496 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

hva siger i? hva siger i?

til det nye fænomen designer dogs?

jeg synes i nogle tilfælde det fedt nok, fx at skabe en allergi venlig hund i flere størrelse som labradodlen (labrador-puddel)
men når man tænker flyball og begynder at blande en bordercollie med en amstaff synes jeg man leger lidt med ilden (jeg er stor tilhænger og fortaler for muskelhunde, men den her blanding er i mine øjne virkelig horribel og kan være særdeles farlig)

hva er jeres mening?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af lampe 350 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Bosch vaskemaskine gået i baglås. Har prøvet alt i henhold til manual intet virker 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Skift forlyslygter Opel Karl 300 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hva siger i?
  • #1   24. maj 2007 og den er fuld tud berrettiget smiley

men hva nu hvis man kan dæmpe nogle racer aggresivitet ved blanding?
    eller skabe en bedre familiehund med mindre reservation?
    et bedre sammenhold racerne imellem?

• #2   24. maj 2007 Der findes allerede allergihunde i alle størrelser

Pudler findes i alle størrelser
    Ruhårede hunde er også relativt allergivenlige og findes i alle størrelser
    Så er der cotoner, kinesiske hårløse, mexikanske hårløse

Og det der med at dæmpe racerne aggressioner.. Ja.. man kan jo bare avle på ikke aggressive individer.. der er vel ingen racer der per definition er aggressive?

• #3   24. maj 2007 Synes ikke der er noget galt med blandings hunde smiley havde selv en dejlig dreng (og må han ville i fred). tror ikke man kan finde en bedre hund. tror på man kan få meget godt ud af blande hunde racer, det kan også blive for rent og synes alt for mange avlere går op i udseende frem for sind. og ville da heller have en grim og god hund smiley

• #4   24. maj 2007 nej det jeg enig i, men der ligger en tendens... altså de ikke bryder sig om eget køn og i ekstreme tilfælde alle hunde,

det kan jo komme senere hvis man for generationer siden har brugt en aggresiv hund at det viser sig i et kuld..

men lækkert at høre den sammen mening som mig .)

mht allergi hunde, det havde jeg slet ikk lige tænkt over det har du helt ret i.. hva er din holdning så til border/amstaff

• #5   24. maj 2007 Papillon er osse en allergi venlig hund.

• #6   24. maj 2007 Katharina: Da jeg så at de blandede bordercollie og amstaffs tænkte jeg også, at det måtte blive en energibombe og en hund medet meget iltert temperament.
    Bestemt ingen god idé, for hvor mange kan håndterer den?
    Jeg kan lige se at det går hen og blive smart at få designerdogs og så render alle de forkerte typer rundt med fly-hunde (kan ikkelige huske, hvad de kaldte den)...

• #7   24. maj 2007 Det er fuldstændig sindsygt at blande Border/Amstaff.

• #8   24. maj 2007 det er de uden tvivl!! alle racer er jo blandet efter vores behov, og ikk udviklet efter naturens gang smiley ta fx den engelske bulldog..

der ikk noget i vejen med blandingshunde som sådan, men mere ideologien i at blande for et formål smiley for hvad , hvorfor, og er det metalt iorden smiley

• #9   24. maj 2007 hvorfor skulle en border/amstaff være allergi venlig? og damn de må have ild i røven.

• #10   24. maj 2007 det kan vi jo os sagtens,, igenproblem,,, men hvis man nu mener at to hunde vil skabe den perfekte hund sammen, og der er forespørgelser på den hvad er problemet så?

• #11   24. maj 2007 helle rikk allergivenlig,,, mht den så snakker jeg for formålet flyball smiley

men ja det tænker jeg også HOLD da op en hurtig hund

• #12   24. maj 2007 Synes at blanding med at formål om en god hund er helt iorden. f.eks min afdøde hund var en blanding af mastiff/lab og rottweiler. det gav en rolig børneglad hund, men alligevel også med en del energi. men alle racerne i ham var jo fantastiske smiley

• #13   24. maj 2007 det jeg helt enig i smiley og er uden tvivl enig i at det må ha været en glad hun smiley

men formålet for mig er ikke iorden med den her blanding , det kan jo rent faktisk gå hen og blive en ikke særlig omgængelig hund når den ikk kan bruges til flyball længere og maglen på stimulans bliver for stor

• #14   24. maj 2007 nej det jeg enig i, men der ligger en tendens... altså de ikke bryder sig om eget køn og i ekstreme tilfælde alle hunde,

det kan jo komme senere hvis man for generationer siden har brugt en aggresiv hund at det viser sig i et kuld..

^^ Det har du helt ret i, men det samme gør sig gældende for blandinger.

Mht amstaff/border er jeg enig m dig i at potentialet ikke er særlig tiltalende

• #15   24. maj 2007 det gør det smiley men der er jo mulighed for at tone ned,, men det tager jo generationer, og i teorien kan du os ende op med det modsatte så forstår dig skam godt..

slet ikk som overstående svar jeg skrev virker den nærmere farlig i situationer på mig en bare hurtig(hvilket den uden tvivl vil være) for der kommer jo ikke kun 1 hvalp,, og tvivler på 8-12 hvalpe vil blive brugt til flyball

• #16   24. maj 2007 charlotte og christian: nemlig,, for som sagt hvor mange af 8-12 hvalpe vil blive brugt til flyball,, hva så når hunden ikk kan bruges mere,, hvilket jeg forstod de egentlig kun kunne et par år,, aktivitetsniveuet vil være enormt efter de springture og det stor i forvejen, derefter kommer det at en borde kan blive bims af ingen stimulans,, en amtaff har et voldsomt temp i forvejen som kræver specielle ejere med erfaring,,, = sprængfarlig bombe

• #17   24. maj 2007 Problemet er bare at labradoodlen endnu ikke er allergivenlig.. og der er en masse problemer..

Og nej jeg synes ikke det er ok...

• #18   24. maj 2007 Synes det er underligt at lave så "vild" en hund, til kun et formål, kunne forstå hvis det havde med jagt at gøre måske, mange jæger der sikkert ville. men en kanon af en hyrde/muskelhund, kan jo ikke bruges til mange opgaver. tjo agility, men amstaff er ud fra de kloge hoveder (kender ikke racen så godt selv) ikke så arbejds villig og ville derfor ikke være god til agility ville ikke have godt hvis hunden pudselig synes noget andet er sjovt og så bare løber den anden vej. men border er jo total lydig og vil gøre alt for at gøre sig ejer glad.

• #19   24. maj 2007 Jo, men muligheden for at *tone det ned* forsvinder når man som blandingsejer ikke kan se flere generationer tilbage i hundens aner.
    F.eks Amstaffs i DKK skal mentaltestes for at opnå avlsgodkendelse, hvilket ikke bliver gjort ved amstaffblandinger, ligesom udstillingshunde hellere ikke må være for nervøse/aggressive når de rages på af en dommer.

• #20   24. maj 2007 okay, forbavsende det troede jeg den var.. min fejl

• #21   24. maj 2007 en amstaff, i hvert fald dem jeg kender,, er meget arbejdsvillige, men stædige, det der terrier halløj smiley

men nej der er jo intet dicideret formål til racen/blandingen

• #22   24. maj 2007 søster særlig .. enig det er det jeg siger, når det en bladning er muligheden for at det går begge veje 50-50

personligt synes jeg det er en fejl at alle blandinger med muskelhunde der har hang til aggresiv adfærd i mere eller mindre mild grad ikke bliver testet

• #23   24. maj 2007 Så langt er vi i hvertfald enige. Jeg vælger dog at tage et skridt videre og sige at tavleløs avl pr definition er en sats som jeg ikke ville byde et kuld, netop fordi jeg så ikke ville kunne stå inde for hundendes indhold (arv)

• #24   24. maj 2007 hmm den kan jo så diskuteres, jeg har intet imod papirløs avl, da jeg mener det tit og ofte går mere op i penge.. hvilket fx löwchen er et godt eksempel på

• #25   24. maj 2007 Hvordan kan det egentligt være denne debat er kommet op? Har det været i tv for nyligt?
    Det er et godt stykke tid siden jeg så det og så vidt jeg husker, var det halvsent om aftenen det blev sendt...

• #26   24. maj 2007 charlotte og christian : det os lang tid siden,,jeg kom bare til at tænke på det, har ikk rigtig kunne slippe den border/amstaff blanding smiley

• #27   24. maj 2007 Jeg ville 10 gange hellere beskyldes for at være grisk end uansvarlig. Papirløse hunde koster jo alligevel det samme som dem med tavle bare hundene er populære nok, hvilket franske bulldogs og chihuahua'er er levende beviser på.

• #28   24. maj 2007 det er vi enige om, men der er nu altså mget ansvarlige avlere der avler uden papire!

• #29   24. maj 2007 Altså.. før vi kommer ind i DEN debat vil jeg lige pointere at der også finde NOGLE blandingsopdrættere som jeg respekterer fordi de gør et godt stykke arbejde (ikke skære alle over én kam), men som tommelregel er det ikke min personlige kop thé

• #30   24. maj 2007 okay jamen så vi jo egentlig enige smiley

• #31   24. maj 2007 tror om man alver med eller uden papire så giver det ca det samme. chancen for at folk avler af forkerte grunden er vel lige store ved begge parter?

• #32   24. maj 2007 smiley
    Jæs, med en lille variation, men det overlever vi nok

• #33   24. maj 2007 det har du så endnu mere ret i tue og signe

• #34   24. maj 2007 Tue & Signe I

Jeg vil alligevel vove at påstå at der findes en overvægt af "fordi den er sød" eller "hun skal have lov" eller "min dyrlæge siger at hun har godt af det" parringer hvor hvalpene ikke er bogført (og her er det ligegyldigt om forældre er blandinger "rene" eller m tavle).
    Internaterne bugner jo hellere ikke ligefrem med DKK hunde

• #35   24. maj 2007 Min menig er:

Uanset om man opdrætter blandingshunde eller hunde med stambog (af hvilken som helst helst art) så BØR man tænke sig om, inden man parrrer to hunde... hvad er for og hvad er i mod ? (art, type, sundhed, psyke osv.)

UPS'er kan jo ske... men så tit sker de da heller ikke ???

/Bufas

Kommentér på:
hva siger i?

Annonce