{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Kevin F
Kevin F
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 50

Er jeg egnet til hund? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley mit spøgsmål lyder bare på om jeg er egnet til at have hund for jeg er efterhånden lidt i tvivl smiley vi har en schæfer på 7 år i forvejen og jeg er vokset op med schæfere omkring mig men hende vi har nu er mors hund (vel egentlig også fair nok når det altid var hende der gav hende mad osv. da hunden var lille) og jeg kunne så godt tænke mig en hund til mig selv og håbede på i kunne hjælpe mig med at guide mig frem til en race der passer til mine behov som kommer nedenfor:
Hundens "krav":
Pels skal være "medium"
Den skal være i medium hunde størrelse f.eks Retriever, schæfer osv.
Gerne lærenem
En race som ik kræver særlig meget motion (må nok bide i det sure æble og indrømme at jeg er rimelig doven :D)
En race som er en rigtig hyggehund
Ik gø meget
Jeg havde tænkt på en golden retriever men jeg ved ikke total meget om dem så håber i kan hjælpe mig også på dette punkt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er jeg egnet til hund?
  • #1   18. jun 2007 det tænkte jeg også lige på

• #2   18. jun 2007 Tror du hellere må overveje en lille hund. En schæfer eksempelvis er en brugshund og har behov for mange timers motion. Men i det hele taget kræver en hund meget tid/pasning så er man udpreget doven ved jeg ikke lige om man skal få hund.

• #3   18. jun 2007 Hvis du er for doven til og gå med en hund - uanset race skal du ikke have hund i følge min mening ...

• #4   18. jun 2007 ... og en golden kræver jo, ligesom alle andre hunde, lange gåture og at man gider træne med dem. Hvis man ikke synes det er fedt og hyggeligt så er det måske en anden hobby du skal finde? Mener bare at man skal brænde for det!

• #5   18. jun 2007 Eller kigge efter en kat...dan behøver man ikke lufte:-)

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#6   18. jun 2007 Med doven mener jeg at jeg bare lige skal skubbes igang før jeg tager mig sammen smiley men ang. motion så tænkte jeg på om 2x lufteture (morgen/aften) a 30 min er nok? foruden når hvalpen skal lege med andre hunde på sådan en hundefold vi har

• #7   18. jun 2007 Jamen hvem skal skubbe dig igang? En hund kan jo ikke rigtig tale. Og nej, 2 x lufteture er bestemt ikke nok.

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#8   18. jun 2007
    °º•¤ Bine & de to dejlige vovser ¤•º° . jamen hvis det er det den kræver så får den det helt sikkert også smiley men 3 lufteture (når den er voksen) af ca. 30 min? mon ik jeg kan overskue det smiley

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#9   18. jun 2007 Stine K - hvis du nu kigger på min alder så kan du se at jeg stadig er hjemmeboene og de gamle går ret tit med vores schæfer og så havde jeg tænkt mig at gå med dér

• #10   18. jun 2007 Det kommer jo også meget an på hvilken hunderace du vælger, nogle racer har størrer motionsbehov end andre. Men hvis du ikke synes det er hyggeligt og dejligt at gå tur med en hund, og det bare er noget der skal overståes (lyder det lidt til) var det så ikke bedre med en kat?

• #11   18. jun 2007 En mops ?

• #12   18. jun 2007 Hvor kan jeg se din alder?

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#13   18. jun 2007 Stine K - Jeg kan jo ik rigtig have kat når vi har hund i forvejen som hader katte som pesten og jeg er ikke selv meget for katte (de er søde nok jeg ville bare ikke have en)

• #14   18. jun 2007 Vi kan ikke se din alder nogle steder .. smiley

• #15   18. jun 2007 Og en hund lever jo i mange år, og det kan være vanskeligt at finde en lejlighed hvor du må have hund med. Det er slet ikke for at angribe dig, det ville bare være synd for både hunden og dig hvis du kørte surt i det! Det er en stor beslutning.

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#16   18. jun 2007 Hehe glemte at skrive min alder ind i min profil smiley men jeg er 15 år og lige blevet færdig med eksamener

• #17   18. jun 2007 Laura: Kan du heller ikke? Godt det ikke er mig der er blind hihi smiley

• #18   18. jun 2007 Kevin: Ja det var jo ikke nemt at vide når det ikke står nogen steder smiley Men hvad så når du bliver 18 og skal finde lejlighed?

• #19   18. jun 2007 Hvis du skal "skubbes" igang hver dag for at komme ud med hunden, så tror jeg altså ikke den går........sorry

• #20   18. jun 2007 Nææ.....heller ikke med en mops fx....alle hunde kræver...og det ska man først være 100 klar på og til hver en tid...oz, når man er syg eller har tømmermænd ss

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#21   18. jun 2007 Stine K - ang. det med lejlighed så bliver det ikke et problem da stortset alle lejligheder/rækkehuse her hvor jeg bor tillader hunde

***René*** - jeg ved faktisk ikke om jeg skal skubbes igang HVER gang men nu har jeg aldrig gået selv med vores schæfer fordi hun trækker mere end jeg (og til dels mine forældre) kan klare (ja ved godt det skulle trænes væk da hun var lille) men mon ikke det er lidt sjovere når man selv går med hunden? smiley

• #22   18. jun 2007 Kevin

Så kunne du jo starte til træning med den schæfer og gå med den hver eneste dag, for at se om det var noget for dig....

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#23   18. jun 2007 * Sakki 2 år * - nu drikker jeg så yderst sjældent da jeg ik helt kan se det sjove i det smiley

°º•¤ Bine & de to dejlige vovser ¤•º° . - hvorfor er det ikke smart at købe hund når man bor hjemme? den tager vel bare med mig når jeg flytter hjemmefra

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#24   18. jun 2007 ***René** * - Somsagt så trækker hun stadig alt alt for meget til at jeg kan holde hende og hvis hun ser en kat ja så er jeg lost

• #25   18. jun 2007 Mener bare at ens liv hurtigt kan ændre sig, måske vil du ud at rejse, bo i udlandet, bo i KBH eller andet, det kan du jo ikke vide på nuværende tidspunkt. Får du så en hund nu lever den altså i 10 år eller mere. Du spurgte om vi synes du var egnet, det synes jeg ikke, ikke ondt ment, men når man spørger må man jo forvente svar smiley

• #26   18. jun 2007 Kevin > nej, men muligheden foreligger i fremtiden....du er jo 15 år...og her er det svært at planlægge de næste 15 år ss

• #27   18. jun 2007 Kevin

Det kunne noget træning på et aflukket område måske afhjælpe....

Samtidigt kunne det jo så også hjælpe dig til at se om det er noget for dig med hunden.

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#28   18. jun 2007 °º•¤ Bine & de to dejlige vovser ¤•º° . - jeg elsker hunde for meget til at ville vælge en sølle lejlighed fremfor min hund og det er jeg 100% sikker på

***René** * - Ja du kan have ret men hun er altså meget morsyg og det er uden at overdrive smiley man kan næsten ikke gå tur med hende uden at mor skal med og jeg ville somsagt gerne have en hund som var "min" hund

• #29   18. jun 2007 Hopper ud af tråden igen, kan ikke finde ud af om dette er en joke.

Held og lykke med "valget"

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#30   18. jun 2007 Jeg opretter jo ikke en tråd med et spøgsmål for sjovs skyld så nej det er ikke en joke men jo tak

• #31   18. jun 2007 jeg var 27 da jeg fik lola, min første egen vovse...(det er jeg stadig...:-)
    og jeg syntes at det er et rigtigt stort arbejde !!!!!!!!
    og jeg mener ikke at man som 15 årig kan eller skal overskue det ansvar det er at have et så krævende kæledyr som en hund... for det er rigtigt mange år ud i fremtiden det drejer sig om...måske til du er i slutningen af 20érne...og de fleste teenagere og unge voksne har lyst til at feste, og sove brandert ud til kl. 2 om eftermiddagen
    ..rejse...sove hos kæresten...alt det der som venter dig lige om hjørnet...ikke være afhængig af at skulle lufte minimum 3 gange dagligt...skal hjem, når vennerne skal videre osv. osv.....
    det er meget mere end at lufte og fodre at have en hund !!! det koster også en del penge... mange tusinde kroner....
    jeg vil da klart anbefale at vente...så tror jeg at både du og din fremtidige vovse vil få meget mere ud af hinanden....
    for man skal også huske at tænke på hvad man i realiteten kan tilbyde...og ikke kun hvad man får tilbage...
    men held og lykke uanset hvad !!!
    // marie-louise og lola smiley

• #32   18. jun 2007 Tror du skal tænke dig godt om..

Jeg troede jeg var mere end klar da vi fik hvalp... og puuhaa det er bare HÅRDT!
    Snevejr.. boede på 4 sal, en hund der skulle lære at blive renlig, sygdom, dyrelægeregninger, bekymring, dierre, orm, opdragelse, præning, fodervalg.. puha.. jeg har LÆRT meget til hvis jeg en dag skulle have hund igen..

Man læser meget.(jeg gjorde) og vidste en masse.. men det er noget andet når man står med det i virkeligheden.

Der er mange ting man ikke lige tænker over... og det er ikke billigt at holde hund. :o)

• #33   18. jun 2007 Det største problem er vist at du ska skubbes i gang ! ! Hva med en ged ? Nå, den har du selv bedt om. Held og lykke med fremtiden ;O)

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#34   18. jun 2007 Mange tak smiley jeg vil holde tråden åben hvis der skulle være nogle flere der har en mening de har lyst til at dele med mig og så vil jeg tænke videre

• #35   18. jun 2007 Skal siges at få Samson har været et af de bedste valg jeg har taget... trods det hårde arbejde..! at opleve hans iver til at samarbejde med mig når vi træner og hans ubegræsede kærlighed til os... fortryder det aldrig ;o)

• #36   18. jun 2007 Hvad med at snakke med dine forældre. Det er nok dem der bedst kan bedømme om du er ansvarsbevist nok til at ha din egen hund

• #37   18. jun 2007 Er en nova ikke meget motions og aktiveringkrævende ?

• #38   18. jun 2007 Uden af virke negativ eller noget vil jeg sige at jeg synes personligt, at man først skal få hund når man er fyldt 18.
    det er mere fordi hvem skal betale for hunde de koster jo fra 6000kr og op, hvad med vac. og dyrelæge besøg bare for at møde op koster det hos vores 450kr og så lige behandlingen,for når man har en valp kan det ikke undgåes at man skal til dyrelægen en gang i mellem med det ende eller det andet..
    Når du går ud af skolen og skal vidre uddanne dig hvad så?? du kommer til at ´bruge meget til på lektier? din dag vil lyde lektier og hund og gå til træning med hunden,så ikke meget tid til venner, feste osv.. ikke fordi jeg måske ikke synes du egner dig til at have hund, men synes du skal vente lidt og så få hund senere og nyde den din forældre har..
    Vi har to hunde og puuuha den ene er 1½ og den anden 1, det er hårdt arbejde tro ikke folk kommer søven til tingene, hunde er som børn i teenager aldren ikke altid lige sjove hehe...

Men held og lykke og synes du skal vente,du er jo ikke lige frem gammel hehe så du skal nok nå at få den hund du gerne vil have, det kræver også at man læser om forskellige racer og hvad man synes om og om den hund passer til en,både med adfærd,personlighed, tempramen og motion... der er flere ting i det. smiley

• #39   18. jun 2007 Hejsa...

Der er mange overvejelser du lige skal tænke gennem inden du egentlig går i gang med og vudere hvilken hund du skal ha. f.eks.

Må du få din egen hund for dine forældre?
    Har du penge til forsikring på hunden?
    Dyrelægeregninger? hvis hunden pludselig bliver alvorlig syg, render det meget nemt op i 2-3000 kr?
    Gider du gå ud med den hver anden time, mens den er hvalp, for at gøre den hurtig renlig?
    Hunden skal trænes, er det noget du gider ofre tid på? det er ca. ½-1 time hver dag min vil jeg mene?
    Skal hunden være med tavle, eller må den være blanding?

Dertil skal du overveje om du egentlig er gammel nok til og tage så stort et ansvar...

hvad vil du gøre, hvis du skal i byen, hele natten og ikk kan lufte hunden? Hvad hvis du pludselig finder en kæreste, som du lige sys det ku være lækkert og tilbringe en hel weekend sammen med, evt. hos hende... hvor er hundene henne i det?

du siger selv du er 15, men at du ikk går meget i byen.... nej, men når du bliver de der 18-19 år, laver du sikkert ikk andet,og så glemmer du nok hunden??

det kan godt lyde hårdt, men du skal huske der er mange ting som du er nød til og tænke over inden hunden bliver købt. det er synd hvis den ikk får et værdigt liv, som den fortjener.

jeg er selv ung, og må sige nej til mange ting, fordi jeg har min hund hjemme. men de ting havde jeg tænkt gennem inden, for for mig er min hund ligesom hvis jeg havde et lille barn hjemme... den glemmer man jo heller ikke bare.

håber du finder en løsning som passer til dig. og held og lykke.

• #40   18. jun 2007 Aldersmæssig kan du ikke købe en hund, men du kan få dine forældre til at betale..

Du skal huske på at når du blvier ældrere komemr der hvor du skal i prktik, flytte, få arbejde måske flytte igen osv..

Der er fester, og selvom du kommer hammer stiv hjem skal hunde nstadig luftes..

Når du får en kæreste skal hunden stadig motioneres osv.. (SÅ fidn en der kan lide hunde ;))

Da du bor hjemme skal dine forældre også med på råd, plus din mors hund

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#41   18. jun 2007 Klaus W - jeg er skam også forelsket i en nova smiley men de skulle kræve vildt meget motion (i følge de bøger jeg har) så tænkte på om en golden retriever ikke var lidt "nemmere" at have?

• #42   18. jun 2007 Retrivere kræver generelt meget aktivering og motion, det er jo en jagthund

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#43   18. jun 2007 Mia. - Altså min mor siger jeg godt må få en men min far skal lige overtales til en hund mere smiley

• #44   18. jun 2007 Det var måske en idé at finde ud af hvilke typer af hunde du kunne tænke dig. Når du har fået det afgrænset lidt, er det så bare med at få læst alt det du kan finde om de racer. Så vil du med tiden osse finde ud af lige præcis hvilken det skal være.
    Derudover er det jo en god idé at læse "alm" hundebøger osse, om det at have hvalp, træning, hundesprog osv.
    Når du så er flyttet hjemmefra engang, og har fundet ud af om der er tid med arb, skole osv, ja så er du jo godt forberedt til at købe hund:o)

• #45   18. jun 2007 evt kig racerne igennem på www.hundeleksikon.dk der kan man også læse om ejer erfaring, aktivitetsniveau osv..

• #46   18. jun 2007 kevin---> hvad med regningerne til forsekringen?
    dyrelæge regning?
    Foder?
    Legetøj?
    Halsbånd og line?
    Vac. ?
    Hunden?(koster jo også)
    valpetræning?
    og jeg kunne finde flere ting men her er lidt du skal kunne betale for gør dine forældre det for dig??
    Kommer din hund til skade og du skal akut til dyrelægen hvem skal betale?? det er ikke billigt..

• #47   18. jun 2007 Nå ja hvalpe trænning tger også tid..

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#48   18. jun 2007
    De smukke hunde *Tyson & Draco* - Jeg regner stærkt med jeg selv kan betale for ihvertfald 90% af det hele og mine forældre er også villige til at hjælpe hvis det er så pengene er intet problem da jeg har arbejde i forvejen

• Kevin F
    Kevin F Tilmeldt:
    jun 2007

#49   18. jun 2007 ang. dyrelæge så gør vores dyrelæge det gratis for os smiley

• #50   18. jun 2007 Kevin F - Hvordan kan de være dyrlægen gør det gratis?

• #51   18. jun 2007 Og hvad hvis du/i flytter til en by hvor dyrlægen kræver penge?

• #52   18. jun 2007 kevin.. nu ved jeg godt da du er 15 år er det begrænset hvad man får udbetalt, og flytter du hjemme fra jaaa så er det hele sgu ikke lige så nemt som man måske tror..

Mange for et chok, og finder ud af at de ting de kunne da de boede hjemme kan de ikke mere da det nu er dem selv der skal tjene penge, og mange tror ikke det er så dyrt at bo alene..

• #53   18. jun 2007 jeg tror aldrig jeg selv vil bryge en dyrelæge som gør tingene gratis, jeg tror ikke jeg ville kunne stole på ham... men det er jo så det smags sag..

• #54   18. jun 2007 Tag du nu bare og nyd din ungdom, den er alt for hurtig ovre. Og det er bedre at vente med at få en hund indtil du har noget seriøst at tilbyde den. Når du flytter hjemmefra skal du måske ind i en lille ungdomsbolig hvor du ikke må have hund. Og da du kun er 15 skal du vel videre med en uddannelse, og det kræver da en del tid. selvfølgelig alt efter hvad du skal læse til.
    Men lån du nu bare din mors hund i ny og næ, og så vent til der engang er faldet ro over dit liv. Så har du meget mere at tilbyde en hund.

• #55   18. jun 2007 Hej Kevin.
    Jeg må sige, at jeg synes også du skal vente et par år endnu. Jeg ved det kan værre svært for jeg har selv prøvet, da jeg boede hjemme og det vil sige gør det endnu da jeg nu bor et sted vi ikke må have hund.

Men du har tilgængæld en hund. Og den synes jeg du skal nyde i fulde drag, og "øve" dig til at finde ud af om det er noget for dig at have det fulde ansvar. Mht at holde den, kan det også være der skal trænes og arbejdes med det, så du også kan lære at holde den, og hvis du selv køber en hund, kan den risikere at få samme problem, så måske du skulle træne med den du har nu. Det giver dig også noget erfaring, til den dag, du skal have din egen.

Og vælg ikke en retriever.. de er meget motionsglade..

• #56   18. jun 2007 som jeg læser det så skal du slet ikke have en hund, du ska ha et hamster. Den kræver ikke de store ting af dig og hvis du slet ikke har sat dig ind i hva det kræver at have en hun i den str. du selv ønsker, ja så har du pludselig et problem fordi den kommer til at kede sig.
    Tænk godt over det før du påtager dig et ansvar over for et dyr.

Kommentér på:
Er jeg egnet til hund?

Annonce