Noget om hunde, aktivitet, søvn og alt mulig andet {{forumTopicSubject}}
Denne dukkede op på facebook, og satte nogle tanker i gang.
Er vi gode nok, til at give vores hvalpe og unghunde nok aktivitet og udfordring? Sørger vi for at vores hunde får lov at løbe? Arbejde?
For mit vedkommende, er jeg kommet frem til, at jeg må tænke i lidt andre baner, når jeg får hvalp. Og sørge for en masse god aktivitet.
Eksemplet med den 11 måneder gamle ulv, der gik 3.000-4.000 km på en sommer, sætter nogle andre tanker i gang. Om at man måske ikke skal være så bange endda, for at gå ture med de unge hunde.
Der er i øvrigt nogle andre gode artikler om det med hund og aktivitet. Jeg har ikke lige faktatjekket deres kilder.
https://www.paastreif.no/ALT-OM-HUND/Naturlig-hundetrening/Hunders-normale-s-vn-og-aktivitetsbehov/
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.500
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
jeg træner hver eneste dag med mine hunde når jeg har en. og går og går.
da jeg fik råd om fodring fik jeg at vide at mine hunde ikke er aktive set ifht fodring. det er sådan nogle som min brors jagthund fx. eller fx Martine herinde fra. hendes vil også tippe er aktive.
mine er slet ikke deroppe af.
det var sgu tankevækkende og jeg er ret enig
jeg dyrker motion men jeg er langt fra eliten
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
Kig på hvor overvægtige hunde er, hvor slem avlen er, og hvordan de fleste bare affinder sig med hunde, der konstant er syge og hvor overvægt er noget vi ikke taler om, for det må man ikke.
dec 2008
Avlen er så useriøs, og selv folk som har påstået, at de er total seriøse hundeejere laver hovedløse parringer, som på ingen måde skulle have fundet sted.
Men den slags hunde i dk, så bør de ikke gå ret langt for deres kroppe er ødelagt.
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 167 Svar: 11.353
Men det gør mig glad, at fornuften nu bakkes op af .... ja, den her artikel, og sikkert mange andre. Jeg har planer om at min næste hund, bliver af meget, meget sunde linjer. Og jeg bliver GLAD over at jeg kan træne den fra start. At den ikke går i stykker af at komme med ud og prøve at starte eftersøgning op. At den skal stifte bekendtskab med nogle af de svære ting, og at jeg kan gøre det, uden at hjertet sidder i halsen, og jeg får at vide at jeg slår min hvalp ihjel.
Hvis man har en løbeglad hund, så er det jo fedt at den bare bliver GLAD af at løbe. At den ikke falder fra hinanden.
Og så er det jo vores andres opgave at sprede budskabet, og fortælle at hunde, både hvalpe, unghunde og gamle, har brug for at røre sig og bruge deres hjerne og krop.
dec 2008
maj 2015
Følger: 51 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.469
HØRT, så den også.
Den ene af dem, havde ingen hals
Den var en tønde på ben, mig en gåde,at man som ejer ikke mente den var sådan slemt overvægtig
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Selvfølgelig tager jeg hensyn til mine hvalpe, men jeg pakker dem ikke ind i vat og jeg sørger for at de bliver passende udfordret. Perle var med på camping i telt på Fanø som 9 ugers. Det indebar selvfølgelig fx nogle gåture i naturen. Hun gik det hun orkede og så blev hun ellers båret og vi holdt turene på nogle få kilometer.
Jeg kunne aldrig finde på at købe en hunderace, hvor fysikken er en begrænsning.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
I forhold til at have hvalp kan jeg helt sikkert også forbedre mig til næste gang, mest i forhold til træning og mental stimulering, for gå ture og ud i verden, synes jeg at jeg har gjort ret godt, Lucky var jo så 4 mdr da jeg fik ham, så det var lidt "snyd" men jeg har altid kigget på mine hunde og ikke på klokken eller hvor langt det er. Nu er jeg jo så også så heldig at hvis vi får gået lidt for langt og de bliver trætte, kan jeg bare tage dem op og bærer dem sovende hjem, det er ikke så nemt med en stor race.
Jeg går nok ikke lige 10 km med en chihuahua hvalp, men den kommer med når de andre skal ud og gå, og så kan den gå det den kan, og så kommer den op når den ikke kan mere.
dec 2008
Det er ingen konkurrence .. og folk må gøre, hvad de har lyst til, men når en skriver, at de går feks 3-4 timer pr dag, så kommer det ofte fra en at dette er ikke muligt osv osv.
Vi er forskellige, heldigvis, men i min verden forstår jeg ikke dem der anskaffer sig en hund uden at give den det den kræver og er det absolut bedste for den.
Der er jo også dem der siger, at hvis du er alene, og arbejder fuldtid så kan du ikke have hund, da den ikke må være alene så længe.
Inaktivitet er roden til meget skidt, og hunde er nu engang lavet til at bevæge sig meget (medmindre den ikke kan trække vejret eller er for fed)
Det mest forbandede er, at hunde tilpasser sig. Så nogen vil sige, at deres hund er doven, gerne bare vil ligge i sofaen 24/7, kun komme i haven, men i bund og grund har den bare tilpasset sig de dovne mennesker, som ejer den.
dec 2008
Men der er ting, som man ikke burde være uenige om i min verden... overvægt er det ene.
Det kan altså ikke være så svært, og alligevel er der hunde, også herinde, som har været overvægtige i årevis. Alverdens gode undskyldninger, mens hunden slæber rundt på overvægt.
Andre ting, som man burde være enige om er, at hunde der ikke kan trække vejret ordentligt, ikke kan bevæge sig normalt, ikke kan parre selv, føde selv ikke burde avles OVERHOVEDET.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
En krop skal bruges. Så det får vores hunde lov til.
feb 2013
Perspektiveret lidt til vores egen art: hvor mange har så ikke dyrket en eller anden sport som børn ? Hvor mange har ikke fx dyrket fodbold eller springgymnastik før de var udvoksede ? Jeg har fx løbet siden jeg var 8 år. Jeg havde løbet adskillige eremitageløb inden jeg var udvokset. Jer der har børn; tænker man over om børns fysik kan holde til den slags nu ? Eller giver man bare los som man gjorde da jeg var barn ?
dec 2008
Vores livsstil er blevet mindre aktiv, og overvægt er også et stort problem hos mennesker.
Hele holdningen til fysisk aktivitet burde ændres ... både hos hunde og mennesker.
feb 2013
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.766
Enig - men det er der bare en del, der ikke magter.
Jeg indrømmer blankt, at jeg sagtens kan finde på at slynge den ud med at gåture i snor, som udgangspunkt skal holdes indenfor 1 minut pr. uge hunden er gammel - pr. tur. Men at man selvfølgelig gerne må være et sted, og lade den opleve verden i sit eget tempo derudover.
Vi står altså indimellem med kursister med hvalpe (BABYER) på 10-12 uger, hvor de systematisk er begyndt at kalde den op og ned af bakker, volde mv. imellem sig "så den kan sætte nogle muskler". Og så har jeg altså virkelig ikke noget problem med at trække "1 minut pr. uge" frem, for at få bare en smule mere fornuft ind i motionsplanerne.
En hvalp skal aktiveres, stimuleres og opleve verden. Men når motion bliver "for motionens skyld"; eller for at køre hvalpen træt, så går det galt for en del.
aug 2007
Da jeg overtog hende var hun ca. 11 måneder, og de var oppe på at cykle ca. 15 km om dagen på asfalt med hende.
maj 2015
Følger: 51 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.469
aug 2007
Hun hoppede direkte op i vejret med alle fire ben, uanset hvor forsigtigt man rakte ud efter en pote...
Første gang hun fik mig til at tude, var første gang hun frivilligt lagde sin pote op i min hånd
Noget om hunde, aktivitet, søvn og alt mulig andet