund i smader - men man kan også skåne den, så kroppen holder op med at prioterer udviklingen af egenskaber.
    En krop skal bruges. Så det får vores hunde lov til.

• #20   17. dec 2019 Gad vide hvor den 'med 1 minut pr uge' egentlig er kommet fra. Og findes overhovedet egentligt evidens for at hvalpe og unghunde skal skånes og at de fx ikke må gå på trapper ? Og er en helt almindelig gåtur i snor overhovedet at regne for monoton motion ? Jeg mener det er vel ikke fordi man tager hvalpen i kort snor og så ellers traver derudaf med raske skridt uden at give den lov at snuse eller 'afvige' lidt ? Det er da ikke sådan jeg går tur med hverken en voksen eller en hvalp.
    Perspektiveret lidt til vores egen art: hvor mange har så ikke dyrket en eller anden sport som børn ? Hvor mange har ikke fx dyrket fodbold eller springgymnastik før de var udvoksede ? Jeg har fx løbet siden jeg var 8 år. Jeg havde løbet adskillige eremitageløb inden jeg var udvokset. Jer der har børn; tænker man over om børns fysik kan holde til den slags nu ? Eller giver man bare los som man gjorde da jeg var barn ?

• #21   17. dec 2019 Mette men udviklingen viser jo netop, at feks børn ikke bevæger sig nok, sidder og gamer osv.

Vores livsstil er blevet mindre aktiv, og overvægt er også et stort problem hos mennesker.

Hele holdningen til fysisk aktivitet burde ændres ... både hos hunde og mennesker.

• #22   17. dec 2019 "Hele holdningen til fysisk aktivitet burde ændres ... både hos hunde og mennesker." - meget enig smiley

• #26   18. dec 2019 Så er det nok bedre at kigge på hvad hunden kan holde til og beder om

Enig - men det er der bare en del, der ikke magter.

Jeg indrømmer blankt, at jeg sagtens kan finde på at slynge den ud med at gåture i snor, som udgangspunkt skal holdes indenfor 1 minut pr. uge hunden er gammel - pr. tur. Men at man selvfølgelig gerne må være et sted, og lade den opleve verden i sit eget tempo derudover.

Vi står altså indimellem med kursister med hvalpe (BABYER) på 10-12 uger, hvor de systematisk er begyndt at kalde den op og ned af bakker, volde mv. imellem sig "så den kan sætte nogle muskler". Og så har jeg altså virkelig ikke noget problem med at trække "1 minut pr. uge" frem, for at få bare en smule mere fornuft ind i motionsplanerne.

En hvalp skal aktiveres, stimuleres og opleve verden. Men når motion bliver "for motionens skyld"; eller for at køre hvalpen træt, så går det galt for en del.

• #27   18. dec 2019 Da jeg overtog min første omplaceringshusky tilbage i starten af 90´erne... Der var de begyndte at cykle med hende, da hun var ca. 6 måneder - for ellers kunne de ikke "køre hende træt"...
    Da jeg overtog hende var hun ca. 11 måneder, og de var oppe på at cykle ca. 15 km om dagen på asfalt med hende. smiley

• #28   18. dec 2019 Ih du milde- havde hun nogle negle tilbage smiley

• #29   19. dec 2019 Nej... Hun havde flere gange slidt sine poter til blods, så der gik adskillige måneder, før jeg kunne komme til at røre hende under knæet.
    Hun hoppede direkte op i vejret med alle fire ben, uanset hvor forsigtigt man rakte ud efter en pote...
    Første gang hun fik mig til at tude, var første gang hun frivilligt lagde sin pote op i min hånd smiley

Kommentér på:
Noget om hunde, aktivitet, søvn og alt mulig andet

Annonce