1.331 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 66 Svar

Tavleøs avl hvorfor ? Tavleøs avl hvorfor ?

Ja jeg bliver sikkert hakket ned nu.

Men kunne godt tænke mig at hører folk hvorfor de avler / eller vil avle på deres hund der ingen tavle har ?

Jeg tager udgangspunkt i amstaffén, da den både skal have vundet præmieer og mental testet før avl.

Det ved de fleste også, men hvorfor vil man så gerne avle på en hund der ikke har / kan opnå de krav der kræves for avl på racen ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kitchen clogged 750 kr.
  • Flyt tørretumbler 450 kr.
  • Reparation af kabelfejl på robotplæneklipper 1.300 kr.
  • Furniture Assembly 2.200 kr.
  • Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • rep. af hul i vandrør 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tavleøs avl hvorfor ?
  • #1   24. apr 2007 Team T: Ja det er en af grundene, men kunne godt tænke mig at hører dem der så gerne vil avle på deres hund om hvorfor de vil det.

Håber du forstår hvad jeg mener *gggg

• #2   24. apr 2007 Hvis der er nogle der tør stå frem.

Vil bare lige sige at tråden bliver slettet hvis den ender galt.

• #3   24. apr 2007 Fordi tæven jo skal have lov til at prøve moderglæden (christ)

Fordi hannen jo skal have noget på den dumme (christ igen).

Fordi det kunne være så sjovt (bare knap så sjovt at stå med 12 hvalpe man ikke kan finde gode hjem til, at videregive sygdomme der ligger gemt i anerne, at rissikere tævens liv osv osv osv)

• #4   24. apr 2007 Det var et rigtig godt spørgsmål, og det bliver rart hvis folk kan finde på andet end *det skal prøves*, *tæven har godt af det* *min hund er sød* og *tavleløse hunde har lige så meget ret som tavlehunde*.

Jeg ved at der findes et par stykker herinde som avler blandinger med brugsegenskaber for øje, og det kan man vist hellere ikke sige noget grimt om, men ellers vil jeg sige at jeg hellere ikke forstår at man vælger at lave hvalpe uden papir.

• #5   24. apr 2007 Lytter lige med smiley

• #6   24. apr 2007 Jeg kunne da godt finde på at gøre det i fremtiden, hvis jeg kan få den nødvendige viden fx om Joys søskende har været syge osv, om forældrene har det og hvis hendes temperament fortsætter med at være så dejlig som det er..

Jeg vil nok vælge at parre med en labrador eller labradorblanding, da hun iforvejen er haæv labrador, så der kommer så meget af en race som muligt i, så man ligesom ved hvad man har smiley

Tavle er ikke altid = en sund og rask hund med gode gener smiley

Hvis jeg skulle have hvalpe på Joy, så er det ikke fordi Joy skal prøve at være mor (for de ter hun sikekrt total ligeglad med) men for at jeg skulle have oplevelsen..

Og jeg er ikke ny i det med at avle, er lige stoppet med at avle vinterhvide dværghamstere og avler lige nu tamrotter og der er altså ikke noget sødere end små pip i reden og de glade reksioner hos nye ejere (og ved rotte avl går man meget op i gentik, helbred og temperament)

• #7   24. apr 2007 Jeg vilogså gerne have større forståelse, så sidder på sidelinjen og ser hvad der skulle komme

• #8   24. apr 2007 Ratster zoo: Du lyder som om du har tænkt det igennem og rart at du tør svare.

Men jeg tænkte nu mere på amstaffén da den kræver nogle speciele krav.

• #10   24. apr 2007 jeg undskylder lige for stavefejl *g*

• #11   24. apr 2007 Sofie : ved ikke om det er et bedre motiv men det er et ærligt svar... at man laver hvalpe fordi at hunden gerne vil er jo bare en undskyldning.

• #12   24. apr 2007 Hiihi paaas nu på Janni . .*GG*

• #13   24. apr 2007 Jeg kunne godt tænke mig at prøve det på min tæve ..

MEN der er mange ting der skal være i orden - specielt fordi hun ikke har tavle!

hun er L2hga - Clear,
    hun skal testet for HD og albuerne skal også have en tur..
    HUn skal mentalttestes.. og hun skal have lyst øjne..

HUn skal testes i hoved og røv ..

derudover vil jeg selvf. først se hvordan hun er sinds og adfærdsmæssigt ..

Jeg kunne godt tænke mig at prøve på nala (hvis hun er god nok til det) da jeg synes det er en vidunderlig "ting" at prøve..

• #14   24. apr 2007 Til Smølfine - jeps smiley Nu har jeg ikke haft amstaff så det kan jeg ikke sige..

Men hvis man vil avle på tavleløse-rene racer syntes jeg også man skal sætte sig ind i hvordan den race normalt er omkring fødsel (der er sikkert nogle racer der nemt får fødselskomlikationer) hvordan de evt er som hvalp osv smiley

Og så skal man selvfølgelig have pladsen.. sådan nogle små hvalpe fylder *g*

Til Sofie - Det syntes jeg *g* for de fleste (ikke alle) der siger det er fordi tæven skal prøve det har oftes ikke sat sig ind i det, og sætter bare han og tæve sammen for at se hvad der kommer (igen sådan er ikke alle, men snakker bare efter hvad jeg har oplevet)

Mens dem der gør det for deres egen skyld (gælder igen ikke alle ;)) sætter sig lidt mere ind i det og ikke gør det helt så tilfældigt som "bare" at "klaske" tæve og han sammen

Det er hvertfald hvad jeg har oplevet smiley

Men uanset hvad så er begge grunde bedere end "jamen naboens hund kom på besøg" smiley

• #15   24. apr 2007 Problemet m HD er at man ikke kan bruge hundens egen status til noget uden at have status på søskende og forældre med.

• #16   24. apr 2007 Jeg glæder mig til at se om der er flere der vil savre.
    Skal desværre på arbejde nu og kommer først igen i aften.

Kan i hygge jer så længe............

Skiilotte: Ja det skal jeg nok *gggg

• #17   24. apr 2007 Hjortsholm...men er der ikke noget galt i (som ved amstaffen fx) at sætte flere hvalpe i verden der bliver kastebolde eller aldrig finder et hjem da der er blevet lavet rovdrift på racen? Der er jo ALT for mange hvalpe i dk idag - specielt amstaff, fordi folk lige skulle prøve, tæven gerne ville være mor eller hvad folk nu ellers finder på...

• #18   24. apr 2007
    J & A * Men mest A smiley *

lidt svært at metalteste hende, da der ikke er en ønskeprofil på staffen

• #19   24. apr 2007 jeg overvejer om min pige skal ha lov - så hendes reaktion på naboens hvalpe den anden dag og hun var heeelt ekset..

men inden jeg tager skridtet skal hun tjekkes og hannen skal findes efter grundig søgen og tjekken om de kan sammen og om han oz er sund og rask..

er som sagt stadig kun ved overvejelsen

men en anden grund kan jo evt være fordi det ik er alle der kan/vil bruge 8000 kr på en hvalp men som er mindst lisså egnet til at give hunden kærlighed - med eller uden tavle smiley

og nej enige bliver vi nok aldrige - men så lad os da blive enige om at være uenige..hihi

• #20   24. apr 2007 Nu har vi valgt at sterrilisere vores tæve når hun er over 1. løbetid da vi ikke ønsker hvalpe. Men - havde det forholdt sig sådan at vi ville - ville jeg gøre følgende:
    Vores tæve skal tjekkes for ad/hd, øjenlyses og mental testes - ja alt skal foretages.
    Han hunden vi vælger skal igennem samme tests.
    Han hunden skal være enten berner eller labrador da vores er en blanding deraf - har hørt hvis man blander for mange racer så kan de få personligheds problemer??
    Jeg ville kontakte ejere af forældrene til vores tæve (disse er renracede og kuldet var et af de "populære" ups-kuld) og høre status på disse - hd/ad osv.
    Men det sker ikke.

• #21   24. apr 2007 Charlotte K

Jo.. men det er ikke svært at købe avlsdyr m papir til det samme, hvis det bare er for at *prøve at have hvalpe*

• #23   24. apr 2007 Hvis man avler en krævende race som ammstaff syntes jeg man skal sætte sig ned og lave et spørge skem, og finde ud afnoget om ejeren, så kan man samtidigt lave et point system, og hvis de har nok point kan de få lov til at have hunden, hvis ikke bliver det ikke her de køber *g*

Netop ved ammstaff er det vigtigt da de nemt ender som potens forlænger hos 1, gang ejere, med absolut ingen hunde erfaring (selvfølgelig kan første gangs ejere godt have hunde erfaring, jeg har selv meget hunde erfaring fra før jeg fik hund ;), men tror du ved hvad jeg mener)

Der skal være spørgsmål omalt fra racebetinget spørgsmål til trænnings metoder og gennerelle hunde spørgsmål smiley

• #24   24. apr 2007 Jeg kunne godt finde på at avle på Misty da hun har et utroligt godt sind. Hun er sund og rask og hun vil kunne vidergive en god mentalitet. Selvfølgelig vil jeg vide om der er mulighed for at komme af med hvalpene da det stort set vrimler med hvalpe lige nu. (men har ca 4 som skal have hvalp hvis Misty fik hvalpe.)

MEN Hun skal tjekkes for diverser arvelige sygdomme, mentaltestes osv. For vil ikke sætte hvalpe i verden som alligevel ender med at blive syge og måske aflivet pga. det.

Hvorfor vil I avle på hunde med tavle??? Er det ikke også for at videregive nogle gode gener?

• #25   24. apr 2007 Janne H - hvad mener du ??

• #26   24. apr 2007 må tilstå jeg ik går så højt op i om der er tavle på eller ej..

jeg knus elsker alle dyr uanset hvad deres gener er - ingen er mere eller mindre værd i mine øjne smiley

• #27   24. apr 2007 Stinna

Har man ikke 8000 til en hvalp er det måske ikke en god idé at avle.. Det er jo ikke en billig hobby (hvis man vel at mærke bruger sin dyrlæge)

Charlotte

Det er da en påstand der vil noget. Især i kraft af at mange racer tavle/tavleløse næsten koster det samme, hvor tavlehundene koster mere at producere

• #28   24. apr 2007 Christina - jeg er så ikke enig i at alle tavle hunde er = gode gener smiley Man kan sagtens få tavle hunde med dårlige gener som slet ikke burde avles på efter min mening.. smiley Som jeg skrev tidligere "Tavle er ikke altid = en sund og rask hund med gode gener ;)"

Man kan være uheldig at ha fået en i den dårlige ende smiley

• #29   24. apr 2007 naja.. det vil jeg så stille som et krav til evt hanhunds ejer hvis min skal gøres drægtig - og jeg punger gerne selv ud for undersøgelserne hvis de ik selv vil

det er mest ansvarsfuldt jo smiley

• #30   24. apr 2007 Hvis der er så mange amstaffer lige nu, hvorfor er det så ok at avle på dem? Men og uden tavle... Det har jo ikke så meget med tavlen at gøre. Der er for mange med og uden tavle..

• #31   24. apr 2007 Søster.. det er ik folk der avler jeg mener..

det er almene mennesker som gerne vil ha en hund men som ik ligger inde med den slags penge - det gør dem jo ik til mindre ansvarlige eller kærlighedsfulde ejere af den grund

• #32   24. apr 2007 Hjortsholm

Jo.. men at de ikke er svære at komme af med behøver måske ikke være fordi der findes uanede mængder gode ejere.
    Se bare internaterne. Hvilken af de to kategorier fylder mest der?

• #34   24. apr 2007 jeg blev faktisk rådet til at få et kuld i min af min dyrlæge selv om hun ikke er med tavle!!!

• #35   24. apr 2007 Stinna A

Hvorfor er købernes økonomi relevant når tråden handler om avlernes motivation for at avle?
    Medmindre du siger at tavleløse hunde avles for *fattige* menneskers skyld.. Hvilket ikke lyder som en god grund i mine ører

• #36   24. apr 2007 Hvorfor skal os uden tavler altid forklare os overfor folk med tavler? Folk med hunde med tavler kan da også være useriøse angående avl på hunde. Ja de kan spore tilbage til tipolde et eller andet langt tilbage, Men det er jo ikke alle der gør det. Nej os uden tavle kan ikke, men måske vi testede hundene utrolig meget inden vi begyndte at avle. Så jer med tavler svar på det samme spørgsmål. I sidste ende er det jo nok de samme svar vi får (både med og uden tavle). Hunden har nogle gode gener at tilføje fremtidige hunde, god mentalitet, god fysik osv

• #37   24. apr 2007 Til Sofie - muligvis - men jeg har nu de bedste erfaringer med blandingshunde..

Ved racerene hunde skal man være meget opmærksom på indavl, det "behøver" man ikke være så opmærksom på ve blandinger, da det højst sandsynligt er 2 helt forskellige racer blandet sammen.. smiley (det kan selvfølgelig også forekomme indavl ved blandinger fx hvis han og hun fra samme kuld har gået sammen liiiidt for længe og der ikke er holdt øje med dem)

Ved blandinger kan man være heldig at ha undgået avlelige sygdomme hvis der i den racerene er det længere tilbage i generne, men man kan selvfølgelig også være uheldig at ens hund har fået alle de dårlige gener..

Det er derfor det er en god ide at tjekke før man bare parre.. smiley

• #38   24. apr 2007 ..Hjortsholm .

*rene* hygge-hunde laver man ikke hvalpe på.. Så er det nemlig også en avlshund.

Køber man en tavleløs hund med *hygge* for øje kan jeg hellere ikke himle over.. men her spørges der jo til hvorfor folk vælger at avle på dem

• #39   24. apr 2007 søster.. jeg sys så tilgengæld at det ind i mellem virker som om nogle hundeavlere kun gør det pengenes skyld..

så det går nok begge veje - hvis min får hvalpe ville jeg da aldrig kræve meget mere end at de får et godt og kærligt hjem.. og det ville selvf gøre at jeg nærmest 'vælger' deres familier for at være bare lidt sikker på de får det godt.

min tæve kostede 1200 kr fra starten, men hendes tidligere ejer valgte at lade mig få hende fordi hun var 110% sikker på at jeg var den helt rette ejer for hende.

kan da godt se der er udgifter ved at avle hunde - men det er bare ik noget for mig i hvertfald.. jeg dur bare ik til at sætte en pris på en hund, jeg lægger mere vægt på hvor den kommer hen og til hvilke mennesker

• #40   24. apr 2007 Jeg har heller ikke planer lige i fremtiden med Joy, da jeg slet ikke har pladsen eller pengene til det, så må nøjes med rotterne *g*

Men ja, jeg vil en dag da gerne opleve at skulle "bøvle" med et helt kuld hvalpe, og Joy får æren eller en fremtidigt hund har jeg ikke helt gjort op med mig selv endnu (det var også derfor jeg skrev hvis før *g*)

Uanset hvad skal jeg hvertfald ha læst lidt mere om avl, for jeg tvivler på at der er de samem regler for hunde som der er for rotter *g*

• #42   24. apr 2007 J & A * Men mest A smiley *

For at hunden kan mentaltestes skal der foreligge en ønseprofil som man kan mentalteste ud fra.
    Og da der endnu ikke er lavet sådan en på Staffen, så kan den ikke testes.
    Dog ved jeg den er lige på trapperne.

Mvh. Xenia

• #43   24. apr 2007
    Christina (Struer) Under sherif for blandiger ;O) J

Forskellen er så bare at når vi andre taler om gener har vi rent faktisk noget at have det i.
    Jeg ved godt at det er hårdt skrevet, men helt ærligt, hvad nytter det for jeres hvalpekøbere at i har set stamtavlen på jeres hunds bedsteforældre (og de tilfælde ser man også flere steder herinde), når de ikke selv kan gå ind og se status på familien derefter?

Hvad kan jeg som køber bruge *hunden har flotte gener* til, hvis jeg ikke kan se hvad i snakker om?

Stinna A

Ingen påstår at alle tavlehunde er perfekte, sygdomsfrie eller automatisk egnet til avl (ellers ville vi ikke have avlsrstriktioner), og ingen påstår at alle tavleavlere er perfekte. Men at der findes nogle tavleavlere der er mindre gode er vel ikke en grund til at ignorere mange generationers hårdt arbejde for at opdrætte gode linier (de famøse *gode gener*)?
    Finder man en skidt tavleopdrætter (og ja, det sker) kan man melde det til vedkommendes kenneklub og ellers finde en anden som man synes er bedre

• #44   24. apr 2007 Jeg vil ikke avle for at gætte mig til hvordan de ser ud, der er det man har gener til *g*

Nu kender jeg kun rotte og hamsteravl, og ved hamster grå man ikke så meget op i gener, bortset fra ved vinterhvid og cambells hvor det helst ikek må være hybrider..

anyways, ved rotter er det vigtigt at vide nogenlunde hvad der kommer, da folk oftes resavere efter farver og øre typer fx:

Hun rotte: Black Hooded Dumbo (aa hh dudu)
    Han rotte: Agouti Self (AA hvis den ikke er sort baseret og Aa hvis den ER sort baseret HH)

så vil man få rotter der har Aa Hh hvis faren ikke er sort bareset (dvs Agouti Berkshire) og hvis faren er sort baseret vil man få unger der er Aa Hh og aa Hh (Agouti Berkshire og Black Berkshire)

alle ungerne vil blive dumbobærer (Dudu) da det kun er den ene forældre der er dumbo, dvs hvis en af ungerne bliver parret med en anden dumbo vil der højst sansynligt komme både dumbo og standart i det kuld smiley

(Det er nememre når man forstår hvad der blvier snakket om *g*)

Derfor avler jeg ike for at se hvad der kommer, men for at få oplevelsen, og give et (eller flere) stk glæde til andre folk (Man køber jo ikke bare en hund, man køber en bundt glæde, en ven for livet :))

• #45   24. apr 2007 gah, mine taster virker ikke ordenligt, da min kæreste syntes det var sjovt at give min com colabad, så undskylder for stavefejl *g*

• #47   24. apr 2007 <i>Derfor avler jeg ikke for at se hvad der kommer, men for at få oplevelsen, og give et (eller flere) stk glæde til andre folk (Man køber jo ikke bare en hund, man køber en bundt glæde, en ven for livet :))</i>

^^ fuldstændig enig med Ratster

.... Og for mit vedkommende vil jeg tilføje at den ven *for livet* gerne skulle leve så længe og at jeg personligt vil gøre alt hvad der er menneskeligt muligt at sørge for at hvalpene er så sunde og temperamentmæssig hensigstmæssige som muligt.
    Med en tavle har jeg en fordel over tavleløse *avlere* idet jeg er underlagt visse krav, og synes SELV at mine købere er bedre stillet fordi de har mulighed for at tjekke linier - hvilket andre ikke kan.

For mig handler det ikke om at mine hunde er sødere eller sundere end alle andres (der opfylder de samme krav), men at jeg har gjort den <i>lille smule</i> mere for at sikre hvalpene end hvis jeg havde avlet tavleløst.

• #48   24. apr 2007 Jo, men at forældrene har tavle er ikke ensbetydende med at de er godkendte og tjekket.
    Du vil hellere ikke kunne slå din hunds søskende op medmindre de har tavle, og i f.eks HD øjemed er søskende status meget vigtigt.

• #49   24. apr 2007 *GGG*

Det som Jeniki skriver

tak Jeniki, du var hurtigere end mig, eller osse er jeg enormt dårlig til at huske og tjekke tilbage i tråde jeg har skrevet i *S*

men ja, det er svært at teste sin hund, når man ikke har noget at gå efter *S*

• #50   24. apr 2007 Søster Særling ¤ Kbh K ¤
    har lige kigget lidt med fra siden linien, men har liget et spørgsmål hvad koster det at få stamtavle på en hund...?? 1000-1500 kr..?? bare et spørgsmål..

• #51   24. apr 2007 Sønderjyden

Man *får* ikke stamtavle på en hund... Den fødes med *retten* det hvis forældrene er godkendte (eksteriør og sundhedsmæssigt). Selve tavlen (registrering hos kennelklub) koster under 500 kr, men det arbejde der ligger bag godkendelserne er dyrt (udstillinger koster 300kr pr gang, en parring koster en hvalps pris osv).

Der er en opdrætter herinde som fremlagde sit regnskab i forummet og det er ikke småting hun har betalt. Jeg er ikke selv opdrætter så jeg kan ikke give dig de helt nøjagtige priser eller selv lægge et regnskab frem.

• #52   24. apr 2007 Sønderjyden M: Du kan kun få stambogsført hvalpene hvis forælderne er stambogsførte (på nær dansk/svensk gårdhun)... Det koster I DKK for 10 hvalpe med registrering ca. 3570 (ved tatovering i øret) og ca. 4570 (chipmærkning) for alle 10 hvalpe... for 1: 420 eller 520...

• #53   24. apr 2007 Søster Særling ¤ Kbh K ¤
    ja ved godt at forældrene skal være godkendt tænkte mere på hvad det kostede for at få det på hvalpene.
    jeg tænkte mere på hvad folk der sælger stambogsførte hvalpe til 13000 så tjente på den...!! men da er da en god del må jeg sige..

• #54   24. apr 2007 Med min race udregnet uden dyrelæge:

Køb af avls tæve: 5500kr

Foder for et år: 320kr pr måned = 3840kr årligt (kan
    også bruges til diegivende tæver)

Udstilling: 6 gange 290kr = 1790kr

Diverse prøver: 6 x 300 = 1800kr

HD- billeder og godkendelse: ca.2000kr

paring: 5500kr pr gang.

eventuelt kennelmærke 800kr

hvalpe registrering: ca 8 hvalpe: 2870kr (ved tatovering)
    kennelmærke pris ved registrering: 2790 (8 hvalpe)

Og hvalpe foder: 600kr

I alt for 1 kuld hvalpe: ca. 24700kr

og så er det uden arbejdstid!

Og så er der stadig chance for at man brænder inde med en hvalp...

Det er altså ikke billigt at opdrætte hunde med tavle!!!

• #55   24. apr 2007 Og det er i grove tal ude forbehold for eventuelle dyrelæge priser og i et kuld på 8 hvalpe er der ca en fejlfarvet den bliver solgt til halv pris, dan man ikke kan stille på udstilling eller diverse prøver med den... prøv at tænke på at der skal dyrelæge priser oven i...

så er der sku ikke meget tilbage nå alle renfarvede hvalpe er solgt...

• #56   24. apr 2007 tim: ja og ved amstaffen skal der osse lige være en mentaltest

den koster mellem 290-600 kr

• #57   24. apr 2007 Hvis de så vidste hvad de fik - men det kan være en farlig coctail der kommer ud af sådane kuld.

Og hvilken garanti stille disse opdrætter så den nye hundeejer.

Og hvilken info gir de den nye hundeejer med på vejen.

Og så er prisen skuet helt op - og det må da være nok til at man vælger hvalp med en godkendt DKK-tavle..

På mange områder har jeg lyst til at kontake sådan en opdrætter - og så udflette vedkommen - så denne bliver så ked af at avle på noiget skidt.

• #58   24. apr 2007 ja men jeg tænker så hvis det ikke er ved kendler. altså privat og så med tavle men lad os lige sige at en person tager 13000 for en hvalp og du får 5 stk og minus de omkostninger på 25000 (nok mindre da det er privat) det er 40000 lige ned i lommen. puha er da mange penge man.

• #59   24. apr 2007 Cecillie S

Tja - du mangler da lidt *S*

Dyrlæge check på tæven før parring
    Ormekuren 14 dage før fødsel
    Hvalpene og tæven tilset efter fødsel
    Hvalpene igen tilset inden salg og vaccineres

Og hertil kommer måske kejsersnit? Diarre? Andre sygdomme?

• #60   24. apr 2007 Karin H: Ja det er med vilje da jeg ikke ved hva det koster og det svinger sikkert også fra dyrelæge til dyrelæge... men når man tager de ting med så er det ikke fordi man tjener ski.. meget længer....
    og jeg må indrømme at det heller ikke er det væsentlige for mit ved kommende...

• #62   24. apr 2007 Debbie W: gjorde det også kun da det blev kommenteret at man tjener mere på tavle hunde end ikke tavlehunde og det tror jeg ikke på jeg tror prisen en lig det sammen, hvis ikke mere for ikke tavlehunde... elles var det ikke for at få en debat om penge og priser ud af det... *gg* smiley

• #63   24. apr 2007 Dine tal er lidt misvisende..

Mange af de udgifter, har man også hvis man avler uden tavle... Foder, dyrlæge, ormekur osv.. De køber også deres hunhund og parring..

Det er udstillinger osv. der kommer oveni..

• #64   24. apr 2007 Sugar: har aldrig nævnt at man ikke har de samme udgifter, med hensyn til foder, dyrelæge, og køb af avlsdyr... det er kun hva jeg har brugt/bruger... der er sikkeret også andrer der bruger mere eller mindrere...

også kender jeg altså folk der avler uden tavle som ikke bruger det sammen i dyrelæge udgifter fx kender jeg en hvor hvalpene kun blev tilset lige inden de blev solgt...

• #65   24. apr 2007 Debbie W: ja det ved jeg egentlig godt... bliver bare en smule sur når jeg høre folk sige/skrive at man tjener styrtende på at avle med tavle i forhold til dem uden tavle...

• #66   24. apr 2007 Debbie: Jep...

• #67   24. apr 2007 sønderjyden M

13000 ville også være alt for meget for mange racer. Ved min egen race er prisen 7500-10000 alt efter hvilken opdrætter (eller linier) man vælger, hvor de tavleløse jeg fandt da jeg søgte hund var på omkring de 6000. Jeg har selv givet 8000 for min hund, og med de krav der skulle opfyldes synes jeg ikke at de 2000 kr er slemme at give.

Men lægger man mærke til det er mange af de dyre racer også dyre uden tavle

• #68   24. apr 2007 Jeg kan ikke forstå hvorfor der er noget galt i at en opdrætter, der har gjort et godt forarbejde får et overskud på at opdrætte et kuld hvalpe.
    Det er som om, at man udelukkende er en god opdrætter, hvis man opererer med røde tal påbundlinien - hvorfor skal det være sådan ??

Enhver ved da, at man ikke bliver milionær af at lave et kuld hvalpe - men hvis ellers tingene går godt, ingen syge hvalpe, ingen syg mor, ingen kejsersnit, osv - og hvalpene er solgt når de er 8 uger - så kan der da godt komme et mindre overskud ud af sådan et kuld .. men er det så useriøst at lave det ???

Charlotte K -

Du skriver : <b>I nogle tilfælde er det faktisk dem, der er sundere end vores tavledyr. Se bare min hund - Han har allergi.</b>

Hvis man parrer to tavleløse hunde der har allergi - så får man vel ligeså meget allergi ud af det, som hvis de <i>har</i> stamtavle ?? eller hvad ???
    Jeg mener; en boxer med allergi bliver parret med en irsk setter med HD .. det er blandingshvalpe uden stamtavle der kommer ud af den kombination .. men er de sunde ???

vh Martine

• #69   24. apr 2007 Sygdomme ........med eller uden tavle -
    der er nok ikke den store forskel - de tegner sig nok lige godt - racerene og blandinger.

Men tavleløs avl er for mig et spil i lotteriet...enten du får det ene eller andet.

Gennem "nærstudier" af racerene hunde kan man finde sygdomsfrie linier ... det er bare langt fra alle der gør det eller er klar over at man kan. Jeg kan følge søskende
    Det kan jeg ikke med en hund uden tavle.

Så derfor avl med tavle for min del

• #71   25. apr 2007 Til Karin, hvis ens hund er fra en opdrætter der snakekr godt med alle hvalpe købere kan man gennem opdrætteren sagtens følge ens hunds søskende

• #72   25. apr 2007 Ratster Zoo .

Det er nu også forældrenes søskende - deres afkom osv i tavlen jeg kikker efter når jeg vælger en hanhund.

Men du har da ret så langt. - Det er bare stadigvæk ingen garanti for min del.

Fx en hund viser problemer med en hjertesygdom - der kan jeg gå tilbage i linierne og finde "skurken" via WEB bla - folk med samme race i andre lande med afkom efter omtalte hanhund osv.
    Og så ud fra dette undlade mere avl med disse problemer.

PT har jeg en lang dialog igang med en Belgier da jeg har fundet ud af hans hanhund har produceret underbid i hans afkom. Derfor har jeg meddelt at jeg ikke vil bruge hunden - hvad han så er noget fornærmet over - men de tørre tal og fact på stambogen kan han ikke løbe fra sååå

Så på den måde undgår jeg hvalpe med skæve tænder og kæber - og dermed sorger og måske smerter for de kommende hvalpe.

Dette er bare et eksempel.

• #73   25. apr 2007 sandra J

Du har også nogle søde og dejlige hunde - ingen tvivl om det. Og hvalpe ER skønne!

Jeg har bare dyb respekt for at det er levende væsner - med eller uden fejl.
    Jeg har da selv haft nogle blandinger - og var bestemt ikke heldig hverken med temperamentet eller at de var raske.
    Det var min første Weimaraner heller ikke - men et unikt temperament der fik mig til at anskaffe nummer to -
    Derefter blev det et must at få så raske hunde som muligt med dette dejlige temperament - og hidtil er det lykkes - men kun fordi jeg kan kortlægge deres baggrund - kender en bunke mennesker rundt om i verden - og så interesserer mig for genetik.
    Mine blandinger har jeg aldrig trukket hvalpe på af føromtalte årsag - og har også haft Weimaraner tæver der ikke har været gode nok i mine øjne til at viderfører sine gener. Så de er døde af alderdom som "jomfruer".

Det er i mine termer ikke alle dyr der egner sig - og det har for min del først og fremmest dokumentationen der har været min rettesnor hvis jeg har ment en tæve var god nok til avl.

Kommentér på:
Tavleøs avl hvorfor ?

Annonce