1.860 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Adfærd efter sterilisation Adfærd efter sterilisation

Jeg har snakket med en anden hundeejer omkring vores tæves udfald mod andre hunde, og hun fortalte at hendes tæver også var begyndt at lave udfald efter de var blevet steriliseret.

Jeg blev nysgerrig og tænker på hvordan I oplever jeres steriliserede tævers adfærd i forhold til andre hunde? Hvis I selv har fået steriliseret er der så forskel på adfærden fra før, eller er det samme?
Der er selvfølgelig en ændring i hormonbalancen, så som med tæver i løb varierer det jo nok.

Selv har jeg kun haft to tæver, en intakt og nu en steriliseret. Den intakte kunne med alt og alle, og vores nye (steriliseret da vi fik hende) laver udfald, så er begrænset hvor meget jeg selv har at sammenligne med.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Adfærd efter sterilisation
  • #3   24. okt 2019 Samme som Trine.

• #5   24. okt 2019 Ingen ændringer i mine. Den ene blev steriliseret efter første løbetid, og hun er meget tålmodig med nye hunde. Den anden blev steriliseret efter anden løbetid, og hun var ekstremt sur på hanhunde inden. I dag kan hun tolerere dem.

Men det er en pudsig skrøne, at opfinde smiley Spørg evt. CH om hendes intakte tæve er mild og from smiley

• #6   24. okt 2019 Coco blev lige efter steriliseringen mere venlig mod andre hunde, men med tiden (det er 4 år siden) har hun ændret sig overfor fremmede hunde.
    Jeg tænker det er mere alderen og nye erfaringer end steriliseringen, der har gjort hende mindre glad for fremmede hunde.

• #7   24. okt 2019 Min gamle hund kunne med alt og alle, både før, og efter hun blev neutraliseret. Hun var bare generelt mere harmonisk, efter.

• #8   24. okt 2019 Luna ændrede sig overhovedet ikke i sind.

• #9   24. okt 2019 Karla ændrede sig ikke.

• #10   24. okt 2019 Mine ganske mange steriliserede tæver gennem tiderne har heller ikke ændret, hverken overfor fremmede hunde eller deres indbyrdes forhold i flokken.

• #12   24. okt 2019 Ingen ændring.

• #15   24. okt 2019 Min tæve blev meget mere hvalpet igen, ville lege med alle, dog blev meget blød i sindet, så jeg måtte hjælpe hende når hanhunde blev for meget (før hen kunne godt sætte dem på plads) dog fjernet set ikke hendes had til hendes søster på nogen måde.

For mig var det kun positivt

• #16   24. okt 2019 Ja, min er også blevet meget blødere i sindet, så hun har været med "ked af det" end sur hvis andre hunde ikke har opført sig ordentligt.

• #17   24. okt 2019 Jeg har to gange oplevet at en tæve ændre sig efter sterilisation:
    1. En der var meget 'depri' i forbindelse med løbetider. Blev 'happy-go-lucky' permanent. Hun var bange for fremmede hunde før sterilisationen. Dette forsvandt og hun blev glad og forvandlede sig til at være tryg ved andre hunde.
    2. En der var et rent monster overfor fremmede hunde forvandlede sig til 'tålelig' efter sterilisation.
    De andre jeg har fået steriliseret har ikke ændret adfærd.
    MEN jeg har læst nogle dyrlæger beskrive at tæver kan blive mere 'aggressive' af at blive steriliserede. Om det har noget på sig føler jeg mig ikke overbevist om.

• #19   24. okt 2019 Jeg har haft 5 steriliserede tæver, og kun haft positive erfaringer med det. 3 er blevet mere legesyge (2 af dem havde livmoderbetændelse) og 2 har ikke ændret adfærd.

• #20   24. okt 2019 Tusind tak for svar smiley Så kan jeg se at det da ihf. ikke er en generel ting.

• #21   25. okt 2019 Det er vel bare pga racen din hund er ?

" Den er selvstændig og meget jagtivrig. Venlig og imødekommende over for hele familien, noget mere tilbageholdende over for fremmede og temmelig stridbar i forhold til andre hunde. Den er først og fremmest en jagthund og ikke helt let at holde udelukkende som selskabshund. Fx er den meget gøende, når nogen nærmer sig."

Sakset fra DKKs hjemmeside.

• #24   25. okt 2019 Kenzie, hvordan har du tænkt? Har de gøet, eller har ejerne sagt at de lavede udfald?
    3 af de 4 karelere jeg har mødt IRL (excl. vores gamle) har kunnet med andre hunde, og den sidste ved jeg ikke, og mange af de karelerfolk jeg kender i USA og Canada holder deres karelere i flok.
    Selv tænker jeg det kommer rigtig meget an på linjerne. Visse linjer avles som familie hunde, hvor andre avles til jagt. Maika er af polske jagtlinjer, så tænker at det kan være én af årsagerne.

• #26   26. okt 2019 TS,
    Typisk kan man ikke ret godt sammenligne USA's racehunde med de europæiske. Nu kender jeg intet til kareler, men samtlige af de racer jeg har kendskab til i usa og eu har meget stor forskel i både sind og bygning i de to verdensdele. Blandt andet fordi racebeskrivelserne måske ikke er helt ens, men også fordi amerikanerne ønsker meget anderledes hunde end europæerne, er min opfattelse.

Kommentér på:
Adfærd efter sterilisation

Annonce