{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.288 visninger | Oprettet:

Hvornår er en Hanhund klar? {{forumTopicSubject}}

Har en dejlig blanding på 11 mdr og indtil nu er der 3 der har spurgt om de ikke må bruge ham til avl på deres tæve, og selfølgelig må de da det, men hvornår er han egentlig klar. han virker klar nok når en tæve er i løbetid, men kan det blive til noget eller er han ikke udviklet nok?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er en Hanhund klar?
  • #1   22. apr 2007 Rent reproduktionsmæssigt vil han formodentlig sagtens kunne lave hvalpe på nuværende tidspunkt.

Om det så er forsvarligt at bruge en hund som ham, det er jo så en helt anden diskussion.

Med en blanding af racer som hans (labrador hvor ca. 20 % af hundene har HD, Rottweiler hvor ca. 25 % af hundende har HD og Bull Mastiff hvor ca 60 % !!!!!!!!!!!!!!!!!!! af hundene har HD), ville jeg jo absolut være varsom med at avle, medmindre han selv var HD-fotograferet og jeg kendte status på hovedparten af søskende og begge forældre.

Men det er jo nok blot mig smiley

• #2   22. apr 2007 Vil selfølgelig få ham HD testet inden alv, alt andet ville jo være fuldstændig åndsvagt, min første hund blev aflivet som 3 årig pga HD, så ville ikke sætte små liv til verden hvis der var fare for HD. Han skal snart have sin årlige vac og skal have lavet pas på ham, så regner med han også skal tjekkes, hvos han kan det nu, er jeg bare ikke sikker på han kan, ved ikke om de skal have en speciel alder.

• #3   22. apr 2007 Du skal nok også lade ham AA fotografere og få ham øjenlyst.
    Jeg vil nok anbefale at han er ca. 18 mdr når du lader ham hd og AA fotografere, da det jo er en stor hund
    Ovenstående sygdomme findes i de racer du hund er blandet med, og er alle arvelige

• #4   22. apr 2007 Puha sikke mange sygdomme i kan nævne smiley min lille baby haha. men ikke andet for at få dyrelægen til at teste alt, også meget rart at vide selv jo smiley

• #5   22. apr 2007 Det er selvfølgelig superfint at I vil have ham HD-fotograferet inden avl.

Men hvad med hans forældre og søskende. Kender I noget til dem.

I min verden er en god HD-status langt fra nok til at sige at en hund er egnet til avl.

Eksempel:

2 hunde:

A: Har A-hofter, 7 søskende som alle har D-hofter.

B: Har C-hofter, 7 søskende som alle har A-hofter.

Hvem er det bedste avlsdyr??????

Tja, i min verden er A i hvert fald et lorte avlsdyr som aldrig burde anvendes i avl!!!!!!!!!!!!!!!!!

B er en nogenlunde avlshund, som vil kunne anvendes i mangel af bedre, men det havde selvfølgelig været bedre hvis den havde haft A-hofter.

Og hvad så med hund C: Som har A-hofter og 7 søskende som alle har ukendt status.

Er den et godt avlsdyr????? Ja, jeg ved det ikke og for mig at se kunne man (næsten) lige så godt trække et lod i et lotteri (selvfølgelig er det da bedre at hunden er fotograferet end at den ikke er, men jeg mener ikke at der er den store sikkerhed i det når ikke man har styr på afstamningen/familien).

• #6   22. apr 2007 Tue & Signe I

Han er dælme også lækker at se på!

• #7   22. apr 2007 Juelsgaard jeg ved godt det er smart at vide noget om søskende, men problemet er at jeg mange gange har prøvet at kontakte Silver tidligere ejer, men hun gider åbenbart ikke have kontakt. Silver søster er herinde, men har ikke været online i et årti næsten så heller ikke til at få fat i hende, men sådan er det jo med blandings hunde, ville være nemmere hvis han kom fra en kennel eller en opdrater, for så ville de nok være mere interesseret i at føre slægten videre.
    Men uanset hvad vil Silver selfølgelig blive tjekket i hoved og møs smiley
    Og mange tak Karin, og jeg kan jo kun give dig ret smiley
    Det er også bare hans sind som er så dejligt, så hvis kroppen også er i top vil jeg helt klart gerne give hans gener videre =)

• #8   22. apr 2007 Nat k
    Dine hunde er ikke for små til at blive hd fotograferet.
    Og det med knæene (patella luxation) kan de godt undersøges for.
    Min lille jack russell er hd fotograferet, han er undersøgt for patella, og han er øjenlyst, og det hele er ok.
    så de små hunde kan skam godt undersøges

• #9   23. apr 2007 maj-Britt L

Sådan!

• #10   23. apr 2007 Så hvad jeg kan forstå så skal han være min 2 år og være tjekket for alt, jamen så må dame hundene jo bare vente til min lille charmer er klar smiley Han skal jo også nyde hans ungdom smiley men damer er jo bare vilde med ham haha.
    men tak for hjælpe smiley

• #11   23. apr 2007 Nat - nu har jeg selv en lille race .. og dem kan man udmærket undersøge inden avl. bla. for patella ... og iden med gener er jo nettop at undgå de dårlige, så hunde med manglende/ forkert bid . bør bestemt ikke bruges i avl... alt andet er da useriøst !! men det er måske ikke så vigtigt , bare de kan side i en kop.... tsk tsk..

• #12   28. nov 2007 tænk på hvalpene før du laver dem...

man kan altså når man mixer racer komme til at hænge med et par hvalpe..

og jeg syntes et klogt træk ville være at høre om de har potentielle købere allerede nu, eller om det bare er for sjov...

• #13   28. nov 2007 Ja det er så 7 mdr siden jeg lavede den tråd og Silver lever ikke mere, hvis du havde gidet og kigge på min profil havde du nok også vidst det.

Kommentér på:
Hvornår er en Hanhund klar?

Annonce