voldsom jagthundetræning? {{forumTopicSubject}}
Jeg undrer mig!!
Når man træner jagthunde, er der så en generel meget anderledes holdning til hundeopdragelse, end ved almindelig lydighedstræning?
Har her til aften været vidne til "metoder", som for mig er meget langt væk fra min forestillingsverden om hvordan man holder hund.
"give hunden et lille spark, når den opfører sig forkert - for at aflede dens opmærksomhed"
"Hive den i nakken, for at straffe for forkert opførsel"
"Godbidder skal ikke bruges under træning, da hunden så kun adlyder for at få godbidden"
"Råbe alle kommandoer"
-Det skal så lige siges, at der var tale om en ret dominerende, voldsom og hyper hanhund....
Tråden er egentlig ikke en broktråd, eller en skæld-ud-tråd. Vil bare gerne høre om det er normalt at man i Dagens Danmark gør brug af sådanne metoder når man træner hunde til jagt... Kræver det noget andet eller hvad??
(og nej... det er ikke fordi jeg har tænkt mig at benytte mig af disse metoder - godbidder og ros fungerer fint her:-))
apr 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 856
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
De er nok lidt mere konsekvente en den gennemsnitlige hundeejer, men det synes jeg jo egentlig er positivt. Hunden ved at når han siger noget, så er det sådan og bliver ved at være sådan.
Men ingen hårhændede metoder.
dec 2005
Følger: 317 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.122
jan 2007
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Dette er ved at ændre sig radikalt - det er ikke mange steder man ser og tillader den gammeldags metoder mere og "Mænnerne" er blevet langt bedre til at rose.
Med hensyn til de hårde hunde er et udsprig i man avler elite hunde - og det er kun for fåtallet af jægere - dem der går på de store prøver osv. Så står resten med problemhunde der er svært dresserebare.
Forhåbentlig ændre det sig også snart.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.419
-Men egentlig ret "spændende" at der bliver benyttet så forskellige metoder til træning.... Jeg tænkte bare på, om man evt. kunne opnå et eller andet bestemt ved at være på den måde over for hunden...
apr 2007
(ja...kunne ikke lade være med at komme med et mini - surt opstød)
-Min hund var ligeså lydig som den anden hund. De kunne sitte, dække, blive, søge, apportere, og komme når man kaldte. - og hun er stort set hjemmetrænet efter positive metoder!
Ingen tvivl om at den anden vaps kan meget mere når det kommer til jagt, da vi jo ikke har trænet vores hund til det - Men det er sgi da påfaldende at de er lige dygtige til lydighed! (nå ja, bortset fra at min springer op...)
jan 2007
Jeg tror bare at mange jægere er mere konsekvente, altså ikke den ene dag siger et og den anden dag noget andet, end den gennemsnitlige hundeejer. Det gælder osse for andre brugshundeejere (politihunde osv).
Min brors hund bliver IKKE opdraget på den måde du beskriver øverst.
De jægere min bror træner med går ind for indlæring med positive metoder. De siger selv at på den måde er man mere sikker på at hunden gør det den skal HVER gang, og ikke bliver usikker osv.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Jeg træner selv jagthunde både mine egne og andres, og accepterer ikke hårdhændethed, folk bliver bortvist fra træningspladsen, hvis det foregår.
Mht. til godbidder, ja så er holdningen bland os, for det meste, at de ikke hører hjemme i apporteringstræningen, men det bliver brugt i stor stil i lydighedstræningen.
Hvorfor vi ikke bruger det i apporteringstræningen, er den simple grund, at hunden skal aflevere til hånd, og en hund der vil have en godbid for udført arbejde, typisk vil smide apporten ud.
Jeg er klar over at tråden startede som et spørgsmål, men jeg vil gerne slå en tyk streg under at det er ikke den generelle træningsmetode, men du kan jo møde idioter iblandt alle racer....... !
apr 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 39 Svar: 294
apr 2007
Er helt med på hvad du mener:-) - Jeg tog blot ordet "konsekvent" fra dit indlæg, fordi jeg også tror at jægere er nødt til at være meget konsekvente (og det ser jeg også absolut som en positiv ting:-)) - for at få en hund der er god at have med på jagt. - Det eneste jeg undrede mig over, var at der var nogle der kunne opfatte disse metoder som "mere konsekvente" - og som en bedre måde at træne på:-)
Gitte
Ja, kan også sagtens forestille mig at der er andre steder der træner efter de "gamle" metoder - og ikke kun jagthundetræning - Det jeg tænkte på, var om man ved at benytte sig af sådanne metoder forsøgte at fremkalde et eller andet "jagt-agtigt" i hunden, hvilket jeg så kan forstå ikke er tilfældet. - -Og yep... det giver afsindig god mening IKKE at træne med godbidder under aporteringstræning (-lige det problem vi har med vores hund - spytter bolden - eller dummyen ud, når hun er 30 cm. foran os) - Men her var der tale om én, der SLET ikke mente at godbidder hørte hjemme i træningen gerelt, fordi hunden så kun ville fokusere på det (and come to think of it, hørte jeg heller ikke den anden ejer rose hunden...)
apr 2007
Jeg tror til dels du kan have ret - og denne pågældende hund var også en lækker, glad og frisk hund, og virkede ikke synderligt påvirket af behandlingen - og den elskede da også sin ejer, som også var god til at nusse med hunden (men hvem ved om hunden kan tåle denne behandling i længden - uden at reagere på det?)..
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Jeg er modstander af vold, og mener bestemt heller ikke det er det generelle billede at vores træning, men selvfølgelig forekommer det, for den sidste idiot er ikke født endnu, og afmagt fra deres side, kan udmynte sig i vold.
Jeg bruger positiver metoder, at jeg ikke bruger godbidder i apporteringstræningen, betyder jo ikke at jeg ikke roser, for det gør jeg, i stor udstrækning.
Og folkene jeg træner, de bliver også opfordret til at rose, for det er vejen frem.....
jan 2007
En af min brors jagt kammerater, der tidligere brugte temmelig hårhændede metoder, fortalte at han havde fundet ud af at en "blødere" formfor træning gik meget hurtigere, og der var en langt større sikkerhed for at når hunden havde lært noget, så ville den gøre sådan HVER gang den skulle, osse i en presset situation.
Det kan jeg jo kun være enig i, og dejligt at høre at osse dem der har trænet efter de gamle principper i mange år kan "omvendes"
dec 2005
Følger: 317 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.122
har jo heldigvis en terrier der henter alt hvad jeg peger på men kan slet ikke forestille mig i praksis at kunne tvinge en hund til at tage noget i munden.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
apr 2007
Tror også at den generelle holdning i tråden er, at en hund sagtens kan være en glad, velfungerende hund, til trods for opdragelsen med de "gamle" metoder...
-Og som jeg også har skrevet tidligere så jeg også en glad hund i går - men jeg ville bare have mine forbehold, hvis jeg trænede min hund på den måde (og her tænker jeg på den fysiske "afstraffelse) - for jeg aner ikke om det ville give bagslag - om hunden ville blive ved med at "finde sig i det"...
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.808
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 25
da jeg mener at hvis man uden godbider kan få hunden til det man gerne vil er det fordi hunden har lyst, fordi den synes det er sjovt og roser så med en masse leg (:
voldsom jagthundetræning?