1.013 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

De der kløer... De der kløer...

...de er dælme ved at give mig grå hår.

Dexter har siden han var helt lille været så dygtig til at få klippet negle. Nogle gange med lidt pyller, men aldrig med det helt store skrigeri.

Så flyttede hans bror, og vi har måtte arbejde med nogle trælse problemer med at være alene (og vi er slet ikke i mål endnu), og lige derefter, så skulle han dælme heller ikke have klippet de kløer. Ved årligt sundhedstjek, prøvede dyrlægen at klippe dem. Han blev helt panisk og er fuldstændig umulig at holde stille. Hun rådede mig til, at jeg lod dem være i et stykke tid, for de var ikke forfærdeligt lange, og startede ud med at øve at jeg måtte nusse og holde hans pote - og så begynde at finde klipperen frem, så den bare var ved hans poter, uden vi klippede. Det gik fint, og jeg nåede at tænke YES nu er den der. Men ak nej. Han stejlede som en hest da den kom omkring hans klo.

Er der nogen her der har nogle fif? Det er ikke akut akut, men to af neglene på hver forpote og ulvekløerne de begynder altså at trænge rigtigt meget. Også selvom han selv bider ulvekløerne ned.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  De der kløer...
  • #1   23. nov 2019 Måske en elektrisk fil? Jeg mindes at have set nogen bruge sådan en, men er der nogen herinde der har erfaring med det?

• #2   23. nov 2019 Vi bruger elektrisk fil, og den er super, men min erfaring siger desværre, at når hunden først er panisk, så vil den heller ikke acceptere filen. Filen har dog den fordel, at man ikke risikerer at klippe for langt, fordi hunden pludselig spjætter, så den vil jeg til hver en tid foretrække smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
    #3   23. nov 2019 Ingen erfaring, kun en strøtanke herfra.

Tror en neglefil ikke dur, den tager lang tid, hvvor du sksl hilde hans pote, samt den vibrerer.
    Ville nok stadig bruge en saks, en super skarp en, så den klipper hurtigt og let.

Har set der findes en bog, om at træne frivillig håndtering, men om den er noget værd, ved jeg ikke.

Hvilken saks bruger du? Kan den evt være sløv, eller for lille til hans kløer?

• #4   23. nov 2019 Den skulls meget gerne passe til hans negle, det var i hvertfald samme størrelse dyrlægen også fandt frem.

Ved ikke om den måske er for sløv - men jeg kommer slet ikke i nærheden af at kunne klippe, så det hjælper heller ikke med en skarpere. Jeg har måske et halvt sekund til at klippe ned, når jeg endelig får den rundt om neglen, og så tør jeg simpelthen ikke, fordi han hopper sådan.

• #6   23. nov 2019 Har du prøvet at der er en der leger godbid automat, mens du klipper kløerne?

• #9   23. nov 2019 Her er måske noget der kan hjælpe

https://www.hundegalleri.dk/forum/traaening/842446-klipning_af_kloeer_

• #10   23. nov 2019 Jeg har lavet et langt indlæg + video i den tråd Pernille linker til.

Alt kan trænes, og at begynde at få trænet på frivillig håndtering, vil kunne hjælpe dig i mange situationer.

Sam har haft berøringsangst siden han var hvalp, men er kommet så uroligt langt, at selv dyrlæger kan håndtere ham i mange situationer, forbi jeg har arbejdet intensivt med frivillig håndtering i rigtig mange måneder.

Så jeg er sikker på at din vovse også kan lærer at få klippet og filet kløer. smiley
    Jeg lavede en video til Camilla med hvordan jeg startede Sam op, den ligger i linket.

• #11   23. nov 2019 Reiki var håbløs at klippe kløer på, da jeg fik ham det blev ok med tiden, men aldrig super.
    Havde jeg overtaget ham i dag, tror jeg jeg havde kigget nærmere på kurser i frivillig håndtering/cooperative husbandry (prøv at google). Synes det lyder som en fremragende tilgang til det at indlære den slags uden tvang og pres - da jeg fik Reiki anede jeg ikke det eksisterede, men i dag bliver den slags jo stille og roligt mere udbredt.

Indtil klipningen fungerer, kunne man måske indlære det at kradse på et bræt med sandpapir?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #12   23. nov 2019 Jeg har set at nogle bruger en gummimåt. Den er beregnet til at smøre hundemad på i rillerne.

Så venter man til hunden er sulten og smører noget lækkert på. Hunden er så optaget af at arbejde og man kan komme igennem uden konflikt.

En rigtig god løsning hvis det virker på hunden.

• #13   23. nov 2019 Her er linket og teksten er kopiret fra indlægget i den "gamle tråd" om negleklipning smiley

Dremlen og neglesaksen indlæres på samme måde, jeg bruger begge dele til Sam idag.

Jeg bruger en blå kop med godbidder i og dremlen, og det bruger jeg kun til negleklip for at illustrer at det er kun det vi træner nu.
    Jeg starter med at ligge ham i en dæk position, for det er der Sam er mest afslappet, og jeg bedst kan sidde og dremle negle.
    Så starter jeg på berøring, at kunne berører ned langs hans ben, ligger han stille for han et klik (mundklik) og en godbid, trækker han sig for han ingen godbid og jeg prøver igen, hvis han bliver ved med at trække sig og dertil så vælger at gå, så lader jeg ham gå og jeg slutter træningen.
    Så tager jeg bare træning op igen senere på dagen og ser om han har lyst til at være med på denne idé.

Når jeg kan rører ham ned ad benet, går jeg videre ned til poten, klik og godbid, hvis han ligger stille, derefter skal jeg kunne holde om poten i længere tid, men uden at jeg løfter den, klik og godbid, hvis han ligger stille, når han kan det, løfter jeg poten, klik og godbid hvis han ikke trækker poten til sig.

Derefter går jeg videre til at kunne sprede han negle, og at kunne ligge dremlen på en negl (uden den er tændt), derefter videre til at tænde dremlen, (Jeg kører på den hurtige funktion, den lave funktion larmer slet ikke så voldsomt, jeg kørte med den lave funktion i starten for at vænne ham til lyden, uden det var for voldsomt), jeg har ikke dremlen i nærheden af hans poter, før han er ligeglad med lyden, så flytter jeg dremlen imens den er tændt, ned til neglen, men uden at dremle, bare så han vænner sig til bevægelsen og at den larmer tæt på neglen, og når han er cool med det, så dremler jeg meget kort på en negl, klik og godbid, hvis han ikke trækker sig.
    Når det er indøvet mange gange, kan man dremle i længere tid, men man skal være opmærksom på at neglen ikke bliver varm. Det går også rimelig stærkt med at få neglen kort, så man behøver ikke sidde med den længe på neglen.

Samme step gør man selvfølgelig ved alle poterne, jeg har lært Sam at ligge i en afslappet dæk, der gør at begge bagben er på samme side og jeg derfor rykker mig bagud og dremler derfra. Det skal også indøvet at rykke rundt på sig, imens hunden stadig bliver liggende i samme stilling.
    Hvis man går for hurtigt frem, eller hunden trækker sig 2 gange i træk, så går man bare et step eller 2 tilbage i træningen, også kan man altid gå frem igen.

Jeg startede på dette her da Sam var 10 uger gammel, jeg trænede det kort i 5 min. morgen og aften, det tog 4 trænings gange før vi dremlede hans første negl.
    Hvis han følte det gik for hurtigt frem, gik jeg tilbage til berørings delen og belønnede for det nogle gange og så kunne jeg prøve med dremlen igen. Hvis han på noget tidspunkt vælger at rejse sig og gå, lader jeg ham gå, stopper fuldstændig træningen og tager den op igen senere eller næste dag, det betyder at han ved han altid kan vælge og stoppe hvis han ikke er med på ideen og det giver ham helt klart tryghed. smiley

Det blev hvis den lang smører. Held og lykke med træning, hvis i går i gang.

• #14   24. nov 2019 https://www.youtube.com/watch?v=yU3g9kPDoqs

• #15   27. nov 2019 Tusind tak for alle svarene.
    Jeg har meldt mig ind i gruppe, og går i gang med at læse både derinde og i den anden tråd der blev linket til.

Tror jeg forsøger mig med træning helt forfra med en dremel, og håber på at vi kan få det til at fungere.

Kommentér på:
De der kløer...

Annonce