Hvilken race skal jeg vælge??? Hvilken race skal jeg vælge???
Vores lille familie står og skal vælge en ny hund, hvilket er meget svært da vi ikke rigtig kan spore os ind på en race vi kan være enige om. Dog er vi enige om at den skal egne sig til agillity.... det er et must....
Så er det jo at jeg siger en Jack Russel eller en Border collie... det er også fint nok, min mand er ikke til de små hunde.. ikke så meget i hvert fald... og heller ikke til for meget pels.... hmm... hva gør vi så...
Jeg er kørt tør for ideer, måske fordi jeg er så meget til borderen eller jack russel terrieren....
Er der nogen der har nogle gode erfaringer med andre racer... .kom med nogle gode ideer!!!
Janni
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 836
http://www.grosserguiden.dk/Hunde-links/hunde-links.html
nederst på siden er der flere test at vælge mellem
og så kan i altid gå på biblioteket eller surfe på nettet efter flere informationer om dem i tror der måske ville være et hit.
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 88
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
Boxeren kan også bruges dertil.
Dertil er der mange hyrdehunde som kan bruges denne vej på også.
Labrador kan også ( hvis den gider )
...prøver lige at finde et link med forskellige racer der kan egne sig dertil...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
maj 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 62 Svar: 386
Vi ønsker ikke en dalmatiner, labrador eller lign. da vores sidste hund var en blanding af de racer og gerne vil prøve noget andet...
jan 2007
Men det er self ikke så stor en hund.
Ellers findes der jo osse korthåret collie.
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 6
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 66
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 237 Svar: 1.655
Da vi skulle vælge hund brugte vi den som inspiration.
Derudover kan jeg varmt anbefale at kigge i en masse hundebøger og besøge en masse kenneler, det gjorde vi.
Vi var ca. et år om at vælge racen, men vi er så også 100% sikre i vores valg!
Husk det er en vovse du skal have i mange mange år.
Du kan få korthårede collier.de er super.
vi har en malamute de kan også bruges men de er lidt for store til at være rigtig hurtige også kræver de en børste i fældetiden ellers er deres pels selvrensende.
.
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
Dette er de hunde man tit ser blandt vinderne i agillity.
Men du kan egentlig træne agillity med alle hunde så længe de er adrætte og ikke for tunge.
Har hørt om folk der har trænet greyhounds og mynder men hvor svært det er ved jeg ikke da jeg ikke har kenskab til racen.
( en bullmastiff og hunde i den genre ville IKKE egne sig da de er for tunge og ville belaste sine ben )
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 6
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 88
apr 2007
Det er ikke alle der er sådan, og alle hunde kan du forme som du vil have dem... Det er aldrig hundens skyld hvis den er sådan, det er ejerens...(har hørt det fra en hundepsykolog)
jan 2007
apr 2007
Takker for opbagning..
Vil give dig ret i islandsk fårehund også er en god agility hund, mine forældre har en... Dejlig familie hund, men gør dog en del...
apr 2007
*chalotte L* helt rigtig...c",)
jan 2007
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.034
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
<b>Så er det jo at jeg siger en Jack Russel eller en Border collie... det er også fint nok, min mand er ikke til de små hunde.. ikke så meget i hvert fald... og heller ikke til for meget pels.... hmm... hva gør vi så...</b>
Nu plejer jeg aldrig at foreslå min egen race, men vil denne gange gøre en undtagelse - hvad med en malinois ???
/Carina
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
feb 2006
Han er sådan lidt "lalalalalalalajegkanikkehørehvaddubedermigomlalalalala" *GGG*
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
feb 2006
Tervueren har ikke andet end pels!! ;o)
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 85 Svar: 3.528
En Kelpie - mellem størrelse - ikke ret meget hår - og skulle være super til agillity... :o)
Jeg overvejer selv at starte... :o)
mar 2006
Følger: 18 Følgere: 19 Hunde: 6 Emner: 36 Svar: 1.176
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 137
http://www.hundeleksikon.dk/
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Der er to linjer af schæfer, højavlsschæferen, som efter min overbevisning er for tung til agilly og så de grå af brugshundelinjer, som kan være for tunge, men så absolut er langt mere krævende end den anden type.
Ingen af dem tror jeg man ville kunne nå rigtig langt med i konkurrence-øjemed.
Jeg er helt sikker på, at skulle jeg træne agillity, så ville jeg finde en bordercollie af brugslinjer og se, om ikke der findes nogen hvis pels ikke er så lang.
De er altså fantastiske at se på!
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_alle.asp?brand=Australsk%20kelpie
sep 2005
<b>Du skal vel have en Kelpie, det bliver vel ikke meget bedre til Agility.</b>
Hmmmm - så kan man jo undre sig over at kelpien ikke klarer sig bedre konkurrencemæssigt ;o).
/Carina
sep 2005
<b>Nu skal man jo heller ikke kun tænke på at vinde, men rent faktisk på, hvilken hund der passer til familien ;-)</b>
Helt enig - men nu skrev Janni selv at den skulle bruges til konkurrencer ... og ja, mange dyrker også sporten for morskabens skyld, men når der i det oprindelige indlæg står at det er et must at den kan bruges til agility og man har tænk på en border collie, så kunne jeg godt tro på at man også gerne vil vinde lidt engang imellem :o)
/Carina
jan 2007
Ingen af os ved jo præcis hvordan den kommende hund vil blive brugt.
sep 2005
<b>Ja, så er det ikke mærkeligt at der findes så mange forskruede bordere, hvis folk kun køber dem for at vinde konkurrencer.</b>
Nu tror jeg så heldigvis ikke at der er så mange der KUN køber dem for at vinde konkurrencer.
Men når man skal vælge hund bør man da efter min mening have flere ting med i overvejelserne af race - hvad passer til min familie - hvad passer til mine bolig/arbejdsforhold - hvad passer til mit aktivitetsniveau i dagligdagen - hvad passer til mit ambitionsniveau træningsmæssigt.
Kort sagt - har man ambitioner om en halv times træning i baghaven een gang om ugen, så vil det nok ikke give andet end frustrationer hos hundeejeren at man køber en meget aktiv hund.
- Har man ambitioner om at vinde konkurrencer i den ene eller anden sportsgren med hunde, så vil det ikke give andet end frustrationer at købe en hund der ikke kan opfylde dette behov.
Jeg selv har malinois af nogle af verdens bedste brugslinier - fordi jeg har nogle ambitioner rent træningsmæssigt med mine hunde ... den dag jeg ikke længere har lyst til at arbejde på niveau jeg gør nu, der skifter jeg da helt bestemt race til noget mere "almindeligt" (formentlig golden retriever eller cocker spaniel).
/Carina
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Så en Border Collie skulle I såmænd nok kunne aktivere.
Man kan få helt korthårede border collier, min ene tæve er ret korthåret, og de fåes i endnu mere korthårede udgaver.
Hvis I vil have en rolig bc skal I kigge efter arbejdslinierne, de avler for at mindske stress og fremme arbejdskvaliteterne i dette tilfælde instinktet.
Desuden er det også hunde af de linier der er bedst til at samarbejde.
Held og lykke
mnh
Rikke
www.bc-world.dk
maj 2007
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 62 Svar: 386
I har faktisk nævnt alle de racer vi har haft oppe og vende...
Ved godt at Border Collie og Jack Russel ligger langt fra hinanden, men det er begge hunde jeg synes rigtig godt om...
Min familie har også altid været meget vilde med shæfere men den er alligevel faldet fra, på hvad ved jeg faktisk ikke men det er den...
Jeg er ikke så meget for den kort hårede collie, så den er også uddebateret.
Den islandske fårehund hører også til favoritterne, så den er nok også stadig inde i varmen...
ja der er jo så mange racer og vi skal ikke kun have hund for at gå til konkurrencer, men har kun hørt godt om border collien både som familie hund og agillity hund og den skulle efter hvad jeg har hørt have et rigtig godt temperament omkring børnene...
Jeg er ikke uerfaren hundeejer, har haft hund i 10 år og har læst dyrepsykologi og har altid trænet med mine dyr... så en hund der af natur er dominerende eller hvordan jeg skal sige det, er ikke noget problem for os...
Men foreløbig tak for hjælpen men i må da gerne blive ved med at komme med foreslag.... Eller privat besked hvis det er....
Janni
Hvilken race skal jeg vælge???