{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
893 visninger | Oprettet:

gigt / HD nogle erfarringer?? {{forumTopicSubject}}

hej..

vores han hund dmitri på 4 år. har igennem længere tid vist tegn på dårlieg hofter/albuer

han startede med at begynde at humpe nogle gange, mest om morgen eller efter leg.

det er så blevet være her på det sidste, og han kan ikke selv hoppe op i vores bil vi skal løfte han bagben når han har sat forbene op.

når han har leget med de andre halter han utroligt meget, det er så også begyndt at vise sig på forbenene..

vi har bestilt tid til røgnten på fredag, han fik ellers taget det da han var lidt over et år der sagde de b og c. men han er selvfølgelig blevet større og tungere siden da.

han viser ikke han har ondt..hverken piver eller lader være med at løbe rundt. til jer andre med hunde med samme problemmer, viser de eller vidste de , at de havde ondt? hvad gjorde i? og hvor dårlige var deres hofter.

går selvfølgelig at frygter at vi må ende med at aflive ham.. smiley og han er jo ellers sådan en stor glad bamse,

hvor går grænsen, for hvornår det er okay at en hund med hd skal leve videre? og hvordan vil dens liv være..? må han ikke løbe frit og lege med de andre mere`? osv.

håber nogle har nogle erfarringer med det her..

mvh karina

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gigt / HD nogle erfarringer??
  • #1   22. maj 2007 det med glycasomin har vi hørt, og svømning også.. og guld har vi også hørt om

så ja der er jo egentlig en del muligheder..

men tænkte man lige så godt kunne være helt sikker på hvor smerterne lå. inden man begyndte på alt det der.

hvad betegner du som svær HD? d , e? f?

• #2   22. maj 2007 Hejsa Karina jeg satte grænsen med min tæve da hun ikke længere kom ud af kurven om morgenen jeg skulle hente hende... Jeg lavede et lille hjemmeforsøg ved at dyrlægen til at udskrive nogen smertestillende til hende jeg jeg kunne få vished om hvor dårlig hun var.. Hun fil smertestillende i nogen dage også kunne jeg se hvilken hund hun burde vare men ikke var.

• #3   22. maj 2007 Guld er en mulighed men der er ingen garanti for det virker, der var en herinde der skrev om en hund der havde haft det rigtig godt den første mdr efter men så gik det igen dårligt.,

• #4   22. maj 2007 stavefejlene koster ikke extra smiley

• #5   22. maj 2007 okay..

altså han gider godt selv komme. og løber da også glad rundt osv.. så dit lyder da meget slemt..

men når de får smerte stillende, gør det selvfølgelig ikke ondt. men skal man så undgå at den løber rundt osv,? for det er jo også synd hvis han ikke må løbe og lege som han vil med de andre.

• #6   22. maj 2007 Ingen kan sætte grænser op for hvornår man skal det ene eller andet for andre.Vi ser så forskelligt på det.

Det kan kun du og din dyrlæge.

Håber det bedste for jer.

• #7   22. maj 2007 Ja jeg ville lige som rie afprøve med smertestillende for at få fastslået smerterne, for det at vise smerte er et svaghedstegn - og mange dyr skjuler det.

Vores schæfer har siden sidste sommer haltet ind i mellem på forbenene - de sidste 14 dage har han dog gjort det hele tiden ;-( så vi står lidt i samme situation, skal til dyrlæge onsdag og evt. finde ud af hvad der skal gøres. Vores hund er 9 år til september, han viser ingen smerte, men ak han er jo også førerhunden i en flok på 3 hanner.

Vi sidder her med de samme følelser og overvejelser...

• #8   22. maj 2007 Karina det var kun om morgen hun havde problemer som sådan hun løb og legede og havde det faktisk godt, hun kunne med besvær komme op i sofaen...
    Hvis du giver dem smertestilende hver dag sker der ikke noget ved de leger, problemet opstår hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så bliver det ikke sjovt at være hund den første dag uden piller

• #9   22. maj 2007 Karina s S

Man kan få mange gode produkter imod dårlige hofter jeg bruger selv (i samråd med min dyrlæge) Solanum Flex. Det er til heste men fås også til hunde. Jeg køber det i heste udgaven for det er billigere. De skal have 0,6 gr. pr. 10 kg. hund.

• #10   22. maj 2007 hejsa
    jeg kunne fortælle dig en hel historie om HD, men kort vi valgte af aflive vores elsked stella pga den forbanede sygdom, (ja undskyld mit sprog) hvilken hofter har han fået konstateret. min personlige mening er så længe hunden kan leve et normalt liv og ikke bliver "straffet" i form af smerter dagen efter leg feks så syntes jeg de skal have lov af være hos os.. men vores stella kunne ikke komme ud af sin kurv efter en nat uden mange smertet hun kunne ikke lege men gjorde det alligevel men fik også sin straf bagefter hvor hun knapt kunne gå.. tilsidst satte hun bare numsen ud over sin kurv når hun skulle tisse, det var så synd så vi måtte gå den tunge gang.. men ikke alle hunde er ens og mange lever et godt liv trods HD, men brug glycasomin i maden det er godt.. men få en go snak med din dyrlæge de er gode til at hjælpe.. vi har en gruppe herinde for os med en hund med hd

• #11   22. maj 2007 Min gamle 12 årige Cherie har gigt i bagbenene og går ikke alt for godt. Men hun får smertestillende dråber hver dag i sin mad, og der er ingen tegn på smerter. Hun bliver løftet op og ned. Hun er glad og tilfreds, og en lille vagthund.

Så længe hun har det fint, ser jeg ingen grund til at aflive hende.

• #12   22. maj 2007 Som Pernille siger der er utrolig mange hunde der lever et godt og langt liv med HD.. Hunde tager smerte meget forskelligt.. Hørte om en rotte der var meget aktiv agilty-hund med d hofter så det er ikke umuligt

• #13   22. maj 2007 mener også at der er hundefoder typer der indeholder glucosamin???

• #14   22. maj 2007 pernille. kan du ikke invitere mig til den gruppe..

altså når han har leget vildt i haven med de andre, så kan man se på ham nogle dage efter, at han har det lidt svært.. og det har taget lidt hårdt på ham..

tror nemlig heller ikke kan viser hvor ondt han har.. som i selv siger det gør hunde jo ikke rigtigt.. og dmitri er jo også den ældste..

ja må jo se hvad dyrlægen siger, og hvad vi sammen kan finde ud af.. bare så svært at gå og vente ...

stina, vil du ikke evt skrive privat til mig når i har været hos dyrlægen??for dmitri halter jo også på forbenet.. ville gerne høre hvad din dyrlæge sagde..

og så se hvad min egen siger fredag..

• #15   22. maj 2007 At lave et forsøg med smertelindring giver under alle omstændigheder mening. Jeg lover dig, at en hund fuldstændig kan forandre sindstilstand, hvis den pludselig bliver smertelindret efter et stykke tid med smerter.
    Vores gamle hund fik to år mere at leve i på den konto.

Et andet råd er at give din hund artroflex, der både indeholder glucosamin og andre stoffer, der "smører" leddene. Det kan købes hos dyrlægen.

Angående HD - B og C hofter betragtes som værende inden for normalområdet, og jeg må indrømme, at hvis ikke der er tilstødt noget til den HD, så har jeg svært ved at forestille mig, at det er den, der giver problemer.
    Gigt er for mig mere oplagt.

Dyrlægen må på banen og I må få taget nogle friske røntgenbilleder.
    Smerter og svækkelse i bagpartiet kan komme af mange ting. (Min gamle hund led af Cauda Equina, der medfører både smerter og lammelser i bagenden - bare for at give et eksempel)

• #16   22. maj 2007 Stina, Olivers foder indeholder Glucosamin... (og i øvrigt også andre stoffer, der styrker leddene)

• #17   22. maj 2007 Karina sS

Jeg skal nok skive til dig, men jeg forestiller mig at han bliver kigget på og at vi så får en tid til røngten for at se om der er nogle forandringer på knoglen, desuden forestiller jeg mig at vi afprøver smerten med noget lindrende. Vi er måske lidt naive, men vi håber jo at det er noget der kan behandles smiley

Vi er bare så kede, vi har nemlig lige købt hus på landet, med overtagelse 1/7 og vi havde sådan glædet os til at "den gamle" kunne komme med og nyde sit otium. Håber at han kommer lidt i bedring så han når det alligevel - vi kan nemlig ikke holde ud at have en god gammel ven med smerter...

• #18   22. maj 2007 CH. det var da han var 1 år. nu er han fire og vejer måske 20 kilo mere og er blevet meget større.. kan hofter ikke sagtens ædre sig fra 1 års alderen??
    grundet til vi fik det gjort dengang var fordi han haltede. men de sagde det bare var vokseværk..

• #19   22. maj 2007 knoglen / leddet selvfølgelig smiley

• #20   22. maj 2007 stina-- vi ville egentlig også prøve smerte stillende først.. men vælger nu dyrlæge og røgnten, så vi får behandlet det rigtigt, og finder ud af hvad der er galt..

kan godt forstå dig man havde lige glædet sig.. men krydser fingre for dig..

• #21   22. maj 2007 googlede lige og fandt dette

(link fjernet)

• #22   22. maj 2007 Jeg kender en der har en hund med hd den har været på smertestilende de sidste 3 år og er det stadig... da hun fortalte mig det sagde jeg at det ville jeg aldrig byde min hund.

• #23   22. maj 2007 C & J Det ville jeg heller ikke byde mine hunde,men sådan er vi alle forskellige...

• #24   22. maj 2007 C & J - nej da, det er da bestemt heller ikke min mening med det smertestillende, men at få et konkret billede af om der er smerter eller ej, hunden kan godt blive stivbenet eller halt uden der er nogle særlige smerter - ved at give smertestillende en kort periode, kan man vurdere om hunden ændrer sig eller ej, synes godtnok det er utroligt at en dyrlæge synes det er ok med smertestillende i så lang tid!!

• #25   22. maj 2007 måtte aflive min hest da han var 5 år. for han havde en kronisk lidelse, også kalder slinger som gør hesten snubler og falder meget og det er ligesom at have tømmermænd, derfor ligger de også meget ned.

der sagde dyrlægen til sidst at han kunne overleve med smerte stillende resten af livet og måttes så aldrigs rides på mere. han skulle bare stå og glo, det er jo ikke noget liv for en frisk unghest..

så der var min mening klart at aflive, men hunde kan vel godt haveet ok liv på smerte stillende, medmindre det sætter begrænsninger.. kender ikke noget til et liv på smertestillende. også derfor jeg spørg folk herinde, og tager til dyrlæge fredag.

men for min hest var det klart ikke værdigt.. at skulle have det dårligt hele tiden, og bare at skulle stå i en boks eller mark resten af sit liv.

• #26   22. maj 2007 J/D fra hills er lavet specielt til HD hunde og er tilsat det rette forhold af omega 3 og 6.. Men den kommer din dyrlæge nok ind på smiley

God bedring og krydser fingre for det bedste

• #27   22. maj 2007

Karina, Slinger og den sygdom jeg omtalte, Cauda Equina giver lignende symptomer.
    Slinger hedder Wobbler syndrom og kan findes på nettet. Der står mest for heste, men også for hunde. Ligeledes kan man finde Cauda Equina på nettet.
    Personligt synes jeg der mangler ting i din beskrivelse, der ville lede tankerne på disse sygdomme. Wobbler ville medføre den slinger, du har set på din hest og Cauda Equina starter oftest med, at hunden begynder at slæbe bagpoterne, så neglene bliver slidt...

Angående HD - når du fik ham fotograferet til B-C hofter da han var et år, så er det mindre sandsynligt at han kun fire år efter pludselig har en værre HD. Men intet kan selvfølgelig udelukkes før han er fotograferet igen.

Er det begge ben bagben han er svækket i? Kan du se, om der begynder at være lidt muskelsammenfald på hans lår?

• #28   22. maj 2007 Vores gamle rotte var hårdt plaget af gigt i bagbenene, og vi afprøvede flere former for smertestillende, men da jeg ikke var så vild med at fylde min hund med medicin ( kan være ret hårdt ved deres indre organer ) endte vi med glucosamin og et smertestillende naturprodukt som hedder MSM - det fik vi ihvertfald 2 ekstra gode år på.

• #29   22. maj 2007 Han ser ikke ud til at have ondt.?????
    Hvorfor mon han så halter og skal bæres ud af bilen????

• #30   22. maj 2007 CH- synes jeg ikke der er, han slæber dem lidt, men halter så på forben nogle gange, som sagt efter leg osv

ja det hedder wobbler skrev bare slinger fordi de fleste kender det ikke, men synes slet ikke det er noget som det. kan tydeligt huske alt det med min hest, og det minder slet ikke om det. men vidste ikke hunde kunne have det..

Show- han skal ikke bæres ud, han hopper skam selv ud. man skal bare løfte hans bagben op. han sætter selv forben op.

som sagt ved ikke om det er fordi han har ondt, han er også bare en stor hund og bilen er lidt høj, måske han synes det er nemmere at blive løftet det sidste stykke..

men ja må se hvad dyrlægen siger..

tak for alle de gode råd og erfarringer..

• #31   22. maj 2007 Gruppen for os med HD hunde hedder: HD-hunde :o)

• #32   22. maj 2007 Jeg kender godt slinger forfærdelig sygdom havde faktisk mistænke til min egen hest en gang men det var heldigvis ikke det....

Kommentér på:
gigt / HD nogle erfarringer??

Annonce