{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.600 visninger | Oprettet:

Indkald, når man ikke er i "boblen" {{forumTopicSubject}}

Jeg er stadig ikke tilfreds med Easys indkald - det er meget 50/50, om han kommer eller ej, hvis der er en anden hund, så jeg tør ikke slippe ham. Det er ærgerligt, fordi vi har to dejlige hundeskove hhv. 100 meter og 500 meter væk (hvor vi sjældent møder andre), og han får SÅ meget mere ud af turen, ved at være løs.

Men det kræver et bedre indkald, før jeg tør.

Jeg synes det er svært at træne, fordi han har jo egentlig ikke problemer med at fokusere, hvis der er andre hunde, hvis bare vi er i "træningsboblen" med konstant kontakt.

Altså - begynder jeg at gå og træne med ham, så er han dygtig til at være på mig, og efter 5-10 minutters opvarmning tør jeg også godt gå tæt forbi andre hunde, uden snor mv., han løber ikke.

Problemet opstår, så snart vi ikke har kontakt hele tiden, fristelsen er simpelthen for stor, hvis han er 5-15 meter væk og ser en anden hund. Det har hjulpet, at jeg er begyndt at lege med ham, når vi træner indkald (altså dagligdagsindkald, ikke LP-indkald), men jeg tør stadig ikke satse på at han kommer, hvis han har set en anden hund..

Spørgsmålet er: Hvad gør jeg, og hvordan træner jeg det? Jeg skal jo nærmest træne det ude i selve skoven, fordi til træning, på konkurrencebanerne mv går det jo fint, efter lidt opvarmning.

Men jeg vil jo heller ikke træne det ude i skoven og risikere at han bare skrider smiley

Jeg er overbevist om, at hvis vi bare gik fri ved fod gennem hele skoven (med belønninger selvfølgelig), så ville han ikke fravælge mig, over en fremmed hund - men det får han jo heller ikke noget ud af smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indkald, når man ikke er i "boblen"
  • #1   26. aug 2019 Følger lige med xD
    Har en hund der hører med røven selvom vi har trænet indkald fra starten smiley


  • #2   26. aug 2019 15 meter lang tynd Line på og så får du fat i et par venner du kan træne med;) lad linen slæbe efter hunden, så henter du den øjeblikkelig hvis den ikke kommer når du kalder, ikke noget med at lokke eller kalde flere gange, kald en gang og hent så hunden straks (stå på linen så den ikke kan smutte)

  • #3   26. aug 2019 Hvad med en lidt BAT agtig tilgang, med lang line? smiley

  • #4   26. aug 2019 #2 Er det den mest effektive måde frem? Så må jeg få overtalt nogen til "tilfældigvis" at møde os i skoven smiley

    #3 Jeg er ikke umiddelbart kendt med BATs tilgang sådan ud fra navn - men er det mon det Bodil har beskrevet i #2? smiley


  • #6   26. aug 2019 Hvordan har du trænet indkald?

    Herm kommer en meteor-sværm af korte, gode råd:
    Træn engage-disengage-øvelsen eller kinderæg-øvelsen på andre hunde, hvor du kan styre situationen.
    Beting indkaldssignalet, så "Fido" og du henter en frikadelle i køleskabet. Forvent ikke at han gør noget bestemt når du kalder i starten, han skal bare forbinde indkaldssignal med noget fantastisk.

    Lav et setup, hvor du kan træne 2-3 af hans yndlingsøvelser med gradvist sværere og sværere forstyrrelser. Stil dig i nærheden af en dyrlæge-klinik eller lign. og træn øvelserne nogle gange, gå lidt, gentag, gentag når der kommer en hund osv.
    Du bliver nød til at starte med at gøre det lettere end den situation, hvor han fejler - eller kommer han til at øve sig for meget i noget uønsket.




  • #7   26. aug 2019 Kontakt Lise fra SOR Hundeskole .. det er det absolut bedste råd jeg kan gi dig.

  • #9   26. aug 2019 #5 Nej nej nej, vi havde en meget klar aftale om at når man fylder 2 år, SÅ er man voksen og fornuftig! smiley :D Det er "heldigvis" kun på hunde - han har ikke rigtig interesse i katte, vildt, mennesker mv.. Eller, det har han, men ikke mere end at han kommer når jeg kalder smiley

    #6 Jeg har "bare" sørget for rigeligt med belønning da han var hvalp, og derefter i en længere periode haft snor på, og igen, belønnet godt og grundigt, når han kom smiley Jeg kender ikke umiddelbart engage-disengage eller kinderægs-øvelserne, kan du uddybe?

    Vi kan sagtens stå foran en dyrlæge, eller inde hos dyrlægen og træne tricks - både de svære og de lette. Han elsker sine tricks og er MEGET sikker i sin adfærd, i alle forstyrrelser. Lydigheden er han ikke lige så sikker i endnu, men det kommer lige så langsomt smiley

    Jeg har faktisk en video fra i vinters, hvor vi laver diverse FP2 øvelser midt i Hillerød gågaden, inkl. folk der gik meget tæt forbi, og han holdt positionerne så flot. Men det kan ikke rigtig sammenlignes med indkaldet - fordi træningssituationer og "jeg er på egen hånd"-situationer er tilsynladende vidt forskellige for ham.

    Jeg kan jo også sagtens gå ind i hundeskoven og træne tricks eller lydighed uden problemer (det gør vi ofte undervejs på vores ture), problemet opstår når han er "fri" fra mig rent fysisk og samtidig ikke har kontakt til mig


  • #10   26. aug 2019 Så vil jeg starte med at træne med kaniner, høns, katte og hvad jeg ellers kunne finde af forskellige levende væsner, jeg kan styre. Hvis hunden går på duften ok ikke på synet, kan man både få duft på flaske eller tigge sig til skind, løb og andre dele af dyr.
    Jeg starter ikke med at træne et indkald, for det er for svært, jeg starter med nogle lette overindlærte øvelser i nærheden af forstyrrelsen. Hvis hunden kan øvelserne, kan vi gå tættere på dyret, hvis ikke, går vi længere væk, til hunden kan koncentrere sig. Som regel indlærer jeg systematikken for hunden med en forstyrrelse, den kan håndtere.

    Lad os sige, at min overindlærte øvelse er næsedut i hånd.
    1) Kan hunden næsedutte? -Hvis nej, så må jeg gå hjem og lære den det, hvis Ja, så tilfører jeg en forstyrrelse, fx lægger jeg et kaninskind på jorden
    2) Kan hunden næsedutte nu? Nej, så går jeg baglæns væk fra kaninskind til den kan det. Ja, jeg belønner og går måske tættere på og måske får hunden endda lov til at snuse til kaninskindet

    Så gentager jeg med alle mulige ting der minder om vildt eller kat, som jeg kan finde på.


    Jeg har en der er meget glad for fx harer, dem har vi ret mange af, så jeg kan bare gribe situationen og træne som ovenfor på levende harer vi møder.

    Samtidig træner jeg engage-disengage på alt vildt-agtigt vi ser, på en afstand, hvor hunden ikke går bonanza, men rent faktisk kan høre mit klik og spise min godbid.


  • #12   26. aug 2019 HVis han meget hurtigt går ind i træningsmode, er engage-disengage god, for det er når hunden ser forstyrrelsen og inden den går i træningsmode.
    Der er masser af fremragende beskrivelser, videoer mm hvis du googler øvelsen, så dem gider jeg ikke skrive smiley


  • #13   26. aug 2019 Det er muligvis et dumt spørgsmål - men hvis man gerne vil nå til et punkt, hvor hunden ignorerer x, er det så ikke ret dumt at klikke den for at kigge mod x? smiley

  • #14   26. aug 2019 Nej smiley
    Det virker ikke særlig intuitivt, men efter relativt kort tid, får man reaktion 2: Hov, der er en huind - hvor er klik og godbid.

    Det virker mega-godt og ret hurtigt hvis man starter på en afstand, hvor hunden er i stand til at høre klikket og spise godbidden.


  • #15   26. aug 2019 #14 Det giver god mening, jeg vil gerne have at han tænker: der er en hund = der sker noget sjovt hos min fører. I stedet for: der er en hund = MIN NYE BEDSTE VEN!!! smiley

  • #16   26. aug 2019 Tror faktisk jeg også vil prøve øvelsen med Nicki - hun kan sagtens kaldes ind fra andre hunde, men jeg ville gerne at hun blev mere ligeglad med dem (hun bliver usikker), når hun ser dem. Så øvelsen er nok også super god for hende smiley

  • #17   27. aug 2019 Altså jeg ved ikke om min hund er meget speciel, men hun har 100% styr på om hun har en lang line på eller ej. Vores problem er hare, men døde, kaniner i Bur mm reagere hun ikke på, hvordan griber man så situationen an? Hvis hun er i snor og der kommer en hare så kan jeg sagtens få kontakt og få hende belønnet for "god adfærd" men hvis hun ved at muligheden er for at løbe efter så kan jeg stå med det store kolde bord. Katte kan hun sagtens kaldes tilbage på, det er kun hare.

  • #20   27. aug 2019 Trine G. Åh et eller andet sted er det bare rart at jeg ikke er den eneste med sådan en hund. Jeg bliver altid lidt frustreret når folk kommer med den med at træne i lang line, for det har vi prøvet og min hund har helt styr på at hun har snor på. Feks. Kan jeg også se, at hvis hun finder noget lækkert og jeg siger nej, så vurdere hun lige muligheden, hvis jeg er tæt på lader hun det være, men vurdere hun at det kan sluges inden jeg når frem, så er det det hun gør. Hvis vi træner impuls kontrol som et set up, så er hun super dygtig, men hun kan altså sagtens regne ud, hvornår der er 100% kontrol fra min side.

  • #21   27. aug 2019 #4

    Nej. smiley BAT er ikke det der beskrives i #2

    Jeg er ikke særlig velvalgt til at forklare BAT, da jeg kun har egen research og erfaring + et foredrag i ryggen omkring det, men jeg skal gøre det så godt jeg kan smiley

    BAT handler om at give hunden selvtillid og få hunden til at vælge fra og skabe større afstand. Det bruges jo oplagt til hunde der har svært ved andre hunde, men jeg kan ikke se hvorfor det ikke kan bruges til meget mere.

    Ved BAT er hunden netop ikke i gang med at træne, den går tur med lang line.

    Det vigtige er at træne på så stor afstand at det giver succes. Det kan altså ikke bruges hvis den anden hund er for tæt på, der må man komme ud af situationen på bedst mulige måde smiley

    Jeg ville gribe det sådan an ved at gå tur med ham enten i et område, hvor der er oplagt mulighed for at træne på rette afstand af andre hunde eller arrangere at lave set-up.

    Gå med ham i en lang line og når han ser en anden hund, så skal han selv vælge den fra. Dvs. han skal opdage at den er der og selv derfra tage initiativ til at kigge på dig.

    Når han ser den anden hund er det bedst hvis du løsner linen, så den hænger i en blød bue. Hvis han hele tiden går frem og strammer linen, så skal du selvfølgelig ikke blive ved at løsne og dermed komme tættere og tættere på, men så er I nok for tæt på den anden hund, hvis det sker.

    Din opgave er at være vågen, og belønne fra det mindste tegn han giver på at kigge væk fra den anden hund igen. Vær hurtig med at rose og herfra gøre et stykke arbejde for at få ham hen til dig (det vil blive nemmere og nemmere). Om det er at kaste en godbid, hoppe eller tage et stk. legetøj frem og derefter lege er underordnet. Du kender ham bedst og ved hvad der virker bedst smiley

    Men husk det er vigtigt at han SELV tager initiativ til at vælge hunden fra (og i starten er det måske bare at hovedet drejer 1 mm væk). Hvis han ikke kan vælge den fra er I sandsynligvis for tæt på.

    Når du belønner, så bevæg dig væk fra den hund han lige har kigget på. Lav større afstand. Gerne mindst 8 meter, og gå så evt. en helt anden vej, så I ikke bevæger jer direkte mod hunden igen.

    Med denne fremgangsmåde skulle du gerne nå til en hund der kigger på dig og måske endda kommer til dig, når han ser en anden hund. Lur mig om ikke der på et tidspunkt kan kobles et indkald på også smiley

    Brug også gerne metoden med Nicki, så hun får bedre redskaber til blot at skabe større afstand når hun bliver usikker smiley

    Håber det giver mening. Ellers skal jeg prøve at uddybe.


  • #22   27. aug 2019 Lang snor: skal være meget let, tynd sporline på 15 meter er fin.
    For at give hunden indtryk af at være fri så sæt den alm snor og den lange Line på, gå et stykke med den lange Line slæbende efter uden at røre den, tag så den alm Line af som du plejer og sig fri eller hvad du nu plejer;) rør ikke ved den lange Line, du skal ikke gå og holde i den, bare lad den slæbe efter hunden;)


  • #23   27. aug 2019 Da jeg havde gravhunde trænede jeg også indkald med lang line og de var også udmærket klar over, hvornår de var i line og hvornår ikke.

    Jeg gjorde det, at jeg kortede den lange line langsomt ned, i starten med en meter og når der var ca. 1,5 meter tilbage så i mindre stykker, til sidst sad der kun en karabinhage og 5 cm. line i halsbåndet, men det var nok til at de kom smiley Hægtede jeg det sidste lille stykke af, var det helt sikkert, at så forsvandt de, så snart første interessante duft meldte sig.

    Jeg har den lange line til at slæbe efter hunden, som Bodil beskriver


  • #25   27. aug 2019 Jeg er så så "heldig" at jeg tror snor-metoden virker fint for os, fordi Easy skider mig et stykke, uanset om han har snor på eller ej, så snart han er mere end 5 meter væk smiley smiley smiley

    Ej - det gør han ikke hver gang, men han virker ikke synderligt påvirket af, om han har snor på eller ej. smiley

    Tak for jeres forslag, jeg vil prøve dem af! smiley


  • #26   27. aug 2019 Man skal nok ikke gøre som jeg hørte om ved kiropraktoren i går smiley smiley smiley
    Whippet under genoptræning og så ville ejer lige lufte den i en lukket hundeskov. Problemet var bare at det ikke var en hundeskov men en dyrepark smiley smiley Ejer fik fanget kræet to timer senere smiley
    Øv øv altså!!! smiley

    Jeg har brugt lidt ala denne video til begge mine.
    https://youtu.be/LLRJmXtdt0E
    Særlig den forstyrrelse med andre hunde og legetøj/mad brugte jeg lang tid på.
    Hvis de ikke lystrede første gang så blev de hentet. Og sat i snor. Alt sjov stoppede.
    Hvis de kom så fik de kæmpe belønning og altid sendt tilbage igen.
    Selvfølgelig sat op til succes.

    Hvis de optog jagt så blev der råbt MEGET højt og vredt. Som var de på vej ud på motorvejen.
    Jeg startede stop jagten op på fugle, hvor jeg vidste der ikke kunne ske fuglene noget. Og derefter høns og kaniner i løbegårde. Altid i indkaldsline.


  • #27   27. aug 2019 #26 Uhh, det gad jeg godt kunne, det med indkald under leg med andre hunde! Så må vi lige finde en sjov legekammerat at træne det på smiley

  • #28   27. aug 2019 Hvis hunden ikke lystrer første gang - hvilket jeg ikke forventer han gør, i starten -, hvad laver du så, efter du har sat snor på? Prøver igen efter nogle kontaktøvelser eller hvordan?

  • #29   27. aug 2019 Start op hvor du tror på succes.
    F.eks med noget tørkost han ikke bryder sig ret meget om. Indkald fra leg når du tror han er træt og når han ved at du har noget superlækkert.
    De gange hvor jeg har hentet hunden og sat snor på der er alt kontakt stoppet i et par minutter og så prøver vi igen med et andet set-up.


Kommentér på:
Indkald, når man ikke er i "boblen"

Annonce