D/S Gårhund - Så mange uægte? D/S Gårhund - Så mange uægte?
Det er sjovt nu har vi været her inde ja hvad 2 måneder snart, og største delen af alle de hunde der er oprettet som Dansk Svenske Gårdhunde er IKKE Dansk Svenske Gårdhunde det er RUNDKØRSLER.
Og nej er ikke bare noget jeg siger men det er sandheden læser man rent faktisk race standarten, så passer den ikke på 50% her inde de er enten Fox Terrier, Hidsig Tempramente og gør meget det gør en dansk svensk altså ikke...
En dansk svensk er ikke en gang en terrier læser man efter i følge diverse oplysnings kilder er en dansk svensk i famillie med en Pincher!!!!!!
Deres temperamente er meget anderledes en terrier.
Mange forveksler racerne meget, Jack Russle, Dansk Svensk og Fox Terrier der er alts forskæld...
Prøv og læs (link fjernet)
og så se hvor mange Dansk Svenske Gårdhunde du mener der er her inde.
ja det er nok mere en diskutions tråd men det er vel også det Generel Diskussion er til for
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 69
Dansk/Svensk Gårdhund er det samme som den gamle danske foxterrier. I Sverige kaldte de den Skånsk Terrier, men det er slet ikke nogen terrier, det er snarere en pinscher. Gårdhunden har ikke det iltre terriertemperement.
Man har haft Gårdhunde overall på landet til at tage rotter og mus, men også til alt andet forefaldende arbejde til hunde. De gav hals, nar der kom fremmede, holdt ræven fra hønsene, gik med på jagt, hentede køerne ind til malkning, legede med børnene osv.
Ud over at være blevet brugt som gårdhund, har den også været meget brugt som cirkushund. Hvad en race har været brugt til, siger en hel del om, hvordan den er. Hvis man skal bygge et cirkusnummer op, bruger man de hunde, der lettest lærer det. Altså - Gårdhunde er lærenemme, samarbejdsvillige og glade for at lære kunster.
For at kunne tage rotter, skal hunden være lynhurtig og være god til at bruge sin næse. Desuden skal dens jagtinstinkt efter småvildt være veludviklet.
Er Copy/Past fra Dansk/Svensk Gårdhunde klub som er en del af Dansk Kennel Klub
okt 2006
okt 2006
feb 2007
Følger: 54 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 571 Svar: 22.373
dec 2005
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 10
okt 2006
feb 2007
Følger: 54 Følgere: 101 Hunde: 4 Emner: 571 Svar: 22.373
okt 2006
okt 2006
Eks, min Cairn er 100% ægte har været til Stævne har ikke fået opdateret må jeg hellere gøre, og hun har en omfattende stambog og alt det juks.
Men altså min Tante og Onkel har også en cairn og ja det er så ikke en cairn - de skulle give 7000 med stambog 4000 uden det burde sige lidt om at den er uægte, min har kostet 4500 med bog, 7000 er overpris det gør man hvis man ikke har rent mel i posen som forhandler.
Deres er en blanding af en Cairn og en Ru håret Gravhund, det har de så fundet ud af siden.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.956
Det eneste der kan fastslå en hunds ophav er en stamtavle - ikke om den gør eller hvilken farve den har! Men disse karekteristiske træk kan sansyneliggøre at hunden er af pågældende race eller en blanding der af.
En hund med tavle (visse stambøger undtaget) som har mangler eller fejl i forhold til standart og normal karektertræk for racen - er stadig raceren! Om den så kan avlsgodkendes er en anden sag
okt 2006
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.956
okt 2006
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.418
Men jeg er dog enig med Søren i at der herinde er oprettet usansynlig mange MEGET afvigende DSG´ere... Den "sejeste" jeg hidtil har set herinde på HG, var en langhåret DSG´er
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
okt 2006
Men dejligt der er andre der har samme opfattelse som mig
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 899 Svar: 11.903
okt 2006
jan 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 316
Det er en rigtig god dis. du der har startet.
Jeg har læst,om så mange D/S g. som er :" Ægte,men uden papier,eller far og mor,har papier,men ikke hvalpen,og så er det ganske enkelt IKKE en ægte D/S Gårdhund.Og alle de Dansk/S. G. i den blå avis,ja der er der som regel MEGET terrier i,men skriver de,at det er gårdhunde,ja,så går salget meget bedre.Har selv hjulpet,et par stykker,som havde alvordelige temp. problemer,med deres hund. Og når jeg så den,ja så stod der en halv Jack Russel,el. terrier bl. Og så bliver folk,som regel meget skuffet. For de egen skaber,som en gårdhund,har en terrier ganske enkelt ikke.
Derfor kan vi også have flere gårdhunde sammen,uanset køn,uden at det giver problemer.
Og ganske rigtigt,cirkus Benneweis/s allerførste hunde i 1920,var gårdhunde(har bil)
Har været med fra starten,med avlen.,og det er lidt sjovt,f.eks at se alllleee de forskellige D/S G. herinde.
Jeg følger spændt med i tråden.
Hilsen Tjalfe og Viv.
okt 2006
Kan bare hente et eksempel frem der hvor vi hentede Tumle, deres han og tæve hund, er udehunde, de løber på markerne sover i stalden, da vi ankom første gang for at se hvalpene, sørgede han for at fortælle der er gæster med at gø et par gange.
Men da vi steg ud af bilen, kom han hend for at hilse på og vi opdagede hurtigt han var en værre kælepot, og tæven har samme temp, meget kærlig og mild ikke et gram temperamente over dem.
Selv da hvalpene begyndte og gå hende på, ja det gør de jo før eller siden i hunde verdenen, det tog hun helt afslappet og i rette satte dem meget meget sødt og pænt
apr 2007
okt 2006
Men flot hund er han ingen tvivl
jan 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 316
Han ser ud til,at være meget højt stillet.
Hoved og snude,skal være 1 til 1.
Nu er han jo unghund,hvor de som regel kun er arme og ben.Men som hanhund,ser han noget spinkel ud,til at skulle være en "ren" D/S.gårdhund. Hans knogler mangler en del masse endnu.
Men sød og nuser ser han da ud.
Hilsen Tjalfe og co.
okt 2006
apr 2007
Synes nemmerlig også at han er meget spinkel. Syns at de fleste dsg´ere har nogle mere "fødedygtige hofter"
Viv s; Må jeg spørge: Hvad betyder "højt stillet"??
okt 2006
Mener det er bagpartiet, der er meget højt stillet, det er lidt alla en mynde, og ja er han 3 år så er han nok ikke ægte, de skal have mere vom griner
D/S Gårhund - Så mange uægte?