{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.504 visninger | Oprettet:

Stine C
Stine C
Tilmeldt:
27. jan 2019
Emner: 1

Min ruhåret foxterrier har strit ører? {{forumTopicSubject}}

Min hund er født sidst i juli og fik ham trimmet første gang i november. Da jeg skulle hente ham ved trimmeren sagde hun at det ene øre var begyndt at stritte og det nok var hende der havde trimmet det forkert. Han gik ind til jul med det ene ører der strittede men her i januar stritter begge øre på ham.. Det skal de jo ikke. Kan jeg gøre noget? Eller vokser han fra det??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min ruhåret foxterrier har strit ører?
  • #1   27. jan 2019 Hvad siger din opdrætter?


  • #2   27. jan 2019 Tænker at ørerne måske har haft tendens til at stritte, og da pelsen så røg af, blev de lette nok til at gøre det.

    Nogen limer, bruger 'tyggegummi" o.l. for at korrigere ørestilling, men vil du ikke udstille er det jo ikke vigtigt og vil du udstille , anser jeg det lidt for snyd af benytte den slags (Men jeg, det er ret udbredt, så en fra eller til gør nok ikke en forskel).
    Vil man rette det, skal det dog gøres inden hunden bliver for gammel.


  • #3   27. jan 2019 Hvad siger din opdrætter ? Vedkommende burde vejlede dig.

    Jeg tror næppe, at hunden fik stritøre fordi trimmeren havde trimmet forkert, men fordi hunden har stresset over at blive trimmet.
    Foxer kan få stritører af stress.
    Da jeg fik det at vide troede jeg ikke på det, men fandt hen ad vejen ud af at det er rigtig.


    Du burde have reageret og have gjort noget straks da de begyndte at stritte, for des længere de får lov til at stritte, des sværere bliver det at få dem ned.

    Jeg har kæmpet en sej kamp med det ene øre på min Fox, men nu er det kommet ned.
    Du går til en blomsterhandler/planteskole eller Bilka og køber en rulle Oasis, det er blomstertape, som du bruger til at få øret ned med.
    Du klipper ca 1½ - 2 cm af rullen, tager det hvide papir af på den ene side, laver en fold på øret som det skal sidde, og så klistrer du oasisen fast på øreflappen.
    Du skal trykke rimelig hårdt og holde trykket et minuts tid.
    Hver gang det falder af, så sætter du noget nyt på, indtil øret bliver nede.


  • #4   27. jan 2019 Her er et billede af, hvor du kan se hvad man kan gøre.

    profilbillede
  • #5   28. jan 2019 Det er genetisk. Har INTET med trimmeren en at gøre.
    Det sker noget hormonelt under tandskifte og igen omkring første løbetid.
    Jeg er vokset op med kerry Blue terriers. Der limede vi ører.
    Sealyer som jeg har opdrættet i 14 år, skal ikke have limet ører. Fik for 10 mdr siden et kuld airedale terriers. De får limet ører og vi kæmper stadig. Hende vi beholdte er i første løbetid nu og har limede ører. Der er virkelig mange videoer på YouTube om ørelimning af diverse racer. Du skal igang nu hvis det skal have en effekt.
    Hvor bor du?


  • #6   28. jan 2019 Her er Flora med limede ører.
    Vi bruger Tear ender fra Amazon eller Copydex/Cherry Knoll som kan købes hos Østrand mener jeg.


    profilbillede
  • #9   28. jan 2019 Hvis man ikke skal udstille, er det jo i bund og grund ligegyldigt om de stritter eller ej. Men det tager jo noget at det udtryk man ofte er faldet for.
    Det er meget forskelligt. Nogle kun under tandskift andre noget længere. Airedalestandarden siger små ører. Det har vi fået på stort set alle 14 hvalpe. Rigtig øv og jeg havde håbet vi kunne undgå limning, da det alt andet lige er at foretrække ikke at skulle blande sig på den måde. Jeg ved så hvad jeg skal kigge på næste gang npr jeg udvælger han. Jeg skal i al fald ikke sortere en han fra bare fordi jeg synes han har lidt store ører smiley
    Limning kan jeg gå med til og er de limet fra små, så er de ligeglade. De er jo limet så der kommer luft til.
    Men ja de skal vende sig til det. Der kan limes op til de er et år.
    Jeg har intet i mod limning. Det har man gjort i mindst 30-40 år eller andre midler. Min farbror/tante fik at vide at de skulle dryppe stearin på flappen avs...
    Knusning af brusk, oarforering osv. Det tager jeg dybt afstand fra. Nogle vil nok mene at det er det samme, men her guider vi øret i ønsket position. Det tvinges ikke. Når limen går op, så stritter ørerne hvis det ikke virker. Den limning jeg har vist på Flora. Den holder 2-4 uger. En uge nede og så op igen. Flora har været limet lidt til og fra. Jeg ville bare sikre mig under løb, at de ikke fløj til vejrs.


  • #10   28. jan 2019 I min race - Irsk Terrier - er det også meget normalt at ørene kommer til at stritte. Og ja, det skyldes at der rent faktisk er et misforhold mellem avlsmålene kan man sige smiley
    Man vil gerne have forholdsvis små ører og samtidig skal de folde ned og spidsen skulle gerne havne ved yderste øjenkrog. Så folk limer. Jeg bryder mig ikke om at lime og jeg tror at mange opdrættere glemmer at det jo ikke ændre generne at man limer øret ned. Strengt taget burde de lette ører korrigeres vha avl - hvis man virkelig vil ændre på det smiley
    Clinton har et ører der gerne vil lette lidt og sådan er det bare. Min forrige hanhund - Stormy havde nogle ret fine ører og dem var det aldrig nødvendigt at lime - de var så også tydeligt større end Clintons (Stormy blev både dansk og svensk champion med sine store flapper smiley ).
    Clinton:


    profilbillede
  • #11   28. jan 2019 Stormy:


    profilbillede
  • #12   28. jan 2019 Og så var der ham her: Carlson. Begge øre var ret lette og nogle gange strittede de helt op som på TS billede. Han blev udstillet nogle gange og blev da DKCH med de lette øre. Så nogen stor katastrofe er et par lette øre ikke nødvendigvis smiley




    profilbillede
  • #18   28. jan 2019 Min lille dansk svensk gårdhund fik opstående øre da han var ca. 7 mdr. De sad naturligt igen da han var knap et år. Jeg har hørt fra flere gårdhunde ejere at med deres dsg'er har det været på samme måde. Selvom det ikke er samme race som din, kan det måske være det være ørene for den naturlige fold når din hund bliver lidt ældre.

    profilbillede
  • #19   28. jan 2019 Det er tykkelsen i brusken kombineret med ørets str. Får man limet inden brusken bliver for hård, så er det intet problem at få nogle permanent flotte ører.
    Mange mange racer hjælper man ørerne op eller ned.
    Mopd, Engelsk Bulldog, Schnauzere, Terriers, Schæfere og jeg kunne blive ved.
    Derfor er det stadig et spørgsmål om at rette det via avl. Jeg tror bare meget naturligt at folk fokuserer på sundhed og temperament i forhold til ører. Jeg gjorde i al fald da jeg ledte efter han til min airedale. Jeg kiggede selvfølgelig på ørerne str og hannens udtryk, men spurgte ikke ind til om han var limet. Det ved jeg at opdrættere som udgangspunkt gør.
    Jeg ville også lime ørerne på Fox'en. Jeg tror godt de kan redes.
    Jeg gad da heller ikke se på det. Den han vi har udstationeret har ret lette ører som det sidste billede Mette har postet. Bliver de ikke meget bedre, så tror jeg at familien får ham nu og ikke om nogle år. Joh han kunne nok blive champion, men der er en del konkurrence i øjeblikket og udtrykket vægter højt.
    I stedet kan han blive en fantastisk rallyhund og det er lige så fedt om ikke mere synes jeg.


  • #20   28. jan 2019 Jeg skal nok lige tilføje at min Carlson nok blev champion. Men der blev aldrig avlet på ham. Det synes jeg ganske enkelt ikke at han var til; hans sind var meget atypisk for en irer. Bl.a. ejede han ikke jagtinstinkt.
    Stormy var et glansbillede og havde et fantastisk sind. Ham blev der lavet et par kuld på og hvalpene arvede hans skønne sind. Og så viste det sig så da han var 5 år gammel at han havde cystinuria - øv øv øv.
    Clinton har fået et reserve cert. og er sådan set skruet ret godt sammen. Ørene er ikke perfekte, men det er trods alt en lille detalje. Han har et - for mig - ret fedt sind, men han vil nok være for stor en mundfuld for den mest almindelige irer-køber. Så om han nogensinde vil blive brugt til avl er tvivlsomt.


  • #22   28. jan 2019 Reiki havde en bror med flapøre ligesom Bastian - synes det er ret sødt selvom det selvfølgelig ikke er korrekt smiley

    Jeg betragter det som snyd at lime, tape osv. Jeg er helt med på, at ved valg af avlsdyr er mange ting vigtigere end ørestilling, men uden klippe-klister ved man i det mindste, hvad der avles på, og så kan man jo vægte øret sammen med alt det andet helt som man gør med andre, mindre eksteriørfejl.


  • #25   28. jan 2019 Jeg kan ikke lade være med at trække lidt på smilebåndet over, at et par ører kan betyde så meget i en udstillingsring smiley Jeg er med på, at ørerne selvfølgelig skal følge standarden, men for mig virker det lidt sjovt, at det har så stor betydning om ørerne er lidt for store eller lidt for små. Måske forstår jeg bare ikke helt på det der udstilling smiley

  • #27   28. jan 2019 Hearthitter - og ved en race som din, ville jeg da nok heller ikke sætter ører ret højt på prioritetslisten. Men jeg ville da stadig gerne vide, hvis jeg avlede på en eller anden eksteriørfejl. Gøre det med åbne øjne. Der er jo intet i vejen med at avle på en hund med ukorrekte ører eller en tilsvarende mindre fejl, hvis der er mange gode kvaliteter i hunden. Det er trods alt bare ører. Jeg synes bare det virker lidt tamt at prale af championater mm, hvis det kræver klippe-klister at nå dertil. Men når "alle" gør det (eller kuperer), så er det self svært at ændre.




  • #29   28. jan 2019 Isabelle - man avler vel altid på fejl, ingen hund er jo perfekt. Så jeg synes ikke nødvendigvis det er uhensigtsmæssigt at avle på en hund med ukorrekte ører. Jeg ville jo som avler bare gerne vide, at den hund jeg bruger har ukorrekte ører. Det er jo ikke anderledes end at avle på andre mindre eksteriørfejl, forskellen er blot, at avler jeg på en lille smule lang ryg e.l. så ved jeg det, for det kan ikke korrigeres med tape. Så kan jeg jo fravælge hunden på dem baggrund eller bruge den alligevel fordi den har andre gode kvaliteter. Uanset så gør jeg det på oplyst grundlag, og den mulighed har man ikke når der tapes/limes.

  • #32   28. jan 2019 Isabelle - jo jo, men for mange racer er afvigende ørestilling jo blot uønsket, ikke diskvalificerende smiley

  • #33   28. jan 2019 Vi taper ikke ører hos whipperne,, heldigvis, for så kan man fravælge hunde med stritører i avlen.
    Selvfølgelig er ørerne en biting, men jeg har det meget anstrengt med permanente stritører, de spolerer fuldstændigt det racetypiske udtryk hos en whippet, så umiddelbart ville jeg vælge en hund med ørefejl fra til avl.






    profilbillede
  • #34   28. jan 2019 Korrekte ører

    profilbillede
  • #35   28. jan 2019 Nu har whippet, så vidt jeg ved (?), heller ikke det helt store at slås med helbredsmæssigt osv, så man risikerer ikke at løbe tør for sunde avlsdyr ved at fravælge dårlige ører, antager jeg smiley

  • #37   28. jan 2019 Michelle - Vi kan godt tillade os at være kræsne, der mangler ikke individer i racen, så der er mulige avlsdyr nok, om ikke andet, hvis man bevæger sig udenfor landets grænser.

  • #38   28. jan 2019 Jeg synes, at Mette og Pia mm har en pointe. Hvordan skal hundene nogensinde blive bedre, når man snyder på vægten? Dumhed krydset med naivitet - hurra, hurra, hurra og så det lange - nej nu fristes jeg til at sige 'RØV'

  • #39   28. jan 2019 Tja, det siger næsten sig selv, synes jeg jo.. står du med 2 lige gode hunde, hvor den ene har korrekte ører og den anden har stritører, ja så vinder den der har korrekte ører...

    Selvfølgelig. Og det er jo heller ikke det, jeg siger. Som jeg skriver, så skal ørerne selvfølgelig følge standarden - altså skal en hund med stritører ikke have knækører f.eks. Så skal den selvfølgelig bedømmes ned. Men jeg var ikke klar over, at det var så vigtigt med de ører. Og jeg synes som udgangspunkt, at der er så meget andet, der er vigtigere end et par ører - så længe de dur til det de skal bruges til smiley


  • #41   28. jan 2019 Der er rigtig mange ting, der er vigtige, når man opdrætter eller når man udstiller, og man kan undrer sig over, at ørestilling er vigtig, men ørestilling betyder rigtig meget for udtrykket, og man vil jo gerne have, at avlshundene ser racetypiske ud. I hvert fald så længe type ikke er negativt forbundet med sundhed.

    Men jeg er enig med Michelle m.fl. at det er lidt snyd, og at det er uheldigt avlsmæssigt, at man ikke kan vide, om de avlsdyr, man bruger, ville have haft korrekte ører, hvis de ikke havde været tapet. Jeg synes, det er trist, hvis det bliver normen, så folk ikke engang tør forsøge, om ørene kan blive korrekte uden tape.

    Det er så nemt for mig at sige, for vi taper ikke ører hos pyreneerhunde.
    De skal så have absolut sort næse, og det er ikke alle, der har det. Jeg ved, at der eksisterer et eller andet, man kan smøre en lys næse med for at få den sort, og jeg bandede svært, da jeg hørte om det, for det synes jeg simpelthen vil være så uhensigtmæssigt i avlen, hvis det blev normalt.
    Det har jeg så heller ikke indtryk af, at det er blevet, for selv erfarne udstillere og opdrættere dukker ind i mellem op med hunde, hvor næsen ikke er helt sort, og de har tydeligvis valgt ikke at smøre den med noget. Jeg ved så heller ikke, hvor effektivt, det er og om det smitter af. Jeg kender kun til et enkelt ejerpar, som jeg ved prøvede det hjemme, og de forsøgte sig aldrig med det på udstilling, så måske er det ikke så effektivt. Man har jo lov at håbe.


  • #42   28. jan 2019 Ørerne er vigtige, ja. Men de bliver sgu da ikke i orden af at blive limet. Det er bare en omgang plastikpatter. Og tak, men nej tak smiley

  • #46   28. jan 2019 Men hearthitter, hvis ørerne er så vigtige skulle man jo netop undlade at lime, så man ved, om man avler på en hund med gode ører eller ej.
    Jeg synes da netop, at jo vigtigere ørerne er, jo værre er det at snyde.


  • #48   28. jan 2019 Selvfølgelig skal hunden se racetypisk ud og hvis den har hængeører, skal den selvfølgelig have hængeører. Men hvorfor er det vigtigt, om øret er lidt for lille eller lidt for stort i forhold til gennemsnittet?

    Jeg kan faktisk ikke rigtig se hvilken relevans det har - oplys mig gerne smiley


  • #52   28. jan 2019 Jeg tænkte ikke på nogen bestemt, Isabelle smiley Det var bare et generelt spørgsmål, fordi der her i tråden blev nævnt, at øret helst skal have den helt rigtige størrelse smiley

    Men tak for svar, begge to. Det giver mening smiley


  • #53   28. jan 2019 #43: "I racer hvor det tidligere har været kutyme at kupere ører så kan man jo godt hjælpe naturen lidt, bare man i avlen har for øje hvor man bevæger sig hen. "

    Men Pia, har man øje på, hvor man bevæger sig hen, hvis man taper som ren kutyme ? Det er vel der, man kan ende med at bevæge sig væk fra standarden, hvis man ikke ved, hvordan ørene på en mulig avlspartner og hans familie ville have været, hvis man ikke havde tapet dem.

    Det er vel ikke noget problem for den enkelte hund, og sammenlignet med diverse sundhedsproblemer og uhensigtsmæssigt bygning er det i bagatel afdelingen, men har man et ønske om, at størsteparten af hvalpene i racen fødes med korrekt ørestilling, så er det da væsentlig at vide, hvordan ørene naturligt sidder.


  • #54   28. jan 2019 Jeg synes den hund ser mega fræk ud med de ører

    kirsten laver du en dag sådan en vupti whippet så sender du den bare herhjem. Jeg er vild med det udtryk


  • #55   28. jan 2019 Lens - Yota på billedet hentede jeg i Sverige, hun er omplaceret, men ikke pga. ørerne, hun er en stresshund, der helst skal have dagligdagen så overskuelig som muligt og i så faste rammer som muligt, det kunne jeg ikke tilbyde hende.

    Hun bor med Calas søster et par km. herfra og har det som blommen i et æg og det sjove er, efter hun har fået ro på sit liv, er hendes ører kommet rigtigt på plads smiley

    Her er hun med Thor for nogle måneder siden, vi ser hende heldigvis jævnligt smiley




    profilbillede
  • #56   28. jan 2019 nej hvor sjovt at stress måske kan påvirke på den måde. Det matcher jo hendes følelse med de ører.

    Hun er smuk!


  • #57   28. jan 2019 Indtil efter tandskiftet lever whippetører deres helt eget liv og såmænd også efter, det må de gerne, bare de sidder i de rigtige folder, når hunden er opmærksom, det er også almindeligt med stritører, når hunden er i jagtmode smiley

    profilbillede
  • #58   28. jan 2019 Lens - Ja, det kom også bag på mig.
    Hun er en smuk hund og hun er en mild og kærlig hund. Jeg bliver så glad hver gang jeg ser hende, for det er virkelig en solstrålehistorie.
    Hun er glad, når hun kommer på besøg, men hun ved godt, hvor hun hører til smiley


  • #59   30. jan 2019 Så længe opdrætterne i det mindste er klar over at de avler videre på en fejl og at hvalpene sansynligvis får samme fejl. Hvis de avler på fx en Irsk Terrier der ville have haft de flotteste stritører, hvis de ikke havde limet dem, så er man da et stykke i den rigtige retning.
    I nogle racer er avlsbasen så lille at man ikke kan skæve til små detaljer som ørestillingen og i andre racer har de langt større problemer at slås med. I andre racer kan man sagtens lave den slags detaljepudseri.
    Og ja, ørestillingen er en vigtig del af en hunds udtryk, meeeeen det tangere altså lidt snyd at man limer osv for at de skal gøre sig godt i en udstillingsring smiley Hunden har en fejl - period.


  • #62   30. jan 2019 Mon ikke der menes, at man er et skridt i den rigtige retning, hvis man godt ved og er opmærksom på, at hunden ville have haft stritører, hvis den ikke var limet.

  • #63   30. jan 2019 Jo, Lene det var det jeg mente smiley Punktummet mellem de to første sætninger skulle have været et kolon smiley

  • #72   30. jan 2019 Det lader lidt til, at der er en meget syg kultur blandt nogle udstillere. Er man så resultatorienteret, at målet helliger midlet? Så tror da fanden, at mange vælger tavleløse hunde.

  • #74   30. jan 2019 Det er jo så er det ikke bare udstillere, der gør det. Det er tydeligvis også helt almindelig hundeejere, der gerne vil have, at deres hund har det korrekte look. Og hvem kan fortænke dem i det, det er formentlig en del af den pakke de er faldet for.

    Hunden, der ikke skal i avl, gør måske ikke direkte nogen skade i forhold til racen, og så alligevel, for hvis man ønsker at bruge en han i avl, ser man hvis muligt også på, hvad afkom han givet tidligere, og hvis de så fremstår med korrekte ører, så er det jo væsentlig at kunne vide, om de er medfødt korrekte eller de er limet i facon.

    Jeg er med på, at det er i bagatel afdelingen sammenlignet med så meget andet, men det er stadigvæk snyd rent udstillingsmæssigt.


  • #78   30. jan 2019 Jeg tror, der er en forskel på at have en race, hvor den slags ikke er normen, men så viser der sig en mulighed for at rette en fejl, og nogle begynder på det, og så situationen, hvor man kommer som ny ind i en race, hvor det allerede er normen at gøre det.

    I første situation tror jeg, at flere vil sige: "det vil jeg ikke være med til" i forhold til situation nr. 2, hvor man nok nemmere bare kommer til at acceptere, at det er sådan man gør med hundene i race X, og så længe det ikke er alt for ubehageligt for hundene, så følger man bare trop.

    Men jeg overraskes over, i hvor mange racer det øjensynlig bruges.


  • #79   30. jan 2019 "wysiwyg" ?

    What you see is what you get. smiley

    jfiem!!!! ?


  • #85   1. feb 2019 Pia - jeg synes da det er ret tydeligt, at det ikke vægtes i alle racer, når man læser tråden her. Og det er jo helt fair ikke at vælge dårlige ører fra, hvis racen har andre og vigtigere problemer.
    Men du kan jo reelt ikke rigtigt avle dig ud af problemet med dårlige ører, når langt størstedelen enten kuperet eller limer. For nej, når det er normen at gøre det, så vil det ikke rygtes, for ingen ser det jo som et problem og de gør det jo i øvrigt også selv.


  • #86   1. feb 2019 Jeg vil så sige, at hvis der endelig skal ændres på ører, så foretrækker jeg da også, at de limes eller tapes i forhold til, at de klippes for at fremstå som ønskede.

  • #90   1. feb 2019 Kender en med en schnauzer. Når ørerne er klippet, så stritter de også lol.

Kommentér på:
Min ruhåret foxterrier har strit ører?

Annonce